Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2957
Sitter nå i en situasjon som gjør at jeg kan gjøre akuratt hva jeg vil når bilen min blir solgt. Jeg har ekstremt lyst og bare pakke ned det viktigeste man trenger i livet, ha en buffer på konto just in case og haike meg ned gjennom europa. Jeg mangler dog ballene til og gjøre det.

Noen her som har tips eller en historie hvordan akuratt DU bare reiste ?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Gå ut døra. Ta det derfra. Mer seriøst - ikke tenk så mye på det. Selv en reise på tusen mil begynner med et skritt. Kan kanskje være greit å si fra når det gjelder jobb osv.
Var det du du gjorde ? bare gikk ut døra ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bestillte billetten noen måneder i forveien.
Når tiden nærmet seg var det bare å pakke.. jeg ville ikke kaste bort en flybillett til flere tusen.

På et punkt må du bare be den tvilende stemmen bak i hodet om å holde kjæften, og bare gjør det du må.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Bestillte billetten noen måneder i forveien.
Når tiden nærmet seg var det bare å pakke.. jeg ville ikke kaste bort en flybillett til flere tusen.

På et punkt må du bare be den tvilende stemmen bak i hodet om å holde kjæften, og bare gjør det du må.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke akuratt og fly noen plass, var vel mer buss til åndalsnes/oslo for så og ta tåg til utlandet, eller haike så lenge jeg kan.
Kan jo være greit å forberede seg litt. Da tenker jeg på reisesaker og hva som er viktig å ha med seg generelt.
Men som det blir sagt, bestill flybillett for da er du "tvunget" til å reise.
hmm, får vel se om jeg finner noe bilig fly en eller annen plass da er bare redd for og pinkle ut regardless.
Hvis du ikke tar en sjanse så går du potensielt glipp av muligheten til å opplev nye ting som beriker
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
hmm, får vel se om jeg finner noe bilig fly en eller annen plass da er bare redd for og pinkle ut regardless.
Vis hele sitatet...
Du bør prøve bedre enn dette. Høyres ut som du plutselig ga faen. Fortell deg sjølv at no MÅ DU på tur og overdriv litt om kvifor du MÅ. Kanskje møte du noko du har leita etter heile livet?

Lykke til.
Bestill fly til et asiatisk land. Som Dodecha sier, vanskeligere å backe ut når du har betalt for billetter og skal til et konkret sted. Når du kommer frem, kan du begynne å bomse rundt. I Asia kan du reke omkring i månedsvis på slanter og lommerusk. Sett opp en reiseplan for hvilke land du vil besøke, og ca. når du vil krysse grensene. Det lønner seg, slik at du kan ordne med visum på forhånd. Alt innimellom kan du ta helt på sparket. Kan personlig anbefale India og Kina. Uendelig mye å oppdage. Fordi landene er så svære og innholdrike, kan du reise rundt lenge uten behov for å krysse noen landegrenser.
Hvis du vil ha en godt detaljert reiserute med buss/tog gjennom hele europa og ned til Asia, så bør du kontakte brukeren "Hjemlengsel" på Diskusjon.no. Han bor i Thailand med familien og har mye erfaring med å reise rundt i Europa i tillegg til at han er et leksikon når det gjelder Asia og hvor man bør dra. Han vil snekre sammen ruten alt etter hva du ønsker deg, om du vil ha det billig eller luksus. Rutetider, priser, fergeavganger, bussavganger, togavganger, småbyer verdt å besøke, info om kultur, mat osv osv.
Det var en person som gjorde nettopp hva du har på hjertet og skrev en tråd om det. Tråden finner du her. Dette er en av de kuleste trådene på freak.
Om du ønsker få mye opplevelser for penga uten å fly så kan ta tog til stockholm. Båt feks til Helsinki, drit bra by. Båt over til Tallin. Så kan du bomse deg nedover Latvia, Litauen, Polen og til Kroatia og feks båt til Albania. Så kan du reise til du blir lei også kjøpe flybillett hjem.

