Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3467
Nå som alle disse nye lovene har blitt innført/forsøkt innført; SOPA, PIPA, PCIPA, ACTA, H.R. 1981 etc. tror jeg at land som Russland vil ta over for mye av den internet-businessen USA har hatt til nå...

Nettsider som youtube, facebook og twitter vil tjene på å drive i et land som Russland, hvor de ikke kan bli satt som rettslig ansvarlig for de kommentarer/bilder/videoer som deres brukere poster og som kan bryte med en opphavsrett.

Dersom SOPA går igjennom, har sider som youtube/facebook/twitter to valg dersom de vil drive på samme måten som i dag:

1. Ansette en massiv stab med "kontrollører" som sjekker hvert innlegg/kommentar for brudd med opphavsrett.
2. Flyte hele bedriften til et land som Russland som ikke har de samme lovene.

Dersom de ikke ansetter kontrollører eller flytter, må de slå av muligheten brukerne har for å poste innhold.
Og dette gjør disse sidene svært lite konkurransedyktige.

Russisk alternativ til megaupload: http://www.anonyupload.com/
Russisk alternativ til facebook: http://vkontakte.ru/

Dersom IT-bedrifter som youtube/facebook/twitter blir tvunget til å flytte virksomheten sin til utlandet, på grunn av konkurranse mot bedre (uregulerte) alternativer i utlandet, vil en av de eneste bransjene i USA som tjener penger og støtter økonomien forsvinne.

Disse lovene kommer til å ha økonomiske konsekvenser for USA i fremtiden og andre land med mindre regulering vil uten tvil være kjempeglad for å ta over gesjeften og booste landets økonomi...

Kanskje noe for norske bedrifter? Norsk alternativ til youtube/facebook/twitter som ikke er regulert av lover som SOPA kan bli populært blandt Amerikanske kunder i fremtiden.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette relevant til denne diskusjonen?
SOPA er ikke død, bare midlertidig utsatt for omskrivning: SOPA's not dead yet: the 6 things every game developer needs to know

Artikkelen du poster sier ingenting om hvordan SOPA eller lingdende lover kan påvirke USA's økonomi i framtiden, ei heller om hvilke land som kan bli den nye supermakten for IT-virksomhet dersom lovene blir for mye for de Amerikanske bedriftene.

Så, hvilke(t) land tror du kan ta over for USA om flere lover blir vedtatt?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvordan er dette relevant til denne diskusjonen?
Vis hele sitatet...
+

Dersom SOPA går igjennom, har sider som youtube/facebook/twitter to valg dersom de vil drive på samme måten som i dag:

+

http://www.pressfire.no/nyheter/PC/4...e-snur-helt-om

= Relevant

Det andre du spør om vet jeg ikke sikkert, ikke før det kommer mer nyheter/om det kommer mer nyheter om at SOPA skal gjennomføres eller opprettes på nytt på noen måte.

Tviler på det du sier med Russland da...
Kommer dette og påvirke spill og spilling også...?
Sosietær maniker
Ingen av de har blitt innført ennå. HR 1981 ble vedtatt i et panel, men som ACTA må den fortsatt opp på høyeste hold før den trer i effekt.
Hvorfor akkurat Russland? Det kan vel neppe kalles ytringsfrihetens høyborg.
Sist endret av Flexxnes; 24. januar 2012 kl. 16:02.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Hvorfor akkurat Russland? Det kan vel neppe kalles ytringsfrihetens høyborg.
Vis hele sitatet...
Tenke bare på hvilke store land som ikke er påvirket av lover som SOPA, PIPA, PCIPA, ACTA, H.R. 1981 osv. og som kan tjene på dette...

Russland er ikke noen høyborg for ytringsfrihet, men de prøver ikke å innføre lover som vil tvinge nettsider til å scanne innhold før det blir postet.

