Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1226
Har amerikansk paranoia gått av skaftet? Jeg kan vanskelig se for meg
hvordan dette kan virke, og stiller meg samtidig skeptisk til disse såkalt
harmløse bakteriene man jevnlig skal slippe løs i året som kommer.

http://www.boston.com/yourtown/news/...ts_to_beg.html



By Brock Parker, Town Correspondent

The federal government Wednesday will begin releasing bacteria at Red Line MBTA stations in Cambridge
and Somerville at set times to test sensors designed to detect biological agents that could be released in a
terrorist attack.

The U.S. Department of Homeland Security and the Massachusetts Bay Transportation Authority said in a press release
Monday that the harmless bacteria is non-infectious and the tests will be performed when the stations are closed.

The tests will begin Wednesday and will be held periodically over the next year at the Harvard and Porter Square
stations in Cambridge and the Davis Square station in Somerville.

Signs will be posted in the MBTA stations one day before each scheduled test, according to the federal agency.

Biological detection sensors have been installed at the stations and the tests are being conducted in an effort to
detect and minimize any impacts from an attack or accident involving hazardous biological materials in a mass t
ransit system.

“A rapid alert from a detection system can locate and identify these materials and provide for immediate and
appropriate response to protect people and contain the hazard,” stated DHS scientist Anne Hultgren in the agency's
press release.

State and local health officials along with DHS and the MBTA held a public meeting in Cambridge in May to discuss
the tests, and said that there was no known threat of a biological attack on subway systems in the Boston area or
elsewhere, but the systems are vulnerable to such a strike.

“This detection system will be one of the first such installed in the country, and, if it proves to be effective, could
serve as a model for other mass transportation venues throughout the nation and the world,” said MBTA Transit
Police Chief Paul MacMillan in the joint press release Monday.

State health officials will be working with the DHS and MBTA to monitor the results of the tests. According to DHS, the
bacteria that will be used is non-infectious and is approved as a food supplement. An environmental assessment of the
tests planned for the MBTA stations found no significant impact on human health or the surrounding environment from
the use of the testing material.

Vis hele sitatet...
Hva tviler du på?
At bakteriene er harmløse?
At detektorene virker?
At de klarer å lage detektorer som oppfatter bakterier?
Virker som enda en god unnskyldning for å bruke veldig mye mer penger og spre enda mer frykt for en terror trussel som i realiteten ikke er så veldig stor...
Gjør det egentlig det? Artikkelen skriver ingenting om prisen på dette systemet eller om det har synergier med allerede eksisterende varslingsanlegg, men det er jo naturlig å tro at det har nettopp det.
Vet og bryr egentlig passasjerer seg om alle skjulte sikkerhetstiltak som eksisterer i forbindelse med persontrafikk under bakken? Nei, så hvorfor skulle de bry seg om det ble montert opp sensorer som i tillegg til å varsle ved brann, måler kvaliteten på lufta og nivået av andre gasser også varsler om det er uvanlig mengde bakterier i omløp?

Sensorer må man ha uansett, så disse er allerede masseprodusert og brukes i alle tunneler over hele verden, så det eneste spørsmålet er egentlig hvor mye det koster å legge til denne bakteriesniffern i pakka? Jeg tipper det er veldig lite. Så kan man selvfølgelig spørre seg om det hele er noen vits med tanke på trusselbildet, men det blir mer et spørsmål om sikkerhetspolitikk enn pris.
Sist endret av Mith; 5. september 2012 kl. 14:22.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva tviler du på?
At bakteriene er harmløse?
At detektorene virker?
At de klarer å lage detektorer som oppfatter bakterier?
Vis hele sitatet...
Jeg er først og fremst i tvil om hensikten og den eventuelle effekten står i
forhold til hverandre.

Altså: dersom detektorene registrerer en farlig bakterie, regner
jeg med at det allerede er spredd, og dermed for sent å stoppe.

Jeg er selvsagt også kritisk til myndigheter som går slik til verks
for å overvåke allmennheten. Man forhåndsmistenker en hel
befolkning for å være potensielle terrorister. Om ikke dette er
et tegn på kollektiv, sykelig paranoia, så vet ikke jeg.

