Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6489
Hei

Fra 1.mai 2010 er det påbudt med båtførerbevis for alle skal føre båt over 25 hk, eller 8 meter, samt er født 1.1.1980 eller senere. Det er slik at en person som er med i båten må ha lappen og ansvart, men trenger ikke være den som sitter ved roret.

Jeg tok prøven for 10 år siden og fikk lappen da jeg egentlig ikke trengte den, og nå, når jeg trenger den, er den selvfølgelig rotet bort.

Jeg lurer derfor på om noen om/hvor mye straff det blir om en ikke har med seg båtførerbeviset og blir stoppet i kontroll ? Såvidt jeg har forstått, så har politiet/sjøfartsdirektoratet veldig dårlige registre over hvem som har båtlappen og politi på sjø kan dermed ikke bare kalle opp vakttelefonen og bekrefte at en person faktisk har lappen, slik de kan med førerkort for bil.

For å få utstedt nytt førerkort må jeg sende en av følgende dokumenter til Norsk Test:
• Kopi av gammelt båtførerbevis,
• Kopi av vitnemål der sjøfart er valgfag,
• At vi finner deg i Båtførerdatabasen.
• Båtførerkort (Utstedt av Norske Båtskoler)
• Båtførerdiplom
• Utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor

saken er altså at jeg ikke gidder å kastebort penger på å bestille ny lapp, om politiet ikke straffer personer som har glemt lappen hjemme.
Sitat av exuz Vis innlegg
Hei

Fra 1.mai 2010 er det påbudt med båtførerbevis for alle skal føre båt over 25 hk, eller 8 meter, samt er født 1.1.1980 eller senere. Det er slik at en person som er med i båten må ha lappen og ansvart, men trenger ikke være den som sitter ved roret.

Jeg tok prøven for 10 år siden og fikk lappen da jeg egentlig ikke trengte den, og nå, når jeg trenger den, er den selvfølgelig rotet bort.

Jeg lurer derfor på om noen om/hvor mye straff det blir om en ikke har med seg båtførerbeviset og blir stoppet i kontroll ? Såvidt jeg har forstått, så har politiet/sjøfartsdirektoratet veldig dårlige registre over hvem som har båtlappen og politi på sjø kan dermed ikke bare kalle opp vakttelefonen og bekrefte at en person faktisk har lappen, slik de kan med førerkort for bil.

For å få utstedt nytt førerkort må jeg sende en av følgende dokumenter til Norsk Test:
• Kopi av gammelt båtførerbevis,
• Kopi av vitnemål der sjøfart er valgfag,
• At vi finner deg i Båtførerdatabasen.
• Båtførerkort (Utstedt av Norske Båtskoler)
• Båtførerdiplom
• Utskrift av sensorsprotokoll/bekreftelse fra sensor

saken er altså at jeg ikke gidder å kastebort penger på å bestille ny lapp, om politiet ikke straffer personer som har glemt lappen hjemme.
Vis hele sitatet...
Politiet kommer selvfølgelig til å straffe folk som sier de har "glemt kortet hjemme"... akkurat som med vanlig førerkort, selvom de har mulighet til å sjekke om du har lappen fort + at du må vise gyldig legitimasjon.

Siden du tok båtlappen for ca 10 år siden bør du finne ut hvor du tok det hen og høre om du står i noe register hos de. Om du tok lappen mens du gikk på ungdomskolen eller i regi av noe annet. Når du har funnet ut av det går du ned på politistasjonen/småbåtregisteret og bestiller ny kopi av båtførerbeviset som du har mistet. Kanskje får du et midlertidig førebevis som man gjør med bil.

Jeg ville uansett tatt turen ned på politistasjonen og sjekket om de hadde deg i båtførerdatabasen sin!
Sitat av exuz Vis innlegg

saken er altså at jeg ikke gidder å kastebort penger på å bestille ny lapp, om politiet ikke straffer personer som har glemt lappen hjemme.
Vis hele sitatet...
Så du gidder ikke å kaste bort småpenger på å skaffe en ny kopi, men å ta sjansen på å få en bot på mange tusen, det gidder du...
Merkelig at broren min snakket om dette her igår da .

Det er vel fem tusen i bot for å ikke ha den.
Sist endret av Fusjon; 2. mai 2010 kl. 11:57.
exuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sacrito Vis innlegg
Så du gidder ikke å kaste bort småpenger på å skaffe en ny kopi, men å ta sjansen på å få en bot på mange tusen, det gidder du...
Vis hele sitatet...
Tror du missforstår litt.

Ta bil trafikk. Å kjøre uten førerkort har vert ulovlig så lenge jeg kan huske.
Å glemme førerkortet hjemme ble først ilagt forelegg på 2000-tallet

Derfor var spørsmålet mitt om/hvor mye som var i bot.

Et annet eksempel er parkering. Bruker du 75 kr dagen på å parkere, koster det 375kr uken. om en ikke betaler noe vanker det parkerings bot på 300kr, her jeg bor. Da er det lett å finne ut at om parkeringsvaktene bare er der 1 gang i uken maks, så lønner det seg å ikke betale.

Om boten er lav nok, så tar jeg heller sjangsen på å bli stoppet like ofte som jeg har blitt til nå, aldri.

Sitat av Inpact Vis innlegg
Merkelig at broren min snakket om dette her igår da .

Det er vel fem tusen i bot for å ikke ha den.
Vis hele sitatet...
I følge vg er det korrekt, fortusatt at du aldri har tatt båtførerprøven.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Politiet kommer selvfølgelig til å straffe folk som sier de har "glemt kortet hjemme"... akkurat som med vanlig førerkort, selvom de har mulighet til å sjekke om du har lappen fort + at du må vise gyldig legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Mesteparten av tiden jeg er på sjøen, er jeg iført en våtdrakt, og har ikke med meg verken penger eller mobil. Båten jeg bruker er liten og åpen og har ingen logiske steder å oppbevare lommebok så jeg tror de vil utvise skjønn i forhold til situasjonen.


Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg ville uansett tatt turen ned på politistasjonen og sjekket om de hadde deg i båtførerdatabasen sin!
Vis hele sitatet...
Norsk Test AS har overtatt driften av Båtførerregistret i Norge for Sjøfartsdirektoratet. Så blir eventuelt de jeg må ta kontakt med.

For å konkretisere det jeg lurer på så er spørsmålet altså: Hvor mye koster det å bli stoppet med båtførerbeviset glemt hjemme
Sitat av exuz Vis innlegg
I følge vg er det korrekt, fortusatt at du aldri har tatt båtførerprøven.
Vis hele sitatet...
Så hvordan kan du bevise at du har tatt båtførerprøven hvis du ikke har med deg båtførerbeviset?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Så hvordan kan du bevise at du har tatt båtførerprøven hvis du ikke har med deg båtførerbeviset?
Vis hele sitatet...
eller annen godkjent ID?

= 5000 kroner i bot
Ring til norsk kompetanseregister.

Alt av kurs og slikt skal lagres i en database der.
Dersom du ringer er det gode muligheter for at de sender et nytt bevis til deg.
Forelegget for å ha glemt førerkortet hjemme er på 500kr. Er kanskje noe av det samme på båt?