Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2578192
Hva mener dere om disse da? Syntes det lukter utrolig funky, og de ser kanskje forkjellige ut...? Men alt er samme sopp type bare med forskjellige vekstvilkår. Plukket på et sted det er hestemøkk/sagflis/mix.

http://img607.imageshack.us/img607/7307/matsopp.jpg

Uploaded with ImageShack.us
Sist endret av Golli; 6. august 2011 kl. 22:32.
Det er ihvertfall ikke den du er på jakt etter. Altfor kraftige stilker og vide/sprikende hatter. Lurer på om det er den der de kaller møkkaflein. Kast den uansett.
Kan ikke helt si hva det der er, men det er ikke spiss-fleinsopp.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kan ikke helt si hva det der er, men det er ikke spiss-fleinsopp.
Vis hele sitatet...
De som har tykke stilke er de som er helt nyvokste og ikke kommet skikkelig opp. De som har "strukket" seg har tynnere stilk.

http://img14.imageshack.us/img14/1696/matmfr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Her er litt mer close. Syntes liksom det ligner på noen bilder jeg har sett. Og på noen totalt forskjellig. I forhold til farge og stilk.

Hvordan skal fleienen lukte?

Sitat av Golli Vis innlegg
De som har tykke stilke er de som er helt nyvokste og ikke kommet skikkelig opp. De som har "strukket" seg har tynnere stilk.

http://img14.imageshack.us/img14/1696/matmfr.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Her er litt mer close. Syntes liksom det ligner på noen bilder jeg har sett. Og på noen totalt forskjellig. I forhold til farge og stilk.

Hvordan skal fleienen lukte?
Vis hele sitatet...
Se på denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Psi...milanceata.jpg Her syntes jeg det er en del som ligner da. Men jeg er jo overhode ikke kyndig så derfor jeg lurer litt
Noen av dem ligner litt det er sant, men det er ikke spiss-fleinsopp desverre. Kast dem! Er rimelig sikker i min sak.
Plukket disse første gangen min. Da fant ut hva det var, men husker ikke hva det var igjen nå.
Har plukker flein 6-10 ganger etter det og ser det ikke er flein.

Bedre lykke neste gang
Sitat av Golli Vis innlegg
Men alt er samme sopp type bare med forskjellige vekstvilkår. Plukket på et sted det er hestemøkk/sagflis/mix.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype "samme sopp"? Jeg tviler på at alt du har
er av samme art. Jeg klarer ikke identifisere ut fra bildet
på stående fot, riktignok. Det beste er hvis du sorterer
soppene etter følgende ytre spesifikasjoner:

- hattens form, farge og konsistens.
- undersiden av hatten: skivenes farge, form og distribusjon.
- sporeavtrykk
- stilken - lengde, farge, konsistens, tykkelse, hul eller solid?
- evt. endring av farge ved kutt eller brudd
- voksested (gress, møkk, treflis, jord osv.)
og voksevane (tettvokst, klynge, spredd, enslig osv.)

Spiss fleinsopp vokser jo (som kjent) i gress, gjerne beitemark.

Noen kjennetegn på fleinsopp er:

- i våt tilstand finner man en gjennomsiktig geléaktig hinne på
hatten, som lett kan fjernes. Denne tørker gjerne inn på sopp
som har stått i sol og tørt vær en stund. Men den kan også
påvises ved at man fukter hatten på soppen.
- kjøttet er relativt solid, og føyelig, både hatt og stilk.
- man kan på en del eksemplarer se blåtoner helt nede ved
foten av stilken. Dette er likevel varierende, og blåtonen alene
indikerer ikke nødvendigvis at det er snakk om fleinsopp.
- hatten skifter farge når den tørker, fra kastanje- eller olivenaktig
til lysere strågul. Den tørker fra tuppen og ned til kanten av hatten.

Ja, og når du har funnet fleinsopp et par ganger, og vet nøyaktig
hva du er ute etter, begynner du kanskje etterhvert å føle at det
faktisk er soppen som finner deg, og ikke omvendt.
Nei jeg har sett litt mer i denne tråden. Og ser det at det ikke ligner så veldig med tanke på at de ikke har den markante spisse toppen.

