Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9525
Filmskaper fratatt upublisert materiale av PST

I går kveld aksjonerte PST mot filmskaperen Ulrik I. Rolfsens og tok beslag i upublisert materiale som skal brukes i en dokumentar.
Bakgrunnen for aksjonen er at PST jakter på en terrorsiktet 18-åring, men ved å aksjonere på denne måten, bryter de stendig med kildevern og om dette er en praksis som for lov å fortsette, står både pressefriheten og ytringsfriheten i fare.

Nå har det etter min mening gått for langt, hva tenker du/dere, er det greit så lenge det skjer i jakten på terrorister?
Sist endret av Veggen; 9. juni 2015 kl. 18:54.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Filmskaper fratatt upublisert materiale av PST

I går kveld aksjonerte PST mot filmskaperen Ulrik I. Rolfsens og tok beslag i upublisert materiale som skal brukes i en dokumentar.
Bakgrunnen for aksjonen er at PST jakter på en terrorsiktet 18-åring, men ved å aksjonere på denne måten, bryter de stendig med kildevern og om dette er en praksis som for lov å fortsette, står både pressefriheten og ytringsfriheten i fare.

Nå har det etter min mening gått for langt, hva tenker du/dere, er det greit så lenge det skjer i jakten på terrorister?
Vis hele sitatet...
Hmm, du vil ikke utdype deg litt om nøyaktig hvordan det havner i konflikt med ytrings eller pressefrihet?
Ser at razziaen er litt uheldig, men hvorfor skulle politie ikke benyte seg av en kilde med informasjon om en (i deres øyne)kjent terrorist?
Sist endret av Turak; 9. juni 2015 kl. 20:14.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Dersom PST ved mistanke eller på bakgrunn av opplysninger, kan konfiskere journalisters eget materiale, dersom PST mener at dette materialet inneholder opplysninger de kan bruke i sin etterforsking, vil nok folk bli enda mer forsiktig med hva de sier og hvem de sier det til.
Og hva om en avis skriver en sak basert på opplysninger fra en person som ønsker å være anonym, kan PST da utføre rassia hos journalisten, og i verste fall anholde journalisten for å holde tilbake informasjon, dersom de mener at dette er viktig for etterforskningen?
Om det er trenden vi beveger oss mot, vil jeg tro at det vil kunne ha stor påvirkning på hva journalister skriver om og ikke minst hva folk er villig til å si anonymt til pressen.
Dette er ikke noe som kommer mye av en stor overraskelse, spør man meg.
Personlig har jeg lenge sammenlignet PST med det amerikanske CIA og Homeland Security.

I tillegg så vil man nok til slutt få seg en veldig stor overraskelse visst man som person tror at PST faktisk er noe som er positivt for Friheten, Ytringsfriheten og den generelle Tryggheten for den Norske Menneskeheten.

Som jeg ofte pleier å si til meg selv: "Frykt får oss til å gjøre dumme ting"
Jeg føler meg ganske trygg på, at PST har fått rettskjennelse på rassiaen! Da er jo hele greia greit...
Og synes dere at kildevernet står sterkere, enn det å muligens redde mange liv? Hva om det er "en ny ABB"?
Ser dere at PST hadde fått tyn, hvis dem ikke hadde gjort noe, og det hadde blitt en terror aksjon. Og jaggu får dem ikke pepper, når dem prøver å forhindre terror også! Ser dere hvor "klemt mellom barken og veden" PST er?

Hva mener dere at PST skal gjøre? Skrive annonse i avisa med:

Hei Ola Norman!

Kan du komme til sin lokale politistasjon? Så kan vi ta en prat om spennende ting som smeller. Vi lover å bare være snille! Og er du snill gutt, så skal du få en stor kjærlighet på pinne med sukker på! Og mye god tyggegummi og sjokolade har vi også!
Da kommer du på en prat da? Dette blir koselig!!

PS! Vi har også Olsenbanden filmer...

Klemm fra onkel Bjarne i PST!



Sitat av DfenZ Vis innlegg
PST har voldtatt kildevernet. Derfor.
Vis hele sitatet...
Jaha?

Sitat av supernatural Vis innlegg
Dette er ikke noe som kommer mye av en stor overraskelse, spør man meg.
Personlig har jeg lenge sammenlignet PST med det amerikanske CIA og Homeland Security.

I tillegg så vil man nok til slutt få seg en veldig stor overraskelse visst man som person tror at PST faktisk er noe som er positivt for Friheten, Ytringsfriheten og den generelle Tryggheten for den Norske Menneskeheten.

Som jeg ofte pleier å si til meg selv: "Frykt får oss til å gjøre dumme ting"
Vis hele sitatet...
Og hvilken planet lever du på?
Vet du om tilfeller der PST har drept andre p.g.a. politikk? Eller drevet med sabotasjeprogrammer i andre land? Eller kanskje veltet statsledere og militærmakter, for så å sette inn noen PST støtter?
Jeg foreslår å lese det mentalmelt skrev til deg noen ganger til. For noe av det du har skrevet er på jordet...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du begrunner altså påstandene dine ved å trekke helt søkte paralleller til biologiske funksjoner i menneskekroppen, istedenfor å basere deg på faktisk informasjon om de fenomenene vi diskuterer. Det tar jo effektivt livet av hele debatten, og vi kan trygt avskrive deg som nok en debattklovn som ikke besitter det minste snev av kunnskap om temaet du tar opp.

Foreslår at du leser deg opp på litt grunnleggende informasjon om hva jordskjelv og vulkaner er for noe, så kan vi fortsette diskusjonen når det eksisterer et noenlunde verdig grunnlag for debatt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. juni 2015 kl. 01:37.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@amdb73
Mulig jeg er naiv, men jeg tviler sterkt på at en terrorist, ville gitt detaljerte opplysninger om et kommende terrorangrep til en journalist eller filmskaper.
Det jeg derimot ser som sannsynlig, er at dersom en journalist kom over opplysninger, som overlevert til de rette instanser, ville kunne reddet mange liv, heller ville laget en reportasje om hvordan man stoppet et attentat ved å videreformidle opplysninger avdekket under egen etterforskning.

Og når det kommer til prisen å betale for et "tryggere" samfunn, så er det en pris jeg ikke ønsker å betale.
Jeg tror ikke vi er tjent med mer overvåking, jeg tror ikke vi er tjent med at PST ikke tar hensyn til kildevern.
Jeg vil mye heller bo i et samfunn der kildevern og personvern blir respektert.

Nå er det etter som jeg har forstått en domstol som skal vurdere om PST i det hele tatt skal få tilgang til materialet, så det blir spennende å se hva utfallet blir.
Sist endret av Veggen; 10. juni 2015 kl. 03:12.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av DfenZ Vis innlegg
PST har voldtatt kildevernet. Derfor.
Vis hele sitatet...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jaha?
Vis hele sitatet...
Hva om det var noen i politiet, politikken eller en lignende passende plass var en ansatt som var kommet over en del samfunnsnyttig informasjon som forteller noe om de faktiske forhold. En type informasjon som det offentlige folk bør være klar over, og hva om dette var en person som ønsket at folk skulle være klar over dette. Hva skulle han da gjøre?

Sagt at denne samme personen går til presse med saken: hadde det vært spesielt bra at PST hadde hoppet rett inn i redaksjonen og enten kunne kreve digitale kopier av nevnt informasjon eller bare beslaglagt alt av utstyr som de kom over?

Hva med programmer som "insider" som gir mye god informasjon om hva som foregår i samfunnet, hadde det vært rett at det skulle kunne gjøres beslag i materiale her også?

Vi har hatt en rekke artikler om hvordan det foregår på Darknet med salg av ymse varer og tjenester, på hvilken måte skulle dette kunne fortelles til folket igjennom media dersom det skulle kunne gjøres beslag i kildene deres?

Om en kilde hadde fortalt at han skulle gjennomføre det neste terrorangrep har vi forhåpentligvis fornuftige nok folk i pressen som hadde meldt i fra til de rette instanser, så det er neppe dét folk er bekymret over.

