Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3026
Flyttet inn her for 1 år siden, og vil si jeg trives. Men i det siste så har det vært litt ubehagelig. Sist uke så hørte jeg noen rare lyder oppe, i det jeg kom opp så jeg en del steiner og grus på gulvet. Så hørte jeg utenfor at noen sa "Hei, det der er ikke greit." Viser seg at dette var en assistent fra barnehagen. De har fått lov til å oppholde seg i et område rundt 40 meter unna meg. Har sett fler ganger at de ansvarlige ikke føler så nøye på alle sammen, så det hender at det er barn som er et stykke unna. Uansett, i dag så skjedde det igjen. Jeg var ikke hjemme, men når jeg skulle gå opp på rommet i dag så var det masse stein og grus på gulvet og sengen min. Blir litt trist av det, føler meg ikke velkommen å bo her egentlig. Skjønner ikke hvorfor de gjør det hos meg. Hva bør jeg gjøre? Har litt sosial angst så vet ikke om jeg kommer til å si ifra til de i barnehagen
Herregud, det er unger som går i barnehagen, de har ingen tanker bak det de gjør utennom at de prøver å treffe målet sitt, aka ditt åpne vindu. Om du ikke klarer å snakke med de voksne i barnehagen om det, finn eposten deres og send klage til de der.
Kanskje det vil bære enklere å sende barnehagen en mail? Så slepper du å måtte si det face2face

Edit: ninja’d
Sist endret av Fofi; 19. juni 2023 kl. 20:32.
Trådstarter
10 2
Sitat av erris1 Vis innlegg
Flyttet inn her for 1 år siden, og vil si jeg trives. Men i det siste så har det vært litt ubehagelig. Sist uke så hørte jeg noen rare lyder oppe, i det jeg kom opp så jeg en del steiner og grus på gulvet. Så hørte jeg utenfor at noen sa "Hei, det der er ikke greit." Viser seg at dette var en assistent fra barnehagen. De har fått lov til å oppholde seg i et område rundt 40 meter unna meg. Har sett fler ganger at de ansvarlige ikke føler så nøye på alle sammen, så det hender at det er barn som er et stykke unna. Uansett, i dag så skjedde det igjen. Jeg var ikke hjemme, men når jeg skulle gå opp på rommet i dag så var det masse stein og grus på gulvet og sengen min. Blir litt trist av det, føler meg ikke velkommen å bo her egentlig. Skjønner ikke hvorfor de gjør det hos meg. Hva bør jeg gjøre? Har litt sosial angst så vet ikke om jeg kommer til å si ifra til de i barnehagen
Vis hele sitatet...
Edit: Tror jeg vet hvorfor de kaster igjennom det vinduet spesifikt. Katten min pleier å ligge der/se ut av vinduet
Sist endret av erris1; 19. juni 2023 kl. 20:41.
hva med å låse dører og lukke vinduer?
Enten ta det opp muntlig eller skriftlig med ledelsen i barnehagen. Fordelen med skriftlig er at du har notoritet + dersom du synes det er veldig ubehagelig så slipper du å ta det face to face. Jeg hadde også skrevet at jeg gjerne skulle kommet ned og bedt de pent om å ikke gjøre det men at jeg sliter med sosial angst.

Dersom du leier så kan du vel ta det opp med huseier også, men jeg ville spilt med åpne kort om at du har sosial angst så de ikke tror du er lat eller at det faktisk ikke er et såpass problem.

Men når det er sagt så er dette en ypperlig mulighet til å utfordre angsten og ta det muntlig De er sikkert bare hyggelige så lenge du sier i fra pent.
Sist endret av Mr.NicePrice; 19. juni 2023 kl. 20:48.
Du burde snakke med de… husker jeg gikk på barneskolen og vi knuste en rute på vei hjem fra en klassetur, bare et lite dokkehus. Men vi måtte dra tilbake å snakke med han som bodde der. Han var ikke sur eller noe, men vi skjønte at det ikke var greit når det ble en "sak" ut av det.

Gå ned til barnehagen og snakk med en voksen og si du vil ta en prat med barna, så forklarer du dem på en saklig måte. Så skjønner dem deg, de vet faktisk ikke hva de driver med.

