Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1245
For en stund siden prøvde jeg marijuana og opplevde noen ganske sære greier. Ingen jeg har snakka med i ettertid oppgir å ha opplevd det samme, derfor tyr jeg til dere. Hvis noen har opplevd lignende, eller vet hva som utløste opplevelsene mine, si i fra!

Altså:
Jeg begynte å røyke, og kjente at det var digg. Diggheten forsvant imidlertid ganske fort, da jeg kjente jeg begynte å få helt ekstrem angst. Jeg VISSTE det ikke var store edderkopper over alt, men jeg var likevel livredd for at de skulle være der.

Jeg bestemte meg for å forlate stedet, med intensjon om å stikke hjem og legge meg, da dette virket som det eneste fornuftige. Det var rundt da verden begynte å "klikke". (Hvert femte-sjette sekund restartet hjernen min, som da brukte noen øyeblikk på å komme seg til hektene igjen, huske hvor jeg var, osv.) Det sier seg selv at jeg ble ganske sliten i hodet av dette. Jeg kunne også "kontrollere" tiden, jeg bestemte selv om den skulle gå kjempefort eller veldig sakte. Da jeg senere gikk og la meg, kunne jeg se sprutende, fyrverkeriaktige farger på øyelokkene - alle fargene ble utløst av lyder jeg hørte rundt meg, og jeg var veldig i tvil om at det jeg opplevde var ekte, så jeg begynte å tvile på alt folk sa til meg (altså, OM de faktisk hadde sagt noe, eller om jeg bare hadde "hørt" det).

Dagen etter hadde ikke "klikkingen" av hjernen gått fullstendig vekk. Den var der i over ei uke - ikke like intenst, men fremdeles merkbart sammenlignet med en rusfri hjerne.

Mange mener jeg må ha hatt en helt syk placebo-effekt av pot'en, men jeg ante virkelig ikke at mine opplevelser kunne inntreffe, og placebo forutsetter at man har kunnskap om effektene på forhånd, ikke sant?

Jeg lurer på om pot'en kunne vært pudret med noe, men jeg aner ikke hva det skulle være, og hvorfor ikke noen av de andre som røyket sammen med meg opplevde lignende. Kanskje jeg bare er allergisk mot THC? Er det mulig?
Sørlending
Virker som du har fått et angstanfall, har fått det selv flere ganger. Poten var nok ikke "pudret" med noe, den var sikkert bra og det trengs ikke så mye for at det skal bli for mye for en førstegangsbruker.

Tipper at du ikke er "allergisk". Men om det samme skjer ved flere anledninger er kanskje ikke cannabis helt for deg.
Har familien din en historie med psykiske lidelser?

Har du slitt med psykiske lidelser/angst?

Har du røyket vanlig hasj før?
Trådstarter
20 1
Det er en del psykiske lidelser i familien, ja.
Har hatt litt angst og tvangstanker, samt depresjoner.
Har røyket vanlig hasj før dette, men ikke veldig mange ganger. Merket egentlig ingenting av det, annet enn å bli veldig trøtt...

Haha, nei, hasj er kanskje ikke min kopp te.
Vet ikke hvor gunstig det er for deg å røyke cannabis Yvaa. Psykiske lidelser i familen pluss psykiske plager selv er jo oppskriften på katastrofe. Tror du gjør deg sunt å holde deg unna cannabis =)
Det kan sikkert gå bra, men med episoder som dette.. hm, blir veldig skeptisk. Du bør hvertfall kjenne deg selv godt og være veldig forsiktig hvis du skal fortsette!
Kanskje du opplevde dette?

Har selv opplevd det mange ganger på enkelte varianter pot og fenomenet er ofte i lag med dette.

1) En kan ha varierende grad av den ene og liten grad av den andre tilstanden, og sånn sett er det som å drømme i våken tilstand - noe du ofte kan sammenligne med tilstanden hypnagog (innsovningsfase) uten at fenomenet har direkte tilknytning til hypnagog tilstand [dette fyrverkeriet ditt i øyelokket eller hva det var for noe, kan sammenlignes for eksempel, men fenomenet kan være fraværende slike "syner" også].

