Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 684
Heisann

Har en PC som jeg vurderer å bytte motherboard på, og på denne PCn er det OEM Windows 7. Det jeg lurer på er følgende (har googlet dette fram og tilbake uten å egentlig finne fullverdige svar som gjør meg trygg nok til å bestille hardware og OS):

1)
Vil en Windows 8 oppgraderingspakke fungere på denne Windows-installasjonen? Vil jeg da evt. ende opp med noe tilsvarende en Win8 OEM etterpå, eller vil jeg ha en "fullverdig installasjon" (slik at jeg feks. senere kan bytte X antall komponenter uten at Windows klager)?

2)
Hvis 'Ja' på spørsmål en: i hvilken rekkefølge bør jeg gjøre dette? Ser for meg at hvis jeg bytter motherboard og deretter booter, så vil Windows 7 klage på at dette ikke lenger er samme maskin. Vil jeg da være i stand til å oppgradere? Bør jeg oppgradere til Win8 først, og deretter bytte motherboard? (hvis jeg da ender opp med en Win8 OEM som følge av oppgraderingen, ser jeg for meg at *Win8* klager over at dette nå er en ny PC :-))

3)
Vil denne oppgraderingen fjerne filer/programmer fra PCn?
Oppgradering vil vell si formatering, deretter installering av nytt OS. Ja, dette vil fjerne alt på harddisken.
Tror også det ville vært best å bytte hovedkort for også installere OSet.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Oppgradering vil vell si formatering, deretter installering av nytt OS. Ja, dette vil fjerne alt på harddisken.
Tror også det ville vært best å bytte hovedkort for også installere OSet.
Vis hele sitatet...
Tull! Oppgradering betyr oppgradering. Ting vil ikke bli formatert!

OT: skal du bytte hk vil jeg anbefale bytte deler for så å installere win 8