Skal gjøre nytt forsøk når jeg kommer hjem ifra ferie igjen

Takker uansett for god hjelp så langt
Sist endret av Golli; 7. august 2011 kl. 10:25.
Når jeg var ut istad for å rydde vekk et par moste sopper, fant jeg tilfeldigvis disse soppene på plena mi. Er dette flein?
Jeg syns det ligner, men jeg vil ha en mer kyndig person som kan bekrefte/avkrefte dette før jeg gjør noe som helst med de.
Nei, det er ikke flein.
Det skal jeg love deg at det ikke er...
Virker som om folk bare drasser med seg den første soppen de finner i hagen og slenger det utpå.

Vær så snill å undersøk litt grundigere før du plukker fleinsopp, for vår og din egen del.
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei!
Når begynte flein å ha gule gjeller feks?
Edit: Det er jo mange forskjellige soppslag der også. Noe som tilsier at du ikke vet hva du skal se etter. Les deg opp om hvordan soppen ser ut og print ut noen bilder du kan ha med deg for å sammenligne når du plukker.

Edit:2: Det burde søren arrangeres nFF-sopptur der man var ute å letet og kunne få guiding både på spots og hva slags sopp man skulle se etter.
Sist endret av moret; 8. august 2011 kl. 14:30.
Kan ikke dem som faktisk har funnet flein sette opp et par bilder? Så folk som lurer kan få en viss indikasjon på hvordan flein ser ut?

Ja, jeg vet det er enkelt å google et par bilder, men hadde i tilleg vært moro å sett fangstene deres også!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Layzi Vis innlegg
Kan ikke dem som faktisk har funnet flein sette opp et par bilder? Så folk som lurer kan få en viss indikasjon på hvordan flein ser ut?

Ja, jeg vet det er enkelt å google et par bilder, men hadde i tilleg vært moro å sett fangstene deres også!
Vis hele sitatet...
At dette ender opp som en skrytetråd av dagens fangst er ikke ønskelig.
I tillegg risikerer folk med minimal teknisk kompetanse å legge fra seg spor om lokasjon i EXIF data o.l.
Det vrimler av flein i de fleste plasser av landet. Finn område med riktig vekst, finn så fleinen. Det er ikke vanskelig å plukke sopp. MEN IKKE INNTA NOE DU IKKE VET HVA ER. Det er ikke mulig å få presisert nok. Kjenner jeg har lyst på en fleintur nå som jeg dimmer fra militæret. Hmm.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Det vrimler av flein i de fleste plasser av landet.
Vis hele sitatet...
Det er for tidlig til at det vrimler av flein over hele landet.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Det vrimler av flein i de fleste plasser av landet. Finn område med riktig vekst, finn så fleinen. Det er ikke vanskelig å plukke sopp. MEN IKKE INNTA NOE DU IKKE VET HVA ER. Det er ikke mulig å få presisert nok. Kjenner jeg har lyst på en fleintur nå som jeg dimmer fra militæret. Hmm.
Vis hele sitatet...
Flott å høre, skyldes vell det "dritt" været vi har hatt i den siste tiden.

Planlegger å dra på utforskning til helgen, skal se om jeg finner noe. Hvis så, skal jeg slenge opp noen bilder for dere.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Flott å høre, skyldes vell det "dritt" været vi har hatt i den siste tiden.

Planlegger å dra på utforskning til helgen, skal se om jeg finner noe. Hvis så, skal jeg slenge opp noen bilder for dere.
Vis hele sitatet...
Det har nok kommet en litt sopp her og der, men det vrimler ikke av spiss flein sopp over hele landet. Når sesongen er i gang så vrimler det over hele landet ja. Muligens det var det han mente, men sesongen er jo ikke skikkelig i gang enda. Så å bruke ordet vrimler er jo helt misvisende.
Sitat av moret Vis innlegg
Edit:2: Det burde søren arrangeres nFF-sopptur der man var ute å letet og kunne få guiding både på spots og hva slags sopp man skulle se etter.
Vis hele sitatet...
+1

Men politiet hadde nok ikke vært særlig begeistret for den ideen..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av moret Vis innlegg
Edit:2: Det burde søren arrangeres nFF-sopptur der man var ute å letet og kunne få guiding både på spots og hva slags sopp man skulle se etter.
Vis hele sitatet...
Hvor mange her tror du er villig til å avsløre de hemmelige soppstedene sine?

