Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1473
God kveld.

Jeg har fått et vanskelig valg som jeg kunne trengt noen innspill på. Jeg har blitt tilbudt en reise til Tyrkia veldig billig (med tanke på at det er etter sesongen). Problemet er at dette er et par dager ut i skolen. Vi starter på skolen den 16. (torsdag), vi reiser den 18. og kommer hjem den 25. Jeg vil da være borte den første uka på skolen. Jeg får med meg de 2 første dagene.

Det som er, jeg har veldig lyst til å bli med, men har veldig liten lyst til å få fravær fra skolen. Spesielt siden jeg går flyfag og de liker ikke fravær. Jeg har hørt at slik fravær vil bli oppført som skulk.

Den første uka er det ikke så mye undervisning og jeg kan fort ta igjen temaene, det skal ikke være noe problem. En annen ting er at jeg ikke skal bli lærling. Jeg skal videre på høgskole, forkurs til ingeniør og da teller vel ikke fravær så mye så lenge man får bra snitt(?).

Burde jeg droppe turen eller skal ikke dette være noe problem? Trenger innspill fra noen andre. Tusen takk for svar
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
virker som du sikter etter å få høy utdannelse, da bør du ikke skulke når du skal gå skole..

men om jeg var deg ville jeg dratt på ferie å hatt det morro
Du må ofre for å oppnå det du vil, takk nei til den reisen. Det kommer flere muligheter til en Tyrkia tur.

Lykke til med utdanningen!
Selve utdanningen blir ikke noe problem, som jeg sa er det ikke noe problem å ta det igjen. Det eneste jeg er bekymret for er fraværet som kan/vil bli oppført som skulk.
Slik jeg forstår det så går du fortsatt videregående? Eller?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Du vil dra på ferie, dra på ferie.. eller angre senere :P
Sitat av Rexon Vis innlegg
Slik jeg forstår det så går du fortsatt videregående? Eller?
Vis hele sitatet...
Yes, 3. året VGS.
2. året flyfag.
Du mister ikke sa mye skole, sa hvis du er litt oppegaende og arbeidssom bor det ikke vaere noe problem. Husk ogsa at litt goy innimellom som regel hjelper veldig pa arbeidslysten. Na gar jeg fortsatt pa ungdomsskolen, men i 9. mista jeg de 3 forste ukene, og det var ikke noe problem a ta igjen.
Hvis du ikke møter opp første skoledag (med mindre du har sykemelding) mister du skoleplassen din. Om det er verdt en uke ferie er noe du selv må avgjøre.
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvis du ikke møter opp første skoledag (med mindre du har sykemelding) mister du skoleplassen din. Om det er verdt en uke ferie er noe du selv må avgjøre.
Vis hele sitatet...
Han sa han får to dager på skolen før han drar.
Er reisen gratis Inkludert lommepenger? Hvis ikke så kommer du antageligvis til å bruke tusenlapper der uansett og ende opp med ikke bare spritsmak, men dårlig smak i kjeften.

Den reisen har de sikkert fått drittbillig, kanskje bare betalt en tusenlapp for deg. Skulke en uke for en tusenlapp? No deal.
Sist endret av Taurean; 1. august 2012 kl. 23:28.
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvis du ikke møter opp første skoledag (med mindre du har sykemelding) mister du skoleplassen din. Om det er verdt en uke ferie er noe du selv må avgjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jeg kommer de to første dagene. Er den første uken etter de to første dagene (siden vi starter på en torsdag) jeg blir borte.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Er reisen gratis Inkludert lommepenger? Hvis ikke så kommer du antageligvis til å bruke tusenlapper der uansett og ende opp med ikke bare spritsmak, men dårlig smak i kjeften.

Den reisen har de sikkert fått drittbillig, kanskje bare betalt en tusenlapp for deg. Skulke en uke for en tusenlapp? No deal.
Vis hele sitatet...
Nei jeg må nok betale reisen selv. Kommer vel på rundt 3500 for 4 stjernes hotell og fly. Det er all inclusive også. Så kommer det vel litt lommepenger også. Blir vel kanskje rundt 6k kr totalt.

Penger er ikke noe problem for meg uansett Det er bare fraværet.
Sist endret av Xernox; 1. august 2012 kl. 23:32.
Hadde jeg blitt tilbudt noe sånt gratis, så hadde jeg vurdert det under sterk tvil. Men når du må betale hele sulamitten sjøl, så hadde jeg takka nei tvert.

Hvis penger ikke er noe problem for deg, hvorfor tar du en utdanning? Hadde penger ikke vært noe problem for meg, ville jeg reist og hatt det gøy resten av livet. Evt hatt suppekjøkken for uteliggere.
Sist endret av Taurean; 2. august 2012 kl. 01:33.
snakk med læreren din om kva deke skal gjennom i faget fram til du komme tilbake fra ferie. det vil seiast at du må studere i ferien. Det er ei løysning. Du får vertfall litt ferie, men sjølvsagt vil ikkje fraveret forsvinde men kansje det då vil stå i margen at du studerte og ligger likt med dine medelever, sjølv om du ikkje var til stede.

ved mindre dette er eit fag der du VIRKELIG trenger hjelp fra din lærer. dette er eit fag eg kan NULL og NIKS om så det kan godt hende det her ikkje er ein så god ide.
bare eit forslag
Ring/email læreren din!!! Eller snakk med en annen lærer om det som du får tak i.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Yes, 3. året VGS.
2. året flyfag.
Vis hele sitatet...
Da blir all fravær notert ned som "Fravær" på vitnemålet, så det står ikke om det er skulk eller ikke Selvsagt så ser det dårlig ut med mye fravær på vitnemålet, men 5 dager fravær er ikke altfor mye og hvis du er av typen som har lite fravær ellers så blir ikke det så gale.