Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2421
Hm, bare lurer på en ting. er nybegynner å har tenkt å lære meg c/c++. Finnes det noen bra programmer, eller bør jeg bruke notepad. Hvis jeg skal bruke et program, hvilke skal jeg da evt. bruke?
Borland C++ - www.borland.com

------------------
-Sharken

Westside till I die
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Takker http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif
jeg hadde også planer om å lære meg C++ men det var IKKE lett så jeg fåreslår å begynne med java eller noe som er en vidrebygging, det er kanksje ikke så vanskelig å lære seg heller..eller?

------------------
-:Tupac 4 ever:-
var java lett da?

------------------
-:Tupac 4 ever:-
Patient zero
iblis's Avatar
begynn med python i steden.. www.python.org


------------------
.: iblis :.
"the man, the myth, the legend.."
"In nomine patrie, Et fili, Et spiritu sancti.."
nei... begynn med asp http://www.iblis.nu/ubb/biggrin.gif
Du er veeldig ivrig i at folk skal begynne med asp eller hva frittjaaff? http://www.iblis.nu/ubb/wink.gif

Men er enig med Xpedit0r, Java bygger på C/C++ og det er det som er "inn" nå. Tror ikke det er så veldig vanskelig å lære.

------------------
-Sharken

Westside till I die
men ha skal vi egentlig med å kunne java nå? inne vi (iallefall jeg) skal utdanne meg er det sikkert kommet enda et nytt språk da, og jeg har iallefall ikke tenkt til å sette meg ned å lage programmer spill o.l det eneste jeg iallefall hadde brukt java til hadde jo vært å lage diverse scripts.

------------------
-:Tupac 4 ever:-
Java kan brukes til mye mer enn javascripts, broren går på Inginør linja på høyskolen i oslo, der lærer han Java, har sett hvordan det funker og slikt.

Og det er bra å lære seg et programerings språk i tidlig alder, da har du mye enklere for å lære andre språk i framtiden. -Stor fordel..
C++ er IKKE lett, jeg begynte med java isteden. Kjøpte en bok. Det kosta ikke mer enn 200,- om jeg husker rett. Jeg kan sikkert gi no'n javatips...
Skal en ha et lett språk å lære seg i begynnelsen, er Pascal et godt alternativ. Det er enkelt, og koden er meget oversiktlig. Dessuten kommer aldri Java, som mange her har anbefalt, til å bli noe mer utbredt enn C++, fordi disse språkene har ganske forskjellige bruksområder. Det har nok heller ikke kommet noe "nytt og bedre" programmeringsspråk til du, Xpedit0r, skal begynne på studiene. Tenk på at C ble laget tidlig på 70-tallet en gang... http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

Men klarer en det, vil jeg anbefale å begynne med C eller C++ siden disse er kraftige språk som har eksistert rimelig lenge, og er skikkelig standardiserte. Til små programmer er jo C like godt som C++, men til store programmer blir det lett oversiktlig da det ikke er objekt-orientert. (Med store programmer mener jeg over et par tusen linjer.)

Selv har jeg nettopp begynt å lære meg C++, etter å ha progget i Turbo Pascal i ca. 7 år. Jeg synes ikke det er noe vanskelig i det hele tatt. Har boka "The Waite Group's Object-Oriented Programming in C++" av Robert Latfore. En meget god bok som bygger på Borland C++, helt fra begynnelsen av.

- Eudoxos -

[This message has been edited by Eudoxos (edited 01-04-2001).]
asp bygger på vb, og er et godt grunnlag http://www.iblis.nu/ubb/wink.gif
Better than thou.
Nå vet ikke jeg så mye om progin' og sånt, men er ikke asp webbasert? Sånn at det bare kan brukes på det store verdens nettet?

------------------
::Carlo::

"To be forgotten is worse than death.."
-Freija Crecent, Final Fantasy IX
Er ikke helt sikker på detaljene men jeg mener at "C" ble utviklet på Berkeley University i 1960(!) av samme gjengen som konstruerte Unix (det første brukbare operativ systemet og en "forløper" for Linux), E-mail, forløperen til Internet, TCP/IP protokollen, og ganske mye annet vi drar nytte av i dag...

C++ er egentlig C med noko attåt, språket ble utviklet i 1972 av en danske ved navn Bjarne.
Språket er det dominerende i dataverdenen i dag, nesten all programvare du finner i pc'n din
er lagd i C/C++ som også er nesten enerådende i roboter, microbølgeovner, flaskepantmaskiner, og lignende.

Men siden språkene baserer seg på 40 år gammel data-teknologi og for å sikre monopolet sitt i dataverdenen (og som resultat av en krangel med SUN MicroSystems, utviklerene av Java og innbitte Microsoft fiender) har microsoft starta konstruksjonen av en ny C klone, nemlig C# (C-Sharp) som beskyttet av allslags patenter og copyright restriksjoner skal lanseres med neste utgave av MS Visual Studio (som suger sammenligna med Borland verktøy) og .NET plattformen til Microsoft.

