Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2073
Hei. Mamma kjopte en bruktbil for en stund tilbake siden. Det var katta i sekken.

Hele bremsesystemet var gaent, og reperasjon vil koste 15000. Bilen kostet 6000. Mamma signerte bare eierskifte kontakt, men hadde ingen formel kontrakt med han. Etter den var kjopt fant vi ogsaa ut at den ikke var EU-godkjent og provde aa ringe han ang det; da latet han som han var noen andre.

Har man noen rettigheter i en slik sak eller er det bare og bite i det sure eplet?
Om dere kjøpte den markert som "ï forløpig stand", så tror jeg ikke det er mye å gjøre med det.

Om han derimot har utelatt feil som er obvious og ljugd, så tror jeg det er mer straffbart.
Det er på grunn av ting som dette at man skal skrive kontrakt. Forbrukerrådet har en gratis og fin kontrakt for bruktbilkjøp mellom private. Får skrive det opp som en erfaring rikere, og være glad for at det kostet bare 3000 kroner (kan vrake bilen).

For mange andre har dette kostet mange titusener av kroner.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Om dere kjøpte den markert som "ï forløpig stand", så tror jeg ikke det er mye å gjøre med det.

Om han derimot har utelatt feil som er obvious og ljugd, så tror jeg det er mer straffbart.
Vis hele sitatet...
Dette med "selges som den er" har faktisk ingen betydning. Husker ikke helt ordrett hva som stod, men poenget var at det ikke er gyldig, og at selgeren har et ansvar uansett.
er du eller mor din medlem i NAF så har dere krav på gratis advokat hjelp.
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Dette med "selges som den er" har faktisk ingen betydning. Husker ikke helt ordrett hva som stod, men poenget var at det ikke er gyldig, og at selgeren har et ansvar uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått noe her. Om en ting selges som den er har stor betydning. Hvis det er tilfellet kan du kun reklamere hvis tingen er vesentlg dårligere stand enn pris og tilhøve tilsier, eller hvis selger har sagt noe feil.

Så, f.eks hvis trådstarter kan dokumentere at selgeren har sagt at bilen er EU-godkjent er det noe, hvis ikke havner man fort i vanskelige (og i rettsvesenet dyre) diskusjoner om hva man kan vente av en bil til 6000 kr.

En anna sak er at folk som holder på slik som det her er vanskelige å kreve penger av. Selv ville jeg neppe prøv for 6000 kr, men skrevet det opp som en lærepenge.
Walter Withe; As is.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg tror du har misforstått noe her. Om en ting selges som den er har stor betydning. Hvis det er tilfellet kan du kun reklamere hvis tingen er vesentlg dårligere stand enn pris og tilhøve tilsier, eller hvis selger har sagt noe feil.

Så, f.eks hvis trådstarter kan dokumentere at selgeren har sagt at bilen er EU-godkjent er det noe, hvis ikke havner man fort i vanskelige (og i rettsvesenet dyre) diskusjoner om hva man kan vente av en bil til 6000 kr.

