Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2197
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/15/527000.html

Altså, la oss ta fakta her, en statsråd har fortalt løgn til det norske folk og sin egen regjering, ventet på at hun skulle gå av som følge av dette, noe hun selv ikke ville.

Når Stoltenberg skjønte at hun hadde jugd for regjeringen også ble hun tvunget til å gå av.

Jeg ser på det som eneste løsning, og det riktige valg.
Men føler rasisme er et overbrukt ord og har mistet mye av sin effekt.
Hver gang noe skjer med en person med minoritetsbakgrunn skylder de på rasisme.

Er rasisme et oppbrukt argument i dagens samfunn, eller er enhver nordmann fremmedfiendtlig?
En av grunnene til at Ramin-Osmundsen måtte gå av, var at Frp satte i gang en heksejakt mot henne fra dag 1, fordi de spilte på folks fordommer mot mørkhudede, og brukte et pill råttent argument om at de ikke kunne stole på hennes lojalitet til Norge, fordi hun har etnisk opprinnelse i et annet land.

Dette skrev Dagbladet i sin leder like etter at hun startet som statsråd:
Sitat av Dagbladet
Straks Manuela Ramin-Osmundsen er utnevnt til ny barne- og likestillingsminister, vurderer Frp mistillit til den nye statsråden. Partiets innvandringspolitiske talsmann Per Willy Amundsen og partileder Siv Jensen sier UDI-skandalen gjør Ramin-Osmundsen uskikket som minister. Direktoratet innvilget som kjent opphold for 182 irakiske kurdere, i strid med politiske føringer. Granskingsutvalget mente Ramin-Osmundsen må ha kjent til praksisen. Hun nektet, men trakk seg fra stillingen som direktør.

I NRK P2s «Politisk kvarter» i går stilte Amundsen gjentatte ganger spørsmål ved lojaliteten til Ramin-Osmundsen som er født på den franske øya Martinique og inntil nylig har hatt fransk statsborgerskap. Han tok opp tråden fra Carl I. Hagen som i fjor sommer reiste tvil om hun var til å stole på som UDI-direktør fordi hun den gang ikke var norsk statsborger. Nok en gang benytter Frp anledningen til å nøre opp under en antatt motvilje mot innvandrere.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre karakteriserte Hagens uttalelser i fjor som «rasistisk inspirert». Dagbladet skrev at bunnplanken i Hagens argumentasjon var ganske alminnelig rasisme.

Når Frp gjentar sitt utfall mot Ramin-Osmundsen er det liten tvil om partiets egentlige hensikter. Vi tror ikke Frp lykkes denne gangen. Når angrepene blir så ufine, slår folks rettferdighetsfølelse inn. Den nye statsråden må få vise hva hun duger til. Hun skal selvsagt som andre bedømmes på sine resultater, men ikke på sin bakgrunn. Det er både dumt og ondsinnet når Frp reiser tvil om hennes lojalitet til Norge.

I norsk politikk er det tradisjon for at statsråder og regjeringer får en nådetid. Særlig har nyutnevnte politikere uten lang politisk fartstid fått ro i innkjøringsfasen. Men Frp har åpenbart ingen slik raushet å by på.
Vis hele sitatet...
Dette var forøvrig den første statsråden i Norge med innvandringsbakgrunn.

Når det gjelder selve saken, er det etter mitt syn en orkan i et vannglass. Det som har skjedd er at Ramin-Osmundsen ba en venninne av seg om å be Ida Kraby om å søke på stillingen som barneombud.

Ramin-Osmundsen mente at Ida Kraby var en god kanditat, og at hun eventuelt kjente henne vagt fra før spiller etter mitt syn liten rolle. Problemet er selvsagt at hun tydeligvis ikke har opplyst godt nok om saken, og om hva som skjedde. Hadde hun gjort det hadde saken vært en annen, og hun hadde fremdeles vært statsråd.
Kverrulant
Unsub's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår poenget ditt, og kan forstå heksejakten som skjer her.

Men mitt poeng er bruken av ordet rasisme.
Føler at rasisme er et ord som blir brukt hver gang en person med minoritets bakgrunn gjør noe galt/ikke bra nok.

Etter hva jeg har forstått på avisene og møtene de skal ha hatt var de nære venner, samt Ramin-Osmundsen overtalte henne til og søke samt hun ikke intervjuet andre søkere.

Da mener jeg hun har begått en feil og er inhabil.

Men tilbake til rasisme, dette brukte Wesley Snipes som unnskyldning for at Blade 3 solgte dårlig, der er det igjen etter min mening feil ord og et idiotisk argument, faktum er at filmen ikke er så bra som de vil ha det til.
Er så enig med DonTomaso.