Folk vegrer seg allerede med å ta kontakt med politiet om informasjon, la oss nå ikke gå så langt at folk vegrer seg for presse også. Med den massive overvåkningen som vi blir utsatt for er allerede kildevern og frihet på vaklende grunn, og dette gjør ikke at saken settes i noe spesielt bedre lys i min mening.
Sist endret av m0b; 10. juni 2015 kl. 04:02.
Dette føyer seg inn i rekken av nye totalitære trekk i Norge post-22 juli. Vi har hemmelige rettsaker hvor tiltalte ikke får vite tiltalen eller får velge egen forsvarer. Faktisk velges forsvarerne fra en liten gruppe forhåndsgodkjente, og kan ikke ha hatt kontakt med tiltalte tidligere. Dette overrasker ikke. Norge har alltid ligget 10 år bak USA, +/-. Slik er det også her - det måtte jo bare komme.

Og det blir verre... Mye verre.
Sitat av nikita Vis innlegg
Vi har hemmelige rettsaker hvor tiltalte ikke får vite tiltalen eller får velge egen forsvarer. Faktisk velges forsvarerne fra en liten gruppe forhåndsgodkjente, og kan ikke ha hatt kontakt med tiltalte tidligere.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler?

Sitat av nikita Vis innlegg
Og det blir verre... Mye verre.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du det på?


Hva angår denne saken spesielt, er det for tidlig å konkludere i noen retning. En statsadvokat hadde utstedt ordre om ransaking og beslag, og hverken statsadvokaten eller PST har kommentert noe rundt årsaken til beslaget. Kildevern er viktig, men har også sine juridiske begrensninger, og inntil vi vet hvilke faktorer som har måttet bli avveid mot hverandre, er det umulig å bedømme om PST og statsadvokaten har handlet rett.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
PST har voldtatt kildevernet. Derfor.
Vis hele sitatet...
Jeg er strengt tatt ikke veldig up to date på hvordan kildevern funker i norge, men sånn som jeg forstår lovene i norge ville ikke kildevern spilt inn i denne saken på noe måte?
Mulig jeg misforstår kildevern helt, men isåfall link gjerne til lover og regler som skulle hindre PST i denne situasjonen.

Sitat av nikita Vis innlegg
Dette føyer seg inn i rekken av nye totalitære trekk i Norge post-22 juli. Vi har hemmelige rettsaker hvor tiltalte ikke får vite tiltalen eller får velge egen forsvarer. Faktisk velges forsvarerne fra en liten gruppe forhåndsgodkjente, og kan ikke ha hatt kontakt med tiltalte tidligere. Dette overrasker ikke. Norge har alltid ligget 10 år bak USA, +/-. Slik er det også her - det måtte jo bare komme.

Og det blir verre... Mye verre.
Vis hele sitatet...
Hahaha ... What? Ikke får vite tiltalen? Får forsvarern vite tiltalen? Må de sitte i rettsalen og snakker overhodet på tiltalte så han ikke forstår hva han er tiltalt for?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Dersom PST ved mistanke eller på bakgrunn av opplysninger, kan konfiskere journalisters eget materiale, dersom PST mener at dette materialet inneholder opplysninger de kan bruke i sin etterforsking, vil nok folk bli enda mer forsiktig med hva de sier og hvem de sier det til.
Og hva om en avis skriver en sak basert på opplysninger fra en person som ønsker å være anonym, kan PST da utføre rassia hos journalisten, og i verste fall anholde journalisten for å holde tilbake informasjon, dersom de mener at dette er viktig for etterforskningen?
Om det er trenden vi beveger oss mot, vil jeg tro at det vil kunne ha stor påvirkning på hva journalister skriver om og ikke minst hva folk er villig til å si anonymt til pressen.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at jeg støtter spesifikt denne saken, men er journalister helt og holdent fritatt fra å bli "raidet"?
Han her karn var jo strengt tatt ikke en journalister heller, han er en freelance filmskaper. Hvis vi skal kalle han journalist så er vel strengt tatt bloggere, mange youtube opplastere og en god del folk på facebook og journalister. Hvor skal vi dra linja liksom?

Akkurat det avis eksempelet ditt er faktisk nøyaktig hva kildevern lovene er ment å hindre, spesifikt beskytter det ansatte i media hus og journalister i trykketmedia.
Sist endret av Turak; 10. juni 2015 kl. 11:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Mulla Krekar fikk hemmelige bevis fremmet mot seg, som verken han, eller hans advokat får se. Derimot får en advokat forhåndsgodkjent av staten se det og vurdere dets validitet. Problemet er åpenbart - om advokaten er uenig kan staten bare ta tilbake klareringen, og ordningen er verdt null for rettssikkerheten. Riktig nok ikke hemmelig rettssak, da vi vet om den, men når bevisene er hemmelige, så har det lite å si at vi eller tiltalte vet om det.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og synes dere at kildevernet står sterkere, enn det å muligens redde mange liv? Hva om det er "en ny ABB"?
Vis hele sitatet...
Før du skrur på full utilitaristisk argumentasjon, så er det lurt å tenke gjennom følgende. Vi kan muligens redde noen liv her, men hvor mange fler kan reddes ved å ha et kildevern? Hvor mye mer maktmisbruk kan avdekkes, og følgelig bidra til et bedre samfunn ved et godt kildevern? Hvor mange varslere vil vi miste, og følgelig vil folk dø fordi noen ikke varslet? I et to-dagersperspektiv, eller tilsvarende korte segmenter, så har du et poeng, men der stopper det. Kildevern er der fordi vi i det lange løp tjener på det. For ikke å snakke om at dersom det blir borte - hvorfor skal politiet undersøke selv når de bare kan ta journalisters materiale? Det fremstår som en latmanns taktikk å ikke undersøke selv.
Jeg kjenner faktisk folk som jobber i PST. Det er en organisasjon som opptrer uproft og der det får lov til å eksistere en del udemokratisk tankesett. Nylig ønsket sjefinnen en grunnlovsendring som i praksis ville gtt dem anledning til å overvåke en hver elektronisk kommunikasjon etter eget forgodtbefinnende. Bare det å foreslå noe sånt burde fått alle varselklokker til å kime intenst, men det eneste som skjedde var naturlig vis et og annet kremt fra salen, og selvsagt FrP, som umiddelbart fikk ereksjon ved tanken på at det de tror er norske Jack Bauere skal få kloa i farlige terrorister. For en føkkings komedie. Mye av denne mangelen på profesjonalitet og magemål kommer av at PST i miljøene er å betrakte som det flottest dekorerte foringstårnet i hele andedammen. Alle vil dit fordi det er gildt og glamorøst, hvor dustete det enn kan høres ut for en vanlig hen.

I tilfellet Rolfsen dekker PST seg nå bak at de har oversendt det beslagslagte materialet i forseglet stand til Riksadvokaten, som har vurderings/påtalemyndighet. I så fall har de i juridisk forstand ikke brutt kildevernet, men det røper like fullt en tendens vi ikke må ta lett på eller akseptere uten videre. Hva om de hadde raidet leiligheten til en forfatter som skrev dokumentarisk om et eller annet potensielt farlig miljø og beslaglagt manuskriptet? Dette forventer vi av Nord-Korea og Kina, ikke Norge. Selv i USA ville dette blir reagert kraftifg på.
Sist endret av Mightyflower; 10. juni 2015 kl. 11:38.
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du noen eksempler?
Vis hele sitatet...
Krekar-saken.

