Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7954
Det skrives i DB om aksjon mot hackere av politiet, med hjelp fra kripos
http://www.dagbladet.no/2011/12/14/n...sjon/19412394/

Noen som vet hva dette dreier seg om? Er det politiet som raider en gjeng anonymous-DDoS-fjortiser, eller dreier dette seg om profesjonelle hackere?
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Dette er bare synsing fra min side, men litt rart at politiet gikk ut mot hackere rett etter at VG viste en film om hvor lett det var å hacke stortingspolitikere
Sitat av Vartec Vis innlegg
Dette er bare synsing fra min side, men litt rart at politiet gikk ut mot hackere rett etter at VG viste en film om hvor lett det var å hacke stortingspolitikere
Vis hele sitatet...
Du mener "hackere" med Guy Fawkesmaske og Wireshark?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du mener "hackere" med Guy Fawkesmaske og Wireshark?
Vis hele sitatet...
Det holder tydeligvis massevis til å skremme de uopplyste masser...
Tror heller politiet burde bekymret seg for de proffe gutta fra Kina som driver systematisk industrispionasje mot Norske bedrifter enn fjortiser som stjeler facebook passord..
Coptercat
Trådstarter
(VG Nett) Flere ungdommer fra et hackermiljø på Østlandet er pågrepet, siktet for trusler.

Høres ut som DDoS-trusler eller noe teit noe. Sikkert anonoymous.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Sikkert anonoymous.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå at det er Anonymous uten å vite noe mer?
Du vet verken om de som er pågrepet ser på seg selv som en del av bevegelsen eller deler samme ideologi.

Om det er DDoS, så er det ikke BARE anonymous som vet hva DDoS er.
Mangfoldige med personerm har kommet over programvarern LOIC som vil tøffe seg.

Ingen kan enda si med sikkerhet at det er ett hackermiljø, og ikke en gjeng med ungdommer som bruker LOIC på lan-party.


Lei av at alle hele tiden skal peke på anonymous først.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Hvordan kan du påstå at det er Anonymous uten å vite noe mer?
Du vet verken om de som er pågrepet ser på seg selv som en del av bevegelsen eller deler samme ideologi.

Om det er DDoS, så er det ikke BARE anonymous som vet hva DDoS er.
Mangfoldige med personerm har kommet over programvarern LOIC som vil tøffe seg.

Ingen kan enda si med sikkerhet at det er ett hackermiljø, og ikke en gjeng med ungdommer som bruker LOIC på lan-party.


Lei av at alle hele tiden skal peke på anonymous først.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det er Anon, i og med at det er sånn 7345789 betydninger av Anonymous, og nesten alle står for forskjellige ting.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Lei av at alle hele tiden skal peke på anonymous først.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at anonymous i hovedsak er et begrep som beskriver en anonym internett-gruppe. Ikke en spesifikk gruppe, men em hver gruppe som samles på internett for å kjempe imot en sak?
Coptercat
Trådstarter
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Hvordan kan du påstå at det er Anonymous uten å vite noe mer?
Du vet verken om de som er pågrepet ser på seg selv som en del av bevegelsen eller deler samme ideologi.

Om det er DDoS, så er det ikke BARE anonymous som vet hva DDoS er.
Mangfoldige med personerm har kommet over programvarern LOIC som vil tøffe seg.

Ingen kan enda si med sikkerhet at det er ett hackermiljø, og ikke en gjeng med ungdommer som bruker LOIC på lan-party.


Lei av at alle hele tiden skal peke på anonymous først.
Vis hele sitatet...

Når en gjeng 18-20 åringer blir tatt for "hacking" er det som oftest ubrukelige kids som klarer å tippe passord på mail, bruke keylogger eller DDoS. Gjerne selverklærte medlemmer av anonymous, som løper rundt på 17. mai med guy fawkes maske.
Sitat av fetter Vis innlegg
Du er klar over at anonymous i hovedsak er et begrep som beskriver en anonym internett-gruppe. Ikke en spesifikk gruppe, men em hver gruppe som samles på internett for å kjempe imot en sak?
Vis hele sitatet...
Anon er forsåvidt ingen gruppe, heller ikke slik jeg beskrev den.
Anonymous er en ideologi som alle kan henge seg med på.
Jeg beskrev den som en "bevegelse", og derfor er det fult mulig og skrive det slik jeg gjorde.


