Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6933
Hei freaks! Jeg har bestilt tur til Tyrkia i sommer, en uke etterpå så ser jeg nedskytingen av tyrkisk jagerfly i Syria på nyhetene. Etter dette har jeg blitt veldig skeptisk til hvorvidt det er trygt for meg og min samboer + barn på 6 år å dra dit.

Dette kan være en sånn "mediaopphausing" men slik jeg ser det, hadde Norge fløyet et jagerfly inn i russisk luftrom, og de skjøt det ned uten videre, da er jeg overbevist om at det ville blitt tatt som en krigserklæring..

Burde jeg kansellere turen, og vil an standard avbestillingsforsikring dekke dette?

Skal reise med nazar til Side i tyrkia om det er relevant. Flyselskapet heter sun express.. har noen erfaing med dette forresten ?

Takk!
(legger meg nå, og gleder meg til å lese andres tips og meninger om dette)
Skal selv ned til Alanya i tyrkia på søndag, lurer litt på det samme. Satser egentlig på at det går fint, men er jo litt skeptisk, skal jo være flott timing og.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Har tenkt litt på det samme, men ettersom http://www.landsider.no/traveladvice/ ikke nevner Tyrkia, så regner jeg med at det skal gå greit. Det vil komme advarsel der med en gang det ikke er trygt å dra dit lengre.
Jeg har akkurat kommet hjem fra Side med flyselskapet Sun Express, og det brøt ikke ut krig da, men det var på nyhetene om en skuddveksling lenger mot grensen til Syria.

Det går nok bra

(BTW Sun Express maten var ikke god)
Tipper at så lenge ingen av dere forsøker å fly rekognosering med jagerfly ved den syriske grensen, så er det nok ganske så trygt å dra til Tyrkia :P

Tyrkia har uansett sagt at de ikke vil repsondere på nedskytingen på "militært" vis. Så det er vel kanskje nye sanksjoner mot Syria som blir utfallet av dette.

Det er dessuten ganske så langt fra både Side og Alanya til den syriske grensen, så om det skulle bryte ut krig, så rekker man vel akkurat å føle på spenningen før man sitter på flyet hjem med de andre nordmennene og partysvenskene

Hadde en kompis som befant seg i Egypt da de første opprørene startet. Det var dramatisk i media, men helt udramatisk på det feriestedet han var.
Sist endret av Bishop; 27. juni 2012 kl. 09:47.
Det har alltid vært issues i Tyrkia, tenk bare på de kurdiske områdene. Men tror nok helvete fryser over før det kommer til turistområdene.

Bare tenk på hvor i Tyrkia du drar, holder du deg på godt opptåkkede stier er nok din største utfordring solbrenthet.

No worries, og god tur!
Militære reprimander er ikke hva du skal frykte. Syrerne kommer uansett ikke til å bombe stranden eller hotellet ditt. Problemet med slike konflikter er at det kan oppstå voldelige demonstrasjoner blant lokalbefolkning. Og dermed følger ofte vold og plyndring.

Regner med at du skal til en av "turistgettoene". Isåfall er du like trygg som i Norge. Tyrkerne som jobber der har langt større toleranse for turister. De forstår selv at slikt vil ødelegge for dem selv.
ArbeidsledigProletar
Å legge til "sub_" til nicket ditt gjør det ikke letter å gjemme seg
Jeg veit ikke om Tyrkia har utleveringsavtale til USA.
zer0 suparhackar tatt
Tyrkia kommer ikke til å gå til krig mot syria, det er ikke iran-israel vi snakker om. Dra på ferie og kos deg
Reiser også til Side i sommer, tror og håper det går fint
Er veldig mange nordmenn der i disse tider, går som regel bra
Ang forsikring, kan hende du har avbestilling gjennom andre forsikringer, det har jeg
Det er ikke noe fare forbundet med å reise til Tyrkia, spesielt ikke i vest der dere skal. Reiser man til Alanya bør man heller være obs på fulle briter, ikke syriske soldater.
Skal snart til Tyrkia selv, er nok ikke noe problem. Flygelederstreik er det jeg frykter mest.
High Magus
10100's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Å legge til "sub_" til nicket ditt gjør det ikke letter å gjemme seg
Jeg veit ikke om Tyrkia har utleveringsavtale til USA.
zer0 suparhackar tatt
Vis hele sitatet...
Merkelig at han ikke har svart enda...
Med mindre tredje verdenskrig starter Tyrkia(NATO) mot Syria(Kina, Russland) så er du safe.
zub_Zer0's Avatar
Trådstarter
Sitat av aSPACENOODLE Vis innlegg
Jeg har akkurat kommet hjem fra Side med flyselskapet Sun Express, og det brøt ikke ut krig da, men det var på nyhetene om en skuddveksling lenger mot grensen til Syria.

Det går nok bra

(BTW Sun Express maten var ikke god)
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Sitat av 10100 Vis innlegg
Merkelig at han ikke har svart enda...
Vis hele sitatet...
Moroklumper dere er da :-P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan forresten raportere at jeg kom vel hjem
just in time, for nå skjer det ting nedover der lolz
hehe ja.. Kom hjem 29 august.. Gikk gjennom statistikken min og kom på at jeg hadde startet denne tråden.. Så fant ut at jeg kunne legge til at vi var kommet hjem

men off topic.. Er helt sykt at de ødelegger bygninger, biler og skyter folk.. I sitt eget land fordi de er sure på èn amerikaner som har laget en film..
Som info til de som lurer kan jeg legge til.

Tyrkere vet at turisme er en viktig del av landet, og befolkningens inntekter. Så du trenger ikke å frykte opprør eller noe lignende i de etablerte "ferie-ommrådene" om du reiser nedover.
Nei nei nei! Det vet jeg.. Men det var syrerne jeg fryktet i sommer (Ref nedskutt tyrkisk jagerfly osv..)
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
men off topic.. Er helt sykt at de ødelegger bygninger, biler og skyter folk.. I sitt eget land fordi de er sure på èn amerikaner som har laget en film..
Vis hele sitatet...
Enda et godt eksempel på at religion bare fører med seg vold og vondt..
Tyrkia lever på turisme, ta deg en pils og relax.
eg trur eg kan sei at det er trygt å reise dit.
for en del år siden(da var eg 11 år) da reiste eg og familien min til side.
det var da de hadde bombeangrep. eg vet ikke fra hvem. men eg huska at eg så på nyheten at flere bomber hadde blitt sprengt. eg reiste og til side. det eneste eg egentlig husker var at de gjekk tungt bevæpnet. vet ikke om de gjør det til vanlig da men.. du får no ha ein flotte tur og eg trur du kan bare ta det me ro som sagt, disse ferieplassene er ganske trygge