Hva tror du vil skje med en side som f.eks. youtube om SOPA blir innført?
Trodde det var det samme hvor siden var registrert og driftet jeg vis Sopa i nåværende form hadde gått igjennom, når Usa i realiteten styrer internet?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Blir ikke anonyupload hostet i ukraina?
Det er mulig jeg baiser på den berømte leggen, men tror dere virkelig disse lovene vil være så ødeleggende? Jeg tviler ikke et sekund på at SOPA/PIPA/ACTA er noe forbannet drit, men at det vil være undergangen for internett finner jeg tvilsomt. Vi kan nok regne med enda strengere kontroll på f.eks. youtube, men jeg tror ikke overgangen blir større enn når media-mafian først startet sensur av innholdet.
Politikerne i USA tror at SOPA vil forbedre økonomien deres, i realitieten vil det bli siste spiker i kista for USA som en supermakt
Jeg tror det vil påvirke amerikansk økonomi enormt, mens alle oss andre vil knapt merke noe til det, utover at det blir flust av IT-jobber i Europa og at det kommer opp alternative tjenester som ikke er under amerikansk lovgivning.

Det er en fallgruve å tro at all innovasjon skjer i USA. Ikke bare er det fullstendig feil, da mye innovasjon skjer utenom USA, spesielt innenfor felter som har langt større påvirkningskraft enn Youtube og Facebook, men også det faktum at det vil alltid være innovasjon. Innovatører vil alltid søke til det stedet hvor de fritt kan innovere, og hvis USA legger ned lover som gjør det praktisk talt umulig for noen å starte opp et selskap, så flytter disse seg til et sted hvor det går.

Og det er dét som er farlig for USA. De er et land som lever av teknologisk innovasjon. De har et enormt import underskudd som de på en eller annen måte må kompensere for.
Går alle disse forslagene igjennom for full klaff, noe jeg sterkt betviler btw, så kommer bare de store internettselskapene til å bytte land.

Så er vi tilbake til start, nesten.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Politikerne i USA tror at SOPA vil forbedre økonomien deres, i realitieten vil det bli siste spiker i kista for USA som en supermakt
Vis hele sitatet...
http://nrk.no/okonomi/okonomer-spar-...1.7961347.html

Ser ikke ut som USA mister plassen sin som en supermakt med det første.
Ser verre ut for oss i Norge
Sopa når jo ut til hele verden, så om det blir utført er det vel EMI, Warner bros med fler som blir den nye internett-supermakten.
USA holder tilbake utviklingen.
Det er veldig klart at Internet er kommet for å bli, og en stor del av "oppfinnelser" i de siste årene har vært 100% basert på internet og frihet, som nå USA prøver å stoppe.
Feks, YouTube, Facebook, Twitter.

Hvor mange ville brukt iTunes/Spotify hvis det ikke hadde vært for at folk begynte med torrenter? Det viste interesse for nedlastning av musikk fra internet.
USA hemmer seg selv, og jeg tør å vedde på at selve stedet USA henger i en tynn tråd.. Det må jo være mange titalls land som ville atombombet dem på flekken, hvis de fikk sjangsen.
Jeg er helt enig i at de som vil bli mest påvirket av SOPA, PIPA og ACTA er de landene som faktisk innfører dem. De er de som går glipp av flere IT milliarder. Jeg har også tenkt på at Russland eller Øst-Europa vil kunne bli det nye stedet der internett og IT får et sterkt fotfeste hvis dette fortsetter. Land som Russland og Ukraina vil fort kunne bli en trygghetshavn for internett rett og slett fordi de driter en lang vei i hva USA og EU sier og gjør. Dette er mest sant i Russland.
Jeg sier ikke at Russland er et perfekt land med ytringsfrihet, men de er på rett vei. I motsetning til USA EU, Japan osv. Det var faktisk Japan som kom med ACTA i utgangspunktet.

