Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2899
Jeg hater å skru av pc'en min. Etter hvert blir den treg og det har jeg blitt forklart er at ram er full av midlertidige filer osv. Finnes det ett program for Windows 7 for å rense ram'en så jeg slipper å skru den av så ofte? Vet det finnes for Mac.

Fant denne linken: http://www.downloadmoreram.com/ Fungerer dette i virkeligheten? hvis ja. hvordan? Jeg ble nysgjerrig for dette må jo være i teorien en enkel måte å oppgradere maskinen
Det fungerer ikke før du har slettet system32 mappen.

Gjort dette selv, funker fjell!


Fra spøk til revoler: Nei - du kan nok ikke gjøre det slik, men det kan være at du har mye skitt på pcen. Last ned ccleaner.
Sist endret av waf; 18. juni 2013 kl. 01:05.
Sitat av waf Vis innlegg
Det fungerer ikke før du har slettet system32 mappen.

Gjort dette selv, funker fjell!
Vis hele sitatet...
Ikke vær sånn!
Er kanskje pc kløne men er ikke så lettlurt så jeg trur jeg lar være gett.
Om du må, last ned CCleaner fra filehippo.
hmm takker da må jeg sjekke det programmet brukte det på gamle pc'n da gikk hele vindows xp fløyten så jeg må finne noen til å lære meg praktisk bruk av programmet. men takker for tipset
Ta en skjermdump med process explorer, så kan vi se om du har noe ulumskheter kjørende.

Del bildet på imgur eller aids (førstenevnte tillater ctrl + v for å lime inn det du har tatt skjermbilde av - veldig greit til dette)
Takker ble hakket for avansert for min hjerne ikveld så jeg må se nærmere på dette i morgen om formen er bedre. Så jeg ikke gjør noen glupe små feil i mellomtiden.
1. Last ned og kjør Process Explorer

2. Når programmet kjører holder du inne ALT og trykker på Print Screen (evt prt scr) på tastaturet - dette vil lagre et skjermbilde av programmet.

3. Ta opp imgur.com før du holder inne CTRL og trykker på V for å lime inn skjermbildet.

4. Godkjenn at bildet skal lastes opp.

5. Kopier link til bildet du har lastet opp og del det her.

Du kan legge det inn med "Sett inn bilde" knappen, eller dele det som en vanlig lenke.

Begge fungerer like bra.
Du må ha mye rart på maskinen din hvis du ikke klarer deg med det som kommer fra Windows sin side. Jeg har maskinen min stående på i måneder ad gangen. Noen ganger lukker jeg ned nettleseren for å frigjøre litt ram derfra, men til normalt klarer jeg meg helt fint i uker uten å gjøre det.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Du må ha mye rart på maskinen din hvis du ikke klarer deg med det som kommer fra Windows sin side. Jeg har maskinen min stående på i måneder ad gangen. Noen ganger lukker jeg ned nettleseren for å frigjøre litt ram derfra, men til normalt klarer jeg meg helt fint i uker uten å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det skal sies at Windows har veldig høy RAM-bruk etter en uke eller to med oppetid, sammenlignet med diverse linux-distroer. Hvorvidt dette er et problem med dagens RAM-priser er noe helt annet.
Ja, det finnes mange programmer som frigjør mer minne. Men det eneste disse programmene gjør er å lukke prosesser for deg.. og det er det jo enkelt å ha kontrollen over selv.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Det skal sies at Windows har veldig høy RAM-bruk etter en uke eller to med oppetid, sammenlignet med diverse linux-distroer. Hvorvidt dette er et problem med dagens RAM-priser er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Nå viser da maskinen min etter en måneds oppetid at 35% av ram er i bruk, og av de totale 8GB (som må sies å være sånn omtrent normalen for en gamingpc) så er det firefox, origin og steam som trekker mest (ca 800MB samlet der). Jeg kan avslutte og starte de opp igjen, og lasten vil komme på under halvparten.