Dette er et resultat av FRPisme. Hva er vel verre enn en statsråd med innvandrerbakgrunn? De er så patetiske. Trenger forsåvidt ikke skrive det Don skrev akkurat, men må bare påpeke at jeg blir svært provosert. Visste det med en gang at hun ikke ville overleve lenge som statsråd, nettopp fordi det er noe "spesielt" med henne, altså hudfargen, og da må frp "ordne" opp.

Gleder meg til Norge endelig blir så smarte og reflekterte at vi slutter å stemme på et slikt drittparti, slik at vi får det langt vekk fra Norge.

Ang bruken av rasisme: Rasisme er et vagt ord. Man skal være forsiktig med å ikke ta det på alvor. Er enig at det kommer opp mange saker pga "rasisme", men det er viktig å ikke ha rasisme, og de som opplever rasisme, har det nok ikke så lett. Hvis noen sier at noe er rasistisk, så ignorer dem i hvertfall ikke.
Hehe, latterlige folk som kommenterer ting de ikke har peiling på. DonTomaso og Max-mekka hvor var dere når IQen ble delt ut? Jeg blir så oppgitt når folk kaller alt rasisme og diskriminering. Bare pga. Det tilfeldigvis var en svart person som fikk sparken. Dere driter helt i sakens kjerne og heller fyrer under det sedvanlige argumentet om at det bare er rasisme som er grunnen og ingenting annet.

FRP var uenig i at Manuela Ramin-Osmundsen skulle bli statsråd pga. Hun hadde hatt en veldig turbulent tid i UD, samt at hun bare hadde vært norsk statsborger i en uke før hun fikk tilbud om jobben.

I UD ble hun og sjefen gransket av en uavhengig granskningskomite som kom frem til konklusjonen om at hun mest sannsynlig viste om at UD gikk mot Erna Solberg & Co sin politikk når det ga oppholdstillatelse til en gjeng kurdere. Disse skulle ikke få oppholdstillatelse, men det ble gitt uansett.

Etter en slik skandale så hadde garantert ikke en hvit normann fått en så viktig statsrådspost. Eneste grunnen til at Manuela Ramin-Osmundsen fikk den var fordi hun var svart og kvinne. At en hvit person fikk sparken for å gi plass til Manuela Ramin-Osmundsen gjør jo selvfølgelig ingenting.
Osmundsen jobbet ikke i UD og UDs ansvarsområde er ikke innvandring.

Forsåvidt så ble jo Osmundsen selv forbigått av en med "partiboka" og bekjentskapene i orden når Erna Solberg utnevnte Osmund Kaldheim som direktør for UMDI fremfor henne, selv om hun var langt bedre kvalifisert enn ham, strengt tatt så var vel Kaldheim knapt nok kvalifisert til stillingen, men Erna visste råd og forandret på stillingsbeskrivelsen. Erna Solberg fikk ikke sparken, det ble knapt nok noe særlig oppstyr rundt det.

Poenget mitt er at Osmundsen ikke har gjort noe ekstraordinært eller noe som bryter med takt og tone. At noen prater sammen og ansetter noen de kjenner er ikke uvanlig, det er helt vanlig. Problemet her er at sterke krefter har bestemt seg for å ta henne, samt at Osmundsen håndterte de første oppslagene på en veldig dårlig måte.

Forsåvidt artig at Siv Jensen kritiserer Osmundsen for å lyve, vi husker vel alle en gråtkvalt Sov Jensen si at Søviknes ikke hadde hatt samleie med en 16 åring, selv om hun visste sannheten. Hykleriet ligger tjukt.
Ganske så interesant, men noen spørsmål. Hva er disse sterke kreftene? Opposisjonen som prøver å få Osmundsen ut eller bare FRP? Hva har det egentlig å si om hun jobbet i UD? Har det skjedd ofte at folk før har fått venner ansatt som stadsråd? Isåfall hvorfor ble ikke/ble dette tatt opp da? Forøvrig vil jeg bare si at IQ-komentarene kunne blitt spart seg for!
Så lenge det går imot en med svart bakgrunn, er det rasisme. Går det imot en hvit er det "fortjent" eller bare livets gang.

Det er så overbrukt, at det er totalt latterlig. Hun ansatte en venn av seg, for så å lyve om at de var venner.. Hun går fordi hun prøvde å lure seg rundt, men feilet. Hvor er rasismen i å måtte gå pga. at man lyver?
Sitat av tou_pilsner
Hehe, latterlige folk som kommenterer ting de ikke har peiling på. DonTomaso og Max-mekka hvor var dere når IQen ble delt ut? Jeg blir så oppgitt når folk kaller alt rasisme og diskriminering. Bare pga. Det tilfeldigvis var en svart person som fikk sparken. Dere driter helt i sakens kjerne og heller fyrer under det sedvanlige argumentet om at det bare er rasisme som er grunnen og ingenting annet.