Dersom dere lurer på hva som vil bli fretidens programerings språk tipper jeg C# blir de-facto
standard innen få år.

Hva med Java? aner ikke... Tipper Microsoft med sin enorme inflytelse, skitne triks og store budsjetter klarer å spise opp java, kansje det vil klare å karre til seg plass på Linux/Unix plattformene?
Originally posted by Carlo:
Nå vet ikke jeg så mye om progin' og sånt, men er ikke asp webbasert? Sånn at det bare kan brukes på det store verdens nettet?
Vis hele sitatet...
asp er en teknologi som gjør det mulig å bruke vb og mange andre programeringspråk på webserverer.
Her var det mye prat og mange synspunkt - personlig vil jeg si meg enig med iblis, det er ikke tvil om at Python er ett av de aller beste språkene å starte med.

Det er lett å lære og kan brukes på alle platformer. Koden er enormt lett å skrive og å lese, og det skal minimalt med koding til for å lage ett program som ville krevd mye i f.eks. C.

Få tak i boka "learning Pyhton" fra O`Reily serien og sett i gang!
Jeg anbefaler andre å prøve det også, dere kommer til å elske det! http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif
Er ikke python Konsoll-basert?

------------------
-Sharken

Westside till I die
Er ikke helt sikker på detaljene men jeg mener at "C" ble utviklet på Berkeley University i 1960(!) av samme gjengen som konstruerte Unix (det første brukbare operativ systemet og en "forløper" for Linux), E-mail, forløperen til Internet, TCP/IP protokollen, og ganske mye annet vi drar nytte av i dag...

C++ er egentlig C med noko attåt, språket ble utviklet i 1972 av en danske ved navn Bjarne.


Kan godt hende det var så tidlig som i 1960. Det er også riktig at C ble laget under UNIX, som senere ble laget i C. Brian Kernighan var en av de to i spissen for utviklingen av C, som bygde på et enda eldre programmeringsspråk, nemlig B. Brian Kernighan har forresten skrevet C-boka, the one and only: The C Programming Language
Alle som har tenkt å lære seg C, bør låne/kjøpe denne.

Men både C og C++ er blitt standardiserte (av ISO?) i senere tid, fordi det kom utallige merkelige varianter og enhver compiler støttet bare noen varianter. Vet ikke når C++ ble standardisert, men C ble det i 1987 eller 1988. Den oppdaterte utgaven av Kernighans bok kom iallfall i 1988.

Men siden språkene baserer seg på 40 år gammel data-teknologi og for å sikre monopolet sitt i dataverdenen (og som resultat av en krangel med SUN MicroSystems, utviklerene av Java og innbitte Microsoft fiender) har microsoft starta konstruksjonen av en ny C klone, nemlig C# (C-Sharp) som beskyttet av allslags patenter og copyright restriksjoner skal lanseres med neste utgave av MS Visual Studio (som suger sammenligna med Borland verktøy) og .NET plattformen til Microsoft.


Heh... Lang setning det ovenfor. http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

Men til saken: C Sharp kommer neppe til å ta over noen ting i UNIX(-clone)-verdenen, dersom Microsoft ikke lar hvem som helst lage kompilere til det. Selv om de gir det ut gratis for Linux, vil det alltids være en stor del av verdens hackere som vil lage compileren på sin egen måte, og derfor vil ha en open-sourced compiler. Og det er HELT sikkert at Microsoft aldri vil gi ut kildekoden sin.

Tipper Microsoft med sin enorme inflytelse, skitne triks og store budsjetter klarer å spise opp java, kansje det vil klare å karre til seg plass på Linux/Unix plattformene?


C og C++ og Perl og Lisp vil nok holde seg godt på de gode plattformene. De trenger ikke noen nymotens Java. Jeg tror for min del at Java vil holde seg til å bli brukt mest til Applets og slikt.

- Eudoxos -


[This message has been edited by Eudoxos (edited 01-04-2001).]
ang. java tror jeg du tar feil, eudoxos. Tar du data-gnikk på høyskole nå for tida er det kun java som er obligatorisk objekt orientert språk, og brukes til myyye mer enn kun applets. java er jo som kjent multiplattform og brukes også til f.eks. servlets. men de greiene med microsoft er skumle ja, det medfører i aller høyeste grad riktighet. http://www.iblis.nu/ubb/frown.gif

------------------
-Yallis
"Mmmm, free goo!"

[This message has been edited by Yallis (edited 01-04-2001).]
Vel... Jeg vet at alle dataingeniørlinjer bruker Java som begynnerspråk, men det må jo være en forklaring på at stort sett ALLE andre ingeniørlinjer bruker C++?

- Eudoxos -