Og at det blir mye verre anser jeg som et tegn i tiden. Opinionen i Norge er like dvask, og forvaltningen som tidligere har vært vår alles frelser, har sakte men sikkert dyttet i den retning strammere grep og utvidede virkemidler for politiet. Historisk må det også bli skikkelig ille før folk blir forbannet nok til å sette grensene tydelig igjen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Mulla Krekar fikk hemmelige bevis fremmet mot seg, som verken han, eller hans advokat får se.
Vis hele sitatet...
Det er noe fullstendig annet enn nikitas kafkaske hemmelige rettsaker hvor tiltalte ikke får vite sin egen tiltale. I enkelte helt spesielle saker kan et bevis i seg selv avsløre eksempelvis hvordan PST jobber og hvem deres informanter er, noe som kan være en trussel mot rikets sikkerhet – samtidig som beviset er avgjørende for å få vedkommende rettmessig dømt. En uavhengig advokat vurderer bevisets holdbarhet, og dommeren tar sin avgjørelse som normalt. En slik praksis er selvsagt ikke uten utfordringer og må forbeholdes de tilfeller hvor en avveining gjør det strengt nødvendig. Men det blir bare tull å si at det da ikke har noe å si om vi eller tiltalte vet om rettsaken eller vedkommendes tiltale, og jeg tror ikke egentlig jeg trenger å forklare hvorfor.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Før du skrur på full utilitaristisk argumentasjon, så er det lurt å tenke gjennom følgende. Vi kan muligens redde noen liv her, men hvor mange fler kan reddes ved å ha et kildevern?
Vis hele sitatet...
Kildevern er viktig, men du bør være klar over at kildevern ikke er absolutt. Man kan bli dømt til å oppgi identiteten til en kilde dersom det er vesentlig for å oppklare en sak. Det er også en opplagt forskjell på kildevern for en informant og for en person som får et alvorlig lovbrudd dokumentert. En journalist som intervjuer en person som har bevitnet en korrupsjonssak, for eksempel, vil sannsynligvis kunne beskytte vedkommendes identitet gjennom kildevernet, mens en journalist som filmer et overlagt drap ikke har samme anledning til å beskytte drapsmannen.

Hva, helt konkret, som er tilfellet i denne saken, er det ingen her som vet. Kanskje PST hadde veldig god grunn til å handle som de gjorde; kanskje hadde de ikke det. Inntil mer kommer på bordet er det ingen her som har særlig grunnlag for å hverken kritisere eller forsvare PST i denne saken.

(Og bare for å pirke: Din argumentasjon er like utilitaristisk, den bare vektlegger langsiktige faktorer.)

Sitat av nikita Vis innlegg
Krekar-saken.
Vis hele sitatet...
Se over.

Sitat av nikita Vis innlegg
Og at det blir mye verre anser jeg som et tegn i tiden.
Vis hele sitatet...
Ingenting av substans, med andre ord.
Sist endret av Provo; 10. juni 2015 kl. 16:57.
Sitat av Provo Vis innlegg
En uavhengig advokat vurderer bevisets holdbarhet, og dommeren tar sin avgjørelse som normalt. En slik praksis er selvsagt ikke uten utfordringer og må forbeholdes de tilfeller hvor en avveining gjør det strengt nødvendig. Men det blir bare tull å si at det da ikke har noe å si om vi eller tiltalte vet om rettsaken eller vedkommendes tiltale, og jeg tror ikke egentlig jeg trenger å forklare hvorfor.
Vis hele sitatet...
Hadde advokaten bare vært uavhengig så, problemet er jo at advokaten skal godkjennes av staten, og følgelig har egeninteresse av å si seg enig for å holde på deres gunst. Forskjellen ligger i at han sitter i en rettssal med beviser han ikke får se, og at han bare blir halt bort mens han går nedover gaten. En viss forskjell er det, men prinippielt er det problematisk å ikke få se hva man blir dømt for, uansett hvor spesialtilfelle det er.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kildevern er viktig, men du bør være klar over at kildevern ikke er absolutt. Man kan bli dømt til å oppgi identiteten til en kilde dersom det er vesentlig for å oppklare en sak. Det er også en opplagt forskjell på kildevern for en informant og for en person som får et alvorlig lovbrudd dokumentert.
Vis hele sitatet...
Her samlet de informasjon om en 18-åring som skulle til Syria. Altså, såvidt jeg kan se kun intensjon om å gjøre noe ulovlig, som blir stoppet og ikke den helt andre situasjonen du setter opp. At kildevernet ikke er absolutt er vi tjent med, og jeg sa aldri det var det, men å bryte det for å skaffe informasjon om fremtidig lovbrudd? Da beveger man seg mot tynn is.

Sitat av Provo Vis innlegg
(Og bare for å pirke: Din argumentasjon er like utilitaristisk, den bare vektlegger langsiktige faktorer.)
Vis hele sitatet...
Fult klar over det, og selv med kildevernet man har idag som ikke er absolutt, så er man på det. Kanskje jeg burde spesifisert "kortsiktig utilitarisme" eller noe i den duren.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hadde advokaten bare vært uavhengig så, problemet er jo at advokaten skal godkjennes av staten, og følgelig har egeninteresse av å si seg enig for å holde på deres gunst.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han det? Det er neppe noen gullgruve å vurdere holdbarheten i et hemmelig bevis. Det virker også som du ikke ser forskjell på instansene for bare stat. Det er politiet som ønsker å fremlegge et hemmelig bevis. Det er kongen i statsråd som utnevner en advokat som skal vurdere bevisets holdbarhet. Det er dommeren som vurderer bevisets styrke.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Forskjellen ligger i at han sitter i en rettssal med beviser han ikke får se, og at han bare blir halt bort mens han går nedover gaten. En viss forskjell er det, men prinippielt er det problematisk å ikke få se hva man blir dømt for, uansett hvor spesialtilfelle det er.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er enorm. Krekar ble arrestert på forskriftsmessig vis, rettssaken mot Krekar var ikke hemmelig, tiltalen var ikke hemmelig og bevisene var i det store og hele ikke hemmelige. Det eneste som var hemmelig var ett bevis: en gradert PST-rapport. Å påstå at dette i all sin vesentlighet er tilnærmet identisk med å bli halt bort mens man går nedover gaten for så å bli dratt gjennom en hemmelig rettssak uten å bli fortalt sin siktelse og hvor alle bevis er hemmelige, er direkte søkt.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Her samlet de informasjon om en 18-åring som skulle til Syria. Altså, såvidt jeg kan se kun intensjon om å gjøre noe ulovlig, som blir stoppet og ikke den helt andre situasjonen du setter opp. At kildevernet ikke er absolutt er vi tjent med, og jeg sa aldri det var det, men å bryte det for å skaffe informasjon om fremtidig lovbrudd? Da beveger man seg mot tynn is.
Vis hele sitatet...
Alt som er kjent hittil er at en 18-åring var på vei til Syria for å slutte seg til IS – en forbrytelse med strafferamme på seks års fengsel – men ble stoppet av politiet, og at PST mener filmskaperen i forbindelse med dette satt på svært viktig informasjon som sto i fare for å bli slettet innen kort tid. Det er alt vi vet. Hvorvidt dette var for å skaffe informasjon om andre fremtidig lovbrudd, begåtte lovbrudd, hvilke lovbrudd dette er, og hvor alvorlige lovbrudd det kan være snakk om, vet vi foreløpig ingenting om.

La oss si at PST visste i forkant av 22. juli 2011 at noen hadde planlagt et alvorlig angrep mot sivile om kort tid, og fikk vite at en filmskaper hadde kontakt med vedkommende og satt på kritisk informasjon om hvem, hva, hvor og når. Ville et brudd på "kildevernet" av Breivik være så alvorlig at de heller burde la angrepene skje? Poenget er at vi vet ingenting om denne saken, og det kan være alt fra en filleting til noe forferdelig alvorlig som ligger bak beslaget. Det eneste rasjonelle er derfor å vente til fakta ligger på bordet før man gjør seg opp en mening om hvorvidt PST har handlet forsvarlig.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hadde advokaten bare vært uavhengig så, problemet er jo at advokaten skal godkjennes av staten, og følgelig har egeninteresse av å si seg enig for å holde på deres gunst. Forskjellen ligger i at han sitter i en rettssal med beviser han ikke får se, og at han bare blir halt bort mens han går nedover gaten. En viss forskjell er det, men prinippielt er det problematisk å ikke få se hva man blir dømt for, uansett hvor spesialtilfelle det er.
Vis hele sitatet...
Selvsagt så må denne advokaten ha tilstrekkelig sikkerhetsklarering! Det er dette staten legger til grunn, ikke det om han er på den eller den siden. Han skal være nøytral. Og jeg har ingen grunn til å tro noe annet! Men har du kilder på noe annet, så kan du jo legge frem dette.


