Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1356
Hei!

Jeg har en haug med .dat filer som inneholder værdata fra de siste 20 årene. Har prøvd å importert disse inn i excell, men sliter litt med at heltall blir venstrestilt (altså ikke gjenkjent som tall, tror jeg).

Hvis jeg dobbelklikker på cellen med problem og trykker enter, så løser problemet seg, men å gjøre dette på flere 100(0) rader blir litt mye arbeid.



Noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette?
Sist endret av GreenRay; 4. desember 2018 kl. 14:48.
Hvis du åpner fila i en tekst editor og ser på verdiene, ligger det da faktisk bare et tall der, eller har de noe forran seg (feks `)?
Hvis de har det kan du prøve å gjøre en find+replace i tekst editoren, også åpne fila i excel på nytt.
Eller du kan prøve å markere hele kolonna i excel, og velge format, og se om det løser problemet hvis du setter alle cellene til å ha format Number, decimal med to decimals
Sitat av Bea Vis innlegg
Hvis du åpner fila i en tekst editor og ser på verdiene, ligger det da faktisk bare et tall der, eller har de noe forran seg (feks `)?
Hvis de har det kan du prøve å gjøre en find+replace i tekst editoren, også åpne fila i excel på nytt.
Eller du kan prøve å markere hele kolonna i excel, og velge format, og se om det løser problemet hvis du setter alle cellene til å ha format Number, decimal med to decimals
Vis hele sitatet...
Det er ingen tegn forran.


Jeg har allerede prøvd å endre format, uten at det gjorde noen synlig endring.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis alt annet feiler, så kan du jo gjøre om alle heltallene til desimaltall. Jeg anbefaler at du laster ned Notepad++ for å gjøre dette (med mindre du vet om en kjapp måte å fikse det på i Excel eller lignende).

Nyeste versjon
Alle versjoner

Notepad++ er i praksis det samme som vanlig Notepad, men den har mange nyttige funksjoner. Åpne filen(e) du skal endre på, og trykk CTRL+F for å åpne Find-vinduet. Bla til fanen Replace i toppen av vinduet.

I tekstboksen "Find what" skriver du dette:

([ \t]\-?[0-9]+)(?![0-9\.])

I tekstboksen "Replace with" skriver du dette:

$1.0

Nederst til venstre i vinduet, under Search Mode, krysser du av på Regular expression. Trykk deretter på knappen Replace All til høyre.

Needless du say bør du ta en backup før du evt. lagrer disse endringene, ettersom det kan gå galt. Jeg har bare kikket på det bildet du har postet og gått ut i fra at det er representativt for alle data du har.

I teorien bør dette legge til ".0" bak alle tall som ikke er i første kolonne (dato), og som ikke allerede er desimaltall.

Hvis dette heller ikke fungerer for deg, har du mulighet til å laste opp en fil (eller en del av en fil hvor problemet befinner seg), slik at vi evt. kan se om det er noen usynlige tegn der? Det finnes mange symboler på en PC som du ikke kan se; men det kan fremdeles hende at Excel ser dem.



(Når du setter inn ekstra symboler så blir indenting (tabs/spacing) litt fuckery, det er litt komplisert å ordne opp i, og jeg er ikke sikker på om du trenger at kolonnene er 100% inline eller ikke.

PS: Husk at du også kan bruke "Find in Files"-fanen hvis du ønsker å kjøre denne funksjonen på alle filer i en bestemt mappe.
Sist endret av Moff; 5. desember 2018 kl. 08:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet er at du har "." som desimalmerke. Det rette er å bruke "," (komma). Bruk Notepad++ og bytt ut "." med ",", men med sikkerhetskopiering først.
Har du amerikansk språkoppsett som default i excel eller Windows?
Hvordan importerer du filene til excel?

Hvis du importerer fra tekst så kan du velge ved import hva som skal være desimaltegnet ditt.


Forskjellen.


Hvis du ellers skal gå inn og endre "." og "," som foreslått over her så ville jeg kanskje gjort dette med Excel sin egen Søk og Erstatt..
Sist endret av sprett; 5. desember 2018 kl. 09:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Moff Vis innlegg
Hvis alt annet feiler, så kan du jo gjøre om alle heltallene til desimaltall. Jeg anbefaler at du laster ned Notepad++ for å gjøre dette (med mindre du vet om en kjapp måte å fikse det på i Excel eller lignende).

Nyeste versjon
Alle versjoner

Notepad++ er i praksis det samme som vanlig Notepad, men den har mange nyttige funksjoner. Åpne filen(e) du skal endre på, og trykk CTRL+F for å åpne Find-vinduet. Bla til fanen Replace i toppen av vinduet.

I tekstboksen "Find what" skriver du dette:

([ \t]\-?[0-9]+)(?![0-9\.])

I tekstboksen "Replace with" skriver du dette:

$1.0

Nederst til venstre i vinduet, under Search Mode, krysser du av på Regular expression. Trykk deretter på knappen Replace All til høyre.

Needless du say bør du ta en backup før du evt. lagrer disse endringene, ettersom det kan gå galt. Jeg har bare kikket på det bildet du har postet og gått ut i fra at det er representativt for alle data du har.

I teorien bør dette legge til ".0" bak alle tall som ikke er i første kolonne (dato), og som ikke allerede er desimaltall.

Hvis dette heller ikke fungerer for deg, har du mulighet til å laste opp en fil (eller en del av en fil hvor problemet befinner seg), slik at vi evt. kan se om det er noen usynlige tegn der? Det finnes mange symboler på en PC som du ikke kan se; men det kan fremdeles hende at Excel ser dem.

*snip*

(Når du setter inn ekstra symboler så blir indenting (tabs/spacing) litt fuckery, det er litt komplisert å ordne opp i, og jeg er ikke sikker på om du trenger at kolonnene er 100% inline eller ikke.

PS: Husk at du også kan bruke "Find in Files"-fanen hvis du ønsker å kjøre denne funksjonen på alle filer i en bestemt mappe.
Vis hele sitatet...
Har så vidt brukt Notepad++ før, men aldri med den funksjonen der. Tusen takk, dette fikset alle problemene

Benyttet funksjonen "find-in-file" på alle filene med data fra 2013 (en for hver måned), før jeg importerte til Excel og byttet ut "." med ",".



Sitat av sprett Vis innlegg
Har du amerikansk språkoppsett som default i excel eller Windows?
Hvordan importerer du filene til excel?

Hvis du importerer fra tekst så kan du velge ved import hva som skal være desimaltegnet ditt.
*snip*

Hvis du ellers skal gå inn og endre "." og "," som foreslått over her så ville jeg kanskje gjort dette med Excel sin egen Søk og Erstatt..
Vis hele sitatet...
Har Norsk språk på både windows og office på denne pcn. Filen importerer jeg ved bruk av: Data -> Hent data -> Fra fil -> Fra Mappe.

Å bytte fra "." til "," hadde jeg allerede gjort i første post, men de tallene som i utgangspunktet ikke var desimaltall ble ikke gjenkjent som tall i Excel.