Uansett, det står klart og tydelig i reglene for denne tråden at beskrivelser av spesifikke steder IKKE skal forekomme, slike poster slettes uten varsel, og kan bidra til at man blir utestengt fra forumet.

Edit: moret: det virket kanskje ikke slik, men den litt sinte setningen over var ment for alle i denne tråden og ikke spesifikt mot deg, ettersom jeg har rensket vekk endel poster der folk spør om funn på spesifikke steder-
Sist endret av Dodecha; 9. august 2011 kl. 19:38.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvor mange her tror du er villig til å avsløre de hemmelige soppstedene sine?

Uansett, det står klart og tydelig i reglene for denne tråden at beskrivelser av spesifikke steder IKKE skal forekomme, slike poster slettes uten varsel, og kan bidra til at man blir utestengt fra forumet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil ikke avsløre mine med det første ihvertfall.
Jeg er fullstendig klar over dette med streng moderering. Det var bare en liten tanke, dog kanskje ikke den beste.
Leser at inntak av giftige soppsorter kan medføre en lang og smertefull avslutting på livet. Lar dette seg isåfall stoppe på sykehuset, eller er løpet kjørt så snart man har tatt en bit?

Hvilke andre konsekvenser kan et menneske få av å spise møkkasopp?

Generelt har jeg den oppfatingen at 99% av all sopp og skjell er giftig drit og bør unngås.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Leser at inntak av giftige soppsorter kan medføre en lang og smertefull avslutting på livet. Lar dette seg isåfall stoppe på sykehuset, eller er løpet kjørt så snart man har tatt en bit?

Hvilke andre konsekvenser kan et menneske få av å spise møkkasopp?
Vis hele sitatet...
Noen ganger kan helsepersonell redde deg, andre ganger ikke.
Dersom du blir reddet kan du risikere å bli nødt til å møte opp til dialyse ukentlig resten av livet.
Hei.
Var ute en tur i dag og kom over no sopp som jeg lurer på om er flein. Legger ut et par bilder, så kanskje noen kan (av)bekrefte mistanker? =)

(skal sies at de fikk litt juling på vei hjem, håper det går ann å se hva det er uannsett)


Bilde1

Bilde2



//Anette
Sitat av anettepus Vis innlegg
Hei.
Var ute en tur i dag og kom over no sopp som jeg lurer på om er flein. Legger ut et par bilder, så kanskje noen kan (av)bekrefte mistanker? =)

(skal sies at de fikk litt juling på vei hjem, håper det går ann å se hva det er uannsett)


Bilde1

Bilde2



//Anette
Vis hele sitatet...
Ingen flein og se der, lykke til neste gang =D
Takk for svar Lizz
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skal du ha eit svar du kan stole på, må du spre dei utover, og sende inn eit nytt bilde. Men, ser eit par eg kan seie er flein på dette bildet. Kan ikkje seie noko om allt det andre.... Dette må på ingen måte takast som ei godkjenning, til det er det allt for mange som ikkje let seg identifisere på dette biletet.
Sist endret av Hagedjevel; 20. august 2011 kl. 04:37.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Jeg og en kamerat skal ut og lete etter flein snart, så det jeg lurer på er hvor er det best og lete?
Leste dette på Wikipedia " Den vokser i åpent landskap (aldri i skog) " stemmer dette?

