Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 19050
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Blant annet at det er selvinnlysende at du etter vedtak om tvangsmedisinering og tvangsinnleglse ikke tusler rundt på egen hånd uten vedtaket etter 2,5 måned. Tvangsvedtak fattes ikke for så kort tid, det er umulig. Er du i psykiatrien blir du gjerne der, spesielt etter noe så alvorlig.
Vis hele sitatet...
Ettersom du tar opp det med menneskerettar, så er vel kriteriet at tvang ikkje lenger skal nyttast når føremålet er oppnådd?
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Tvang fungerer på samme måte overalt i Norge. Dette er nøye regulert blant annet med tanke på internasjonale lover og menneskerettigheter
Vis hele sitatet...
Kriteria er i utgangspunktet identisk. Men sjølv der vil det kunne oppstå nyanseforskjeller - for det er mennesker er ikkje perfekte, og vil verte påverka av eksterne faktorer, som kan føre til at det er skilnader på ulike institutsjoner.

Viare er det så vidt meg bekjent rammene som er skissert opp i lovverket. Stortinget har ikkje skissert opp korleis fagpersonar skal handsame pasienter, så der kan det (med lova i hand) vere relativt store skilnader.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ettersom du tar opp det med menneskerettar, så er vel kriteriet at tvang ikkje lenger skal nyttast når føremålet er oppnådd?


Kriteria er i utgangspunktet identisk. Men sjølv der vil det kunne oppstå nyanseforskjeller - for det er mennesker er ikkje perfekte, og vil verte påverka av eksterne faktorer, som kan føre til at det er skilnader på ulike institutsjoner.

Viare er det så vidt meg bekjent rammene som er skissert opp i lovverket. Stortinget har ikkje skissert opp korleis fagpersonar skal handsame pasienter, så der kan det (med lova i hand) vere relativt store skilnader.
Vis hele sitatet...
Og hva er føremålet? Tvang brukes gjerne når forsøkt frivillighet ikke er oppnådd. Frivillighet er ikke deretter noe som forsøkes på nytt og på nytt hele tiden, etter at tvang er inført. Beskrivelsen din virker naiv, dette er mennesker som er på jobb som skal ha betalt og som er mest opptatt av å ikke gjøre noe galt i forhold til sin egen jobbbeskrivelse og rettningslinjer. -Det fins 2 kriterier for tvang, det ene er farekriteriet. -sykehuset tror at du kan være til fare for deg selv andre. Det andre er sidekriteriet. -sykehuset tror du lider av noe, som de tror de har noe som du kan bli bedre av. Da kan de bruke tvang på deg. I psykiatrien er det også mange sadister som liker å se sine pasienter lide. Det er mange som dør i psykiatrien og det er ikke uten grunn.
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Dette er bullshit.
Det er ingen som har blitt tvangsmedisinert og tvangsinnlagt som er ute av psykiatrien i løpet av 2,5 måneder. Dersom de har fattet et tvansvedtak om medisinering tar det minst 2 år før de tillater deg å prøve å gå av medisiner. og manisk i 1,5 uke?
Dette er bare kødd. Og en injeksjon av en medisin varer i 30 dager. det er ikke sånn at man får flere injeksjoner per dag. De begynner ikke med masse medisiner samtidig, de begynner gjerne med en får å se effekten. Dersom de har begynt med injekson går de ikke tilbake til piller. Det er også usansynelig at du skulle begynne å prøve å knuse de harde rutene. det hender at rømningsforsøk forekommer men ikke på låste ruter. Dette må ha vært en attention-seeker eller noe, men sant er det ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett ikke sant. Jeg arbeider på en av akuttavdelingene på det psykiatriske sykehuset der jeg bor. Praksis på vårt sykehus er individuell vurdering hver gang en pasient skal tvangsmedisineres med injeksjoner. Vurderingen gjøres av en lege, ofte i samtale med pasient. Som regel blir en langsiktig plan formulert, men det gjøres likevel vurderinger hver gang pasienten skal injiseres. Om situasjonen er forandret kan piller benyttes istedetfor injeksjon.