Det kan også godt være at Russland blir et av få land der en ikke forfølges av erstatningskrav og patentsøksmål hvis ACTA går gjennom. Jeg tviler sterkt på at Putin vil si nei til de økonomiske fordelene ved å la internett bassere seg i Russland.
Sist endret av sixfeetunder; 24. januar 2012 kl. 18:21.
Sosietær maniker
Sitat av High-on-life Vis innlegg
http://nrk.no/okonomi/okonomer-spar-...1.7961347.html

Ser ikke ut som USA mister plassen sin som en supermakt med det første.
Ser verre ut for oss i Norge
Vis hele sitatet...
Denne HSBC-banken har sine svin på skogen. Når inflasjonen i USA skal slå inn for fullt er ikke godt å si, men jeg mistenker at det kan bli stygt. Husk at den tradisjonsrike giganten, Lehmann Brothers, hadde A-rating da de plutselig gikk nedenom og hjem.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Går alle disse forslagene igjennom for full klaff, noe jeg sterkt betviler btw, så kommer bare de store internettselskapene til å bytte land.

Så er vi tilbake til start, nesten.
Vis hele sitatet...
Det er likevel et tilbakeslag. Hva med nye aktører uten altfor mye penger? Hvis du eller jeg finner opp noe genial som kan rammes av SOPA, så blir det mye vanskeligere om vi måtte ha startet nettsiden fra Russland fremfor her hjemme.
brukertittel
Widow's Avatar
Jeg tror ikke twitter, youtube eller facebook vil gå under pågrunn av SOPA/PIPA. Ja, det er noe dritt, men så store bedrifter som står bak de sidene så kommer de seg igjen det på en eller annen måte. Derimot andre sider som ikke har like mye makt/penger, vil nok bli veldig påvirket av det.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Sopa når jo ut til hele verden, så om det blir utført er det vel EMI, Warner bros med fler som blir den nye internett-supermakten.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis man ikke får noen som vil ha en avtale med seg, siden de kan bli lagt ned indirekte av deg, så kommer det nye folk på disse områdene.
E.vt. må også disse aktørene flytte.

Det er jo klart at hvis noen starter noe a'la paypal, men som kan brukes utenfor USA, uten at USA har mulighet til å stenge dette ned, så vil folk da bruke dette, istedet for paypal.

Kan selvfølgelig hende jeg har missforstått.
Det som blir spennende er om de større selskapene som Google, Ebay, Microsoft, osv. flytter ut også. Det blir også spennende å se hvor de flytter. Det vil ikke hjelpe at de flytter til Europa hvis ACTA går gjennom. Da vil bare måtte flytte på nytt.

Heldigvis går det rette veien for ACTA også. Presidenten i Eu parlamentet sa seg kritisk til ACTA. Det vil forhåpentligvis bety at flere vil stemme mot ACTA i EU parlamentet.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Det som blir spennende er om de større selskapene som Google, Ebay, Microsoft, osv. flytter ut også. Det blir også spennende å se hvor de flytter. Det vil ikke hjelpe at de flytter til Europa hvis ACTA går gjennom. Da vil bare måtte flytte på nytt.

Heldigvis går det rette veien for ACTA også. Presidenten i Eu parlamentet sa seg kritisk til ACTA. Det vil forhåpentligvis bety at flere vil stemme mot ACTA i EU parlamentet.
Vis hele sitatet...
Polen og Slovenia har satt ACTA på vent: Poland and Slovenia back away from ACTA
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde SOPA kommet igjennom hadde det ikke vert noen forskjell hvisket land nettsidene er hostet i, USA ville hatt et enevelde på internett. Men det er bare hvis. :P
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nå rabler du og kommer med påstander uten grunnlag i noe som helst. Du må gjerne forklare videre, men jeg legger en femmer på at det er nok en hjernedød kommentar uten substans.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg

Tviler på det du sier med Russland da...
Vis hele sitatet...
Jeg ser en økende tendens til at russiske nettsider har bedre streaming enn andre