Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 858
Fuck Mr. Plod!
sliter mye med å få i meg nok med kalorier i løpet av en hel dag, føler meg glad når jeg en sjelden gang spiser ute og klarer dunke inn på 1000-1500 kalorier.

men alle snakker om usunn og sunn mat, men handler det ikke egentlig bare om kalorier, proteiner og vitaminer?

burde jeg ikke egentlig kunne mævle margarin, spise en boks cottage cheese og fylle på med vitaminer jeg vil mangle?

umettet fett og mettet fett, hvorfor har det noe å si om jeg forbrenner det uansett og ikke legger det på meg?
Det legger seg rundt blodårer blant annet. Jeg var i litt samme situasjon, peisa på med smør og bacon, la på meg ja, men endte også opp med høyt kolesterol.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
sliter mye med å få i meg nok med kalorier i løpet av en hel dag, føler meg glad når jeg en sjelden gang spiser ute og klarer dunke inn på 1000-1500 kalorier.

men alle snakker om usunn og sunn mat, men handler det ikke egentlig bare om kalorier, proteiner og vitaminer?

burde jeg ikke egentlig kunne mævle margarin, spise en boks cottage cheese og fylle på med vitaminer jeg vil mangle?

umettet fett og mettet fett, hvorfor har det noe å si om jeg forbrenner det uansett og ikke legger det på meg?
Vis hele sitatet...
Hvorfor syns du mat er så vanskelig da? Er det på grunn av rus?

Det du snakker om der (proteiner, karbohydrater, fett) er det som heter "makronutrienter". Selvom kroppen din trenger kanskje 75-100g proteiner om dagen, så har det litt å si om de proteinene kommer fra potetgull eller kalkun. På samme måte så har det litt å si om karbohydratene kommer fra havregryn eller om det kommer fra sjokolade. På fett så er det enda værre da mettet fett øker det dårlige kolesterolet, og hvem er det som egentlig vil ha økt sjangse for hjerteinfark? Neppe noen som helst.

Og hvis du tror det er så enkelt å kaste seg i en multivitamin- tablett om morgenen for å dekke alle mikronæringsstoffer(vitaminer og mineraler) så er det ikke det.

Start dagen din med en stor posjon havregryn/grøt så har du et veldig bra utgangspunkt for dagen. Hvis du vurderer å knaske på smør eller cottage cheese, så er havregryn barnemat i forhold.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det legger seg rundt blodårer blant annet. Jeg var i litt samme situasjon, peisa på med smør og bacon, la på meg ja, men endte også opp med høyt kolesterol.
Vis hele sitatet...
Hvordan er kolesterolet etter at du la om? Har jo hørt høyt kolesterol er mye genetikk.
Sist endret av klattus; 4. juli 2023 kl. 10:37.
Det du sier om sunn og usunn mat spørs veldig hvem du spør. Som nevnt over her er det stor forskjell på blant annet karbohydrater og proteiner.

På karbohydrater ser du i all hovedsak forskjellen på hvor lange karbohydratkjedene er og hvordan dette vil påvirke hvor fort de brytes ned og da blodsukker og insulinrespons.

Hos proteiner handler det mye om biotilgjengelighet av proteinet basert på blant annet aminosyreprofil. Ikke alle proteiner er skapt like for å si det enkelt.

Hva er grunnen til at du ikke får i deg nok næring?
Sitat av klattus Vis innlegg
Hvordan er kolesterolet etter at du la om? Har jo hørt høyt kolesterol er mye genetikk.
Vis hele sitatet...
Hadde aldri noe problem med kolesterolet før jeg gikk inn for å feite meg opp. Dette er et par år siden, skal ta blodprøver nå snart så tar får vi se om jeg har klart å finne en mellomting.
Helmelk, yoghurt, nøtter, fyll på med en halv brie hvis du spiser Fjordland, så hjelper det...