Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1831
EU har gitt Microsoft rekordbot for monopol på medieavspiller.

EU besluttet i dag å gi Microsoft en bot på €497m (4,1mlrd NOK, $610m) for deres monopol på medieavspiller i Windows.

Itillegg til boten krever EU at Microsoft skal tilby en versjon av Windows uten Windows Media Player innen 90 dager.

Microsoft ble også beorderet til å gi fler detaljer til selskapets konkurrenter innen work group servermarkedet for å sikre full kompatibilitet mellom PCer med Windows og andre servere. Fristen for å oppfylle dette er 120 dager.

De to partene forhandlet hektisk inntil forhandlingene brøt sammen tidligere denne uken. The Seattle Times avslørte tidligere idag at Microsoft tilbød å bundle hele tre konkurerende mediaavspillere med Windows, også utenfor Europa.

Microsoft har sagt at de vil anke dommen, noe som kan føre til en årelang kamp i rettsalen.
på sin plass spør du meg er en seier for brukerene.
Jeg syntes folk burde slutte å grine.

Er da bare å laste ned no ny mediaavspillingssoftware selv? Jeg syntes det er bra at Windows kommer med avspillere og programmer til ymse filer og det er også ganske logisk at de vil ta det med.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
ZpiFF: Dette handler ikke om enduserne. Det handler om andre bedrifter som prøver å leve på sine produkter (eller open source non profit-prosjekter som prøver å få større brukerskare). Monopol er ikke positivt uansett hvilket produkt det gjelder.
Dessuten bruker de wmp+wmv/wma for å låse brukere mest mulig.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er jo opptil folk som lager filene hvilket filformat de lager dem i - om alle hadde brukt Quicktime istedet, eller mpg, for den saks skyld, så hadde ikke problemet vært der.

Det samme gjelder .doc dokumenter: I næringslivet er det så godt som utenkelig å ikke kunne åpne en .doc fil, fordi man ikke har word... Men man kan ikke anklage de som eventuelt sender ut .doc filen for microsoft's markedsmonopol, kan man vel?!?

h
Det merkes nå ikke så mye på lommeboken hans.
[quote]Opprinnelig postet av SharQ
Det er jo opptil folk som lager filene hvilket filformat de lager dem i - om alle hadde brukt Quicktime istedet, eller mpg, for den saks skyld, så hadde ikke problemet vært der.

Det samme gjelder .doc dokumenter: I næringslivet er det så godt som utenkelig å ikke kunne åpne en .doc fil, fordi man ikke har word... Men man kan ikke anklage de som eventuelt sender ut .doc filen for microsoft's markedsmonopol, kan man vel?!?

h
[/QUOTE

Man legger jo gjerne ut wmv fordi man antar at alle har det.
Nichotin, nettop.
Jeg tror ikke jeg har en eneste wmv-fil, jeg. Hmm...har aldri brukt Windows Media Player heller.

Men...
Fatter ikke hvorfor MS ikke kan få lov til å inkludere hva de vil i sine produkter, jeg.
Heller litt mot begge sider. Synes det er kjipt at de gjør det, men mener de bør ha lov til det.

Jeeesus for en bot da mann!

[sorry for rotete post...er syk ]
Opprinnelig postet av SharQ
Det er jo opptil folk som lager filene hvilket filformat de lager dem i - om alle hadde brukt Quicktime istedet, eller mpg, for den saks skyld, så hadde ikke problemet vært der.

Det samme gjelder .doc dokumenter: I næringslivet er det så godt som utenkelig å ikke kunne åpne en .doc fil, fordi man ikke har word... Men man kan ikke anklage de som eventuelt sender ut .doc filen for microsoft's markedsmonopol, kan man vel?!?

h
Vis hele sitatet...
nei, men det hadde jo vært enklere hvis ikke ms hadde hatt flere egne standarer på filtyper.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av ninja5000
Fatter ikke hvorfor MS ikke kan få lov til å inkludere hva de vil i sine produkter, jeg.
Vis hele sitatet...
Handler om monopolisme og bruk av monopol på et produktområde for tvinge igjennom et annet produkt.