Vi har også mange pasienter innom som er maniske/hypomane i korte perioder, typisk 4 - 10 dager. Andre er selvsagt maniske over mye lengre tid.

Det er også helt vanlig at noen kommer inn på tvang (3.3 typisk), er der i 2-10 dager før tilstanden roer seg, og så skrives ut.
Sist endret av Nether; 20. august 2017 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Opus. Jeg har jobbet i psykiatri på lukket avdeling der tvangsmedisinering kunne gies. Det er ikke riktig det du sier. Tvangsmedisinering kan gies for kortere tid. Lege har vakt også på søndager. Det er mulig å tvangsnedisinere med andre medikamenter enn depot antipsykotika.
Synes du er litt vel kjapp i å stemple trådstarter som løgner..
Trådstarter
Man blir først innlagt på tvungen observasjon som er opptil 10 dager. Så må man overføres til tvungen helsevern eller hva det nå enn kalles, som kan vare evig. Så er man "frisk" igjen innenfor 10 dager, så blir man ikke noe lengre. Når jeg ble tvangsinnlagt nå første gangen i vinter, slapp jeg ut etter 3 døgn etter samtale med overlege. Siden jeg visste at man måtte "spille med" for å komme ut, og at overlegene har all makten. Slapp da ut selv om jeg fortsatt var manisk. Ble heller ikke pushet på medisiner, og tok kun 4 circadin på kvelden for å sovne. Så hadde det ikke så aller verst. Men sett i etterkant så burde jeg nesten vært innlagt lengre, da jeg fortsatt var manisk. Endte opp med at jeg ble innlagt igjen da jeg oppsøkte fastlegen igjen. Slapp da ut etter 9 dager, og tok ikke medisiner jeg ble tilbydd, men fikk noe vallergan og circadin etter eget ønske. Fikk beskjed om å ikke komme tilbake igjen.
Sitat av loophole Vis innlegg
Man blir først innlagt på tvungen observasjon som er opptil 10 dager. Så må man overføres til tvungen helsevern eller hva det nå enn kalles, som kan vare evig. Så er man "frisk" igjen innenfor 10 dager, så blir man ikke noe lengre. Når jeg ble tvangsinnlagt nå første gangen i vinter, slapp jeg ut etter 3 døgn etter samtale med overlege. Siden jeg visste at man måtte "spille med" for å komme ut, og at overlegene har all makten. Slapp da ut selv om jeg fortsatt var manisk. Ble heller ikke pushet på medisiner, og tok kun 4 circadin på kvelden for å sovne. Så hadde det ikke så aller verst. Men sett i etterkant så burde jeg nesten vært innlagt lengre, da jeg fortsatt var manisk. Endte opp med at jeg ble innlagt igjen da jeg oppsøkte fastlegen igjen. Slapp da ut etter 9 dager, og tok ikke medisiner jeg ble tilbydd, men fikk noe vallergan og circadin etter eget ønske. Fikk beskjed om å ikke komme tilbake igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor oppsøkte du fastlegen på nytt etter at du hadde skjønt at man måtte "spille med" , for å deretter ikke ta imot medisinene du ble tilbudt?
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Hvorfor oppsøkte du fastlegen på nytt etter at du hadde skjønt at man måtte "spille med" , for å deretter ikke ta imot medisinene du ble tilbudt?
Vis hele sitatet...
For å ordne sovemedisin. Dette var en måned etter at jeg slapp ut første gangen.
Sitat av loophole Vis innlegg
For å ordne sovemedisin. Dette var en måned etter at jeg slapp ut første gangen.
Vis hele sitatet...
Og deretter fikk du bedskjed om å ikke komme tilbake igjen til fastlegen? Av hvem? Hva er åsaken til at du blir tvangsinlagt for å oppsøke fastlegen? Var det politiet inne i bildet? Dukket de opp på legekontoret mens fastlegen var der? Det her er ikke slik psykatrien fungerer. Hvorfor spilte du ikke med hos fastlegen?
Sist endret av opus221014; 20. august 2017 kl. 21:49.
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Og deretter fikk du bedskjed om å ikke komme tilbake igjen til fastlegen? Av hvem? Hva er åsaken til at du blir tvangsinlagt for å oppsøke fastlegen? Var det politiet inne i bildet? Dukket de opp på legekontoret mens fastlegen var der? Det her er ikke slik psykatrien fungerer. Hvorfor spilte du ikke med hos fastlegen?
Vis hele sitatet...
Fikk beskjed på psykiatrisykehuset om å ikke komme tilbake. Eller var mer at de skrev meg ut under tvil, og sa at om jeg skulle komme tilbake så ville jeg ikke bli skrevet ut igjen så fort.

