Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 13304
I see you...
NAPse's Avatar
Hei.
Jeg vil starte med å si at jeg var sykemeldt på grunn av en arbeidsulykke, og arbeidsgiver var derfor klar over hva sykemeldingen omfattet.
Som sagt var sykemeldt, så er egentlig ikke et problem lenger, men jeg lurer på lovligheten rundt dette.

Jeg fikk beskjed om å være på jobb hele dagen, men bare jobbe 50%. Det vil si at jeg skulle ta pause halve dagen. feks. 1t jobb 1t pause. Det er ikke voldsomt spennende å sitte på ræva og ikke gjøre en dritt så det gadd jeg ikke.(endte med å jobbe så og si hele dagen.) Dette tror jeg arbeidsgiver er fult klar over og at det er derfor de har en slik ordning.

Senere fikk jeg forklaring på at man skal produsere 50% av et dagsverk når man er 50% sykemeldt og tiden har ingen ting å si. Dvs. at hvis man har en skade som gjør at man jobber halvparten så fort som vanlig må man jobbe hele dagen.

Nå var jeg sykemeldt såpass kort tid at jeg ikke gadd å lage et helvetes leven rundt dette så jeg bare gjorde som jeg fikk beskjed om. (Det vil også si at det var arbeidsgiver som betalte og ikke NAV)
Vet dog om en som er langtidssykemeldt(50%) og som får halve lønna av NAV. H*n har også fått samme beskjed som meg, og er på jobb hele dagen.

Er det virkelig slik at man er 50% sykemeldt på effektivitet og ikke på tid?
Har arbeidsgiver egentlig lov til dette?
50% sykemeldt kan bety begge deler og det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge arbeidet slik at det er minst belastende for den sykemeldte slik at vedkommende kan komme seg raskest tilbake i arbeid. Hvis dette ikke fungerer ber du legen om å konkretisere dette i sykemeldinga.
Sett ut i fra at du jobber 5 dager i uken (alle dager utenom lør/søn -dag), så jobber du 100%.

Du er sykemeldt med at du jobber 50%, som også betyr halvparten. Med dette så skal du egentlig jobbe kun 2,5 (rundet av til 3) dager av uken. Med dine 50% så har du krav på 2,5 dager fri hver uke, men dette er bare standardmodellen.

Arbeidsgiver kan ha andre planer tilrettelagt, og i ditt tilfelle virker h*n som en slu arbeidsgiver. H*n vet veldig godt at de fleste som møter opp hver dag som bare skal yte 50% ikke klarer å beregne dette selv og kommer til å yte høyere enn sin daglige kvote.
Hos oss var det en som var sykemeldt 50% og han sluttet ved lunsj hver dag.
Det er noe av det sjukeste jeg har lest. Jobbe 1 time, være på tomgang 1 time?? Hva forventer de at du skal gjøre i de timene imellom? Det er jo å legge beslag på fritida di.

Aldri hørt om det opplegget, kan ikke tro at nav ville godkjenne noe sånt. Alle tilfeller jeg har hørt om er at folk slutter etter 4 timers jobb - altså en halv dags jobb\tid. Heller ikke arbeidsmengde.
Du skal fortsatt få betalt for 100 %. 50 % fra jobben din, og 50 % fra NAV (de første uken(e) betaler arbeidsgiver). I praksis betyr dette at du skal få hele lønne din fra arbeidgiver hvis du bare var sykemeldt noen uker.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Hei.
Jeg vil starte med å si at jeg var sykemeldt på grunn av en arbeidsulykke, og arbeidsgiver var derfor klar over hva sykemeldingen omfattet.
Som sagt var sykemeldt, så er egentlig ikke et problem lenger, men jeg lurer på lovligheten rundt dette.

Jeg fikk beskjed om å være på jobb hele dagen, men bare jobbe 50%. Det vil si at jeg skulle ta pause halve dagen. feks. 1t jobb 1t pause. Det er ikke voldsomt spennende å sitte på ræva og ikke gjøre en dritt så det gadd jeg ikke.(endte med å jobbe så og si hele dagen.) Dette tror jeg arbeidsgiver er fult klar over og at det er derfor de har en slik ordning.

Senere fikk jeg forklaring på at man skal produsere 50% av et dagsverk når man er 50% sykemeldt og tiden har ingen ting å si. Dvs. at hvis man har en skade som gjør at man jobber halvparten så fort som vanlig må man jobbe hele dagen.

Nå var jeg sykemeldt såpass kort tid at jeg ikke gadd å lage et helvetes leven rundt dette så jeg bare gjorde som jeg fikk beskjed om. (Det vil også si at det var arbeidsgiver som betalte og ikke NAV)
Vet dog om en som er langtidssykemeldt(50%) og som får halve lønna av NAV. H*n har også fått samme beskjed som meg, og er på jobb hele dagen.

Er det virkelig slik at man er 50% sykemeldt på effektivitet og ikke på tid?
Har arbeidsgiver egentlig lov til dette?
Vis hele sitatet...


hva jobber du med?, hvorfor tok du ikke dette opp med fagforeninga?
I see you...
NAPse's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hva jobber du med?, hvorfor tok du ikke dette opp med fagforeninga?
Vis hele sitatet...
Elektrikker. Tenkte jeg skulle ta en anonym samtale med EL og IT bare for å høre hva de har å si om saken. Det er jo forsåvidt ikke for sent enda heller så skal nok få surra meg til det en gang.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Elektrikker. Tenkte jeg skulle ta en anonym samtale med EL og IT bare for å høre hva de har å si om saken. Det er jo forsåvidt ikke for sent enda heller så skal nok få surra meg til det en gang.
Vis hele sitatet...
det som er normalt når man er sykemeldt 50% er å jobbe halv uke eller jobbe halvedager!, hadde du ringt legen din samme dagen og sagt at sjefen din trua deg til å være der hele dagen, hadde du garantert blitt sykemeldt 100%!

Og du bør ringe fagforeninga og høre om loven rundt dette og ring til arbeidtilsynet!
Arbeidsmiljøloven har ingen direkte føringer her, men det at du er 50 prosent sykemeldt innebærer ikke nødvendigvis at du skal ha 50 prosent arbeidstid. Det kan være slik at man er på jobb hele dagen, men bare har 50 prosent av sine arbeidsoppgaver.

Så du skulle nok hørt med legen din om dette
Du skulle brukt den halvparten av tiden du har til sløving inne på sjefens kontor. Ta med en laptop, se på film og hør på musikk. Ta gjerne en øl også. Fanden heller, du kan vel gjøre hva du vil når du ikke har arbeidstid?

Dette høres ut som bullshit, og er grunnen til at man har fagforeninger. Jeg ville tatt opp med de andre arbeidskameratene dine og gått til hvem som har bestemt dette samlet. Går ikke dette, tru med å rapportere dem til NAV (selv om det muligens er lovlig hva de har gjort, er jo NAV så helvetes inkompetente at det er drit tilfeldig hva de gjør).
Jobbe i 4 timer og ta pause dagens siste 4 timer?

Det høres forsåvidt merkelig ut å ha en slik ordning. Jeg støtter de andres forslag å ta dette med fagforeningen, de har spesialister/jurister som kan slikt å kan gi deg et skikkelig svar i forhold til vår synsing og tro om hva som er rett og galt.
det jeg skrev fikk jeg til svar fra arbeidstilsynet, glemte å skrive det