Monopol er kapitalismens hovedfiende, der er ingen konkurranse.
Enda et godt eksempel som beviser at markedet trenger kontroll.

Forresten, så tviler jeg på at dette vil merkes på MS sin pengepung. Det ble vell kalkulert til 8% av profitten MS hadde i Europa og deler av Afrika hvis jeg ikke husker totalt feil. Da er det ikke så alt for mye penger for MS, men det er alikevel ekstremt mye.
Opprinnelig postet av Torino
nei, men det hadde jo vært enklere hvis ikke ms hadde hatt flere egne standarer på filtyper.
Vis hele sitatet...
bare se den jævelskapen de skapte da de valgte å avvike fra w3c's standarder for html.
Opprinnelig postet av Nichotin
bare se den jævelskapen de skapte da de valgte å avvike fra w3c's standarder for html.
Vis hele sitatet...
Ja. Det der er no helvettes drit, for det går ut over alle oss som mekker hjemmesider, som må begynne å ta enda flere hensyn til alt mulig...
Tilbake til gode gamle dager, sier jeg. Bare motsatt denne gang: Blokk ute IE-møkka. Ha!

Jeg har iallefall skrevet min siste IE-hack ever i css/html. Gidder ikke mer ;>
Opprinnelig postet av ninja5000
Ja. Det der er no helvettes drit, for det går ut over alle oss som mekker hjemmesider, som må begynne å ta enda flere hensyn til alt mulig...
Vis hele sitatet...
Desverre dropper de fleste å sjekke koden sin i mozilla og opera.
Kan ikke microsoft få gjøre hva de vil med sitt produkt? De har laget det,de bestemmet hva som skal gjøres med det, de velger hva som kan legges med. Jeg hadde i alle fall vært sinna hvis noen skulle besteme hva jeg kunne og ikke kunne legge ved min programvare.

Hva om microsoft bare nekter å levere til EU. Da sitter EU med sjegget i postkassa. Det vil koste dem milliarder å bytte ut windows med et annet system. Det er jo ikke microsoft sitt problem at de har valgt dem.

Hvis det er så ille at man får med en media spiller med windows så bytt i et *nix system som ikke har det.

PS: Jeg er ikke noen windows eller microsoft elsker. Jeg liker både å jobbe i windows og linux. Bare synes det er urettferdig at microsoft ikke kan gjøre som de vil med sitt egen produkt.
Sålenge MS ikke bruker standarder og åpne formater synes jeg ikke de burde få lov å legge til noe som helst annet enn operativsystemet.
Dessuten har MS allerede vist at det er skadelig å legge ved programmer, se bare hva som skjedde med Netscape.
Til slutt er det ingen som gidder å lage en alternativ avspiller for brukerne er for lat/dum til å laste ned en annen; de vil aldri tjene noe stort på det uansett.

IE var kanskje bra i begynnelsen, men nå er det bare et dårlig stykke programvare, lite oppdatert og med få ekstrafunksjoner..
Hvordan blir fremtiden til Mediaplayer da?
Opprinnelig postet av Nichotin
Desverre dropper de fleste å sjekke koden sin i mozilla og opera.
Vis hele sitatet...
I know. Og det er litt trist. Men det tristeste er, om MS går laaangt utover standarden, hvordan skal man mekke sider da?
Jeg mener...det er enda en overvekt av IE-brukere der ute, og om man lager en side, spesielt om det er for en kunde, så bør den liksom funke i IE. Og selvfølgelig i Opera og Mozilla også, hvis det er mulig å få til.