2) Disse fenomenene hver for seg eller sammen kan utløses av hallusinogener og andre type stoff med potensiell hallusinogen virkning, eller enkelte tilstand utløst av benzodiazepiner - forsåvidt også alkohol tror jeg - i lag med angstreaksjoner som denne arachnafobia-lignende opplevelsen du hadde.

3) Mest sannsynligvis ikke panikkangst ihvertfall - da ville du merket kroppslige tegn som du ikke kan unngå å kjenne igjen, som hjertebank og pustebesvær, og panikkangsten varer sjeldent så lenge som du beskriver og ihvertfall ikke med ettersymptomer i ei ukes tid! Panikkangst er spontane anfall og forsvinner ganske fort enten av seg selv eller når du befinner deg vekk i fra situasjonen som førte til anfallet. Dette er en regel som gjelder også i påvirket tilstand.

Panikkangst kan derimot ha utløst fenomenet eller annen type angst, og dermed ligne. Forskjellen er at disse fenomenene skal tas litt alvorligere enn angst, men ingen grunn til hysteri av den grunn. Tror en annen forskjell er vel at du ikke skal ta benzodiazepiner til disse fenomenene, som kan forverre tilstanden betraktelig. Mener det var slik ihvertfall - husker ikke sånn i farta. Så ikke forveksle dette med panikkangst selv om du lett kan gjøre det! Tenk over om du hadde noen fysiske komplikasjoner f.eks. hjertebank, av en slik grad at det ikke kan tillegges potens effekt før du konkluderer noe som helst. Hadde du ikke det var det mest sannsynlig ikke panikkangst og da skal du utvise forsiktighet med medisiner.

Feilmedisinering eller selvmedisinering kan fort vise seg å være katastrofal fra en ubetydelig tilstand til muligens en dissosiativ tilstand (syndromet av dette fenomenet er underlagt dissosiative lidelser, skrevet litt lenger ned i posten) eller i verste fall de andre lidelsene som er beskrevet i lenkene. Dette kan være utløsende tilfeller som kunne enkelt vært unngått med litt sunn fornuft. Men flere av lidelsene som disse fenomene kan opptre i er også av uungåelig art, men det betyr ikke at du ønsker å fremskynde prosessen for det.

Det å spille russisk rulett på denne måten er uansett ikke anbefalt, siden det du beskriver kunne vært hva som helst og for vanskelig å ta avgjørelse på. Men vær obs på at selvmedisinering i enkelte tilstander, som blant annet ved disse fenomenene, kan gi verst tenkelig situasjon ut av en ikke-situasjon. Benzoer er altså ikke bare trygt å ta fordi du tror noe er angst. I dette tilfelle mener jeg er en av de gangene du ikke skal bruke benzoer, for sikkerhets skyld! Jeg er dog usikker på om jeg blander sammen tilfeller.

4) Dette fenomenet som oppstått på cannabis kan medføre senere lignende situasjoner hvis du skulle røyke igjen siden hjernen gjenkaller siste gjenkjennende opplevelse ved cannabisrus, og dette kan medføre belastninger eller forverringer. Det kan også være et enkeltstående tilfelle. Fenomenet er forholdsvis vanlig, men den kan gå over til et syndrom som er relativt til veldig sjeldent og noe mer alvorlig, som i kronisk. Tilstanden kan også opptre i en begrenset periode som vil variere i varighet fra uker til måneder, som også går under definisjon av syndromet - men opprinnelig var det den kroniske tilstanden som var syndromet. Det anbefales legebesøk hvis tilstanden skulle vedvare!

5) Det kan også ha vært ualminnelig god pot lik det som enkelte ganger røykes på "That's 70's Show". Dette innebærer også en generell regel at du befinner deg i tv-serien, hvis ikke skyldes nok ikke hendelsen styrken på poten alene, men en kjedereaksjon, mulig i denne rekkefølgen: Rus-Angst-Fenomen1-Fenomen2-Ettervirkninger-..(Flashback?).. [eller bytt på Fenomen1 og Fenomen2 eller bare Fenomen, som forstått som kombinasjon av F1 og F2].