«Sånne ting gjør at jeg ikke føler meg velkommen i mitt eget hjem, hadde du synes det vært greit hvis en ukjent kom å tømte masse stein i sengen din?» for eksempel.
Send dem regning for knust rute og opprydningsarbeidet.
Ikke ta det personlig, det er bare barn. De tenker mest sannsynlig ikke så langt at noen kan føle seg uvelkomne eller oppleve angst av det dem gjør.

Det ordner seg garantert så fort du får gitt beskjed. Prøv å ring hvis du klarer det, men det er kanskje lurest å sende mail slik at du har det skriftlig hvis det fortsetter.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Send dem regning for knust rute og opprydningsarbeidet.
Vis hele sitatet...
Eller;

Kjøp noen pakker med billig is, typ First Price Lollipop.
Gå ned og snakk med de ansatte og forklar situasjonen.
Be dem fortelle barna at han snille mannen i nabohuset til har kjøpt is til dem.
Men kun hvis de lover å slutte med å kaste ting på huset hans.


Om dette ikke fungerer, støtter jeg forslaget til Ivar Oslo!
Barn skal ikke få is for å la være å kaste stein.

Heller ikke noen god ide å være han "snille mannen" som kjøper is til fremmede barn. De som jobber i barnehagen vil garantert ikke ha noe av det.
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Eller;

Kjøp noen pakker med billig is, typ First Price Lollipop.
Gå ned og snakk med de ansatte og forklar situasjonen.
Be dem fortelle barna at han snille mannen i nabohuset til har kjøpt is til dem.
Men kun hvis de lover å slutte med å kaste ting på huset hans.


Om dette ikke fungerer, støtter jeg forslaget til Ivar Oslo!
Vis hele sitatet...
Hva gjør man når man vil ha mer is, da?
Kaste mer steiner?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av erris1 Vis innlegg
De har fått lov til å oppholde seg i et område rundt 40 meter unna meg.
Vis hele sitatet...
Kids fortjener diplom, ikke tyn, for 40 meters kast må jo være helt i det øvre sjiktet for hva man kan forvente av barn i den alderen og hvis de i tillegg sikter på og treffer vinduet ditt er det rett og slett imponerende.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Barn skal ikke få is for å la være å kaste stein.

Heller ikke noen god ide å være han "snille mannen" som kjøper is til fremmede barn. De som jobber i barnehagen vil garantert ikke ha noe av det.
Vis hele sitatet...
Barnehagebarn skjønner som regel veldig lite av konseptet handling/konsekvens.
Jeg har liten tro på at straff eller kjeft er mer effektivt.

Det jeg derimot selv har erfart et par ganger med kidsa her i nabolaget som driver med bøllestreker.
Er at å bestikke dem med et par colabokser eller en full pose med panteflasker samtidig som jeg ber dem om å ikke gjøre bøll i oppgangen min, fungerer veldig bra.

Jeg har ingen issues med å være han snille/kule mannen som betaler for å få være i fred når de er ute å tester grensene sine.

Det er stor forskjell på å gi ukjente barn snop og godteri uoppfordret, enn å være han naboen som belønner god oppførsel.
Sist endret av El MunchoGrande; 19. juni 2023 kl. 22:34.
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Barnehagebarn skjønner som regel veldig lite av konseptet handling/konsekvens.
Jeg har liten tro på at straff eller kjeft er mer effektivt.
Vis hele sitatet...
Små barn kan fint irettesettes når de oppfører seg dårlig. Det er en ganske elementær del av det vi kaller oppdragelse. Som voksen er det jo greit å være med på å sende de rette signalene, selv om det ikke er ens egne barn. Å forhandle med terrorister er ikke en del av oppdragelse 101.

Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Det jeg derimot selv har erfart et par ganger med kidsa her i nabolaget som driver med bøllestreker.
Er at å bestikke dem med et par colabokser eller en full pose med panteflasker samtidig som jeg ber dem om å ikke gjøre bøll i oppgangen min, fungerer veldig bra.

Jeg har ingen issues med å være han snille/kule mannen som betaler for å få være i fred når de er ute å tester grensene sine.

Det er stor forskjell på å gi ukjente barn snop og godteri uoppfordret, enn å være han naboen som belønner god oppførsel.
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå at det er fristende å bestikke noen rampete nabounger som flyr rundt. De han man lite kontroll over, særlig hvis de ikke har skikkelige foreldre.