Minnehåndteringen i Windows 7 er veldig god, men det du forteller om stammer fra Windows 9x dagene, ikke etter at de brakte NT-kjernen inn i historien. De taklet ikke mer enn en ukes oppetid før det ble ubrukelig. Selv XP takler helt fint måneder med oppetid og bruk, det har jeg selv testet ved i årevis å bruke en XP-maskin som fil- og nedlastningsserver. Selv utskjelte Vista har like bra minnehåndtering, om enn visningen brøt så kraftig med hvordan man forventet at det skulle vises at de endret det til W7.

Derav, for å komme i et problem med minne på W7 må man enten ha under 4GB eller veldig mange rare/gamle programmer på maskinen (gamle programmer er ofte ikke helt gode på det med minne, så de reserverer en mengde fremfor å bare be om mer når de har bruk for det).

Til trådstarter: last ned MBAM, installer, oppdater og kjør. Det skulle rydde bort en del plagsomme ting.
Trodde bare alt ble lagret i RAMen kun når man satte pcen i sleep? :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Trodde bare alt ble lagret i RAMen kun når man satte pcen i sleep? :P
Vis hele sitatet...
Da er det på høy tid at du leser deg opp på minnehåndtering.
Windows 7 er utviklet for å kjøre online over lang tid. På jobben min har vi servere som står daglig i bruk med spill og billettprogram som kjører. Enkelte servere kan stå online opp til 5 måneder før dem har brudd, og det kan være alt i fra strømbrudd, oppdateringer eller brukerfeil.

Selv om maskinene har stått i bruk på et varmt rom med relativt mye interaksjon, så er ram bruken lav, med mindre en database krasjer. Så ram bruk skal være gjennomsnittelig lav hele tiden i windows 7. I windows xp er det en annen sak, og der vil maskinen oppleves som treg over tid (service pack 3 hjalp veldig med dette problemet, men det eksisterer fremdeles).

Men dette kan tyde på at det er et program som lekker minne. Hvis et program lekker minne over lenger tid, så vil minnet ta opp all ledig ram til slutt. Da vil du oppleve at maskinen går tregt. Det finnes et hav av alternativer til ram rens, men ingen av dem fungerer av den enkle grunn at minnelekkasje er ikke registrert noe sted, og kan ikke ryddes opp i uten å dumpe all ram ved å koble ut spenningen. CCleaner gjør en god jobb i å rydde opp i en del, men ta alltid backup av registeret.

Last ned hijackthis og legg ut loggen her. Jeg kan ikke tyde hva som står der, men noen på dette forumet klarer det sikkert.
Sist endret av Patrick; 18. juni 2013 kl. 11:32.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Patrick: Dersom et program har en minnelekasje og prosessen termineres så vil ikke minnet som er allokert eller lekket forbli opptatt. En minnelekasje er ikke noe magisk som flyter inn i minnet ditt uten at det er en oversikt over hva som er allokert. En "lekkasje" av minne er kort og greit en sak der hvor det på et eller annet tidspunkt blir allokert minne, men det glemmes å frigjøre dette minnet når det ikke er behov for det.

At strømmen til minnet må kobles ut for å "rense" opp dette er intet mindre enn synsing og vås.
Sist endret av m0b; 18. juni 2013 kl. 11:36.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Patrick: Dersom et program har en minnelekasje og prosessen termineres så vil ikke minnet som er allokert eller lekket forbli opptatt. En minnelekasje er ikke noe magisk som flyter inn i minnet ditt uten at det er en oversikt over hva som er allokert. En "lekkasje" av minne er kort og greit en sak der hvor det på et eller annet tidspunkt blir allokert minne, men det glemmes å frigjøre dette minnet når det ikke er behov for det.

At strømmen til minnet må kobles ut for å "rense" opp dette er intet mindre enn synsing og vås.
Vis hele sitatet...
Takk. Det visste jeg ikke.

Men hvis jeg skal følge den logikken så vil det tyde på at dersom man lukker programmet som ikke har frigjort minnet, og kjører et av de hundretalls minnerenserne man kan laste ned, så burde vel det løse opp i feilen?

Jeg har aldri opplevd at det har hjulpet, men å dumpe minne ved å koble ut strøm har alltid vært en greie i min bok. Og da tenker jeg ikke på en omstart, men å fysisk koble ut strømmen.