6) Ikke bli overrasket om du ved et tilfelle av nykter tilstand skulle gjenoppleve fenomene(ne) eller i nærhet av dette fenomenet en gang til (flashback) og i lignende situasjoner som utløste det (angst, panikk, uro, stress, osv). Betyr dog ikke at situasjonen er noe farlig eller alvorlig for det, men det betyr bare at du nå er disponibel for slike hendelser i påvirket tilstand. Opplever du gjentatte ganger med flashback av lignende type uten å være påvirket av noe, anbefales en grundig legesjekk for å utelukke andre årsaker, eventuelt for å tidlig intervere mot videreutvikling hvis det går an. Det vet jeg ingenting om.

7) Skulle det ikke være dette fenomenet, kan du se bort i fra alt som står her. Er det dette fenomenet, så husk at beskrivelsene i lenkene er alminnelig definerende og knytter opp til lidelser eller tilstand som har dette som karakteristiske symptom i seg, eller lignende karakteristiske trekk, men dette betyr ikke at du har, står i fare eller vil få noen av disse lidelsene i det hele tatt (!) selv om du har opplevd fenomen(ene)

8) Fenomenet kan ramme omlag 50% av befolkningen så det er ingen grunn til panikk.

9) Det kan ses i prepsykotisk sammenheng også, men til det inneholdt hendelsen for lite informasjon til å kunne trekke noen holdbar konklusjon ut fra, og at du i tillegg brukte stoff vanskeliggjør situasjonen betraktelig! At den vedvarte med symptomer i en uke etter at rusen var ute av kroppen er den eneste forsvarlige grunnen til å mistenke slik et tilfelle ut fra dine beskrivelser, og det er ikke tilstrekkelig nok til å kunne slå fast en prepsykotisk eller psykotisk episode. Skulle det vedvare eller du er i tvil, oppsøk lege umiddelbart!

Dette er med tanke på at din familie har hatt historie av psykiske lidelser og at cannabis var rusmidlet som ble inntatt. Mengden cannabis vil selvsagt ha noe å si om bekymringsgrunnlaget er gyldig eller ikke. Oppsøk i så fall lege med din familiebakgrunn tatt i betraktning hvis andre hendelser av skremmende art skulle oppstå, som for eksempel paranoia, vrangforestilling, illusjoner, tankeforstyrrelser eller desorientering. (Særlig de tilfeller uthevet i kursiv).

Dette er bare hvis de differerer i forhold til opplevelsen du hadde. Ligner de er det mest sannsynlig flashback og da gjelder punkt 6 eller punkt 4. Ellers er det verdt å notere seg punkt 8 nok en gang, og sannsynligvis det punktet du skal vektlegge mest i denne sammenheng!
Første gang jeg prøvde og røyke prøvde jeg pot, fikk akkurat det samme som du opplevde, dagen etterpå føltes det som mild fyllesyke og ting var fortsatt litt "tregt"
Men jeg prøvde en gang senere og da gikk alt bra, da var jeg forbredd på hva som kom til og skje
o shit waddup
Det virker ikke som om du har veldig mye erfaring med cannabis, og når du sier det var pot så er det første jeg tenker at du fikk skikkelig bra pot og ble veldig veldig fjern. Tror virkelig ikke det er noe mer hokus-pokus enn det. Kjenner igjen mange av tingene du skriver. At du var litt shaken i en stund etterpå er ikke så rart med tanke på hvor kraftig opplevelsen var.
Anbefaler deg å holde deg unna cannabis som flere her har skrevet, jeg holder meg unna det selv. Pga, angst, uselvsikkerthet og alt for dype tanker, jeg tror , å lever meg inn i ting hele tiden. Sier noe høyt, å tenker noe annet, men aldri når jeg er edru =)

Min mor led av anorexi når hun var ungdom, hennes far var alkoholiker å hun hadde ingen selvtilitt, mange i min familie har lidd av psykiske problemer, å det går i arven. Så vær forsiktig =)