Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4234
Hei.
Har kjøpt dette PA anlegget.

Det er altså snakk som to Fence Audio høyttalere, 2x18'' elementer med horn (Stage1218mk2), og en AODA MA-600 forsterker.

Dette spiller et sted mellom bra og helt ok... men er det verdt 11k?
Jeg føler jeg har blitt lurt av beskrivelsen.
Så ja, tabbe der å kjøpe først å spør om råd etterpå.
Anlegget i stua (Logitech Z-5500), spiller like høyt, mulig sky noen få dB.
Men føler det spiller nesten like bra i form av kvalitet og trykk-følelse.
PA-anlegget er bedre, men er skuffet da jeg hadde ventet mer av å legge i 4 ganger mer cash 6 år senere.

Kan hende jeg er kresen, men jeg har tenkt å klage. Hva er alternativene for kjøp av PA-anlegg enkelt i Norge?
Er dette lydbildet man får for 11k?
Skal spille MP3-filer, så lydkvaliteten spiller litt mindre rolle da det skal bli brukt til fest.
Det jeg i hovedsak ønsker er at anlegget, trykker, vil kjenne det litt i brystet

Er Fence Audio generelt bra? Hjelper det å bytte inn disse og kjøpe noe annet fra Fence Audio?
Kan det bli bedre av å gå for hjemmekinoanlegg/HiFi når man skal spille ute?
Ønsker minst mulig trøbbel med å koble. Her er det 3 enheter og kun 2 kabler pluss strøm til forsterker.
Går gjerne for aktive høyttalere også. Jeg tenkte passive var bedre da man ha mer kontroll over hva man kjøper og hvor pengene går... men det hjalp ikke... Hehe

Takk til de som orker å lese alt dette og svare på noe av det
For 11k kan du få mye bedre lyd en det du får av de der. Fence Audio er ikke kjent for å ha verken bra lyd eller kvalitet. De spiller nok høyt med mye bass, men thats it. Vist du har mulighet ville jeg levert tilbake og kjøpt noe annet. vist det skal brukes til fest ville jeg kjøpt Cervin Vega eller noen andre PA høyttalere med litt bedre rykte.
Prest i fare
FryingPan's Avatar
På fest - cerwin vega cls(xls) 215 med forsterker og en effektforsterker, da spiller du for nabolaget
Skal det brukes til hjemmefest? Eller skal det flyttes mye?

Hvis du skal ha det hjemme, så ville jeg heller ha gått for et par gulvstående Dali høyttalere eller noe slikt.
En god forsterker er også viktig!

PS: Ikke bruk PA til hjemmekino, de mest sansynlig beregnet for et litt større rom en stua
Sist endret av GreenRay; 23. juli 2015 kl. 11:15.
Trådstarter
3 0
@FryingPan, GJERDE
Jeg returnerer anlegget i dag. Så har jeg lært leksa, styr unna Fence Audio, og Cerwin Vega XSL 215 er visst en fullstendig hensynsløs høyttaler Gøy omtale
Litt dyrere, men heller 14k (HiFi-klubben) for noe bra enn 11k for medium til dårlig.
---

@GJERDE
Ingen bass å snakke om heller. Vondt i ørene av diskanten i hornet.
Alle EQ var på maks bass, og med inkludert bass-boost på forsterkeren. Resultat: meh... merket bassen,
men den lille 10 tommeren til et PC anlegg fra Logitech nå over 10 år gammel ligger utrolig nærme i kvalitet.
Ingen merkbar forvrengning da på Fence Audio, det skal de ha, til tross for ektreme verdier i EQen.
10 tommeren likte det ikke, men den spiller bra på normale verdier.
---

@GreenRay
Og ja, stereo PA med trøkk til fest, 5.1 med kvalitet til film
Ja, det blir nok flyttet mye på. Den "lille" aktive PA høyttaleren jeg har nå blir med overalt.
Den og aggregatet, mye skog og holmer som opplever god musikk
---

Men her er noe jeg sliter litt med å forstå.
Fence Audio høyttalerene jeg har nå er 650W RMS og 2000W Peak, mens XLS 215 er 500W peak, og uten å ha foretatt intens søking, finner jeg ikke RMSen, og antar 250W.
Hvilken magi blir brukt for å gjøre det kraftigere?
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Rms blir brukt av "dårligere" merker for å lokke til seg kjøpere som tenker, denne har mer effekt (w) enn dyrere varer. Det er bare ljug, watt og ohm er det som har noe å si samt dB(følsomhet). Altså wattrms er helt på jordet og i min erfaring sier ingenting om hvordan det faktisk spiller!

Tror ikke du kan gå feil med cv, har hatt mine i 6 år og de redder hjemmefestene hver gang lykke til med kjøpet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FryingPan Vis innlegg
Altså wattrms er helt på jordet og i min erfaring sier ingenting om hvordan det faktisk spiller!
Vis hele sitatet...
Watt RMS er eit mål på snitteffekt avgitt, og er meir relevant enn topeffekt, som kan vere svært korte pulser. Så å avvise RMS-effekten er drøyt.
Trådstarter
3 0
@FryingPan
Da har jeg lest om følsomhet (SPL).
Jeg er enig med deg til en viss grad, og har lært noe nytt. Men tror ikke slashdot tar feil, å avvise RMS fullstendig er nok litt drøyt.

Takk for svar alle sammen Interessen for å lære meg masse om lyd, høyttalere og spesifikasjoner har økt betraktelig.
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Kan se ut som jeg har blingset og blandet litt, det var heller ikke meninga å avvise det. Det er bare mye ljug når det kommer til effekt (ikke reelle verdier for vanlige folk) godt folka er kildekritiske på dette forumet

Edit~ når jeg leter etter nye speakers så titter jeg som oftest mest på de andre spesifikasjonene enn effekt, men effekt er en god pekepinn på hvor bra et element drar
Sist endret av FryingPan; 23. juli 2015 kl. 14:46.