Barn i en barnehage derimot, er det rimelig lett å kontrollere. Å snakke med de ansatte i barnehagen er det åpenbare første skrittet her. Ingen grunn til å komme med bestikkelser. Det er helt unødvendig, og man ser bare ut som en weirdo. Barnehager har som regel også ganske strenge ernæringsregimer. Det er ikke bare å dukke opp med masse iskrem ut av det blå.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Små barn kan fint irettesettes når de oppfører seg dårlig. Det er en ganske elementær del av det vi kaller oppdragelse. Som voksen er det jo greit å være med på å sende de rette signalene, selv om det ikke er ens egne barn. Å forhandle med terrorister er ikke en del av oppdragelse 101.



Jeg kan forstå at det er fristende å bestikke noen rampete nabounger som flyr rundt. De han man lite kontroll over, særlig hvis de ikke har skikkelige foreldre.

Barn i en barnehage derimot, er det rimelig lett å kontrollere. Å snakke med de ansatte i barnehagen er det åpenbare første skrittet her. Ingen grunn til å komme med bestikkelser. Det er helt unødvendig, og man ser bare ut som en weirdo. Barnehager har som regel også ganske strenge ernæringsregimer. Det er ikke bare å dukke opp med masse iskrem ut av det blå.
Vis hele sitatet...

Her ser jeg at vi ikke kommer til å bli enige, og det er helt greit.
Kunne sikkert begynt å spikke fliser på å sammenligne barn med terrorister osv..
Men jeg foreslår heller at vi legger`n død så tråden forhåpentligvis holder seg til tema en stund til og TS finner en måte å løse utfordringene på.
Nei, vi trenger ikke være enige , men man må være enig med de ansatte i barnehagen for å få gjennomføre noe sånt, og de har et ansvar for å gi barna god oppdragelse, selv om man som nabo kanskje ikke føler på det samme ansvaret. Man kan jo tenke seg selv, om man som forelder, lærer eller barnehageansatt, ville syntes at det var en god idé å bestikke ungene for å få dem til å oppføre seg greit mot en nabo. Vil tro de fleste som har en slik rolle, og har litt respekt for seg selv, ville avslått tilbudet og sagt at dette skal vi fikse selv.

erris1: Gå ned og snakk med leder i barnehagen. Skjønner at sånt er ubehagelig når man har sosial angst, men det er nærmest garantert at du blir møtt med vennlighet og forståelse. Noen ganger må man bare stå litt opp for seg selv, og dette er en av de gangene for deg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Jeg har ingen issues med å være han snille/kule mannen som betaler for å få være i fred når de er ute å tester grensene sine.
Vis hele sitatet...
Det er i hvert fall bedre en å bli "Han Gale", det er gjerne en sånn fyr i de fleste bolig områder.
En som har hengt seg opp i helt spesifikke ting som for eksempel hvor barna sykler, spiller fotball etc. som flipper totalt og skriker og krangler med barna.
Det å gi is/sjokolade til fremmede barn, gir meg litt dårlige følelser.
"Pappa, der er han mannen som gir oss is". Eller hva tenker dere?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Eller hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Å bare gå rundt å dele ut is til random barn er nok en dårlig idè av flere grunner, men det var vel ikke planen hans heller.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det å gi is/sjokolade til fremmede barn, gir meg litt dårlige følelser.
"Pappa, der er han mannen som gir oss is". Eller hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Det må være bortimot 15 år siden, men is og barn har jeg som et "core memory".

På den tiden bodde jeg med min daværende dame, hennes mor og hennes kjæreste.

Vi bodde ganske så øde, så når bilen(den eneste vi hadde) måtte på verksted ble vi alle sittende på den lokale jokerbutikken.

Det var sommer og det var varmt, jeg hadde fått trygda på konto og tenkte det var en fin ting å spandere is på hele gjengen, sant?

Nå var der sånn at en av de lokale som bodde rett med butikken hadde en datter på hva jeg antar var rundt 8-10 år gammel, jeg var sikker 24 på tidspunktet.

Denne jenta dreiv å skatet rundt oss og det var åpenlyst at hun var totalt ignorert av sine egne foreldre, i alle fall den dagen.

Jeg syns det var litt for jævlig at et så søkende barn var ute alene og jeg var tross alt med 3 andre mennesker så jeg tok et valg og spurte om hun ville ha en is, siden jeg spurte de 3 andre..

Hun sa ja takk og jeg gikk inn å kjøpte 5 is, litt senere samme dag, fikk jeg høre at det kunne sett veldig galt ut.... Altså å spandere is på et barn, jeg tenkte aldri over det før jeg ble gjort oppmerksom på det.

