Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1157
Jeg har en Windows 10 Acer laptop jeg tenkte jeg skulle installere Linux på.

Jeg lastet ned openSUSE .iso fil og lagde boot device med en minnepenn. Jeg gikk i BIOS og satt til å boote fra USB. Restarter pcn og den booter fra USBen og alt funker fint, jeg trykker videre for innstallasjonen når jeg kommer på at det er noen filer jeg har glemt å ta backup av. Jeg skrur av pcn ved å holde inne power-knappen. Når jeg etterpå restarter pcn for å installere openSUSE så stopper pcn i oppstartsvindu med Acer logoen og en understrek oppe i venstre hjørne.

Jeg napper ut minnepennen og windows starter som normalt. Jeg testet minnepinnen på en annen laptop og den klarte fint å boote fra minnepinnen, så det er ikke no galt med den.

Jeg har skrudd av fast startup i windows og secure boot i BIOS, jeg har testet en del programmer og innstillinger i windows og bios til ingen nytte.

Rekner med at problemet kom pga den amatørmessige restarten jeg gjorde første gangen når det funka, men har ingen anelse av hva som har skjedd galt eller hvordan det kan fikses...noen gode tips?
Aaah Acer. Nå husker jeg ikke helt hvordan man gjor det. Men du må gi tillatelse til å kjøre noe efi filer eller noe sånt. I bios altså. Dette er spesielt for Acer.

Finnes noen guider der ute.

Men det er flere typer av merket Acer som ikke kan kjøre Linux i det hele tatt. For eksempel Acer Swift med i3 prossesor.

Disse filene legges til der du velger rekkefølgen på bootingen. Grubx64 eller noe sånt heter en av de. Google og grav litt. Vet ikke hvor mye dette hjalp, men du har kanskje flere søkeord iallfall.
Sist endret av feitsomfaen; 29. mars 2018 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.