Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5437
Hei!

Jeg og en fyr diskuterte nettopp følgende situasjon:
Det har seg slik at jeg tjener ca 350.000 i året, men har lagt inn 400.000 på skattekortet, bare for å gjøre meg sikrere på at jeg ikke får baksmell på skatten.

En annen grunn er at det er en fin måte å "spare opp" penger på, slik at når jeg får igjen på skatten, så kan jeg bruke det på f.eks. ferie eller lignende.

Jeg mener å huske å ha lest flere steder på Internett at det er flere som gjør sånt som dette, men klarer ikke helt finne frem noen kilder på nåværende tidspunkt.

Fyren jeg diskuterte med mener at dette er ulovlig å gjøre. Altså ulovlig å legge inn for mye skatt på skattekortet.

Jeg ber derfor med dette om innspill angående denne problemstillingen.

På forhånd takker jeg for alle innspill.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har ikkje allverda å sei. Har du tabellkort vil det treffe rimeleg bra, ettersom grunnlaget for tabellen er fråtrekka du har, ikkje inntekta. Inntekta framgår jo av tabellen.

Tabellkortet er basert på netto fradrag du har (kapitalinntekter, kapitalutgifter ol.) uavhengig av om lønnsinntekten er høy eller lav. Det er ikke nødvendig å endre tabellkortet hvis det bare er lønnen som endrer seg.
Vis hele sitatet...
Dei fleste har tabellkort.
Trådstarter
2 0
Hei!
Tusen takk for svar :-)

Spørsmål:
Hva om det er prosenttrekk, og ikke tabelltrekk?
Renten på pengene du får tilbake på skatten er 0.59%, med andre ord en ufattelig dårlig måte å spare penger på.
Dette har jeg gjort i alle år. Rett og slett fordi jeg har ei veldig uforutsigbar lønn. Lønna har variert så stort som fra 350.000 til rett over 500.000 i samme jobb.

Derfor legger jeg inn rundt 400.000 også justerer jeg utpå året hvis jeg ser det har blitt mye jobb og overtid. Dette er meg bekjent eneste måten jeg kan gjøre dette på uten å gå på en skikkelig baksmell.

Og hvorfor skulle det være ulovlig? Har han noe som helst kilder på dette?
Ikke ulovlig gjør dette konsekvent hvert år har fått igjen ca 25 til 37 k hvert år siden 2013. Fin måte og få mer feriepenger på eller og makse innskudd på bsu
En annen måte å sikre seg mot baksmell er å be arbeidsgiver om frivillig skattetrekk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Killakrembanan3 Vis innlegg
Ikke ulovlig gjør dette konsekvent hvert år har fått igjen ca 25 til 37 k hvert år siden 2013. Fin måte og få mer feriepenger på eller og makse innskudd på bsu
Vis hele sitatet...
Det er greit nok om du har elendig økonomisk sjølvkontroll. Har du snev av sjølvkontroll kan du spare opp dei pengane sjølv, og dermed ha større kontroll over når du eventuelt kan bruke dei.
Ikkje for å stjele tråden, men hva om en ikkje betaler skatt et år , og setter inn pengene på en høgrentekonto. Kan en ikke da tjene noen tusen extra? Betaler vel ilkje renter på baksmell så lenge en betaler inn innen fristen.?
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Ikkje for å stjele tråden, men hva om en ikkje betaler skatt et år , og setter inn pengene på en høgrentekonto. Kan en ikke da tjene noen tusen extra? Betaler vel ilkje renter på baksmell så lenge en betaler inn innen fristen.?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov. Hvordan får du lønn uten å betale skatt?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er ikke lov. Hvordan får du lønn uten å betale skatt?
Vis hele sitatet...
Når man bestiller skattekort så får en mulighet til å skrive inn hvor mye en skal tjene. Viss man da skriver 300 k, og lagrer. men du faktisk tjener 700 k. Eller vil d da automatisk fornye seg?
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Når man bestiller skattekort så får en mulighet til å skrive inn hvor mye en skal tjene. Viss man da skriver 300 k, og lagrer. men du faktisk tjener 700 k. Eller vil d da automatisk fornye seg?
Vis hele sitatet...
Du styrer selv hvor mye du ønsker å betale i skatt, men arbeidsgiver/revisor til arbeidsgiver vil nok legge merke til at du betaler 0% i skatt. Tror ikke dette er ulovlig sålenge inntekten du leverer på selvangivelsen er korrekt.

Hvis du velger å skatte for lite vil du få en baksmell hvor du må betale tilbake gjenværende skatt og tapte renteinntekter (tror dette er på 0,59%). Så i teorien vil det vel være mulig å tjene penger på å ha pengene stående på høyrentekonto og betale restskatt.
Sist endret av HuskaIkke; 15. august 2019 kl. 01:31.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Renten på pengene du får tilbake på skatten er 0.59%, med andre ord en ufattelig dårlig måte å spare penger på.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk bedre å betale mindre i skatt og betale tilbake skatt når du får "baksmell".

Husk at inflasjonen er minst 2 prosent. Det vil si at verdien av penger reduseres med 2 prosent. Når du skal betale tilbake får du en prosent sats på 0,59 (- 2 prosent). Med andre ord betaler du 1,6 % mindre i skatt om du får baksmell enn om du får tilbake på skatten.

Får du derimot tilbake på skatt så har du tapt 1,6 % av pengene. Det å få tilbake på skatt er ett rent tapsprosjekt!

Les deg opp på inflasjon og så skjønner du greia.
El slektning som jobber i skattevesenet sa at den absolutt beste måten å gjøre det på er å ikke betale skatt, sette skattepengene inn på høyrentekonto å betale tilbake alt når opgjøret kommer - 99 kr da de ikke krever inn beløp under 100 kr, han var usikker på om det lot seg gjøre i realiteten da