Sitat av Xasma Vis innlegg
Her samlet de informasjon om en 18-åring som skulle til Syria. Altså, såvidt jeg kan se kun intensjon om å gjøre noe ulovlig, som blir stoppet og ikke den helt andre situasjonen du setter opp. At kildevernet ikke er absolutt er vi tjent med, og jeg sa aldri det var det, men å bryte det for å skaffe informasjon om fremtidig lovbrudd? Da beveger man seg mot tynn is.
Vis hele sitatet...
Det kommer akkurat på alvorligheten av dette lovbruddet. Og det tror jeg hverken jeg, du eller andre her vet noe særlig om!.. Så da foreslår jeg, at vi iallfall kutter ut kritikk av PST til vi har fått hele historien servert. For PST kan jo ikke plapre i øst og vest om hva dem driver med, slik er alle etterretningstjenester!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
J
Jaha?

Og hvilken planet lever du på?
Vet du om tilfeller der PST har drept andre p.g.a. politikk? Eller drevet med sabotasjeprogrammer i andre land? Eller kanskje veltet statsledere og militærmakter, for så å sette inn noen PST støtter?
Jeg foreslår å lese det mentalmelt skrev til deg noen ganger til. For noe av det du har skrevet er på jordet...
Vis hele sitatet...
Den 3-dimensjonale jordkloden!

Når sa jeg/skrev jeg noe om drap, sabotasjeprogrammer og velting av statsledere i UTLANDET? Nei, det jeg mer spesifikt siktet til var faktisk mer det som det Amerikanske CSI og Homeland Security gjør innenfor de Amerikanske grensene.

Der de f.eks. kommer hjem til deg, arresterer deg på ulovlig vis og sender deg ned til Gitmo, fordi de mistenker deg for å stå på viktig informasjon ang. IS.

Det er sannsynligvis f.eks. ikke lenge til det kommer opp i nyhetene at Krekar blir meldt som "sporløst forsvunnet".

Jeg bryr meg fint lite om hva du synes om det jeg skriver eller om dette i dine øyne er "helt på jordet" or not. Det får nesten være ditt problem, hvordan du oppfatter mine innlegg og meninger.
Sist endret av supernatural; 10. juni 2015 kl. 23:58.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Turak Vis innlegg
Jeg er strengt tatt ikke veldig up to date på hvordan kildevern funker i norge, men sånn som jeg forstår lovene i norge ville ikke kildevern spilt inn i denne saken på noe måte?
Mulig jeg misforstår kildevern helt, men isåfall link gjerne til lover og regler som skulle hindre PST i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Turak
Sier ikke at jeg støtter spesifikt denne saken, men er journalister helt og holdent fritatt fra å bli "raidet"?
Han her karn var jo strengt tatt ikke en journalister heller, han er en freelance filmskaper. Hvis vi skal kalle han journalist så er vel strengt tatt bloggere, mange youtube opplastere og en god del folk på facebook og journalister. Hvor skal vi dra linja liksom?

Akkurat det avis eksempelet ditt er faktisk nøyaktig hva kildevern lovene er ment å hindre, spesifikt beskytter det ansatte i media hus og journalister i trykketmedia.
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser kildevern, er det ingenting som tilsier at det ikke skal gjelde for filmskaperen.
Og dersom en rosablogger skulle avsløre et terror-nettverk, mener jeg rosabloggeren har like stor rett til å holde kilden sin anonym uten å bli straffeforfulgt, som det en journalist har.
Dersom noen velger å melde fra om noe de mener er av almen interesse, men av frykt for eget og families liv og helse, eller av andre grunner ønsker å være anonyme.
Ja så bør det virkelig respekteres, uavhengig av hvilken kanal "varsleren" velger å benytte, men jeg stiller meg sterkt tvilende til at rosabloggere og kildevern vil bli en problemstilling med det første.

Og som andre har forklart, er ikke kildevern absolutt, men siden vi har ytringsfrihet, kan aksjonen til PST også være i strid med denne, mener blant annet jurist ved senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo.

Sitat av vg.no
Politiaksjonen er overraskende, mener Kierulf, som er jurist ved senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo.

– Dette står i et spenningsforhold både til Grunnlovens paragraf 100 og Menneskerettighetskonvensjonens artikkel 10. Begrunnelser for å gripe inn i slike rettigheter skal være konkrete og svært tungtveiende, sier Kierulf til NRK.

De to paragrafene handler begge om ytringsfriheten.

Kierulf understreker at man ikke kjenner bakgrunnen for razziaen godt nok.

– Det kan tenkes tilfeller hvor liv og helse eller rikets sikkerhet står så mye på spill at man kan godta denne typen inngrep, men det skal altså svært mye til, sier Kierulf.


(hentet fra artikkel lenket til i OP)
Vis hele sitatet...



Sitat av Provo Vis innlegg
Alt som er kjent hittil er at en 18-åring var på vei til Syria for å slutte seg til IS – en forbrytelse med strafferamme på seks års fengsel – men ble stoppet av politiet, og at PST mener filmskaperen i forbindelse med dette satt på svært viktig informasjon som sto i fare for å bli slettet innen kort tid. Det er alt vi vet. Hvorvidt dette var for å skaffe informasjon om andre fremtidig lovbrudd, begåtte lovbrudd, hvilke lovbrudd dette er, og hvor alvorlige lovbrudd det kan være snakk om, vet vi foreløpig ingenting om.
Vis hele sitatet...
Nei, vi vet ikke, men dersom det dreier seg om å skaffe bevis for at en attenåring har tenkt til å reise til Syria for å slutte seg til IS, synes jeg de har valgt å strekke strikken litt vel langt. Og jeg stiller meg tvilende til at attenåringen ville gjort den store forskjellen i hva IS oppnår. Og, om enn aldri så liten, er det jo en liten mulighet for at attenåringen ville ombestemt seg.
Jeg tenker også det at når noen vokser opp i Norge, og som attenåring ønsker å slutte seg til IS, som er så radikalt forskjellig for hva demokrati står for, er et symptom på at noe er galt. Jeg vil tro at det vil være mye mer gunstig å bruke resurser på å finne roten til problemet, og gjøre noe med årsaken, fremfor å arrestere alle som ytrer planer eller ønsker om å slutte seg til IS.

Sitat av Provo
La oss si at PST visste i forkant av 22. juli 2011 at noen hadde planlagt et alvorlig angrep mot sivile om kort tid, og fikk vite at en filmskaper hadde kontakt med vedkommende og satt på kritisk informasjon om hvem, hva, hvor og når. Ville et brudd på "kildevernet" av Breivik være så alvorlig at de heller burde la angrepene skje? Poenget er at vi vet ingenting om denne saken, og det kan være alt fra en filleting til noe forferdelig alvorlig som ligger bak beslaget. Det eneste rasjonelle er derfor å vente til fakta ligger på bordet før man gjør seg opp en mening om hvorvidt PST har handlet forsvarlig.
Vis hele sitatet...
Om en journalist under et intervju med ABB, før 22. juli 2011, hadde fått opplysninger om et attentat, burde journalisten trykke dette (legge ut i nett-avis) ved første anledning, etter å ha varslet politiet og fått klarsignal om at det kan trykkes. Om journalisten derimot hadde sittet på informasjonen og først etter attentatet offentliggjort informasjonen, vil jeg si at journalisten har gjort seg skyldig i for eksempel medvirkning med dertil hørende strafferamme.
Som filmskaper eller forfatter, er det en ørliten forskjell, men som mennesker burde de selvfølgelig informere politiet dersom de skulle komme over slik viktig informasjon, og også straffeforfølges om det blir kjent at noe har tilbakeholdt slik informasjon.
Med det sagt, mener jeg vi er mer tjent med å stole på at mennesker er i stand til å ta denne avgjørelsen selv, være seg filmskaper, journalist, forfatter, advokat eller andre som kommer over slik informasjon.