Første gangen jeg ble tvangsinnlagt var da jeg skulle ordne sykemelding. Var crazy og sa noe om en episode som hadde skjedd i barndommen i all pratingen min som fikk legen til å tilkalle innleggelse folk. Dro fra legekontoret til flyplassen for å fly, men hadde ikke kort på meg. Drev og vaset på flyplassen før tre politifolk dukket opp der, og hentet meg. Ville ha meg inn til legen igjen, men ville ikke det. Hun ene snakket med en politi hos legen og fikk avklart bekymringen til legen i forhold til episoden i barndommen, da noen hadde sagt jeg skulle drukne meg selv, som gjorde at legen trodde jeg skulle drukne meg selv. Ble da kjørt til psykiatrisk av politifolkene.

Andre gangen så dukket jeg opp hos legen på morgenen uten å ha time. Men legen tilkalte da folk for å få meg hentet da jeg oppførte meg veldig manisk. Ble da med en ambulanse til psykehuset, fikk velge mellom det eller politibilen. Nå hadde jeg blitt innlagt tre dager i en annen by noen dager før dette, så muligens legen hadde fått melding om det i tillegg.
Sitat av loophole Vis innlegg
Fikk beskjed på psykiatrisykehuset om å ikke komme tilbake. Eller var mer at de skrev meg ut under tvil, og sa at om jeg skulle komme tilbake så ville jeg ikke bli skrevet ut igjen så fort.

Første gangen jeg ble tvangsinnlagt var da jeg skulle ordne sykemelding. Var crazy og sa noe om en episode som hadde skjedd i barndommen i all pratingen min som fikk legen til å tilkalle innleggelse folk. Dro fra legekontoret til flyplassen for å fly, men hadde ikke kort på meg. Drev og vaset på flyplassen før tre politifolk dukket opp der, og hentet meg. Ville ha meg inn til legen igjen, men ville ikke det. Hun ene snakket med en politi hos legen og fikk avklart bekymringen til legen i forhold til episoden i barndommen, da noen hadde sagt jeg skulle drukne meg selv, som gjorde at legen trodde jeg skulle drukne meg selv. Ble da kjørt til psykiatrisk av politifolkene.

Andre gangen så dukket jeg opp hos legen på morgenen uten å ha time. Men legen tilkalte da folk for å få meg hentet da jeg oppførte meg veldig manisk. Ble da med en ambulanse til psykehuset, fikk velge mellom det eller politibilen. Nå hadde jeg blitt innlagt tre dager i en annen by noen dager før dette, så muligens legen hadde fått melding om det i tillegg.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å holde meg til at dette er bullshit.
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Jeg kommer til å holde meg til at dette er bullshit.
Vis hele sitatet...
Okey da. Skal innrømme at alt er bullshit.
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Hvis de har satt deg på tvang så er du på tvang. Da går du ikke over til vanlige piller igjen. Da får du depot en gang i måneden og de tar blodprøver for å sjekke konsentrasjonen. Det er ikke sånn at det etter et tvansvedtak leverer deg noen piller som du kan vurdere om du skal ta selv. Du finner veldig fort ut at rutene er uknuselige, så det blir bare for dumt. Er du intelligent nok til å skrive er du intelligent nok til det også.
Det er ikke sånn at du kan gå fram og tilbake på dette med tabletter og "injeksjoner" slik du skriver, som om dette var et kaos. Har du først vist at du ikke tar en medisin i pilleform, så overfører de deg på tvang. Da får du en injeksjon som varer i 30 dager. Da kan ikke du begynne å ta piller igjen. 2,5 måned er ingenting i psykiatri tid.
Dette er bullshit.