Jeg er ingen idiot, (er vell egentlig det.) jeg vet hva Anonymous er og hva de står for.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Anon er forsåvidt ingen gruppe, heller ikke slik jeg beskrev den.
Anonymous er en ideologi som alle kan henge seg med på.
Jeg beskrev den som en "bevegelse", og derfor er det fult mulig og skrive det slik jeg gjorde.


Jeg er ingen idiot, (er vell egentlig det.) jeg vet hva Anonymous er og hva de står for.
Vis hele sitatet...
Anonymous står vel ikke for en dritt, som er meg bekjent i alle fall. Det bare hender av og til at mange nok som føler seg som en del av anonymous er enig om noe, at de går sammen og lager bråk.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Anonymous står vel ikke for en dritt, som er meg bekjent i alle fall. Det bare hender av og til at mange nok som føler seg som en del av anonymous er enig om noe, at de går sammen og lager bråk.
Vis hele sitatet...
Anon står får at all informasjon skal være fri til det allmenne øyet.
Og ytringsfrihet generelt.


" Dagbladet: - Det som har skjedd, er at de pågrepne har tatt kontroll over disse kontoene og sendt ut falske meldinger, blant annet ved å legge ut statuser på andres Facebook-profil."


Virkelig? Arresterer 5 personer over en landsomfattende aksjon, for "face rape"? Jesus take the wheel!

Edit: Vet at det sannsynlighvis er litt mer enn dette, men måten det blir beskrevet i mediene, får det til å minne om en uskylding rekke av facerapes.
Sist endret av salvatrix; 14. desember 2011 kl. 13:21.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Anon står får at all informasjon skal være fri til det allmenne øyet.
Og ytringsfrihet generelt.


" Dagbladet: - Det som har skjedd, er at de pågrepne har tatt kontroll over disse kontoene og sendt ut falske meldinger, blant annet ved å legge ut statuser på andres Facebook-profil."


Virkelig? Arresterer 5 personer over en landsomfattende aksjon, for "face rape"? Jesus take the wheel!

Edit: Vet at det sannsynlighvis er litt mer enn dette, men måten det blir beskrevet i mediene, får det til å minne om en uskylding rekke av facerapes.
Vis hele sitatet...
Bra at anonymous er for ytringsfrihet, men prøver å kneble den ved å DDoSe alle de er uenige med.

Uansett, siden du spør om hvordan jeg vet ting. Hvordan vet du at dette var snakk om uskyldig facerape?
Sitat av connubialis Vis innlegg
Bra at anonymous er for ytringsfrihet, men prøver å kneble den ved å DDoSe alle de er uenige med.

Uansett, siden du spør om hvordan jeg vet ting. Hvordan vet du at dette var snakk om uskyldig facerape?
Vis hele sitatet...
De knebler ikke de dem er uenige med, de gjør det for å få sakene i media.
Slik at nettopp, det allmenne øyet kan bli opplyst om emnet/saken.

Hvis du leser posten min en gang til, så kan du se at jeg skriver;

"Vet at det sannsynlighvis er litt mer enn dette, men måten det blir beskrevet i mediene, får det til å minne om en uskylding rekke av facerapes. "
Sist endret av salvatrix; 14. desember 2011 kl. 13:32.
Hacker å hacker, hørte om det her på radion når jeg kjørte.
Tenkte med engang, rat er mest her, siden 15+ åringer er blitt tatt.

Jeg ble kalt for hacker, å proff osv.. etter jeg hadde pwcracked win maskinene på ungdommskolen, deretter installert rat på datamaskin, så jeg overvåket opptil 10 - 14 datamaskiner.
Ble tatt fordi jeg var så dom at jeg prøvde å legge inn rat manuelt, på en lærer sin data.

Så ble perm utestengt fra nette, osv..
dagen etterpå jeg kom i kantina, hørte jeg "wow han hacket skolen sin data system osv.."
ble en jævla data gud, alle ville at jeg skulle hacke ditt å datt, jeg satt med 0 erfaring hva hacking egentlig er.

Folk overdriver når det kommer til hacking
Sist endret av justastonedhuman; 14. desember 2011 kl. 14:50.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Om man kan å cracke et wep-sikret internett blir man sett på som en gud blant resten av befolkningen..
Ser ut til at de har lekt seg litt innpå mailen til Breieviken.

http://www.dagbladet.no/2011/12/14/n...kere/19420895/
Jeg driter i om de er Anonymous, Nora, Norad eller mordi... Det er uansett bare en gjeng shitkids som leker med LOIC.

