Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7092
Jeg skal sette opp en enkel lampe i boden nå.
problemet her er att lampa er helt ny mens det elektriske anlegge i huset er 40år gammelt.

Se på bilde med den hvite å svarte ledningen som går fra veggen.
hvem av hvit og svart skal kobles til L eller N på lampa?



Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du ikkje umiddelbart veit svaret, er svaret at du bør ikkje gjere det sjølv.

Om du insisterer på å gjere det sjølv, så kast kroneklemmene du har, og stikk på clasern e.l. og kjøp eit par wagoklemmer. Stikk ein leder frå lampe og ein leder frå veggen inn i kvar wagoklemme.

Det har null betydning kva som havner kor.

Kroneklemmer har svært lite fjæring i kontaktpunktet, og er følsomme for overtrekking som kan skade leder. Wagoklemme er nær sagt idiotsikker på det punktet, og gir svært sikker og stabil forbindelse.
Hmm ja det var et bra tips.
Men vurderer bare å koble opp å slå på strømen.
Hva er det verste som kan skje? sikringen går? å lampa ryker??
Er forresten en liten lampe med LED lyspære
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plater Vis innlegg
Hmm ja det var et bra tips.
Men vurderer bare å koble opp å slå på strømen.
Hva er det verste som kan skje? sikringen går? å lampa ryker??
Er forresten en liten lampe med LED lyspære
Vis hele sitatet...
Verste som kan skje er at huset brenner ned, eller du dreper deg sjøl. Det er meir sannsynleg enn at du får lampa til å ryke...

Men bytt til wago-klemmer. Bruker du wagoklemmer, og avisolerer ca. 13-15mm på ledninga som kjem ut av veggen skal det relativt mykje til før du greier å rote det veldig til. Med kroneklemmer vil du enten trekke for hardt til, eller for løst.

Nye wagoklemmer er i tillegg gjennomsiktige, så du ser om leiaren har fått god anleggsflate.
Ok, hva hvis jeg finner multimetere mitt kan jeg finne ut av dette med det?
Jeg ringte en kamerat han sa mest sannsynlig hvite på N og sorte på L
Jeg venter uansett med dette til jeg får hjelp tror jeg
Sist endret av plater; 2. november 2017 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ingenting å si hvem du tar på hvem i denne sammenheng.

Men riktig som du sier Hvit = N og Svart = L. Idag betegner N blå og L brun, mens tilbake i tid så brukte man svart og hvit.

Dette kommer dog ikke til å kortslutte uansett hvem farge du tar på hvem klemme.
Sist endret av deGrønne Skoger; 2. november 2017 kl. 21:51.
Når du ikke kan forskjellen på veksel, og likestrøm, bør du nok vente med dette til du får hjelp. Men du får jo all hjelpen du trenger ovenfor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Men riktig som du sier Hvit = N og Svart = L. Idag betegner N blå og L brun, mens tilbake i tid så brukte man svart og hvit.
Vis hele sitatet...
Førti år gamle installasjoner har ikkje konsept om L og N. Noreg har historisk hatt IT (og i begrensa grad TT), som begge distribuerer lasta over fasane, med fasespenning 230V, og flytande (eller med TT: jorda) nullpunkt på trafo.
jeg måtte bare prøve!! sikringen gikk!
Skal få en som kan dette til å sette opp
Sist endret av plater; 2. november 2017 kl. 22:28.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Om du insisterer på å gjere det sjølv, så kast kroneklemmene du har, og stikk på clasern e.l. og kjøp eit par wagoklemmer. Stikk ein leder frå lampe og ein leder frå veggen inn i kvar wagoklemme.
Vis hele sitatet...
Flott og fint med Wago men serr, hva gjør det fra eller til i ts sitt tilfelle?

Sukkerbiten (ja du har sikkert et mye flottere navn på den også) han har er da brukt i alle år og brukes fremdeles på nye ting jeg har tuklet med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Flott og fint med Wago men serr, hva gjør det fra eller til i ts sitt tilfelle?

