Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2807
Jeg sitter å jobber med et Excel ark og har fått en utfordring.

Scenarioet jeg forsøker å sette opp er som følger:

Jeg skriver ett tall i celle 1A fra 6-10

jeg trenger en formel som sjekker hvilket tall som står i celle 1A og velger å kopierer en formel fra en annen celle ut i fra hvilket tall den finner.

Noe ala:

"hvis 1A = 6 SÅ =B1" "hvis 1A = 7 SÅ =B2"

Jeg har forsøkt meg på "HVIS" formler, men jeg får den ikke til å sjekke for flere parametere. Ikke får jeg den til å kopiere en celle ut i fra verdien i 1A heller.

Er det i det hele tatt mulig å få Excel til å gjøre dette, eller er det bare å gi opp med en gang?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Har aldri brukt if-else i excel selv, men ser ut som det er mulig.

http://www.techonthenet.com/excel/fo.../if_nested.php
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Ah, der er vi inne på noe! Fikk omsider til formelen med bare ett parameter, men ELSEIF er antagelig det jeg ser etter! Sweet!

Det er som alltid mye lettere enn jeg tror det er...

Kode

=HVIS(I68=5;(J68);HVIS(I68=6;(J69)))
Så bygger man bare ut. Jeg leste et sted at man bare kan ha syv nivåer, uten at jeg har prøvd det ut, men det holder uansett til mitt behov.

Takk for å dytte meg i riktig retning Bea!
Det blir vel noe slik som dette?

=IF(A1=6;B1;IF(A1=7;B2;IF(A1=8;B3;IF(A1=9;B4;IF(A1=10;B5;"Ta st et tall mellom 6-10")))))
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Ja, litt unødvendig mye parantes der...

Kode

=HVIS(I68=5;J68;HVIS(I68=6;J69))
Sist endret av Cikey; 29. november 2010 kl. 20:20.