Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 741
Overskriften sier det meste, skolen min ga for en tid tilbake ut et script som skulle aktivere vista, noe jeg er sikker på at er ulovlig


Btw;
Om noen skulle trenge scriptet (dunno hvordan det funker)
Vista aktivering


Noen som har erfart noe lignende?
Det er bare et VBEscript som jeg har høyst stor mistanke om at legger inn en volumelicencekey på maskinene med vista og eventuelt aktiverer de mot en nettkobling.

Ulovlig? Neppe.
de har sikkert vista lisens, tviler på at skolen din driver med ulovligheter.
Du kan fortelle skolen at de bør vurdere å flytte skriptet internt i nettet. Det inneholder en volumlisens for Vista og alle kan lese det. Selve skriptet vil kun kjøre på Lenovo R61i og Compaq 8710w, men det er det godt mulig nøkkelen vil fungere på alle Vista Business-maskiner.

Jeg vet dessverre for lite om Vista og volumlisenser til å kunne av-/bekrefte dette, men en XP-volumlisens vil fungere på alle Corporate Editions av XP innenfor samme språk.

Staten generelt pleier å ha god kontroll på sikkerheten, men hvorfor er alle skoler latterlig dårlige på sånt? Man kan nesten gå inn på hvilken som helst VGS og skaffe seg alt fra Windows-volumlisenser til dyre programvarepakker. Nå legges det til og med ut på internett.
Sitat av Jimmy Hoffa
Du kan fortelle skolen at de bør vurdere å flytte skriptet internt i nettet. Det inneholder en volumlisens for Vista og alle kan lese det. Selve skriptet vil kun kjøre på Lenovo R61i og Compaq 8710w, men det er det godt mulig nøkkelen vil fungere på alle Vista Business-maskiner.

Jeg vet dessverre for lite om Vista og volumlisenser til å kunne av-/bekrefte dette, men en XP-volumlisens vil fungere på alle Corporate Editions av XP innenfor samme språk.

Staten generelt pleier å ha god kontroll på sikkerheten, men hvorfor er alle skoler latterlig dårlige på sånt? Man kan nesten gå inn på hvilken som helst VGS og skaffe seg alt fra Windows-volumlisenser til dyre programvarepakker. Nå legges det til og med ut på internett.
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte at en volumelisens for XP fungerer på alle språk \ versjoner.

Selv har jeg memorert en fra gammeljobben og denne fungerer på XP uten SP, SP1, SP2 og SP3 og norsk \ engelsk.
Sitat av Jimmy Hoffa
Staten generelt pleier å ha god kontroll på sikkerheten, men hvorfor er alle skoler latterlig dårlige på sånt? Man kan nesten gå inn på hvilken som helst VGS og skaffe seg alt fra Windows-volumlisenser til dyre programvarepakker. Nå legges det til og med ut på internett.
Vis hele sitatet...
Nå skal det også nevnes at det er IKT-Agder som har lagt ut dette, og IKT-Agder er noe dritt fra ende til annen!
Jeg har også en XP-nøkkel fra gammeljobben memorisert. Men jeg har ikke testet den på engelsk XP. Rart hvor godt slikt sitter selv om det er fire år siden og jeg alltid integrerer den i WINNT.SIF.

Kanskje på tide å sjekke om corporate Vista Business-nøkler er universelle...

EDIT
hedningen: De hadde ihvertfall vett til å gjøre det til et VBE-skript (jeg har sett åpne VBS-skript med alt mulig slags nøkler). Men om de tror det er sikkert så trenger de et par timers kurs i datasikkerhet. Det er bare å ringe.
Sist endret av Jimmy Hoffa; 18. september 2008 kl. 14:59.
Nøkkelen som ligger i scriptet er en universell Vista-VLK, funker på alle språk og versjoner.
Bare å decode og slå seg løs om man trenger en nøkkel.
Sist endret av Goophy; 18. september 2008 kl. 15:22.
Nice, gratis vista key