Var det meg eller er det "hopen" det er noe galt med?

Så joda, er man mutters alene og leiter etter kids å kjøpe is til, så blir det seff litt rart, men ikke alle som kjøper is til kids er rare, eller?
Sist endret av Kloakk; 20. juni 2023 kl. 03:08.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det å gi is/sjokolade til fremmede barn, gir meg litt dårlige følelser.
"Pappa, der er han mannen som gir oss is". Eller hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Det der er vel definisjonen på gaslighting eller Ivar?

Jeg har aldri bedt noen om å dele ut is/sjokolade til fremmede barn.
Men fint å se at jeg klarer å skape litt engasjement i den synkende NFF-skuta i hvertfall.

Forslaget mitt var å EVT informere de ansatte i barnehagen og gi dem noe billig is de kunne dele ut til ungene.
Kontra å sende dem faktura for tort å svie
Eller å mene at barnehagen har ansvar for å oppdra dine barn.

Hvis det for noen her inne fremsto som et forsøk på å normalisere "fremmed mann med godis" så kan dere ta dere en bolle eller to.

Jeg kunne sikkert formulert meg bedre når jeg prøvde å få frem et poeng rundt positiv forsterkning og belønning av god oppførsel. Noe jeg mener er en essensiell del av det å oppdra barn.
Hva med; "fortell ungene at den isen her er fra den hyggelige familen som bor der borte.."
Eller;
"den snille damen.."

TS er naboen deres og bor bokstavelig talt et steinkast unna.
Jeg ga min mening og foreslo en løsning basert på hva jeg personlig hadde gjort i en sånn situasjon.
Noe jeg trodde jeg hadde utrykt på en relativt klar måte.
Men det er noen som blåste i pedo-fløyta så fort de fikk sjangsen her.
Bra jobba!
Hei ! Det var kjedelig med stein i senga. Enig med de som sier at du Bør ta en prat med de som jobber der.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Hvis det for noen her inne fremsto som et forsøk på å normalisere "fremmed mann med godis"
så kan dere ta dere en bolle eller to.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen tenkte det, heller ikke Ivar, og det stiller egentlig innlegget hans i et enda dårligere lys.

El MunchoGrande Vs. ivar_oslo 1-0

Sitat av Jerna Vis innlegg
Det var kjedelig med stein i senga.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det sikkert var frustrerende, men litt kjipt for Stein at du tar dette offentlig
Sist endret av vindaloo; 20. juni 2023 kl. 06:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg limte inn innlegget ditt i chatgpt og de foreslår følgende mail:

Kjære [Navn],

Jeg håper denne e-posten finner deg godt. Jeg er en nabo som bor i nærheten av barnehagen deres, og jeg ønsker å ta opp en bekymring som har oppstått den siste tiden. Jeg flyttet inn her for omtrent ett år siden, og generelt sett har jeg trivdes godt i området. Dessverre har det nylig oppstått noen ubehagelige episoder som har påvirket mitt velvære og følelse av å være velkommen her.

Forrige uke opplevde jeg noe uvanlig. Jeg hørte merkelige lyder ovenpå, og da jeg undersøkte nærmere, oppdaget jeg at det var flere steiner og grus spredt utover gulvet. Jeg hørte også noen utenfor si: "Hei, det der er ikke greit." Jeg fikk vite at dette var en av assistentene fra barnehagen deres. Jeg er klar over at barnehagen har fått tillatelse til å oppholde seg i et område rundt 40 meter unna meg, men det virker som om noen av barna ikke alltid blir godt nok overvåket, og de kommer ofte for nær mitt hjem.

Dessverre har det skjedd igjen i dag. Jeg var ikke hjemme, men da jeg kom hjem og gikk opp på rommet mitt, oppdaget jeg at det var masse steiner og grus på gulvet og til og med i sengen min. Dette har gjort meg ganske trist, og jeg begynner å føle meg uvelkommen her. Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer spesielt hos meg, og det har begynt å påvirke min generelle trivsel og komfort her.

Jeg vil gjerne be om råd om hva jeg bør gjøre i denne situasjonen. Jeg lider av sosial angst, noe som gjør det vanskelig for meg å ta kontakt med folk og gi beskjed om uønsket oppførsel. Likevel føler jeg at det er viktig å løse denne situasjonen på en respektfull måte. Jeg ønsker å opprettholde et godt forhold til nabolaget og barnehagen, samtidig som jeg føler meg trygg og velkommen her.