Det blir spennende å se om PST får se innholdet eller ei, og hva det egentlig dreide seg om, for enn så lenge blir det bare spekulasjoner ja.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Den 3-dimensjonale jordkloden!
Vis hele sitatet...
Vel, den verden vi bor i, har vel minst 4 dimensjoner. Der tiden er dimensjon nr. 4.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Når sa jeg/skrev jeg noe om drap, sabotasjeprogrammer og velting av statsledere i UTLANDET? Nei, det jeg mer spesifikt siktet til var faktisk mer det som det Amerikanske CSI og Homeland Security gjør innenfor de Amerikanske grensene.
Vis hele sitatet...
Det sa du egentlig, når du sammenlignet PST med CIA. Det var CIA, som fikk Bin-Laden inn i Afganistan (til hjelp mot Sovjet i krigen mellom disse), Hussein i Irak, Komeini i Iran (for å fjerne en prins, som ikke var helt god). CIA og J.F. Kennedy hadde flere plot på å velte Castro, noe de ikke klarte. Dem drev bl.a. å helte sementpulver på melkeflasker, så barna fikk sementblokker. En tidligere CIA agent har påstått dette i en kommentar. Dette ble gjort for å "danne missnøye i folket"...

Stort sett tar CIA av ting utenlands, mens FBI tar for seg ting innenlands. Slik som mc. Veigh var det FBI som styrte med etter bomben, ikke CIA.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Der de f.eks. kommer hjem til deg, arresterer deg på ulovlig vis og sender deg ned til Gitmo, fordi de mistenker deg for å stå på viktig informasjon ang. IS.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå det? Det var en del som ble dratt til Guantanamo etter 11/9, som aldri skulle ha vært der! Men jeg har iallfall ikke sett bevis eller indisier på, at dem driver slik i stor skala enda. Jeg tror medieoppslagene ble for flaue.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er sannsynligvis f.eks. ikke lenge til det kommer opp i nyhetene at Krekar blir meldt som "sporløst forsvunnet".
Vis hele sitatet...
Og det har du hentet fra Nyhetsspeilet, eller? Så du mener at PST skal bortføre Krekar, og drepe han?? Hvis dem ønsker dette, hvor for er han på landjorden enda? Skjønner du hvilken elendig konspirasjonsteori dette egentlig er? Kan du nevne én dette har skjedd med i Norge i fredstid?
Sitat av Provo Vis innlegg
Kildevern er viktig, men du bør være klar over at kildevern ikke er absolutt. Man kan bli dømt til å oppgi identiteten til en kilde dersom det er vesentlig for å oppklare en sak. Det er også en opplagt forskjell på kildevern for en informant og for en person som får et alvorlig lovbrudd dokumentert. En journalist som intervjuer en person som har bevitnet en korrupsjonssak, for eksempel, vil sannsynligvis kunne beskytte vedkommendes identitet gjennom kildevernet, mens en journalist som filmer et overlagt drap ikke har samme anledning til å beskytte drapsmannen.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit og rettferdig at kildevernet ikke er absolutt, men det bør være klarhet i hvor grensene går.

Når grensene er uklare, som de er i mange autoritære land vi ikke liker å sammenligne oss med, får man effekten at enkeltindivider må holde seg unna grensene for hva som er lovlig/akseptabelt med veldig god margin. Den samme effekten kan man få med både journalister og kildene deres om man ikke er åpen og ærlig på hvor grensene går her hjemme. Det gjelder både for journalistens del om hvor grensene for hva som må rapporteres til politiet går, og for informantens del om når det er trygt å kommunisere med journalister. Det vil være veldig synd om dette skjer, fordi åpenheten er en av de viktigste grunnene til at vestlige samfunn fungerer såpass godt som de gjør.

Hva, helt konkret, som er tilfellet i denne saken, er det ingen her som vet. Kanskje PST hadde veldig god grunn til å handle som de gjorde; kanskje hadde de ikke det. Inntil mer kommer på bordet er det ingen her som har særlig grunnlag for å hverken kritisere eller forsvare PST i denne saken.
Vis hele sitatet...
.. og dette er nettopp problemet. Så lenge vi ikke vet kan vi ikke vite hva vi må forholde oss til. Kanskje PST er rasjonelle og oppfører seg rimelig, kanskje er de forutinntatte og uberegnelige? At ingen av oss i tråden har svaret på dette spørsmålet er ett genuint problem. Det gjør det nemlig mer risikabelt for kilder med sensitiv informasjon å gå til mediene uansett.

Jeg mener iallefall bestemt at vi som samfunn må sette krav til PST at når de nærmer seg problematiske saker angående kildevern må vi forlange en helt annen åpenhet enn de har vist her. Ja, det kommer til å bety at det blir vanskeligere for PST å utføre oppdraget sitt, men sekundær-effektene av det oppfattes som om at kildevernet er truet er mye verre.


Forøvrig, reportere uten grenser i aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-8053542.html
Personvern, ytringsfrihet og kildevern blir stadig oftere ofret under parolen "rikets sikkerhet". Synes dette begynner å likne på hva vi har sett i USA. Vi kan ikke la dette gå for langt for hva skjer da med feks varslere? Snowden.....

Skal vi i lille Norge fjerne rettspraksis og sedvaner på løpende bånd helt uten å tenke konsekvenser? Hvilket samfunn ender vi da opp med? Legg til sensur så nærmer vi oss stater vi slett ikke liker å sammenlikne oss med. Et totalitær styresett er det siste jeg ønsker.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Personvern, ytringsfrihet og kildevern blir stadig oftere ofret under parolen "rikets sikkerhet".
Vis hele sitatet...
Da vil jeg påstå du er ung og historieløs, eller veldig glemsk. For hvordan tror du det var under en kalde krigen? Det var bare nok å si du var kommunist, og de riktige folkene fikk kjennskap til dette, så ble du ganske tett overvåket tvert! Husk at i 1962 under Cubakrisen, så var vi bare et lite kjønnshår unna full atomkrig! Og det var flere ganger at det var farlig nære på! Bl.a. i 25. januar i 1995 da det ble skutt opp en forskningsrakett fra Andøya, som russerene ikke hadde fått med seg skulle bli gjort.

Ellers har Norge og (sammen med) Finnland hatt en rekke spionoppdrag i Sovjet.

I Løten (i Hedmark) har du faktisk 3 seismografer. Dem står ikke der på grunn av jordskjelvfaren, men disse er direkte koblet til USA. For dette stedet er den vestligste flekken, som er i den samme grunnfjellsformasjonen som det meste av Russland. Så via disse seismografene, viste Nato med en gang om Sovjet prøvesprengte kjernevåpen. Dette er også en av grunnene at Norge var en av de første landene i verden, som var tilknyttet internett, sammen med USA. Dette var dels forskning, men også etterretningsinformasjon.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Synes dette begynner å likne på hva vi har sett i USA. Vi kan ikke la dette gå for langt for hva skjer da med feks varslere? Snowden.....
Vis hele sitatet...
Jeg synes det Snowden gjorde var bra! Men det er ikke slik, at jeg frykter NSA så mye heller...

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal vi i lille Norge fjerne rettspraksis og sedvaner på løpende bånd helt uten å tenke konsekvenser? Hvilket samfunn ender vi da opp med? Legg til sensur så nærmer vi oss stater vi slett ikke liker å sammenlikne oss med. Et totalitær styresett er det siste jeg ønsker.
Vis hele sitatet...
Etterretning er noe som har skjedd minst siden den første verdenskrig! Altså minst i 100 år. Og jeg synes at du og en del andre her plaprer om noe, jeg tror dere ikke vet så mye om. Vi vet ikke hva denne gutten tenkte å utføre, eller hva han har sagt til folk.