Samtidig så blir de hypa opp som gudehackere av media. Som gjør at de får et altfor oppblåst ego.

Så skal man her sitte å diskutere om hvem som heter hva og hva de gjør og står for. Poenget er jo at det er bunch med kvisete tenåringer som splitter seg opp i subgrupper hver gang de ikke får viljen sin.
At man skal finne ut hva de står for er jo helt idiotisk, de står for å rangle på nettet tøyse.

Get a life.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Er jeg den eneste som tenker "disse gutta er nødt til å være freakere"?
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg driter i om de er Anonymous, Nora, Norad eller mordi... Det er uansett bare en gjeng shitkids som leker med LOIC.

Samtidig så blir de hypa opp som gudehackere av media. Som gjør at de får et altfor oppblåst ego.

Så skal man her sitte å diskutere om hvem som heter hva og hva de gjør og står for. Poenget er jo at det er bunch med kvisete tenåringer som splitter seg opp i subgrupper hver gang de ikke får viljen sin.
At man skal finne ut hva de står for er jo helt idiotisk, de står for å rangle på nettet tøyse.

Get a life.
Vis hele sitatet...
Tror du er litt sjalu jeg. Men hva vet jeg?
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Er jeg den eneste som tenker "disse gutta er nødt til å være freakere"?
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg.
Det at de har klart å komme seg inn på email/facebook brukere vil ikke si at de er fra freak.

Har selv drevet med dette i mindre () grad, men jeg fant først ut om freak for noen måneder siden.


Freak er ikke stedet der alle går for å lære seg å hacke for å si det sånn.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Ja, det tror jeg.
Det at de har klart å komme seg inn på email/facebook brukere vil ikke si at de er fra freak.

Har selv drevet med dette i mindre () grad, men jeg fant først ut om freak for noen måneder siden.


Freak er ikke stedet der alle går for å lære seg å hacke for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Freak er ikke et sted noen burde gå for å lære å hacke. Poenget er at det faktisk er Norges nest største forum, så vidt jeg vet, og spesielt siden det er så stort på datarelaterte ting og kontrakultur er det sannsynlig at de i alle fall er medlem her.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg driter i om de er Anonymous, Nora, Norad eller mordi... Det er uansett bare en gjeng shitkids som leker med LOIC.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket så hadde LOIC ingenting med å hijacke facebook-profiler og grove trusler.. Men kan si meg enig i at det virker som/er mest sannsynlig noen datasikkerhets-intereserte ungdommer som har dratt det litt for langt i bruk av tilgjengelig programvare.

Det er neppe snakk om en overtakelse, da hadde jeg vært i fengsel for lenge siden.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Echodius Vis innlegg
Freak er ikke stedet der alle går for å lære seg å hacke for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Åja takk for oppdateringen captain obvious!

Ved at dette er norges største It-forum (såvidt det er meg bekjent) så er det vel rimelig å anta at norske gutter som driver såpass "seriøst" med it har en viss tilhørighet her..

Men igjen takk for at du motbeviste meg der..
Sitat av stagg Vis innlegg
Ser ut til at de har lekt seg litt innpå mailen til Breieviken.

http://www.dagbladet.no/2011/12/14/n...kere/19420895/
Vis hele sitatet...
Jo, dette er mer relevant en det som står i andre medier om facerape og slike ubetydelige ting. Politiet har nok fattet interresse for gruppen Noria i og med at de har blandet seg inn i ting som er topp prioritet for Politiet. ABB sine eposter og den slags ting skal holdes strengt hemmelig for alle tydeligvis.

Gruppen Noria hacket også Network Norway
http://www.dinside.no/884559/network...rer-nettlogger

Det er tydelig at de har et ideologisk standpunkt og ønsker å gjøre noe bra for samfunnet, ved å hacke en ISP som lagrer surfelogger. All pr0n and w4rez som kundene nedlaster blir logget hos Network Norway. Det er langt utover det DLD tillater, etter hva direktøren i Datatilsynet sier. Dette liker selvfølgelig ikke mange, og hacker-grupper har engasjert seg utenom loven i arbeidet mot slik logging vil jeg tro.
DDoSing er ikke engang hacking.

