Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3290
Kjøpt meg et par liters-dunker med ren eggehvite fra kost1.

Noen som har first hand experience med å drikke dette rått?
Står at eggene kommer fra Norge, men kan de inneholde salmonella og saker?
Håper på svar fra en sterk kar som personlig bøtter ned rå eggehvite hver dag uten å tilbringe mesteparten av dagen på dolokket!
Eggehvite i Norge skal være pasteurisert så salmonella skal egentlig ikke være et problem.
Det som faktisk kan bli et problem ifølge enkelte studier er at det kan gå ut over opptaket ditt av biotin. Rå eggehviter inneholder avidin som binder seg til biotin i tarmen og kan hindre opptak, dog dette gjelder ved stort inntak.

Andre studier mener på at man kun tar opp 50% av proteinet når egget ikke er varmebehandlet.
Yeah, skal du faktisk utnytte egget så godt som mulig bør det varmebehandles. tillegg er det å bare spise eggehviter vist til å ikkie være optimalt heller; det gjør seg berst med både plomme og hvite.
Styrkebror på FB og Insta skrev nylig en rimelig godt post om detta med troverdige og streke kilderlinker. I bunn og grunn spis egga dine varmebehandlet, og spis hele egget.
Lite vits i og spise rå eggehvite som de over her skriver, kanskje om du har det travelt og trenger raskt påfyll, eggeplommen som inneholder mest næring og bra fett
Skal du ha superkost så spis like godt helt ordinære rå egg, hele egget inkludert plommen. Masse finfin energi og proteiner.
Mange med mye kunnskap her, takk freaks Mulig jeg bare må gå for hele egg.. tenkte det var en fin måte å få i seg en del naturlige proteiner og ikke så mye kcals, på en superenkel måte! Kan liksom bare helle i et glass å drikke på 1-2-3, liksom. Prøver på å gå ned i vekt.
Skal sjekke ut styrkebror.

Ser dere har mye kunnskap. Prøver å spise masse grønnsaker osv. Koser meg ofte med en hel rå brokkoli liksom noen som vet av grønnsaker evt noen stoffer som klinisk demper søtsug/matsug?
Spiser vanlig middagsmat med familien så får i meg nok næringsstoffer egentlig.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Skal du ha superkost så spis like godt helt ordinære rå egg, hele egget inkludert plommen. Masse finfin energi og proteiner.
Vis hele sitatet...
Bedre å bløtkoke det litt. Får mer av proteinene da.
Sitat av gummipetter Vis innlegg
noen som vet av grønnsaker evt noen stoffer som klinisk demper søtsug/matsug?
Spiser vanlig middagsmat med familien så får i meg nok næringsstoffer egentlig.
Vis hele sitatet...
For søtsug kan du prøve med Krom-tabletter, fåes i helsekost-butikker, eventuelt så er detox veien å gå på sukker altså.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har en (uvane) når jeg har dårlig tid, med og drikke 2-3 egg. Får sikkert mer ut av de varmebehandlet, men ikke på tid
Sitat av Carmex Vis innlegg
Har en (uvane) når jeg har dårlig tid, med og drikke 2-3 egg. Får sikkert mer ut av de varmebehandlet, men ikke på tid
Vis hele sitatet...
Og du blir ikke dårlig i magen? Sparer masse tid og kasseroller og styr, ja!
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Bedre å bløtkoke det litt. Får mer av proteinene da.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne fortelle mer om, det er helt ukjent for meg.

Det høres umiddelbart litt merkelig ut, at oppvarming av egget skal gjøre proteinopptaket høyere. Noen proteiner og aminosyrer er sies det kan skades om de varmebehandles. Samme med antioksidanter og vitaminer og mineraler. Det er såvidt jeg har skjønt også hovedtanken bak at endel i byggermiljøet starter dagen med å drikke rå egg. Så er det naturligvis veldig enkelt, det går super raskt og egg har høykvalitets proteiner som kroppen utnytter godt. Er det manglende kunnskap hos kroppsbyggerne eller er det kanskje latskap eller er det jeg som roter her?
Sist endret av random67489; 19. november 2018 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av gummipetter Vis innlegg
Og du blir ikke dårlig i magen? Sparer masse tid og kasseroller og styr, ja!
Vis hele sitatet...
Nei har ikke blitt det til nå, gjort det over ganske mange år, kjapp frokost på 5 sekunder liksom. Om du knasker med skallet får du litt kalsium og
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det må du gjerne fortelle mer om, det er helt ukjent for meg.

Det høres umiddelbart litt merkelig ut, at oppvarming av egget skal gjøre proteinopptaket høyere. Noen proteiner og aminosyrer er sies det kan skades om de varmebehandles. Samme med antioksidanter og vitaminer og mineraler. Det er såvidt jeg har skjønt også hovedtanken bak at endel i byggermiljøet starter dagen med å drikke rå egg. Så er det naturligvis veldig enkelt, det går super raskt og egg har høykvalitets proteiner som kroppen utnytter godt. Er det manglende kunnskap hos kroppsbyggerne eller er det kanskje latskap eller er det jeg som roter her?
Vis hele sitatet...
Kom igjen a’, litt hjemmelekse kan man gjøre
Cooking makes the protein in eggs more digestible, according to a Belgian study published in the October 1998 issue of "The Journal of Nutrition." In this study, researchers found that approximately 91 percent of cooked egg protein was absorbed, compared to around 51 percent for raw eggs. Heating may create structural changes in the protein molecule that enable enzymes to penetrate and break down the proteins more easily.
Vis hele sitatet...
Står mer her: https://academic.oup.com/jn/article/128/10/1716/4723080
Sist endret av moret; 19. november 2018 kl. 20:49.
Så med andre ord, doble antallet egg om du spiser de rå? Bonus for ekstra mengder antioksidanter, vitaminer og mineraler fra rå egg. Dessuten så sier jo raw food bevegelsen at varmebehandlet mat mister viktige enzymer. Tror nok jeg ville valgt rå egg om det var snakk om noe som skal ned hver morgen, for enkelthets skyld rett og slett. Heller ta ett egg eller to ekstra og oppnå samme protein mengde.

Var ikke viktig nok til at jeg orket å bruke tid på å sjekke opp om jeg skal være helt ærlig. Har ikke så stort behov for proteiner at det er vesentlig for min del og nå kan jo de som har det fint slippe unna å sjekke opp selv takket være linken du posta.
Sist endret av random67489; 19. november 2018 kl. 21:35.
Du vil gå ned i vekt, så mulig og ta noen egg hele og bare eggehvite itileggr, bruk myfitnesspal som er gratis det vil gjøre det lett og holde kontroll på kalorier, anbefaler og gi det en sjanse
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Så med andre ord, doble antallet egg om du spiser de rå? Bonus for ekstra mengder antioksidanter, vitaminer og mineraler fra rå egg. Dessuten så sier jo raw food bevegelsen at varmebehandlet mat mister viktige enzymer. Tror nok jeg ville valgt rå egg om det var snakk om noe som skal ned hver morgen, for enkelthets skyld rett og slett. Heller ta ett egg eller to ekstra og oppnå samme protein mengde.
Vis hele sitatet...
Raw-food bevegelsen tar feil, ihvertfall når det kommer til kjøtt/fisk/fugl. Det at mennesket lærte seg å varmebehandle kjøtt gjorde at vi kunne utvikle oss såpass heftig som vi har klart.