Er det ikke bra at noen reagerer?
For hva fikk PST etter 22. juli? Nettopp, kritikk i bøtter og spann!
Og hva får dem når dem reagerer på uromomenter, jaggu får dem kritikk da også! Det å drive etterretning er ikke enkelt!
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, vi vet ikke, men dersom det dreier seg om å skaffe bevis for at en attenåring har tenkt til å reise til Syria for å slutte seg til IS, synes jeg de har valgt å strekke strikken litt vel langt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på det. Dersom dette var absolutt nødvendig for å sikre bevis for at personen forsøkte å slutte seg til IS og få ham fengslet, og alternativet er å slippe ham fri slik at han kan prøve å reise en gang til (og kanskje lykkes), har de da nødvendigvis gått for langt? To ting er viktige å huske på her: Det første er at ifølge PST hadde de god grunn til å tro at materialet ville bli slettet innen kort tid. Det andre går på alvorligheten i lovbruddet.

IS er den verste terrororganisasjonen kloden har sett – i hvert fall i moderne tid. Når IS tar over et nytt område samler de innbyggerne i to grupper: menn og kvinner. Alle menn over 14 år drepes på flekken. Eldre kvinner og små barn fordeles som slaver. Yngre kvinner, derunder det vi vil kalle barn, blir strippet nakne før de inspiseres for bryststørrelse, om de er jomfruer og hvor tiltrekkende de er. Deretter blir de fordelt som sexslaver mellom krigere avhengig av deres hierarkiske posisjon eller solgt på markedet for summer ned mot en hundrelapp. Barn ned til ni års alder har blitt massevoldtatt. Andre barn korsfestes, tortureres og begraves levende foran sine mødre.

Om en person går inn for å slutte seg til denne organisasjonen og delta i deres handlinger, bør man definitivt strekke seg ganske langt for å få buret vedkommende inne.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og jeg stiller meg tvilende til at attenåringen ville gjort den store forskjellen i hva IS oppnår.
Vis hele sitatet...
Skal vi også se gjennom fingrene på ungdom som blir med i kriminelle gjenger eller mafiaen, bare fordi deres bidrag ikke utgjør en betydelig del av det store bildet, eller skal de bedømmes ut fra den kriminaliteten de søker å ta del i? Om du drar til Colombia og torturerer en gjeldsslave til døde, skal vi la være å ta det særlig alvorlig fordi bidraget ditt ikke utgjør en vesentlig forskjell i hva organisasjonen du handler på vegne av oppnår totalt sett?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og, om enn aldri så liten, er det jo en liten mulighet for at attenåringen ville ombestemt seg.
Vis hele sitatet...
Og normal rettspraksis tar hensyn til slike ting.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om en journalist under et intervju med ABB, før 22. juli 2011, hadde fått opplysninger om et attentat, burde journalisten trykke dette (legge ut i nett-avis) ved første anledning, etter å ha varslet politiet og fått klarsignal om at det kan trykkes. Om journalisten derimot hadde sittet på informasjonen og først etter attentatet offentliggjort informasjonen, vil jeg si at journalisten har gjort seg skyldig i for eksempel medvirkning med dertil hørende strafferamme.
Vis hele sitatet...
Men dette er andre scenarioer enn hva jeg snakker om: En journalist sitter på kritisk informasjon om 22. juli før angrepet finner sted, PST er klar over at journalisten sitter på informasjonen, journalisten viser ingen tegn til å gi informasjonen til politiet og politiet vet at informasjonen kan bli slettet når som helst. Da ville det utvilsomt vært riktig å beslaglegge materialet.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Med det sagt, mener jeg vi er mer tjent med å stole på at mennesker er i stand til å ta denne avgjørelsen selv, være seg filmskaper, journalist, forfatter, advokat eller andre som kommer over slik informasjon.
Vis hele sitatet...
Om alle alltid kunne stoles på til å ta den rette avgjørelsen hadde vi ikke hatt behov for politi.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er helt greit og rettferdig at kildevernet ikke er absolutt, men det bør være klarhet i hvor grensene går.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det, men kildevernet er rimelig klart definert i straffeprosessloven § 125 og tvisteloven § 22-11. Hvorvidt det finnes grunnlag for å dømme noen til å oppgi sin kildes identitet må nødvendigvis ha en grad av skjønn som vanskelig kan snevres inn ytterligere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. og dette er nettopp problemet. Så lenge vi ikke vet kan vi ikke vite hva vi må forholde oss til. Kanskje PST er rasjonelle og oppfører seg rimelig, kanskje er de forutinntatte og uberegnelige? At ingen av oss i tråden har svaret på dette spørsmålet er ett genuint problem. Det gjør det nemlig mer risikabelt for kilder med sensitiv informasjon å gå til mediene uansett.
Vis hele sitatet...
Saken er under etterforskning. Det er helt naturlig at ikke all informasjon PST sitter på rapporteres til offentligheten fortløpende. Det vil nok bli klarhet i både bevismaterialet og grunnlaget for beslaget etterhvert. Da, og ikke før, vil det være grunnlag for å ta stilling til om PST har handlet uforsvarlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein ting folk ser ut til å gløyme her: PST har så langt sikra materialet, utan at dei har tilgong til det. Det er imho ein klok og fornuftig måte å gjere det på i tidskritiske situasjoner. PST er sikra at materialet ikkje forsvinn, og samfunnet er sikra at ein domstol kan ta seg god tid til å vurdere om PST bør få tilgong til materialet.

Alt i alt er det her heilt ærleg av dei meir uproblematiske sidene med PST. Det er langt verre at dei har store fullmakter til hemmelege tiltak, med EOS-komiteen som einaste overvaking av aktivitetane. Dette beslaget har foregått heilt åpent, og under offentleg debatt.

Då er PST si påverking i utvisningsvedtak mot studentar, omfattande telefonovervaking på 70-talet m.m. langt grovare og ekstremt mykje meir tvilsomt.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er ikke så sikker på det. Dersom dette var absolutt nødvendig for å sikre bevis for at personen forsøkte å slutte seg til IS og få ham fengslet, og alternativet er å slippe ham fri slik at han kan prøve å reise en gang til (og kanskje lykkes), har de da nødvendigvis gått for langt? To ting er viktige å huske på her: Det første er at ifølge PST hadde de god grunn til å tro at materialet ville bli slettet innen kort tid. Det andre går på alvorligheten i lovbruddet.

IS er den verste terrororganisasjonen kloden har sett – i hvert fall i moderne tid. Når IS tar over et nytt område samler de innbyggerne i to grupper: menn og kvinner. Alle menn over 14 år drepes på flekken. Eldre kvinner og små barn fordeles som slaver. Yngre kvinner, derunder det vi vil kalle barn, blir strippet nakne før de inspiseres for bryststørrelse, om de er jomfruer og hvor tiltrekkende de er. Deretter blir de fordelt som sexslaver mellom krigere avhengig av deres hierarkiske posisjon eller solgt på markedet for summer ned mot en hundrelapp. Barn ned til ni års alder har blitt massevoldtatt. Andre barn korsfestes, tortureres og begraves levende foran sine mødre.

Om en person går inn for å slutte seg til denne organisasjonen og delta i deres handlinger, bør man definitivt strekke seg ganske langt for å få buret vedkommende inne.


Skal vi også se gjennom fingrene på ungdom som blir med i kriminelle gjenger eller mafiaen, bare fordi deres bidrag ikke utgjør en betydelig del av det store bildet, eller skal de bedømmes ut fra den kriminaliteten de søker å ta del i? Om du drar til Colombia og torturerer en gjeldsslave til døde, skal vi la være å ta det særlig alvorlig fordi bidraget ditt ikke utgjør en vesentlig forskjell i hva organisasjonen du handler på vegne av oppnår totalt sett?


