Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2011
dette er egenlig ett 2 delt spørsmål:

1: hvilke organisasjoner gjør spørreundersøkelser i Norge?

2:
hvis jeg ringer med skjult nummer og utgir meg som en fra organisasjon "enter name here" og stiller diverse spørsmål...hva er sjansene for å bli oppdaget/anmeldt for noe ?

(dette er forresten for å finne ut hvordan det går med en gammel ex kamerat som jeg er litt bekymret for...men vil ikke at han skal vite at det er jeg som ringer)



(og ja, jeg vet at sjansene for å bli "oppdaget" avhenger av hvor godt jeg spiller min rolle...)
http://www.ssb.no/
Statistisk sentralbyrå, de gjør undersøkelser her i Norge.

Sjansen for å bli oppdaget/anmeldt er akkurat 38.31%
Men hvis du ringer fra en telefonkiosk så er sjansen bare 23.41%.
Det er fare for den du ringer oppdager det da selgere osv ikke har lov til å ringe med skjult nummer lenger :P
Sitat av 1Gn0tu5
dette er egenlig ett 2 delt spørsmål:

1: hvilke organisasjoner gjør spørreundersøkelser i Norge?

2:
hvis jeg ringer med skjult nummer og utgir meg som en fra organisasjon "enter name here" og stiller diverse spørsmål...hva er sjansene for å bli oppdaget/anmeldt for noe ?

(dette er forresten for å finne ut hvordan det går med en gammel ex kamerat som jeg er litt bekymret for...men vil ikke at han skal vite at det er jeg som ringer)



(og ja, jeg vet at sjansene for å bli "oppdaget" avhenger av hvor godt jeg spiller min rolle...)
Vis hele sitatet...
Du kunne pumpet de med info om alt mulig.. stjålet identitet osv, man må huske dette er det mest voksende svindelen.. så vær kritisk.. Detter er fort gjort !?
takker for kjappt svar.

neste spørsmål:

har telefonkiosker nummer som hustelefoner?
mener...har de som f.eks tromsø området:
776 xxxxx

eller kjører de
xxx xxxxx ?
Sist endret av 1Gn0tu5; 27. september 2008 kl. 23:46. Grunn: ett neste spørsmål
Om han kjenner igjenn stemmen din er sansynligheten høy.
Om ikke så er den meget liten, 38.31% som JuZt3r nevner
Hmja.

Introduksjon.
> "Hei, jeg ringer fra <selskap her>."
Hvis feil person: "Jeg skulle ha snakket med <navn på person her>."
Hvis riktig person: "Er det <navn på person her> jeg snakker med?"

Hovedspørsmål.
"Vi ringer i dag grunnet en anonym undersøkelse rettet mot personer i din aldersgruppe, så jeg håpet du kunne svare på et par spørsmål? Tar ca. 3 minutter."

Hvis ja: "<Diverse spørsmål her>" -> "Da var det ikke flere spørsmål. Takk for at du var med på undersøkelsen. Du får ha en fin dag/kveld/helg (videre). <Din måte å ta et formelt farvel på>"

Hvis nei: "Okei, da beklager vi forstyrrelsen. Du får ha en fin dag videre. <Din måte å ta et formelt farvel på>"


Er ikke bare viasat kundeservice jeg arbeider med :- )
Det er da ingen anonym undersøkelse dersom du spør om navnet til vedkommende. Man kan riktig nok anonymisere informanten og svarene, men det er ikke det samme som en anonym undersøkelse.
Du vet jo hvem som tar telefonen om du kjenner vedkommende, ingen grunn til og spørre.
Det blir mer troverdig om han vil bekrefte at han snakker med rett person.
Mitt tips må bli å ringe fra en telefon kiosk, og bruke en venn som aldri har møtt vedkommende til å snakke.
Malen til dosky er forøvrig veldig fin.
Sitat av Ambrosio
Det er da ingen anonym undersøkelse dersom du spør om navnet til vedkommende. Man kan riktig nok anonymisere informanten og svarene, men det er ikke det samme som en anonym undersøkelse.
Vis hele sitatet...
Det er bare intervjueren som "vet hvem det er", og det er slik det blir gjort. Tro det eller ei.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Grunnet til at de spør etter navn er vel fordi de på forhånd har funnet ut den personen er i målgruppen for undersøkelsen. Ofte spør de bare om å få snakke den personen i en gitt aldersgruppe som sist hadde bursdag eller noe.
datagutten: Ja, men nå er det slik at listen som blir ringt fra ikke får noe til felles med skjemaet man registrerer personen i. I de fleste tilfeller er det utgitt lister med tilfeldige nummer (som regelt fra et spesifikt sted for spesifikk undersøkelse), der man spør etter den som sist hadde bursdag. Man kan også ha lister som går etter spesifikke personer, men igjen vil ikke intervjuet registreres mot personen - selv om at personen blir spurt personlig.
Hva med å bare kontakte ex kameraten ? Siden du er bekymra for han mener jeg...
(Lurer også på hva du er bekymra for ?)
Du får gjøre noe slikt noe som intro:

Hei, mitt navn er ....., og jeg ringer fra SSB (statistisk sentralbyrå) og lurer på om du ville delta i denne anonyme spørreundersøkelsen.

Det vil ta cirka 2-3 minutter.

Hvis han går på dette spør du om det du vil spørre om.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jobber selv i Respons, et selskap i Bergen som tar seg av undersøkelser på bestilling.
Sett bort fra numrene vi ringer fra er det liten eller ingen mulighet for å skille oss fra vanlige personer.
Det kommer ned til social engineering egentlig.
Om du er overbevisende på telefonen, noe som er veldig enkelt, skal det meste gå ganske greit når det kommer til selve samtalen.
Selvsagt, om du vil hente ut meget spesifikk informasjon vil nok vedkommende bli skeptisk. SSB spør aldri etter personnummer for eksempel

Det eneste problemet jeg ser er: Selskaper som SSB og Respons ringer ikke fra skjult nummer, og å skille et privat mobilnummer fra et bedriftsnummer er faktisk ikke så veldig vanskelig.
Sist endret av Antim0n; 28. september 2008 kl. 20:29.