Det er heller ikke sånn at de bruker belteseng til å sette injeksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du missforstår begrepet tvang. Å være tvangsinnlagt er ikke det samme som å bli tvangsmedisinert. En kan fint være tvangsinnlagt å få medisin normalt i henhold til behandlingsplan og situasjon. Dog blir medisinene delt ut og taes under oppsyn av ansatte. Feks kan det være at en pasient ikke står på beroligende medisiner, men en akutt situasjon som oppstår kan endre dette. Dette gjøres da av medisinsk ansvarlig feks avd.overlege el. tilsvarende.

Om noen "får seg en sprøyte" så betyr ikke det at det vil bli tvangsmedisinering hele oppholdet igjennom. Det skal ihht til reglene vurderes individuelt og stoppe når behovet ikke lengre eksisterer.

En kan være beltelagt uten tvangsmedisinering. Eller det kan være beltelegging med sprøyter.

Depot eller ei kommer jo an på både hvilken type medisin de gir pasienten og hvorfor de velger den medisinen. Medisin ved tvang er ikke nødvendigvis det samme som depot.

Hva mener du med siste linje, 2.5 måneder er ingenting? Hverken beltebruk eller tvangsinnleggelse har fastsatte minimumslengder. Tvert imot så er det regler for maks lengde.


Hva er åsaken til at du blir tvangsinlagt for å oppsøke fastlegen? Var det politiet inne i bildet? Dukket de opp på legekontoret mens fastlegen var der? Det her er ikke slik psykatrien fungerer. Hvorfor spilte du ikke med hos fastlegen?
Vis hele sitatet...
Om fastlegen vurderer det slik at innleggelse er nødvendig kan det skje på to måter. Den ene at legen spør om du er villig til innleggelse, eller med tvang.

Ved tvang så er det normalt med feks ambulansetransport til psykiatrisk akutt mottak. Om du ikke blir med frivillig, eller journal og historikk tilsier stor motstand så blir politiet tilkalt og det blir da kjøretur i "marja" med uniformert politi PAM.

Ofte har vi lett for å tolke ting utifra vår egne referanserammer. Det er jo både normalt og hensiktsmessig for å forstå en situasjon. Det betyr dog ikke at alle våre konklusjoner bestandig blir korrekte. Jeg betviler ikke at det du sier er korrekt når det gjelder deg og dine erfaringer. Bare påpeker at det at om noen har endre opplevelser og erfaringer så kan ikke de nødvendigvis sammenliknes direkte, fordi det gjøres eller skal gjøres individuelle vurderinger både i forhold til bruk av tvang og evt. tvangsmedisinering.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Å være tvangsinnlagt er ikke det samme som å bli tvangsmedisinert.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg fint. Begge deler fattes via lovvedtak og legene har ikke vane for å oppheve disse i tide og utide.
En kan fint være tvangsinnlagt å få medisin normalt i henhold til behandlingsplan og situasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er noen behandlingsplan her, jeg tror ikke du har lest loopholes beskrivelser. Vanlig ved mani som her er det å få forebyggende antipsykotika på depot under tvang.
Dog blir medisinene delt ut og taes under oppsyn av ansatte. Feks kan det være at en pasient ikke står på beroligende medisiner, men en akutt situasjon som oppstår kan endre dette. Dette gjøres da av medisinsk ansvarlig feks avd.overlege el. tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Trådstarter slipper jo ut av systemet på null komma niks og det er er ikke slik at de lager behandlingsplan hele tiden og per dag. De har mye å gjøre det er mange pasienter på et slikt sted, du har din egen lege å forholde deg til, og disse jobber dagvakt i ukedagene. Du har kanskje maks 2 timer i uken og snakke med legen. Ellers har avdelingen en nødvaktlege, men denne gjør absolutt minimum.