Og normal rettspraksis tar hensyn til slike ting.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener også jeg at det vil være fordelaktig å begrense rekruttering til IS eller kriminelle miljøer.
Jeg forsøker ikke å si noe annet, men dersom det fellende beviset i en sak der noen er mistenkt eller anklaget for å planlegge å slutte seg til IS, er et videoopptak gjort i forbindelse med en dokumentar. Ja da mener jeg kildevern og ytringsfrihet burde veid tyngst.
Eller sagt litt enklere, om de ikke hadde noen sak uten dette videoopptaket, burde de heller vente med å arrestere/aksjonere, inntil de hadde samlet nok av andre bevis.

Om det derimot er snakk om å forhindre et attentat og det som verre er, ja så har PST handlet riktig.
Jeg har ikke utelukket at PST har handlet rett, men jeg synes absolutt at dette er en sak som fortjener oppmerksomhet, og hva som til slutt blir avdekket blir interessant.


Men dette er andre scenarioer enn hva jeg snakker om: En journalist sitter på kritisk informasjon om 22. juli før angrepet finner sted, PST er klar over at journalisten sitter på informasjonen, journalisten viser ingen tegn til å gi informasjonen til politiet og politiet vet at informasjonen kan bli slettet når som helst. Da ville det utvilsomt vært riktig å beslaglegge materialet.
Vis hele sitatet...
Om PST vet at en journalist sitter på informasjon som kan stanse et terrorangrep, så ja, da bør de beslaglegge journalistens materiale.
Jeg synes like vel ikke det at en person planlegger å slutte seg til IS, kan ses på som like alvorlig som å planlegge en terroraksjon.
Det betyr ikke at jeg mener at man ikke skal prøve motarbeide å sloss mot IS, det betyr at jeg mener at man skal kunne ytre at man støtter ideologien til IS.
På lik linje med at jeg fritt kan si at jeg tar avstand fra IS og deres ideologi og at jeg mener at IS bør bekjempes, men ikke for en hver pris.
Jeg mener ganske enkelt at det er en grense for hvor langt man skal gå i kampen mot IS og terror.
Om denne grensen er krysset, gjenstår som sagt å se.


Om alle alltid kunne stoles på til å ta den rette avgjørelsen hadde vi ikke hatt behov for politi.
Vis hele sitatet...
Om det var det du tolket ut fra hva jeg skrev, beklager jeg for at jeg var uklar, men det hadde jo vært flott om det var slik.
Det jeg forsøker å si, er at jeg vil heller leve med at alle ikke er til å stole på, enn at vi skal leve etter tanken om at ingen kan stoles på å mistenkeliggjøre alle.
Sist endret av Veggen; 12. juni 2015 kl. 01:50.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Eller sagt litt enklere, om de ikke hadde noen sak uten dette videoopptaket, burde de heller vente med å arrestere/aksjonere, inntil de hadde samlet nok av andre bevis.
Vis hele sitatet...
Mannen var på vei ut av Sverige i retning Syria.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg synes like vel ikke det at en person planlegger å slutte seg til IS, kan ses på som like alvorlig som å planlegge en terroraksjon.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er heller ikke særlig stor. Å slutte seg til IS er å slutte seg til en pågående terroraksjon som får 22. juli til å fremstå som en piknik. Uansett er poenget at det finnes et spektrum av muligheter fra filleting til ekstremt alvorlige saker, og den faktiske situasjonen trenger ikke å være helt i enden av det spektrumet for å legitimere beslaget. Alt vi trenger å akseptere er at det finnes situasjoner hvor beslag er legitimt, og at vi ikke vet om dette var en slik situasjon.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det betyr ikke at jeg mener at man ikke skal prøve motarbeide å sloss mot IS, det betyr at jeg mener at man skal kunne ytre at man støtter ideologien til IS.
Vis hele sitatet...
Det er jo også fullt lovlig. Profetens Ummah-gjengen gjør jo knapt annet.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det jeg forsøker å si, er at jeg vil heller leve med at alle ikke er til å stole på, enn at vi skal leve etter tanken om at ingen kan stoles på å mistenkeliggjøre alle.
Vis hele sitatet...
Hvis man vet at en person sitter på viktig materiale uten planer om å gå til politiet, og man vet at materialet står i fare for å bli slettet i løpet av kort tid, så er ikke et beslag nødvendigvis urimelig. Å ta aksjon i et konkret tilfelle, og ikke kategorisk stole på at alle som sitter på slik informasjon alltid gjør det rette, er ikke å mistenkeliggjøre alle. Som slashdot sier er det heller ikke slik at dette materialet allerede er saumfart av PST. De beslagla det for å forhindre destruksjon og avventer en domstols avgjørelse på hvorvidt de får lov til å se på det.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Provo Vis innlegg
Forskjellen er heller ikke særlig stor. Å slutte seg til IS er å slutte seg til en pågående terroraksjon som får 22. juli til å fremstå som en piknik.
Vis hele sitatet...
Jeg tro ikke vi er uenige om hva IS er, men det jeg tror vi er uenige om, er hvilke midler som skal benyttes for å hindre at noen slutter seg til IS.
Jeg mener at når man vokser opp i et demokrati og et fritt land som det Norge er, ja så står man også fritt til å forlate landet permanent. Som i å si fra seg alle rettigheter man har som norsk statborger, å søke "lykken" et annet sted, uavhengig av hvor.
Om man finner det å leve i Norge så feil at man forsøker å rømme til et sted som er mer i tråd med egen ideologi, er man ikke da en flyktning?
Jeg tenker også det vil være bedre (som i mindre ille) å ha alle som vil sloss for IS på ett og samme sted, så kan kampene foregå på et konsentrert område. Fremfor at støttespillere fra IS er spredd rund omkring og gjør skade der de kan.
Og nei, jeg mener ikke at alle de uskyldige som lider under IS ikke skal hjelpes, jeg mener bare at jeg er usikker på om det å bruke alle mulige midler for å hindre at noen reiser fra Norge for å slutte seg til IS, er veien å gå.


Sitat av Provo
Uansett er poenget at det finnes et spektrum av muligheter fra filleting til ekstremt alvorlige saker, og den faktiske situasjonen trenger ikke å være helt i enden av det spektrumet for å legitimere beslaget. Alt vi trenger å akseptere er at det finnes situasjoner hvor beslag er legitimt, og at vi ikke vet om dette var en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i.


Sitat av Provo
Hvis man vet at en person sitter på viktig materiale uten planer om å gå til politiet, og man vet at materialet står i fare for å bli slettet i løpet av kort tid, så er ikke et beslag nødvendigvis urimelig.
Vis hele sitatet...
Nei, men det vet vi ikke om var tilfellet enda.

Å ta aksjon i et konkret tilfelle, og ikke kategorisk stole på at alle som sitter på slik informasjon alltid gjør det rette, er ikke å mistenkeliggjøre alle.
Vis hele sitatet...
Her blandet jeg kortene litt og siktet til overvåking i tillegg til informanter eller annen etterretning, og ikke dette konkrete tilfellet, ser i ettertid at det kom veldig dårlig frem.

Som slashdot sier er det heller ikke slik at dette materialet allerede er saumfart av PST. De beslagla det for å forhindre destruksjon og avventer en domstols avgjørelse på hvorvidt de får lov til å se på det.
Vis hele sitatet...
Ja, og når de først gjør et beslag, synes jeg det er den riktige måten å gjøre det på, men hvor vidt det i det hele tatt var riktig å gjøre beslaget, er ikke like sikkert enda.
Det kan jo være noen guttunger i syria har snakket om å bruke kjøkkenredskaper mot norske forsamlinger igjen. På tide å få bevæpnet politi på flyplasser og kjøpesentre igjen!

Selv synes jeg dette er en veldig uheldig utvikling. Gitt PST's tidligere krisemaksimering er dette bare sannsynligvis en veldig liten trussel i det store bildet, og sannsynligvis får aksjonen i praksis en konsekvens: Ekstremister holder seg unna journalister, dokumentarskapere eller andre som ville kunnet formidle innsikt i deres tenke- og handlingsmønster. Vår kanskje eneste måte å få et direkte innsyn i hodet på dem vi frykter så forferdelig mye blir strupet, fordi PST leter etter en 18-åring.

