Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1213
Hei, er fulltidsstudent, og har en Student ID applikasjon som fungerer som bevis. Betalte for litt siden semesteravgiften, og det kommer nå opp at jeg har et gyldig oblat, og kan videre bruke dette som bevis på at jeg er student. Ved mitt bilde, så er det en strekkode (som kan zoomes), som returnerer fire-bokstavs forkortelse av skolen + studentnummer (så, for eksempel Oslo Met = OMET123456). Det jeg lurer på er når denne strekkoden blir skannet av for eksempel bilettkontroll (noe de egentlig aldri har gjort med meg, det holdt alltid å bare vise forsiden), om det blir kjørt en spørring til en database som sjekker om din ID er gyldig og eksisterer. Studerer anvend datateknologi, og er litt nysgjerrig om man bare lett kunne ha lagd en "fake" app for dette studentbeviset for å få studentgoder. Hadde vært ekstra fint om noen som faktisk jobber/har jobbet som bilettkontrollør har noe peiling på dette.
Såvidt meg bekjent er denne strekkoden bare ny i appen og er lik det gamle studentbeviset. M.a.o. kun til internt bruk som f.eks adgang og utlån på bibliotek osv.
Et studentbevis er jo ofte uten gyldighetsmerker og kan jo lages på et hvilket som helst kort. Kvittering på betalt semesteravgift er vel bare en utskrift også. Ikke noe nytt med andre ord pga app