LOIC = Scriptkiddie tool #1
Sitat av gnomekriger Vis innlegg
... ABB sine eposter og den slags ting skal holdes strengt hemmelig for alle tydeligvis.

... Det er tydelig at de har et ideologisk standpunkt og ønsker å gjøre noe bra for samfunnet ...
Vis hele sitatet...
Men du ser ikke at det kan bli problematisk for politiet å få verifisert innholdet når alt de får er "print outs" / videresendte eposter? Skal politiet bare ta for god fisk at Noria har sendt eposten slik den fremsto når de fant den? Eller må politiet ta høyde for at noria kan ha endret på epostene?

Akkurat der har de gjort det vanskeligere for politiet. Politiet _ville_ fått tilgang til eposten uansett før eller siden. Så det er tydelig at akkurat den greia der har vært attentionwhoring.

Og det som kommer frem om facebookhacking o.l. viser fjortissmentaliteten på de involverte.
Står en artikkel om han ene som er tatt (antar det er ham siden han er 17 og en av grunnleggerene i Noria) i Plot nr 3. Her har dere litt info om artikkelen: http://www.magasinetplot.no/74/17-ar...hring-breivik/
Sitat av connubialis Vis innlegg
(VG Nett) Flere ungdommer fra et hackermiljø på Østlandet er pågrepet, siktet for trusler.

Høres ut som DDoS-trusler eller noe teit noe. Sikkert anonoymous.
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om at bevegelsen / gruppa kall da ka du vil, annonymus har anngrepe random personer sin facebook bruker?

Annonymus har alltid ett formål bak sine arrangerte angrep.
klarer ikke å skjønne det.

at hvis de er i stand til å bryte seg inn i eposten til ABB og diverse andre epost kontoer etc. men skjuler seg ikke godt nok?

hvis han det er han "fredrik" som var i vimenn/plot? for en tid tilbake som hadde kommet seg inn på ABB sin epost etc.

en av de som var pågrepet nå hadde brutt seg inn på ABB sin epost, så er det nok "fredrik" som Dagbladet ser på som noen av norges fremste hackere som ble pågrepet. men hvis de nå var pågrepet for div. facebook sjikanering osv.
hvis de er norges fremste hackere og klarer ikke å skjule seg på nett? har de ikke brukt en haug av VPN/proxier/socks etc? eller har politiet gått så hardt tilverks at de bruker så mye ressurser på å spore disse for trusler som er på nettet/FB?

ved mindre noen har sladret på dem så er det jo ikke rart at de ble tatt.
Sist endret av WhiteHat; 15. desember 2011 kl. 02:35.
WhiteHat: Tipper noen sladret / noen skrøt litt for mye. Han Fredrik skrøt jo seg grønn over hvor rått opplegg han hadde med tanke på om dette skulle skje; han skulle bare røske ut en minnepenn og slenge den i microbølgeovnen om politiet kom. Drit smart å varsle det... Hadde jeg vært politiet hadde jeg tatt strømmen til huset før jeg slo til.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Står en artikkel om han ene som er tatt (antar det er ham siden han er 17 og en av grunnleggerene i Noria) i Plot nr 3. Her har dere litt info om artikkelen: http://www.magasinetplot.no/74/17-ar...hring-breivik/
Vis hele sitatet...
Ok, dette er meget interressant. Hvis det som du sier er riktig, at han ene som ble tatt, er Frederik i denne artikkelen, medfører det et stort problem for Politiets troverdighet. De sier nemlig ikke i media at de har pågrepet en av de som hacket ABB sin mailkonto, men fremstiller det som ungdommer som har facerapet noen og kommet med trusler og gjort ugagn. Det bildet stemmer overhodet ikke med det bildet som Plot gir av gutten i denne artikkelen.
om de har vært innpå mailen til ABB så er jo dette ganske seriøst, at noen andre har rota innpå den før politiet gjør jo det som kan være av bevis innpå den ubrukelige da de kan ha blitt tukla med.

men vg, db og nrk framstiller jo disse som scriptkiddies som har lurt seg innpå facebooken til folk
Noen som har mulighet til å scanne inn artikkelen fra plot?
Whatever gets the job done.
En hacker kan være like mye hacker om han en dag roter med LOIC, nmap eller wireshark.