Da får du med deg masse spennende land, som har lave priser, masse party og plenty med kultur. Det er billig å bo og spise. Drikkevarer koster ikke skjorta og det er god tilgang på "gøyale ting".
Spørs hvordan person du er. Jeg ville ikke greid å bare reist ut på måfå med lommebok og ett sett klær på meg.

Ville i hvert fall sørget for å ha penger nok, så du kan ta inn på hotell og leve en smule sivilisert selv om du reiser. Ville reist med buss og tog over alt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For min del hadde jeg lenge lyst til å reise på ubestemt tid. Fikk brått noen måneders fri, og tenkte at hvis jeg ikke dro der og da, så ville det aldri bli noe av. Endte med at jeg kjøpte første og billigste enveisbillett til Australia. Tre dager senere hadde jeg pakket bare det mest nødvendige i mine øyne og satt på bussen på vei til flyplassen.

Det var først når jeg satt på bussen at jeg lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på. Men da var det for sent å snu! Tvilen varte ikke lenge, innen jeg kom meg på flyet, så var all tvil borte. Eneste jeg bestilte på forhånd var noen netter på hostel i den første byen jeg ankom. Deretter ble alt tatt som det kom. Altså nada planlegging. Reiste til jeg ble «mett» og fløy hjem igjen.
Anbefaler på det sterkeste å reise hvis du har mulighet og lyst. Hvor mye man planlegger er opp til hver enkelt, jeg likte frihetsfølelsen mer enn planleggingen, andre jeg møtte underveis planla hver minste detalj. Til gjengjeld fikk de nok mye mer ut av budsjettet, men det virket nesten som en jobb.. Å balansere planleggingen er noe du må finne ut av selv.

Tl;dr: Bestem hvor du vil dra, planlegg litt, tving deg selv ved å bestille billett og reis. Det går seg til underveis.
Det henger jo selfølgelig litt ann på hvor lenge du skal reise og hva for et budskjett du har, samt vilken standard du tenker deg. Er fortiden ute å reiser selv, reiser med interrail noe jeg synes har fungert utmerket og jeg får opplevd og sett mye, har møtt mange nye folk og folk som har reist på forskjellige måter. Møtte en fra USA som hadde sykkla europa på tvers og kun levd på det han tjente ved å spille gitar på gata, han bodde bare på strender eller hoss folk han ble kjent med. Møtte også noen andre amerikanere, de reiste med bla bla car som er en sykt smart reisemåte ser jeg nå-mye billigere og enklere en interrail-så mitt tips er å se etter en på blabla car som kjører ned mot europa og ha det som en start!
Er enig i at aa kjope en flybillett kan gjore det lettere aa faa fingeren ut siden du faar en dato og et tidspunkt som er skrevet i stein og ikke kan utsettes. I tillegg er det mye billigere aa leve i Asia eller Amerika. Viktigst av alt, bare gjor det! Du kommer til aa faa de viktigste opplevelsene i ditt liv og hvis du er heldig vil du faa aapenbaringer som kan endre livet ditt for alltid. Det er noe med aa vaere borte fra hjemmet og venner og alt som gjor det saa utrolig mye lettere aa faa nye perspektiver paa ting. Akkurat naa haiker jeg meg fra LA til Sor Amerika
Ble inspirert av Donald Duck bladet nå for par dager siden, Donald og Klodrik hvor de skulle på eventyr reise uten mål/uvitende om destinasjonen.
Klodrik hadde laget ei liste med forskjellige reiser måter som" båt, tog, fly, buss. Hver av disse har et tall feks; Fly har 2 og båt 1.
De skulle kastet terningen å det ble demmes reise måte, samme gjaldt alt annet (terningen var sjefen over reisemålet).

Kanskje vri litt på greien, men ei slik reise fikk jeg veldig løst på ! Hvor tilfeldigheten bestemmer, blir det cruise eller humpet busstur.