Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 739
Hei.

I forbindelse med jobb trenger jeg tilgang på en FTP-server og ser etter alternativer for dette, men har egentlig ikke peiling på hva jeg ser etter...

Skal brukes til å lagre konfidensielle filer via et ordreprogram fra en ekstern leverandør. Det vil altså si at filene som skal lagres ikke er å finne i de fysiske lokalene jeg blir å sitte i.

Det som er viktig i den sammenheng er:
- at det er god sikkerhet på serveren
- at det er mulighet for å få tilgang uansett hvor jeg befinner meg
- at det skal være kostnadseffektivt
- at det er rikelig med plass, evt. mulighet for å utvide plass as we go

Har tenkt litt på å sette opp en server lokalt her slik at man via et intranett kan få tilgang på filene på serveren. Dessverre aner jeg ikke hvordan jeg setter oppe hverken server eller intranett...

Ellers er alternativene slik jeg ser det å leie plass. Vi har jo allerede en leverandør på domene og e-postadresser i dag, der har vi jo mulighet for å få lagret filer via en FTP, men utfordringen jeg ser med det er jo at alle vil kunne gå inn og se filene via domenet om jeg ikke finner ut en måte å passordbeskytte nettsiden på.


Er det noen datakyndige mennesker ute der som skjønner hva jeg vil og eventuelt kan gi meg forslag til løsninger her?

Dere er også tilgitt om dere har lyst til å skyte meg i panna fordi jeg ikke kan så mye om datamaskiner og sånt no
FTP er ingen god løsning om sikkerhet og konfidensialitet er nøkkelord.

Hvorfor må nødvendigvis FTP benyttes? Er SFTP uaktualt? Hva med SCP?
Hvilken plattform skal dette kjøre?

Jeg ville vært varsom med å ha dette på et delt webhotell hvis sikkerhet er viktig. En VPS ville vært et mye bedre alternativ hvis du ikke vil ha egen hardware.
Trådstarter
Okei, jeg overdrev kanskje det med sikkerhet bittelitt. Det er ikke snakk om at det er for rikets sikkerhet, men mest for kundenes sikkerhet. At det ikke skal være enkelt å komme seg inn og få tak i filene er vel det eneste kravet mitt.

Grunnen til at jeg tar utgangspunkt i FTP er at leverandøren har støtte for dette i programvaren vi bruker. Det vil altså si at jeg ser det står "FTP-server" med mulighet til å legge inn informasjon til FTP-serveren for å få lagret alt på en server.

Om det er mulig å bruke de andre alternativene du nevner vet kanskje du bedre enn meg, for på dette feltet er jeg helt blank. Men om noen mener det kan være mulig, så kan jeg selvfølgelig ta kontakt med nevnte leverandør og høre.
Hvis det benyttes spesiell programvare kan nok ingen andre enn leverandøren svare på hvilke protokoller som støttes.

Ha kundedata på en et delt webhotell er nok ingen god idé. Disse blir ofte kompromittert av dårlige løsninger de du deler webhotellet med legger opp. Ville i det minste hatt en egen instans dere selv har full kontroll over.
Trådstarter
Okei. Da skal jeg ta med meg det videre! Takk for at du prøvde å hjelpe i alle fall.