Nå skal det riktignok sies at serverene våres kjører på spansk programvare, og er ikke helt standard win xp varianter, men kun en omstart hjalp sjeldent. Mye mye bedre på win7.
Sist endret av Patrick; 19. juni 2013 kl. 01:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein reboot vil sjølvsagt rydde opp i eventuelle minnelekkasjer, ettersom det er OSet som allokerer minne, og ein reboot fjerner *all* allokering...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis det som måtte til var at strømmen ble koblet ut, så tror jeg neppe at det har noe som helst med memory leaks å gjøre. Det høres mer ut som noe fysisk problem med hardwaren, uten at jeg skal sette noen diagnose på akkurat dét.

I de aller aller fleste moderne systemer så har man virtuelt minne. Når en prosess startes opp så vil den få tildelt noe virtuelt minne som har relative adresser i den fysiske rammen. Det vil si at når et program trenger minne så forholder den seg i utgangspunktet (med mindre den opererer under kernel-space) til det virtuelle minnet, og ikke direkte i den fysiske rammen. Prosessen starter opp, spør etter minne hos memory mangeren som er ansvarlig for å holde kontroll på minnet til operativsystemet, og sjekker tilgjengelig minne og gir dette til prosesen som så kan benytte minnet slik den ønsker. Dersom det kreves mer minne så vil det på nytt bli forespurt, og det virtuelle adresseområdet vil bli utvidet. Når en prosess termineres så vil det virtuelle minnet frigjøres, og uavhengig av hvor mye memory leaks programmet har klart å produsere så vil dette minnet kunne gies til andre prosesser.

Fordi minnebehovet til en prosess kan variere i ganske stor grad, så vil en prosess gjerne få tildelt mer minne enn det er behov for. Dette er selvsagt fordi at memory manageren arbeider preventivt slik at den ikke trenger å gjøre unødvendig mye arbeid dersom en prosess sitt minnebehov plutselig skulle øke relativt mye. Memory manageren har rettighet til å kunne ta vekk en del virtuelt minne fra en prosess dersom det skulle bli behov for det.

Det er her (mange av) disse memory cleanerene kommer inn i bildet. Jeg skal ikke si at det er nøyaktig slik absolutt alle fungerer, men mange gjør det. Men for å gi et (generelt og simplifisert) eksempel med en prosess som opererer i user-space:

Si at et OS har totalt 1024MB med minne å rutte med etter at kernelen og øvrige autoriteter har gjort krav på sitt minne. Det startes en prosess som i praksis trenger 256MB med minne, men den mottar 512MB med virtuelt minne fra memory manager. Vi har da tilgjengelig 512MB med minne som enten kan gis til prosessen, eller til andre prosesser som krever dette.

Memory cleaneren starter, og den gjør en forespørsel på ikke 512MB med minne, men på 768MB med minne. Memory manageren vet at i prosesen som ble startet tidligere så er det 256MB med minne som ikke er allokert av prosessen, så den fjerner dette fra prosessens virtuelle minne og gir dette videre til memory cleaneren. Memory cleaneren termineres etter at minnet har blitt "vasket".

Hva har i praksis hendt her? Jo, prosessen som tidligere hadde 512MB med minne i "bruk", har nå 256MB minne i bruk. Brukeren vil selvfølgelig tenke at ja her har det pokker meg blitt tatt en real vårrengjøring! Har dette noen spesiell nytteverdi? Nei, ikke egentlig. For om en annen prosess faktisk hadde hatt behov for minnet så ville den først og fremst mottatt dette. Ikke minst at nå må faktisk memory manageren utvide det virtuelle minneområdet til vår kjære prosess dersom det skulle bli behov for mer allokering av minne. Jeg har driftet servere og programmert under forskjellige platformer av yrke siden 2004. Har brukt PC siden det tidlige nittitall, og jeg kan si at jeg aldri har hatt bruk for noen programmer som påstår at de cleaner minnet.

Jeg hadde et annet poeng også da jeg startet posten, men det forsvant visst.
Sist endret av m0b; 19. juni 2013 kl. 12:32.