Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2992
Hei!
Jeg er en nyoppstartet dj og lurer på om det finnes noen dj-s her på forumet som kan lære meg litt om hvordan dere forholder dere til opphavsrettigheter. Hva kreves for å få spille musikk man ikke har laget selv? Hvilke kilder har man lov til å bruk(mp3/cd/)? Kan man foreksempel bruke musikk fra Spotify/iTunes? Håper på svar da.min første jobb er førstkommende fredag :-) På forhånd takk!
Etter å ha vært med på en del spillejobber i regi av lokale arrangementer og russetreff, har det aldri vært noe spørsmål rundt opphavsrett på materialet vi spiller. Jeg skal ærlig innrømme at noe av det er piratkopiert, samtidig som noe er betalt for via iTunes og andre (lovlige) kjøpsmetoder. Til syvende og sist - arrangementer som ikke er av størrelse konsert/festival blir nok ikke sett på som aktuelle for piratjegere. Ta utgangspunkt i topp 100-lister og sleng inn noe gammelt/eldre når det er bra livpå dansegulvet. Stamp on the Ground o.l. pleier å kicke bra.

Jeg vil ikke anbefale deg å benytte Spotify til spilling. Det aller beste er å ha filene lokalt - da er du ikke avhengig av hverken internett eller programmer for å spille. Småkjedelig med korrupte offline-filer når du er midt i spillingen.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av scarfacedriver Vis innlegg
Hei!
Jeg er en nyoppstartet dj og lurer på om det finnes noen dj-s her på forumet som kan lære meg litt om hvordan dere forholder dere til opphavsrettigheter. Hva kreves for å få spille musikk man ikke har laget selv? Hvilke kilder har man lov til å bruk(mp3/cd/)? Kan man foreksempel bruke musikk fra Spotify/iTunes? Håper på svar da.min første jobb er førstkommende fredag :-) På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Om du skal mixe kan du ikke bruke Spotify, med mindre du kjøper en av disse spesial kontrollerne med Spotify støtte. Anbefales ikke though, for da kan du kun ta jobber på plasser med internett
kjedelig streiting
Er det snakk om et ordentlig utested vil jeg tro at driver har en eller annen avtale med TONO, som forvalter det meste av rettigheter i Norge. Ta kontakt med Tono eller de der du skal spille. Skal dog sies at jeg ikke er noen ekspert på dette.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mange utesteder betaler en fast avgift til Gramo for offentlig bruk av tekniske innspillinger av musikk, som typisk fordeles mellom alle Gramo-artistene («utøverne») og plateselskapene («produsentene»). Alle som bruker innspilt musikk i en eller annen form der allmennheten har tilgang (f.eks. utsteder, klesbutikker, treningssentre, telefontjenester med ventemusikk, o.l.) skal i prinsippet gjøre dette, i følge Gramo. I praksis er det ofte opp til utestedet/sjappa selv om de vil melde seg inn som musikkbrukere, selv om Gramo «arresterer» større virksomheter som ikke er meldt inn innimellom. Ansvaret for innmelding ligger, så vidt jeg har forstått, ikke på DJ-er i de fleste tilfeller, med mindre h*n eier og driver utestedet/sjappa.

Noen betaler også såkalt «vederlag» til TONO for offentlig bruk av selve det musikalske verket, altså det kunstneriske verket - den nynnbare, diggbare «låta» - som man f.eks. kan synge og spille høyt, etterlikne ved å klappe i hendene, nynne, prompe, eller - som i DJ-ens tilfelle - spille et opptak av på PA-anlegg. For DJ-er er det i praksis på større arrangementer (typisk utendørsfestivaler o.l., hvorav deler gjerne blir tatt opp og sendt på TV og radio) at arrangøren melder inn bruk av enkeltlåter til TONO. Det er arrangør som skal betale «vederlag» der og når det er aktuelt.