Gitt hvor krise det var med kniv-oppstyret, relativt til andre terroraksjoner, vitner den manglende mobiliseringen om at dette dreier seg om nok en bagatell. Da bør ikke grenser overskrides i nasjonens sikkerhet sitt navn.

Nå har jeg ikke satt meg veldig godt inn i saken, hvorfor kunne de ikke bare fått kopier av alt?
Sist endret av Tøffetom; 12. juni 2015 kl. 16:41.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg mener at når man vokser opp i et demokrati og et fritt land som det Norge er, ja så står man også fritt til å forlate landet permanent. Som i å si fra seg alle rettigheter man har som norsk statborger, å søke "lykken" et annet sted, uavhengig av hvor.
Vis hele sitatet...
Ikke når "å søke lykken" innebærer massedrap av sivile.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om man finner det å leve i Norge så feil at man forsøker å rømme til et sted som er mer i tråd med egen ideologi, er man ikke da en flyktning?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, men det vet vi ikke om var tilfellet enda.
Vis hele sitatet...
Ifølge statsadvokaten og PST hadde de god grunn til å tro at materialet sto i fare for å bli slettet innen kort tid.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Provo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ok, jeg burde skrevet: Gjør ikke dette han på en måte til en slags politisk/ideologisk flyktning?
Jeg prøver ikke å likestille det med å flykte for livet, men han blir jo i praksis fengslet for sin politiske/ideologiske/religiøse overbevisning her i Norge.
Jeg setter det på spissen, ja, men det er bare for å få frem hvorfor jeg mener at det å konfiskere upublisert materiale, kun for å få bevis for at en mann har tenkt å slutte seg til IS, ikke er en viktig nok grunn til å krysse den grensen noen mener at PST nå har gjort.
Noe du tydeligvis er uenig i, og det er fair nok.

Sitat av Provo
Ifølge statsadvokaten og PST hadde de god grunn til å tro at materialet sto i fare for å bli slettet innen kort tid.
Vis hele sitatet...
VGTV har ett innslag på litt under 17 minutter som jeg synes belyser saken bra.
Og om grunnen til at PST mistenker at materialet ville bli slette stemmer med det som kommer frem i innslaget jeg lenker til, virker det for meg litt tynt.
Om PST var oppriktig bekymret for at noen skulle ta seg inn i Ulrik Imtiaz Rolfsen's hjem for å ødelegge filmmateriale, ville det ikke da være naturlig at PST også var bekymret for Ulrik Imtiaz Rolfsen og hans families sikkerhet?
Det er ihvertfall den første tanken som slår meg.
Og for meg virker det som at det er noe som skurrer, men det gjenstår fortsatt å se.
Sist endret av Veggen; 15. juni 2015 kl. 21:43.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ok, jeg burde skrevet: Gjør ikke dette han på en måte til en slags politisk/ideologisk flyktning?
Vis hele sitatet...
Svaret er fortsatt nei. Ideologisk uenighet er ikke grunnlag for flyktningstatus, med mindre vi redefinerer begrepet til å miste alle sine relevante saklige og moralske konnotasjoner. En person som frivillig reiser vekk fra et fritt land med lovfestede minoritetsrettigheter til et teokrati med ønske om å undertrykke og drepe sivilbefolkning, er ingen flyktning.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg prøver ikke å likestille det med å flykte for livet, men han blir jo i praksis fengslet for sin politiske/ideologiske/religiøse overbevisning her i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei, han blir ikke det. Ingen blir det. Han blir fengslet for å forsøke å slutte seg til en terrororganisasjon som systematisk bedriver tortur og massedrap av uskyldige sivile både som middel og mål.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om PST var oppriktig bekymret for at noen skulle ta seg inn i Ulrik Imtiaz Rolfsen's hjem for å ødelegge filmmateriale, ville det ikke da være naturlig at PST også var bekymret for Ulrik Imtiaz Rolfsen og hans families sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. At noen er villige til å bryte seg inn for å slette materialet betyr ikke at de også er villige til å skade eller drepe Rolfsen eller noen i hans familie. I tillegg kan beslaget ha trygget situasjonen deres, siden materialet nå uansett er beslaglagt, og et angrep på Rolfsen, hans familie eller hans eiendeler ikke vil ha noen effekt.
Det har kommet mange gode argumenter i begge leire her, men det som slår meg er at mange har glemt at en ransaking og beslag ikke nødvendigvis kommer i konflikt med kildevernet.

Journalister har heldigvis et meget godt kildevern i Norge. Dette innebærer at de ikke kan eller skal tvinges til å oppgi sine kilder. Dette er imidlertid ikke til hinder for at politiet på egen hånd kan foreta ransaking og beslag hos journalister og redaksjonslokaler. Dette er absolutt innenfor lovverket og er særskilt nevnt under reglene for ransaking i straffeprosesslovens §§ 197 og 200.

Ransaking av journalister og redaksjonslokaler med tanke på å finne bevis mot andre er også underlagt mye strengere regler enn andre ransakinger. Slike ransakinger kan blant annet aldri besluttes av politiet eller påtalemyndigheten selv, men av retten eller av statsadvokaten i hastetilfeller.

I denne konkrete saken var beslutningen allerede gitt av retten.
Sist endret av juster; 18. juni 2015 kl. 19:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Da vant PST første runde, og de har holdt seg på rett side av loven, slik tingretten ser det, da er det kanskje lovverket det er noe feil med, men det får bli en annen diskusjon.
Nå er ikke siste ord sagt i denne saken, men, skaden har nok allerede skjedd, uttalte medierettsekspert Jon Wessel-Aas før tingretten hadde tatt noen avgjørelse.
Og det er nok delte meninger om hvor riktig avgjørelsen til tingretten var, og det blir spennende å se hva resultatet av anken blir.
Ja dette har gått for langt og jeg er helt enig med Rolfsen som mener dette bryter med kildevernet og ikke minst legger en dårlig bane for fremtiden. Hvordan vil det utvikle seg? Politistat og nazistat, det vil vi ikke ha!

Tror også det er som han selv sier, at politiet hadde aldri turt å ta seg denne "rettigheten" med f.eks VG, eller foreksempel dokumentarskaperne bak serien Insider. De tok Rolfsen fordi han var alene, og kanskje også fordi han var utenlandsk. Der ser vi hvordan det blir vanskeligere og vanskeligere for individuelle å lage slike saker, og nyheter og virkelighetsdokumentasjoner kanskje blir forbeholdt kun de aller største operatørene og dermed kan formes mere etter hvordan DE tjener på at ting fremstilles fremfor å vise den råe sannheten slik Rolfsen gjør.
Sitat av vacant Vis innlegg
Ja dette har gått for langt og jeg er helt enig med Rolfsen som mener dette bryter med kildevernet og ikke minst legger en dårlig bane for fremtiden. Hvordan vil det utvikle seg? Politistat og nazistat, det vil vi ikke ha!
Vis hele sitatet...
Det er litt rart at PST er interessert i å undergrave sin egen autoritet på dette viset.
Sitat av vacant Vis innlegg
Tror også det er som han selv sier, at politiet hadde aldri turt å ta seg denne "rettigheten" med f.eks VG, eller foreksempel dokumentarskaperne bak serien Insider. De tok Rolfsen fordi han var alene, og kanskje også fordi han var utenlandsk. Der ser vi hvordan det blir vanskeligere og vanskeligere for individuelle å lage slike saker, og nyheter og virkelighetsdokumentasjoner kanskje blir forbeholdt kun de aller største operatørene og dermed kan formes mere etter hvordan DE tjener på at ting fremstilles fremfor å vise den råe sannheten slik Rolfsen gjør.
Vis hele sitatet...
Fritt etter Nietzsche? Nietzsche sin definisjon på korrupsjon er kanskje den mest edruelige: “The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently.” ― Friedrich Nietzsche
Sist endret av nudo; 14. juli 2015 kl. 07:39.