Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3389
Hmm, satt denne tråden i Gaming, synest den passet best der.

Titel seier litt da. Men here it goes.

Eg har nettopp kjøpt DM, Player, Monster I & II, ++ litt andre ting som map folio, Dm screen i D&D RPG "pen and paper" stilen. Men DM boka er ikkje så lett å forstå på nokre regler og eg har ingen DMs som kan hjelpe meg eller svare på spørsmål som eg har.

Har søkt litt med google.com men finner mange jallasider. har funne ein side - Wizards.com
Den sida svarer på ein del spørsmål som eg lurer på men det blir aldri det samme som eit D&D forum elns.

Trenger sårt linker til noken seriøse D&D forum. Linker til sider med maps, historier, o.l...

Takker for hjelp
Halve idëen med AD&D er jo at man skal bruke fantasien, skape historien selv, det er her DMG og DM Monster Guide kommer inn i bilde.

Det vi pleier å gjøre er at den personen som er DM skaper hele verden (kart, spots, byer osv..), organiserer mobs osv.. deretter spiller vi i denne "verdenen".
Vi spiller forøvrig i samme historie som vi gjorde i 9'ende klasse (3-4 år siden).
Du kan bestille endel eventyr, bøker og annet til Dungeons & Dragons på http://www.avalon.no
du kan jo også uansett bare spørre på forumet om det er noe du lurer på
Trudde da det skulle stå litt om D&D i starten på Dungeon Masters Guide eller Players Handbook. Skaarj: det er kjedlig å kjøpe historier da.
Trådstarter
Sitat av Zpawn
Halve idëen med AD&D er jo at man skal bruke fantasien, skape historien selv, det er her DMG og DM Monster Guide kommer inn i bilde.

Det vi pleier å gjøre er at den personen som er DM skaper hele verden (kart, spots, byer osv..), organiserer mobs osv.. deretter spiller vi i denne "verdenen".
Vi spiller forøvrig i samme historie som vi gjorde i 9'ende klasse (3-4 år siden).
Vis hele sitatet...
hmmm... D&D - AD&D ?? Advance D&D sant, samme spill? DMG?

Ja, er med på ideen og skape alt sjølv, dvs. tegne og alt det andre...Men er kanskje ein fordel og sjå andre oppsett og "låne" ideer osv. Argh, burde fått blitt med ein god DM for og lære Basic D&D (viss ikkje det er AD&D?)...


Sitat av skaarj
Du kan bestille endel eventyr, bøker og annet til Dungeons & Dragons på http://www.avalon.no
Vis hele sitatet...
Takker skaarj, men det er der eg har kjøpt alle bøkene, er og ellers ganske ivrig Avalon kjøper Tenkte på gratis historier, koster ingen ting og skrive ut på jobb


Sitat av Gabbler
du kan jo også uansett bare spørre på forumet om det er noe du lurer på
Vis hele sitatet...
Ja, har jo akkurat gjort det. Sittere seg sjølv "Trenger sårt linker til noken seriøse D&D forum. Linker til sider med maps, historier, o.l..." Kan jo spørre alt eg lurer om på nFF men eit eigent D&D(/AD&D?) Forum (seriøst) blir ein betre løysning i dette tilfelle.

Anyway, Starter alle med AC 10? For i DM guide står det jo at ein vanlig peasant starter med/har 10 AC? Vil feks ein Orc ha meir AC enn ein Gnome, fordi Orcen er større og kraftigere.

Og ein siste ting. Når du lager ein Feks "Race" Cleric med la oss sei 15 Wis, kor mange 0- og 1-lvls spells starter han med? og Kor mange auker dei med etter kvart lvl? dvs, ein Cleric på lvl 3 har X=0lvl spells, X=1lvl spells, X=2lvl spells og X=3lvl spells.