Sukkerbiten (ja du har sikkert et mye flottere navn på den også) han har er da brukt i alle år og brukes fremdeles på nye ting jeg har tuklet med.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den har minimal fjæring. Trekker du for hardt til flyter leiarmaterialet. Trekker du ikkje hardt nok til får du dårleg kontakt. Ei god klemme skal ha fjæring, slik at det blir god kontakt sjølv om materialet flyter.

Kroneklemmer har lita kontaktflate på skruen, slik at overtrekking er svært enkelt.

Wago-klemmer derimot har ei fjær som vil gi meir eller mindre konstant press, og det er ingen skruer å rote med. Momentet på ei wagoklemme er alltid rett for kobber. Dei er kort sagt idiotsikre.

Kroneklemmer (eller sukkerbit om du vil) er vanskelig å bruke korrekt. Wago-klemmer er vanskelig å bruke feil.
I tilegg er det merka bak på wagoen hvor mye man skal avmantle. Dette krever også rett verktøy og kunnskap. Har sett mye kobber gjennom tapetknivavmantla isolasjon opp igjennom. Bruk heller snapper. At sikringen gikk da ts prøvde selv tross velmenende råd sier sitt. Ring elektriker selv om du tror du kan. Billigere en mordbrann (rimte).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det er smått imponerande å få sikringen til å ta kvelden, med mindre det er feil på lampa. Det er på mange måter det minst alvorlege som kan skje.
Sitat av plater Vis innlegg
jeg måtte bare prøve!! sikringen gikk!
Skal få en som kan dette til å sette opp
Vis hele sitatet...
Overlat dette til en elektriker. Dette kan du ikke. Høres nesten ut som dårlig avisolering hvor kobberet stikker ut.
Strekkavlasteren ble nok kastet i samme slengen?
jordfeil bryteren slo også ut(?) huset er gammelt. det elektriske ble vel montert inn på 60tallet ifølge de som eier. ledningene er noe sprø å harde. å de som monterte det den gangen gjorde alt selv, å de var ikke el kyndige. samme som meg. det eneste "nye" er sikringsskapet fra 80tallet å jordfeil bryter å sånn ny smart strøm måler. de har på litt varme om vinteren så ikke vann rør å sånt fryser. Planen er å pusse opp til våren. stilig tømmer hus fra 1870.
heldigvis er dette et hus som har stått tomt i over 20år og ingen bor der nå. grunn til de vil sette inn noen lamper er for å belyse litt innvendig så de slipper så mye hærverk og innbrudd.
Sist endret av plater; 3. november 2017 kl. 00:24.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Førti år gamle installasjoner har ikkje konsept om L og N. Noreg har historisk hatt IT (og i begrensa grad TT), som begge distribuerer lasta over fasane, med fasespenning 230V, og flytande (eller med TT: jorda) nullpunkt på trafo.
Vis hele sitatet...
Beklager, L1 = SVART og L2 = HVIT.

Sitat av plater Vis innlegg
jordfeil bryteren slo også ut(?) huset er gammelt. det elektriske ble vel montert inn på 60tallet ifølge de som eier. ledningene er noe sprø å harde. å de som monterte det den gangen gjorde alt selv, å de var ikke el kyndige. samme som meg. det eneste "nye" er sikringsskapet fra 80tallet å jordfeil bryter å sånn ny smart strøm måler. de har på litt varme om vinteren så ikke vann rør å sånt fryser. Planen er å pusse opp til våren. stilig tømmer hus fra 1870.
heldigvis er dette et hus som har stått tomt i over 20år og ingen bor der nå. grunn til de vil sette inn noen lamper er for å belyse litt innvendig så de slipper så mye hærverk og innbrudd.
Vis hele sitatet...
Få en trikker i hus du, sprø ledninger bør byttes, sikkert vært en varm lampe der da blir det sprøtt, lederene smuldrer opp å du får kortslutning/jordfeil. Eller støt/brann.

Hvis du vet det er mye rart kan du få en elektrikker til å ta en boligkontroll. $$$$
Sist endret av deGrønne Skoger; 3. november 2017 kl. 00:38.