@Meteor Freak: jeg er enig. Det kan virke som om USA på flere
måter nærmer seg det totalitære samfunnet de selv lenge har
hevdet å forakte.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg er først og fremst i tvil om hensikten og den eventuelle effekten står i
forhold til hverandre.

Altså: dersom detektorene registrerer en farlig bakterie, regner
jeg med at det allerede er spredd, og dermed for sent å stoppe.
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo helt åpenbart ikke, du kan sammenligne med røykvarslere. Selv om de bare konstaterer at det faktisk brenner på dass, så hindrer de også at folk besøker dassen og hvis det er en veldig stor, travel og offentlig dass så kan man evakuere og sperre av hele området rundt slik at man er sikker på at brannen ikke sprer seg.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg er selvsagt også kritisk til myndigheter som går slik til verks
for å overvåke allmennheten. Man forhåndsmistenker en hel
befolkning for å være potensielle terrorister. Om ikke dette er
et tegn på kollektiv, sykelig paranoia, så vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Det eksisterer allerede mye større brudd på personvernet ved absolutt alle T-banestasjoner som finnes i dag enn at man registrerer om lufta som passasjerene puster inn og ut inneholder skadelige bakterier. Bare tenk på den massive videoovervåkningen. Ikke at det er et argument i seg selv, men i alle tunneler hvor det ferdes folk så måler man lufta for å forsikre at lufta er trygg å puste og det har man gjort siden gruvearbeiderne tok med seg kanarifugler i bur. Du kan sikkert tenke deg konsekvensene av å ikke ha et slik system på plass. Hva er så forskjellen på disse nye sensorene og det å "forehåndsmisstenke" alle reisende som pyromaner? Det eksisterer jo alt røykvarslere.
Resten har jeg svart på i innlegget over.
Sist endret av Mith; 5. september 2012 kl. 14:38.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det stemmer jo helt åpenbart ikke, du kan sammenligne med røykvarslere. Selv om de bare konstaterer at det faktisk brenner på dass, så hindrer de også at folk besøker dassen og hvis det er en veldig stor, travel og offentlig dass så kan man evakuere og sperre av hele området rundt slik at man er sikker på at brannen ikke sprer seg.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen du presenterer er nokså tåpelig. Røyk fra en
brann kan man selv lukte og potensielt unnslippe.

Bakterier vil derimot være potensielt livsfarlig i det de er
sluppet løs, og vil kunne spre seg videre fra de menneskene
som har vært utsatt for dem i første omgang.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Sammenligningen du presenterer er nokså tåpelig. Røyk fra en
brann kan man selv lukte og potensielt unnslippe.

Bakterier vil derimot være potensielt livsfarlig i det de er
sluppet løs, og vil kunne spre seg videre fra de menneskene
som har vært utsatt for dem i første omgang.
Vis hele sitatet...
Nettopp, derfor er det jo viktig å ha et tidlig varslingsanlegg for å opplyse om at man kanskje er smittet, hindre at det kommer flere til smittekilden og varsle om at her har det skjedd noe som krever evakuering og umiddelbar handling.

På samme måte som en røykvarsler vekker de som sover (opplyser om fare man ikke var klar over), sørger for at alle skjønner at det brenner (hindre at det kommer nye folk til og evakuerer de som er i faresonen) og varsler brannvesen og politi. (som igjen sørger for at både åstedet, skadde og uskadde behandles korrekt, umiddelbart etter at alarmen går)

Det er samme funksjon, samme type bokser, samme type varsling og samme type tiltak, men trusselen er ikke røyk og flammer som man ser, men bakterier og virus som man ikke kan oppdage på andre måter. Truselen for brann er nok mye større enn trusselen for biologiske våpen, men som jeg har argumentert for over her så er det ikke noen problemer med hverken personvern eller pris, kun ett spørsmål om det i hele tatt er verdt det med tanke på at trusselbildet er så lite som det er.
Sist endret av Mith; 5. september 2012 kl. 16:37.