Kanskje vi i fremtiden vil få splash-screens på alle sider med to valg: Click here if you use IE | Click here if you use a browser made my nice peolpe...eller noe i den duren?
Jeg venter på at < FARGE=KAKE > skal funke i internet explorer.
Sist endret av Nichotin; 26. mars 2004 kl. 23:28.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av Scoody
Dessuten har MS allerede vist at det er skadelig å legge ved programmer, se bare hva som skjedde med Netscape.
Vis hele sitatet...
Jeg synes virkelig at når IE konkurrer ut Netscape pga. at microsoft inkluderer IE er i windows. Så får det være Netscape sitt problem, og ikke IE sitt. Da får dem heller lage sitt eget os,, få like stor markedsandel og implementere Netscape i det.
Opprinnelig postet av Maddy
Jeg synes virkelig at når IE konkurrer ut Netscape pga. at microsoft inkluderer IE er i windows. Så får det være Netscape sitt problem, og ikke IE sitt. Da får dem heller lage sitt eget os,, få like stor markedsandel og implementere Netscape i det.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Bare klaging fra disse mindre selskapene. Heia microsoft!
Har Internet Explorer sitt monopol virkelig vært til det bedre? tenk på alle som på den måten har latt seg exploite.

intenzo: heia microsoft, tcpa og palladium. du aner seriøst ikke hva du støtter.
I'm with Nicho on this...

Har litt sånn "la dem gjøre hva dem vil med mediaplayer-greia, men gi faen i å fucke opp html-standard-greia...men det blir liksom feil.

Windows burde være Windows, og ikke Windows, Outlook Express, Internet Explorer, Windows Media Player, Windows Whateverthehellitisnext...
Vel, jeg håper bare denne enorme summen kommer de "undertrykte" selskapene til gode. Eller vent litt. EU hadde vel ikke hatt vondt av litt ekstra kapital.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av HeavyD
Hva om microsoft bare nekter å levere til EU. Da sitter EU med sjegget i postkassa. Det vil koste dem milliarder å bytte ut windows med et annet system. Det er jo ikke microsoft sitt problem at de har valgt dem.
Vis hele sitatet...
Hør her. Microsoft har ikke råd til å ikke levere til EU. Er du klar over hvor mange mrd. kroner det er snakk om?

Det er heller ikke snakk om at alle mennesker i EU blir nødt til å bytte ut windows med noe annet. Saken er at windows ikke skal bruke sin markedsmakt til å skvise ut mindre selskaper, det er konkurranse hemmende og det er ikke forbrukere fortjent med.

Prisene vil da gå opp (ingen konkurranse) og produktene vil ikke bli så bra de kunne ha vært (ingen konurranse) og de trenger ikke lenger høre på forbrukerene sine ønsker i produktene (ingen konkurranse).
Hvis Microsoft nekter å levere til EU, så finnes det nok av alternativer til det meste. Hvis det ikke finnes, så er det nok folk i EU til at noen andre er villige til å satse. At Microsoft nekter å levere i Europa er en drømmesituasjon for Linux, Mac OS og alt annet av operativsystemer
Opprinnelig postet av Nichotin
Hvis Microsoft nekter å levere til EU, så finnes det nok av alternativer til det meste. Hvis det ikke finnes, så er det nok folk i EU til at noen andre er villige til å satse. At Microsoft nekter å levere i Europa er en drømmesituasjon for Linux, Mac OS og alt annet av operativsystemer
Vis hele sitatet...
Men ikke for oss, altså forbrukerne.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Hva går disse pengene til egentlig? Rett inn i EU's budsjett? Fattige barn i Afrika? Er tross alt snakk om en god del penger her
Opprinnelig postet av intenzo
Men ikke for oss, altså forbrukerne.
Vis hele sitatet...
Det vil ikke være noe bra hvis MS skal fortsette å ha monopolet sitt heller for forbrukerne, de kan levere et drittprodukt og alt du kan gjøre da er å akseptere, siden det koster $$$_å få andre program godkjent i "Palladium" er det ingen som har råd til å lage programmer f.eks.
Er ikke det noe i retning kommunisme? (Én styrer alt, grovt forklart)
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Maddy: Rett i EU sitt budsjett og fordelt til medlemslandene (null til Norge). En andel går også til u-hjelp.

Og artig nok går en del av pengene til administrasjonsbudsjettet som bl.a. brukes til å kjøpe Windows lisenser
One of the good guys
2rs1's Avatar
Det har jo sin sjarm det også