Om han så tar en dag for å bruteforce en SSH tjeneste til et selskap, eller om han kommer seg inn via shellcode i en PDF, som han har fått kompilert sammen av en liten kinesisk app fordi det går fortere, kan han ha masse skills. Like mye som at en snekker kan være forbaska dyktig, selv om han bruker en spikerpistol istedenfor å slå inn spikrene med knyttnevene.

Det å sette folk i bås basert på små glimt av deres kunnskap, uten å vite helheten, er enda dummere enn alle påstandene som har kommet i denne tråden.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Tror heller politiet burde bekymret seg for de proffe gutta fra Kina som driver systematisk industrispionasje mot Norske bedrifter enn fjortiser som stjeler facebook passord..
Vis hele sitatet...
Slapp av... NSM/PST/Forsvaret jobber med dette daglig. Du kan jo sjekke ut trusselvurderingene som blir lagt ut av PST.

Sitat av gnomekriger Vis innlegg
Jo, dette er mer relevant en det som står i andre medier om facerape og slike ubetydelige ting. Politiet har nok fattet interresse for gruppen Noria i og med at de har blandet seg inn i ting som er topp prioritet for Politiet. ABB sine eposter og den slags ting skal holdes strengt hemmelig for alle tydeligvis.

Gruppen Noria hacket også Network Norway
http://www.dinside.no/884559/network...rer-nettlogger

Det er tydelig at de har et ideologisk standpunkt og ønsker å gjøre noe bra for samfunnet, ved å hacke en ISP som lagrer surfelogger. All pr0n and w4rez som kundene nedlaster blir logget hos Network Norway. Det er langt utover det DLD tillater, etter hva direktøren i Datatilsynet sier. Dette liker selvfølgelig ikke mange, og hacker-grupper har engasjert seg utenom loven i arbeidet mot slik logging vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett Gnomekriger. Av hensyn til etterforskningen så ønsker vi selvfølgelig ikke at ABB epost er på avveie. At man i tillegg har brutt seg inn på hans epostkonto ulovlig er i seg selv nok til å få rettslige etterspill. Handler ikke om å ta noen fjortisser det her. Handler om å beskytte bevismateriale fra den verste terrorhandlingen i Norge i historien. I det store og hele handler det også om å beskytte deg og meg ved å kartlegge ALLE hans spor. La oss i politiet gjøre jobben vår. Trenger vi bestand til noe, så ber vi om det selv
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Så be om bistand oftere da? En gjeng 17åringer slo dere lett, kanskje på tide å jobbe sammen med folket, og ikke være all "hurr durr secrit police,we work alonee"?
Coptercat
Trådstarter
Sitat av FatMan Vis innlegg
Så be om bistand oftere da? En gjeng 17åringer slo dere lett, kanskje på tide å jobbe sammen med folket, og ikke være all "hurr durr secrit police,we work alonee"?
Vis hele sitatet...
En gjeng 17åringer slo hvem lett? Og hvordan?
De skal visst ha cracket pw til ABB sin e-post.

aka de kom seg inn før politiet
Sitat av shaiz Vis innlegg
De skal visst ha cracket pw til ABB sin e-post.

aka de kom seg inn før politiet
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk et lovverk vi skal følge. Og data henter vi stort sett ut via ransakelsesordre/krav om utlevering av brukerdata. I denne saken så kan disse "ungene" ha forspilt viktige bevis og samtidig gjort bevis verdiløse.

Og du undervurderer oss nok om du tror vi ikke har kompetansen til å knekke passord
Jeg undervurderer politiet når det er sånn at 17 åringer kommer inn før dere.
Og dere kan knekke passord like bra som det enhver person kan, dog er det sånn at noen passord bruker dere ufattelig mye lengre tid på å knekke enn f.eks en 17 åring fikk til.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg sier bare at systemet i Norge er litt for dårlig når Politiet ikke får lov til å sikre bevis før noen ungdommer kommer og ser seg rundt.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg undervurderer politiet når det er sånn at 17 åringer kommer inn før dere.
Og dere kan knekke passord like bra som det enhver person kan, dog er det sånn at noen passord bruker dere ufattelig mye lengre tid på å knekke enn f.eks en 17 åring fikk til.
Vis hele sitatet...
Å komme seg inn på mailen var nok kanskje ikke førsteprioriteten til politiet under terror-dramaet. Tror ikke du har nok innsikt i dette til å uttale deg om hvem som bruker lang tid eller ikke.