Jeg kommer ikke til og bruke noe av dette, og jeg vil ikke anbefale kameraten min og spise før jeg har fått en 100% bekreftelse fra noen som er litt mere erfaren
Vis hele sitatet...
Den store fleinsopptråden

Guide til flein-plukking

Verdt å vite om sopp

Kos deg.
Sitat av bushdoctor Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Syns det ligner mer på en veldig vanlig forvekslingsart. Tror ikke det er flein, dessverre.
Enig med Hagedjevel. Det er en eller to der som ligner en del, men bildet er for dårlig. Bedre spredning og bilde av spissen er nesten nødvendig. Men de fleste ser definitivt ikke ut som flein.
Bushdoctor, et enkelt kjennemerke du kan gå etter, er om hatten er spiss.
Enig med Revbatim her , bushdoctor.
Dette er en forvekslings art det er veldig fort og ta feil av før du har plukket the real deal.
Er vel ikke så poppis med Youtube videoer,
men denne har bra bilder og fett soundtrack som kan være en god ide og se ett par ganger før man drar på jakt igjen
Neste gang spre soppene mer, og ta ett bildet hvor man tydlig ser gjellene, samt toppen av soppen
Takk for svar. Får ta en ny tur, å håpe jeg treffer bedre da Skal få lagt ut skikkelig bilde også.
Tok en tur på marka idag. Fant ca. 500 flein sammen med en kompis, så her i nord er soppsesongen i full gang

Skal laste opp et bilde senere.

Må bare legge til; hvordan får man bad-trip av dette? Har aldri hatt det bedre
Name:  SAM_3807.JPG
Views: 692
Size:  21,0 KB

Jeg går ut ifra at den til venstre er en wannabe, mens den til høyre faktisk er flein. Tar jeg feil?
Sitat av fleinmein Vis innlegg
Vedlegg 9093

Jeg går ut ifra at den til venstre er en wannabe, mens den til høyre faktisk er flein. Tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Ingen ekspert jeg altså, men utifra det jeg vet, så ser den til høyre ut som flein ja.
Sist endret av phideph; 21. august 2011 kl. 17:42.
men begge er wannabies : )
Begge er u-flein som vi pleier å si!
Okey, godt å vite. Burde fleinen ha poppet opp i Rogaland nå, eller må vi vente et par uker til?

Hvordan kunne dere forresten se at det var u-flein, hvilke kriterier så dere på? Den spisse hatten på sopp nr 2 kunne lurt meg.
Kan bekrefte flein i både rogaland og møre og romsdal
Etter min mening:
* Stilken ser for slapp/gummiaktig ut.
* Soppen ser tørr ut (litt usikker på hvorfor), og tørr fleinsopp er hvit/lysebrun.
* For liten, med mindre det er et ganske stor pinnsett.
* Kjøttet ser gummiaktig ut.

Soppen til bushdoctor derimot, er mer usikkert. Hvis den har spiss hette så er det flein.
Sist endret av visitår; 21. august 2011 kl. 20:53. Grunn: feil brukernavn
Hei

kan noen se om dette er riktig sopp?
http://imageshack.us/photo/my-images/827/p1040801l.jpg/

På forhånd takk.
Sitat av moratiltantadi Vis innlegg
Hei

kan noen se om dette er riktig sopp?
http://imageshack.us/photo/my-images/827/p1040801l.jpg/

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, dette er flein
Sitat av gtx405 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den nederste soppen i det midterst bildet lignet nå litt på flein. Er ikke sikker i det hele tatt, bildene var ikke av den skarpeste sorten.
Sitat av gtx405 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ingen av dem er fleinsopp, kast.
Er dette flein :
http://i54.tinypic.com/v83oev.jpg

Eller disse:
http://i53.tinypic.com/2q00mcy.jpg
Sist endret av meitemark; 7. november 2018 kl. 19:15.
Sikkert noen der, men for vanskelig å bekrefte. Ser også at det er mange som ikke er flein.
Ville tatt nærmere bilde av færre sopp, og heller laste opp 3-5 bilder.
Her er soppen samlet etter likhetstrekk :
http://i52.tinypic.com/sltu8z.jpg
http://i55.tinypic.com/2r732gw.jpg
http://i51.tinypic.com/keyvrd.jpg

http://i51.tinypic.com/29f579y.jpg
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.