Om noen "får seg en sprøyte" så betyr ikke det at det vil bli tvangsmedisinering hele oppholdet igjennom. Det skal ihht til reglene vurderes individuelt og stoppe når behovet ikke lengre eksisterer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slike at noen "får seg en sprøyte". Medisinering er nøye overveid, og planlagt. Injeksjoner er i annførselstegn fordi det gjerne gies en injeksjon, ikke injeksjoner. Og denne er en gang per månded. Dette blir for dumt.

Depot eller ei kommer jo an på både hvilken type medisin de gir pasienten og hvorfor de velger den medisinen. Medisin ved tvang er ikke nødvendigvis det samme som depot.
Vis hele sitatet...
Nei da er det beroligende, det er gjerne ikke en medisin det er en sedativ. Dette gies til de som lager bråk. Dersom du gjør dette er du ikke ute i løpet av noen dager. Dette for at medisinene skal få tid til å virke og ting skal stablisere seg.

Hva mener du med siste linje, 2.5 måneder er ingenting? Hverken beltebruk eller tvangsinnleggelse har fastsatte minimumslengder. Tvert imot så er det regler for maks lengde.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvordan legene jobber, de fatter ikke tvangsvedtak uten grunn, og når de først har gjort noe så opphever de det ikke. At du er i teoriens verden er fint men det er ikke slik det er i virkeligheten.

Om fastlegen vurderer det slik at innleggelse er nødvendig kan det skje på to måter. Den ene at legen spør om du er villig til innleggelse, eller med tvang.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg veldig godt, jeg spør om dette for at det er åpenbart ulogisk å spille med hos legen på lukket avdelig, også bli tvangsinnlagt av fastlegen etter dette da du angivelig skulle ha sovemedisin. Det er ikke slik at du kan spille med heller. Og det er legene som innlegger folk og legene som bestemmer om de kan dra. Det er ikke sånn at de kommer inn og kommer ut, og får bedskjed om å ikke komme tilbake. Dette er en feilaktig kaotisk fremstilling.
Godt at du vet hvordan psykiatrien oppererer frtoretang og at denne historien er god som gull. I minste fall er den kaotisk mangelfull og ja, absolutt ikke troverdig.

Sitat av opus221014 Vis innlegg
Dette vet jeg fint. Begge deler fattes via lovvedtak og legene har ikke vane for å oppheve disse i tide og utide.
Jeg tror ikke det er noen behandlingsplan her, jeg tror ikke du har lest loopholes beskrivelser. Vanlig ved mani som her er det å få forebyggende antipsykotika på depot under tvang.
Trådstarter slipper jo ut av systemet på null komma niks og det er er ikke slik at de lager behandlingsplan hele tiden og per dag. De har mye å gjøre det er mange pasienter på et slikt sted, du har din egen lege å forholde deg til, og disse jobber dagvakt i ukedagene. Du har kanskje maks 2 timer i uken og snakke med legen. Ellers har avdelingen en nødvaktlege, men denne gjør absolutt minimum.


Det er ikke slike at noen "får seg en sprøyte". Medisinering er nøye overveid, og planlagt. Injeksjoner er i annførselstegn fordi det gjerne gies en injeksjon, ikke injeksjoner. Og denne er en gang per månded. Dette blir for dumt.