En anna sak er at folk som holder på slik som det her er vanskelige å kreve penger av. Selv ville jeg neppe prøv for 6000 kr, men skrevet det opp som en lærepenge.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2012/06/29/t...otor/22346277/
Var denne jeg leste, men mulig jeg har misforstått
"Selges som den er" har vel ingen juridisk verdi nei, dersom man vil prøve seg på ansvarsfraskrivelse bør man heller selge bilen som "rep-objekt".. Det er likevel verdt å merke seg at pris i forhold til markedspris bør gi en grei føring for hvordan tilstand er. Eks vil du som kjøper stille mye sterkere i en reklamasjonssak dersom bilen var dyrere enn markedspris. kontra en bil til godt under markedspris, der man må forvente at det er en grunn til den lave prisen. En bil til 6000kr må vel også forventes å kunne ha en del mangler.
Selger plikter vel til å oppgi alle kjente feil og mangler på bilen.
Oppdages det feil eller mangler på bilen i ettertid som er såpass fremtredende at selger burde vist om dem er det selgers ansvar. Dette med at bilen "selges som den er" overstyrer ikke dette. Når den "selges som den er" er selger fortsatt forpliktet til å opplyse om bilens tilstand. Skal man fraskrive seg det ansvaret må det legges inn eget punkt spesielt for dette i en salgskontrakt.
Dette med eu kontroll går også innunder feil og mangler selger skulle kjent til. Hadde bilen vært til eu kontroll ville jo også dette med bremsene vært oppdaget før salget var gjennomført.
kjøper du en bil til 6000kr kan du ikke klage på noen ting, du kan klage på ting fu kan forvente, etc at du kjøper en brukt bil til 50tusen da kan du jo forvente at den går litt!, men en bil til 6000kr så kan du ikke forvente noe som helst
Det er også såpass enkelt å sjekke om det er tatt eu kontroll på bilen at denslags bør man absolutt sjekke selv før kjøp for å slippe unna noe trøbbel. Er tross alt en del slitedeler og godsaker som blir sjekket ved en eu kontroll.
Man må regne med sånn når man kjøper bil til 6 lax..
Sitat av norboost Vis innlegg
"Selges som den er" har vel ingen juridisk verdi nei, dersom man vil prøve seg på ansvarsfraskrivelse bør man heller selge bilen som "rep-objekt".. Det er likevel verdt å merke seg at pris i forhold til markedspris bør gi en grei føring for hvordan tilstand er. Eks vil du som kjøper stille mye sterkere i en reklamasjonssak dersom bilen var dyrere enn markedspris. kontra en bil til godt under markedspris, der man må forvente at det er en grunn til den lave prisen. En bil til 6000kr må vel også forventes å kunne ha en del mangler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har kjøpsloven bestemmelser om det hvis det ikke har noen juridisk verdi? (Advarsel: retorisk spørsmål. Jeg venter faktisk ikke er svar på dette.)
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
kjøper du en bil til 6000kr kan du ikke klage på noen ting, du kan klage på ting fu kan forvente, etc at du kjøper en brukt bil til 50tusen da kan du jo forvente at den går litt!, men en bil til 6000kr så kan du ikke forvente noe som helst
Vis hele sitatet...
Man bør ihvertfall forvente å ikke bli lurt når man bruker så mye penger som 6000 på en ting. Samme om det er en bil eller en diamant.

Ikke gi dere før dere har funnet ut av lovverket, ts. Og ta kontakt skriftlig, ikke via tlf, hvis selger da oppfører seg dumt så har dere bevis. Det går an å spore bilen tilbake til hvilken eier den har hatt, det er bevis på at selger har eid den og solgt den til dere.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Man må regne med sånn når man kjøper bil til 6 lax..
Vis hele sitatet...
lax faktisk?

Og nei, det må man ikke. At man ikke får en bil som varer i 15-20 år er kanskje greit, men at selger tilbakeholder store feil på bilen er ikke ok.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man bør ihvertfall forvente å ikke bli lurt når man bruker så mye penger som 6000 på en ting. Samme om det er en bil eller en diamant.

Ikke gi dere før dere har funnet ut av lovverket, ts. Og ta kontakt skriftlig, ikke via tlf, hvis selger da oppfører seg dumt så har dere bevis. Det går an å spore bilen tilbake til hvilken eier den har hatt, det er bevis på at selger har eid den og solgt den til dere.
Vis hele sitatet...
så mye som 6000 ? vrakpanten på bil i norge som forøvrig er liten i forhold til andre land er
1500-2000 kr, så det sier seg jo selv at når du betaler 6000kr kan du regne med å få en bil som er klar får dynga!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Som mange andre påpeker kan man ikke forvente en bil til 6000,- er i tipp topp teknisk stand.

Jeg ville skrivd dette ned som en lærepenge. Neste gang kjøper du ikke en så billig bil uten en relativt ny eu-kontroll som er godkjent.
Beste du kan gjøre nå er å ta vrakpanten og bruke de pengene til en ny bil.
Her finner du det du burde sjekket FØR kjøp:
http://www.naf.no/NAF-eksperten/Tema...p-av-bruktbil/

En bil til 6000 kr kan man ikke forvente er i tipp-topp stand, men likevel kanskje ikke med de store feilene som du har funnet. En NAF test eller annen kyndig vurdering bør foretas når man kjøper bruktbil for å unngå 'katta i sekken' kjøp.
Kjøpekontrakt er også et absolutt must. NAF har en grei en på nettsiden sin.

Juridisk sett må det du kjøper være i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente for å heve et kjøp. Og med en pris på 6K, så kan ikke forventningene være så store.