Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2614
Hei.

Leker med tanken på å ta en roadtrip rundt om Europa alene. Har egentlig ikke tenkt på tidsperiode enda, men blir sikkert et par måneder.

Noen som har gjort dette før og har noen tips? Kule steder å besøke? Tenker å gå til innkjøp av drone og kanskje en gopro for å lage noen fine minner.

Kjører med en relativt liten 5-seters bil som jeg tenker å sove de fleste nettene i. Da det vil bli alt for dyrt å sove hver natt på hotell/motell. Kommer også sikkert til å tilbringe en del tid ut i naturen, vekk i fra byene.

Hvordan er det med å krysse grenser nedover i Europa? Hvor langt holder det med bare pass? God 'camping mat'? Nyttige ting å ta med? Hvordan dusje/vaske seg uten hotell? Generelle tips eller erfaringer?
Blir vel litt slitsomt å sover sittende i lengden vel? Kanskje ta med et telt å ta noen netter på camping? Da får du vasket tøyet ditt, dusjet etc.

Ta med så lite som mulig er mitt tips. Alt er stort sett billigere enn i Norge, nesten uansett hvem land du er i
Når du er i en by så finn deg en strand om det er vær for bading, eller et offentlig bad. Kjøp mat på lokal supermarked. Brød og pålegg. Middag kan du ta ute.

Var jeg deg ville jeg droppet biltur. Ta toget. Du sparer masse penger på å slippe parkering, bensinutgifter etc. Bruk heller de pengene på vandrerhjem og billig hoteller. Utenfor sesong så får du overnatting billig. Vandrerhjem og den type overnattinger er sosialt og veldig billig. Deilig å slappe av på toget fremfor å våkne svett og ulekker med vond nakke sittende i førersetet på en varm bil.

Debit/kreditkort, pass tøy for et par tre dager. Jo mindre du tar med jo enklere blir det.
Du kan kjøre i Tyskland, belgia og Nederland .
Finnes mye der og der trenger du ikke internasjonalt førerkort,forsikring pluss pluss.

Google europeisk natur. Det fins en urskog i Polen som ser spennende ut. Jeg drar på biltur snart til neuschwanstein, svipper innom nederland, Luxembourg og Liechtenstein før det bli hjemover.

Du finner mange tips ved å google litt
Nederland er kjedelig, men Belgia er ganske pent. Kan anbefale plassen Huy, og forøvrig området rundt. Dusjing og sånt tror jeg du vil slite med foruten hotell. Finner mye billig nedover kontinentet da.
Jeg har kjørt mange steder i Europa og kan anbefale tyskland/østerrike/sloveniaa/kroatia osv. Veldig veldig fint der
Er ikke så vanskelig å få dusjet, bare sjekk på Google Maps etter nærmeste svømmehall så får du en billig dusj + pluss en svømmetur hvis det frister
Kos deg! Er mye spennende å se i Europa
Hvordan er reglene rundt det å sette opp telt ulike steder (Norge og Europa).
Må man slå opp teltet på en dedikert campingplass eller kan man slå det opp på et hvilket som helst annet passende plass?
Tenker selvsagt ikke på midt i byen, men f.eks. en litt utenforliggende park.
Eventuelle bøter for å campe feil sted?
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Hvordan er reglene rundt det å sette opp telt ulike steder (Norge og Europa).
Må man slå opp teltet på en dedikert campingplass eller kan man slå det opp på et hvilket som helst annet passende plass?
Tenker selvsagt ikke på midt i byen, men f.eks. en litt utenforliggende park.
Eventuelle bøter for å campe feil sted?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å campe i by-parker, rundkjøringer etc. (ikke at jeg tror du har tenkt til det. ).
Du kan derimot fint campe i nasjonalparker og på campingplasser, på fjellet høres også ypperlig ut, men ta forbehold om temperatur der du camper.
Det tryggeste er å campe på en campingplass, for jeg unner svært få mennesker å bli overmannet av landeveisrøvere.
I Tyskland har de dusj på de større bensinstasjonene langs Autobahn. Koster ikke stort og de er rene og fine. Let litt så finner du det samme i de fleste andre europeiske landene.

Det er også på de store trailer-bensinstasjonene at det er tryggest å overnatte i bilen. Men ikke kjøp mat der. Det kjøper du på Lidl i nærmeste småby Kjøp deg en gassboks og mini gassbrenner og en billig kaffekanne så lager du masse god mat med varmt vann. (Type drytech osv, men rimeligere tyske utgaver av tilsvarende.)
Sist endret av FlotteHester; 21. august 2017 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.