Nei da er det beroligende, det er gjerne ikke en medisin det er en sedativ. Dette gies til de som lager bråk. Dersom du gjør dette er du ikke ute i løpet av noen dager. Dette for at medisinene skal få tid til å virke og ting skal stablisere seg.


Jeg vet hvordan legene jobber, de fatter ikke tvangsvedtak uten grunn, og når de først har gjort noe så opphever de det ikke. At du er i teoriens verden er fint men det er ikke slik det er i virkeligheten.


Det vet jeg veldig godt, jeg spør om dette for at det er åpenbart ulogisk å spille med hos legen på lukket avdelig, også bli tvangsinnlagt av fastlegen etter dette da du angivelig skulle ha sovemedisin. Det er ikke slik at du kan spille med heller. Og det er legene som innlegger folk og legene som bestemmer om de kan dra. Det er ikke sånn at de kommer inn og kommer ut, og får bedskjed om å ikke komme tilbake. Dette er en feilaktig kaotisk fremstilling.
Godt at du vet hvordan psykiatrien oppererer frtoretang og at denne historien er god som gull. I minste fall er den kaotisk mangelfull og ja, absolutt ikke troverdig.
Vis hele sitatet...
Du kan også være underlagt tvang utenfor lukket og åpen avdeling, og bo i egen eller bemannet bolig. Du er fortsatt inne i systemet. Dette er en lovmessig tvang, hvor du er du nødt for å møte opp på timene og nødt til å ta medisinene legene gir deg. Hvis de ser at du ikke følger opp kan de bruke fysisk tvang til å inføre deg tilbake til avdelingen.
Sist endret av opus221014; 21. august 2017 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønte at jeg måtte gi inntrykk av at jeg skulle fortsette på medisiner etter at jeg kom ut også, så var samarbeidsvillig og utløste resepten på apoteket, men tok ikke medisiner. Sa til behandleren min etter noen uker at jeg hadde sluttet på medisinene.
Vis hele sitatet...
Du utløser ikke psykofarma på apoteket.
Du er fortsatt på tvang om du er ute av lukket avdeling. Tvangsmedisinering har ingenting med å være innlåst å gjøre.
Dette er et lovvedtak. Piller gies ikke under tvang da det ikke er mulig å tvinge noen til å ta en pille. Du gjør din rolle veldig stor og legenes rolle helt tilfeldig, i dine beskrivelser. Det er ikke slik det er. Legen har full kontroll på deg, dine medisiner og blodverdier og all historikk om deg lagres i systemet og følges opp. Det er ikke sånn at du bare kan nevne for behandleren din at du ikke tok de, etter at de har bestemt at du skal ta medisin på tvang.
Sist endret av opus221014; 22. august 2017 kl. 20:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Du utløser ikke psykofarma på apoteket.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Det er ei stor medisingruppe. Den dekker alt som har ei påvirkning av psyken i prinsippet - inkludert ting som SSRI.
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Du er fortsatt på tvang om du er ute av lukket avdeling. Tvangsmedisinering har ingenting med å være innlåst å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nei, tvangsmedisinering og tvangsinnleggelse er to forskjellige ting.
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Dette er et lovvedtak.
Vis hele sitatet...
Eit lovvedtak er det vel kun stortinget som kan fatte?
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Piller gies ikke under tvang da det ikke er mulig å tvinge noen til å ta en pille.
Vis hele sitatet...
Men i mange tilfeller kan det sjekkast at dei er tatt, t.d. gjennom blodprøver. I tillegg vil eg tru at det å få eit samarbeid med pasienten vert sett på som langt gunstigare enn tvang. Kort sagt ser det ut til at du utelukkande argumenterer ut frå eiga erfaring, og nekter å innsjå at forskjellige folk kan ha forskjellige erfaringer og behandlingsopplegg. Argumentasjonen din er utelukkande av karakteren at du har ikkje opplevd det, og difor stemmer det ikkje.
Bullshit. Det er ei stor medisingruppe. Den dekker alt som har ei påvirkning av psyken i prinsippet - inkludert ting som SSRI.
Vis hele sitatet...
Ikke de medisinene han tar, hvilka av disse var de de ga han repsept på apoteket på etter at han hadde ligget i belteseng?