Er ganske trøtt nå og har kanskje skrevet litt ulogisk men dette får klare seg til eg våkner igjen og klarer og redigere...ps. takker for svar
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av jha85
Og ein siste ting. Når du lager ein Feks "Race" Cleric med la oss sei 15 Wis, kor mange 0- og 1-lvls spells starter han med? og Kor mange auker dei med etter kvart lvl? dvs, ein Cleric på lvl 3 har X=0lvl spells, X=1lvl spells, X=2lvl spells og X=3lvl spells.
Vis hele sitatet...
I side 30 av Players Handbook står det om Clerics. I følge Table 3-6: The Cleric har du 3 lvls 0 spells og 1 lvl 1 spell + 1 domain spell. Disse +1 domain spellsene teller med de bonus spellsene du får som resultat av å ha en høgh Wisdom. For å finne ut hvor mange ekstra spells du får som følge av din Wisdom blar du opp på side 8. Her finner du Table 1-1: Ability modifiers and Bonus Spells. Med en score på 14-15 vil du får en ekstra lvl 1 spell og en ekstra lvl 2 spell.
Det betyr at du i alt har: 3 lvl 0 spells, 3 lvl 1 spells og 1 lvl 2 spell. Level 2 spellen kan du ikke bruke ennå fordi at du er en lowlife.
Jeg vet ikke hvordan det er med dere gutter, men jeg synes det er veldig kjedelig å spille med level 1 characters. Dette gjelder litt ekstra når man er nybegynner. Det skader mao ikke å slå seg litt løs og prøve med litt høgere levels til å begynne med.
Om du har en Epic Manual kunne du jo til og med begynt så høgt som lvl 15 og forsatt hatt my å gå på, men... Hihihihi. Dette går mer på at jeg har et sykt forhold til makt. Heldigvis har vi en DM som slår hardt ned på sånne som meg med Adamite Dragons og Arch Liches som IKKE gir seg.
Sitat av Malbolgia
Jeg vet ikke hvordan det er med dere gutter, men jeg synes det er veldig kjedelig å spille med level 1 characters. Dette gjelder litt ekstra når man er nybegynner. Det skader mao ikke å slå seg litt løs og prøve med litt høgere levels til å begynne med.
Om du har en Epic Manual kunne du jo til og med begynt så høgt som lvl 15 og forsatt hatt my å gå på, men... Hihihihi. Dette går mer på at jeg har et sykt forhold til makt. Heldigvis har vi en DM som slår hardt ned på sånne som meg med Adamite Dragons og Arch Liches som IKKE gir seg.
Vis hele sitatet...

Nei, å begynne på lvl 15 er bare for pingler som ikke har forstått systemet. Å overleve på lvl 1 er langt mer utfordrende enn på lvl 15 (spesielt som Cleric, priest, mage osv) Men når det kommer til makt og lvl ups osv, så er AD&D et veldig dårlig system, alt for dårlig bygget opp!

Dessuten er det langt mer tilfredsstillende å kunne si man har bygget characteren sin opp fra lvl 1 til lvl 20 uten å "jukse"

Men tilbake til topic;

Alt du trenger å vite står strengt tatt i DMG, men du må lese MYE for å forstå alt. Så moralen er vel egentlig å sette seg ned å lese perm_til_perm dersom du ikke har vært borti AD&D før. Men om du har spillt en del (slik jeg hadde før jeg begynte som DM) så er det ikke noe problem å bare slå opp på de nødvendige sider/tabeller.

Nå vet jeg ikke helt, men mener det skal stå eksempler på alt fra hvordan man lager en character og monsters til hvordan man gjennomfører en combat round. Den virkelige utfordringen ligger i å lage en god historie som balanserer mellom hack&slash og eventyr. Å finne frem til sære quest, feller og puzzels er som regel en sikker vinner dersom man ønsker et godt eventyr!

Random The Oracle kan hjelpe deg å finne quests /npcs / våpen /puzzles osv. Absoludt verd en titt om du er usikker på ditt første eventyr!
Sist endret av Cikey; 24. mars 2005 kl. 01:26. Grunn: Glemte noe...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Cikey
Nei, å begynne på lvl 15 er bare for pingler som ikke har forstått systemet. Å overleve på lvl 1 er langt mer utfordrende enn på lvl 15 (spesielt som Cleric, priest, mage osv) Men når det kommer til makt og lvl ups osv, så er AD&D et veldig dårlig system, alt for dårlig bygget opp!
Vis hele sitatet...
Her snakker vi ikke om AD&D?
Og denne personen er en newbie. Jeg kan ikke tenke meg at hverken han eller hans venner kommer til å oppleve dette med å spille gjennom alle de levlene på samme måte som du ville gjort. Først må de jo håndtere dette med å faktisk rollespille og dele ut xp sånn som det blir fortjent også. Slike ting tar litt tid og da er det bedre at man får leke litt og ha det gøy først.

Sitat av Cikey
Dessuten er det langt mer tilfredsstillende å kunne si man har bygget characteren sin opp fra lvl 1 til lvl 20 uten å "jukse"
Vis hele sitatet...
En god sugejobb er langt mer tilfredsstillende å kunne si man har fått uten å ha "jusket"
Pinsippet er det samme for AD&D som D&D (og alle D20 variantene)...

Dersom man begynner med powerplay vil man ikke finne gleden av "ekte" rollespill. Men for all del, hver sin smak...

PS; Samma det vel, en sugejobb er tilfredsstillende uansett hvor mye man har jukset