Jeg vil sette stor pris på om du kunne videreformidle denne bekymringen til relevante parter i barnehagen og ta nødvendige skritt for å forhindre at dette skjer igjen. Jeg håper at vi kan finne en løsning som respekterer både barnas behov for lek og utforskning og mitt behov for et trygt og fredelig hjemmemiljø.

Tusen takk for din forståelse og hjelp i denne saken. Jeg ser frem til å høre fra deg og håper på en positiv utvikling.

Med vennlig hilsen,
[Navn]
Høres veldig overdrevent ut. Bare ring og si hva som har skjedd, så erstatter de skadene. Case closed.
Sitat av HvitebrunRapper Vis innlegg
Jeg limte inn innlegget ditt i chatgpt og de foreslår følgende mail:

Kjære [Navn],

Jeg håper denne e-posten finner deg godt. Jeg er en nabo som bor i nærheten av barnehagen deres, og jeg ønsker å ta opp en bekymring som har oppstått den siste tiden. Jeg flyttet inn her for omtrent ett år siden, og generelt sett har jeg trivdes godt i området. Dessverre har det nylig oppstått noen ubehagelige episoder som har påvirket mitt velvære og følelse av å være velkommen her.

Forrige uke opplevde jeg noe uvanlig. Jeg hørte merkelige lyder ovenpå, og da jeg undersøkte nærmere, oppdaget jeg at det var flere steiner og grus spredt utover gulvet. Jeg hørte også noen utenfor si: "Hei, det der er ikke greit." Jeg fikk vite at dette var en av assistentene fra barnehagen deres. Jeg er klar over at barnehagen har fått tillatelse til å oppholde seg i et område rundt 40 meter unna meg, men det virker som om noen av barna ikke alltid blir godt nok overvåket, og de kommer ofte for nær mitt hjem.

Dessverre har det skjedd igjen i dag. Jeg var ikke hjemme, men da jeg kom hjem og gikk opp på rommet mitt, oppdaget jeg at det var masse steiner og grus på gulvet og til og med i sengen min. Dette har gjort meg ganske trist, og jeg begynner å føle meg uvelkommen her. Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer spesielt hos meg, og det har begynt å påvirke min generelle trivsel og komfort her.

Jeg vil gjerne be om råd om hva jeg bør gjøre i denne situasjonen. Jeg lider av sosial angst, noe som gjør det vanskelig for meg å ta kontakt med folk og gi beskjed om uønsket oppførsel. Likevel føler jeg at det er viktig å løse denne situasjonen på en respektfull måte. Jeg ønsker å opprettholde et godt forhold til nabolaget og barnehagen, samtidig som jeg føler meg trygg og velkommen her.

Jeg vil sette stor pris på om du kunne videreformidle denne bekymringen til relevante parter i barnehagen og ta nødvendige skritt for å forhindre at dette skjer igjen. Jeg håper at vi kan finne en løsning som respekterer både barnas behov for lek og utforskning og mitt behov for et trygt og fredelig hjemmemiljø.

Tusen takk for din forståelse og hjelp i denne saken. Jeg ser frem til å høre fra deg og håper på en positiv utvikling.

Med vennlig hilsen,
[Navn]
Vis hele sitatet...
Jeg tar selvkritikk her på at jeg har ett aldri så lite snev av adhd, men jesusfuck. Det er hands down det klareste tilfellet av TL;DR jeg har sett så lenge jeg har levd. Sorry AI, ya got some improvement potential to say the least.
"Finner deg godt" er jo ikke helt bra norsk.
Tar to minutter og finskrive den teksten der, ro dere ned. jesus....
De har ikke tid eller ork til å lese et essay. Vært kort, kom til saken og vær tydelig.

Forslag til e-post :
Kjære barnehage x
I det siste har jeg opplevd at barn i barnehagen deres har kastet småstein mot vinduet mitt. Det er ikke hyggelig. Katten min pleier å ligge i dette vinduet, så det er veldig uheldig. I tillegg forverrer dette angsten jeg sliter med. Jeg håper derfor at dere kan påse at dette ikke gjentar seg, både for katten min, vindusruta og min skyld.

Jeg håper på forståelse.

Vennlig hilsen nabo x.