Eit lovvedtak er det vel kun stortinget som kan fatte?
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva mener du? Politet har rett til å brukte makt mot deg etter et slikt vedtak. Dette er loven ja, fattet av legen.

Men i mange tilfeller kan det sjekkast at dei er tatt, t.d. gjennom blodprøver.
Vis hele sitatet...
Det kan sjekkes at de er tatt ja, dermed er det ulogisk at han nevner at han ikke har tatt de, uten at dette får noen konsekevenser. Hvorfor er det så viktig på lukket avdeling at det må tvangsmedisineres? og rett etter på spiller det ingen rolle.
I tillegg vil eg tru at det å få eit samarbeid med pasienten vert sett på som langt gunstigare enn tvang.
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som han har gitt noe beskrivelse av noe samarbeid.

Kort sagt ser det ut til at du utelukkande argumenterer ut frå eiga erfaring, og nekter å innsjå at forskjellige folk kan ha forskjellige erfaringer og behandlingsopplegg.
Vis hele sitatet...
Og hva er behandlingsopplegget? Nå skal vi tvangsmedisinere deg, deretter kan du gjøre som du vil, deretter skal vi legge deg inn neste gang du tilfeldigvis kommer innom fastlegen, siden du ikke spilte med denne gangen.

Om du har mere interesse for lovdetaljer rundt 4-4 vedtak kan du lese her
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#shareModal
Sist endret av opus221014; 22. august 2017 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av opus221014 Vis innlegg
Ikke de medisinene han tar, hvilka av disse var de de ga han repsept på apoteket på etter at han hadde ligget i belteseng?


Hæ? Hva mener du? Politet har rett til å brukte makt mot deg etter et slikt vedtak. Dette er loven ja, fattet av legen.


Det kan sjekkes at de er tatt ja, dermed er det ulogisk at han nevner at han ikke har tatt de, uten at dette får noen konsekevenser. Hvorfor er det så viktig på lukket avdeling at det må tvangsmedisineres? og rett etter på spiller det ingen rolle.

Det virker ikke som han har gitt noe beskrivelse av noe samarbeid.

Og hva er behandlingsopplegget? Nå skal vi tvangsmedisinere deg, deretter kan du gjøre som du vil, deretter skal vi legge deg inn neste gang du tilfeldigvis kommer innom fastlegen, siden du ikke spilte med denne gangen.

Om du har mere interesse for lovdetaljer rundt 4-4 vedtak kan du lese her
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#shareModal
Vis hele sitatet...
Belteleggingen i 2014 var kun i starten av oppholdet. Tok så medisiner selv i pilleform da jeg ga opp. Gikk så en stund før jeg fant ut at jeg kunne lure meg unna ved å gjemme de under tunga eller på siden. Etter at jeg sa jeg lurte meg unna, ble lege tilkalt. Siden jeg sa det ila en helg, kom ikke legen før på søndagskvelden. Hun sa basicilly at jeg måtte ta medisiner eller få en sprøyte. Tok så medisiner. Etter dette begynte de å sjekke om jeg tok medisiner ved å ta blodprøver.

Det med at jeg ble lagt inn igjen var nå i år, og ble ikke tvangsmedisinert i løpet av mine innleggelser i år. Sa nei til slikt som abilify selv om legen ville at jeg skulle ta det.
@opus221014 Mye av det du skriver er feil innenfor akuttpsykiatri lukket avdeling.

Feks hensikten med tvangsmedisinering er at ansatte skal kunne gi PAS medisinene som er skrevet av legen. Om PAS tar disse frivillig vil man ikke gi det intramuskulært i stede for oralt, "fordi".

Skal ta opp alle de andre tingene som er feil om jeg for tid.