Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 897
Hei. Jeg bor i utlandet og skal tilbake til Norge i en måned denne sommeren. Jeg har aldri brukt ritalinen jeg kan få etter jeg ble utreded da bivirkningene er for jævlige.

Jeg ser nå derimot at jeg trenger medisiner for skolen, og har lyst å prøve ut dextroamfetamin, da jeg husker det fungerte mye bedre de gangene jeg prøvde det fra en kompiss.

Jeg ringte legekontoret og ba om en henvisning, men legen min var på ferie. Hun kunne heller ikke henvise meg selv.

Er det slik at jeg må bli henvist til feks Drammen psykiatriske senter igjen for å starte en ny medisin, eller kan dette skje med min fastlege nå? Hvis man må henvises, er det lang ventetid på dette?

Jeg har bare en måned i Norge, men jeg trenger medisinene for videre skole i utlandet så det er veldig viktig for meg.
Legemiddelet dextroamfetamin eller dexamfetamine er underlagt noen restriksjoner siden det ikke har markesføringstillatelse i Norge.

snippet fra en reseptforskrivingsmodul:

"Legemidlet du nå har valgt å forskrive er ikke vurdert av norske helsemyndigheter og har heller ikke markedsføringstillatelse i Norge. Når du velger å forskrive dette legemidlet, påtar du deg et særlig ansvar overfor pasienten og må utvise særlig aktsomhet med hensyn til legemidlets kvalitet, sikkerhet og effekt."

Legen må legge inn en søknad og begrunne hvorfor, der man redegjør for at du allerede har brukt de andre og de ikke fungerer. Hele prossesen kan ta lang tid og ihvertfall nå på sommeren.

Så i din situasjon ville jeg kanskje heller vurdert en lege i utlandet og tatt med meg relevante papirer til denne legen.