FRP var uenig i at Manuela Ramin-Osmundsen skulle bli statsråd pga. Hun hadde hatt en veldig turbulent tid i UD, samt at hun bare hadde vært norsk statsborger i en uke før hun fikk tilbud om jobben.

I UD ble hun og sjefen gransket av en uavhengig granskningskomite som kom frem til konklusjonen om at hun mest sannsynlig viste om at UD gikk mot Erna Solberg & Co sin politikk når det ga oppholdstillatelse til en gjeng kurdere. Disse skulle ikke få oppholdstillatelse, men det ble gitt uansett.

Etter en slik skandale så hadde garantert ikke en hvit normann fått en så viktig statsrådspost. Eneste grunnen til at Manuela Ramin-Osmundsen fikk den var fordi hun var svart og kvinne. At en hvit person fikk sparken for å gi plass til Manuela Ramin-Osmundsen gjør jo selvfølgelig ingenting.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt, man skal være forsiktig med ordet rasisme.
Du veit vel godt, siden du har massevis av IQ, at FRP ikke er spesielt for innvandring. Det var FRP som startet jakten på henne, og det har utviklet seg. Er enig at Ramin kanskje har driti seg ut litt, men langt ifra så mye at hun burde miste jobben sin.
At hun ble norsk statsborger i 2007 står det i alle aviser, men det avisene er dårlige på, er å gå i dybden. Hun kom til Norge i 1991, altså 17 år siden, og hun er godt utdannet. Så vidt jeg veit, så ser ikke norge, og i allefall ikke regjeringen vi har nå så veldig mye på hudfarge. De ser på det som er viktig, nemlig en god utdannelse. Denne kvinnen var godt egnet, og at hun var farget var egentlig bare en bonus. At hun er innvandrer kan jeg ikke se som noe hinder. Hvorfor skulle det det? Hun har studert i Frankrike, som ligger høyere enn Norge på karakterer, og derfor i mine øyne bedre kvalifisert.

At hun dummet seg ut, det er menneskelig. At hun ikke la alle korta på borda, det er også menneskelig, dog ikke så smart. Hun har driti seg ut, men ikke gjort noe for å få sparken, mener jeg.

Edit: Personangrep funker dårlig på det forumet her.
Sist endret av bendiks; 16. februar 2008 kl. 09:14.
Få statsråder har ialfall gjort så mye så mye dumt:
- UD-saken
- Saken med det norske statsborgerskapet
- Ektemannen sin ripe i lakken saken
- Manpower saken
- Også denne saken hvor hun ikke bare løy til Stoltenberg, men hele det norske folk.

Og ja, jeg vet det er lett å mislike noen med en annen hudfarge, men akkurat her er det meste Manuela sin skyld.
Mener du helt seriøst at hun ikke har gjort seg fortjent til og få sparken?
På onsdag kalte Stoltenberg inn til et møte med Ramina Osmundsen får at hun skulle få legge fram all fakta rundt saken. Etter møtet ble pressen innkalt til pressekonferanse, der Stoltenberg stilte seg 100% bak hanne.

Så når hun da kommer dagen etter og sier at det jeg sa i går bare var tull, setter det Jens i et så dårlig lys at han ikke hadde noe annet valg en og gi henne sparken. Det er sånn i politikk at man kommer sjeldent godt ut av en løgn. Hvis Ramina hadde kommet med sannheten fra starten av tror jeg at han fortsatt hadde vært barne og likestillings minister
Sitat av FiseFin
Mener du helt seriøst at hun ikke har gjort seg fortjent til og få sparken?
På onsdag kalte Stoltenberg inn til et møte med Ramina Osmundsen får at hun skulle få legge fram all fakta rundt saken. Etter møtet ble pressen innkalt til pressekonferanse, der Stoltenberg stilte seg 100% bak hanne.

Så når hun da kommer dagen etter og sier at det jeg sa i går bare var tull, setter det Jens i et så dårlig lys at han ikke hadde noe annet valg en og gi henne sparken. Det er sånn i politikk at man kommer sjeldent godt ut av en løgn. Hvis Ramina hadde kommet med sannheten fra starten av tror jeg at han fortsatt hadde vært barne og likestillings minister
Vis hele sitatet...
Jo, hun har driti seg ut. Mulig hun fortjente sparken, men jeg syns det er stort fokus på det at hun er farget. Burde det være det?

Det som også er litt merkelig var jo at Siv Jensen og Lars Sponheim mente at Ramin skulle gå av før de hadde noe bevis, og før Ramin la korta på bordet. Og allerede da startet det en heksejakt mot henne, som frp startet.
Sitat av Carlsberg
Få statsråder har ialfall gjort så mye så mye dumt:
- UD-saken
- Saken med det norske statsborgerskapet
- Ektemannen sin ripe i lakken saken
- Manpower saken
- Også denne saken hvor hun ikke bare løy til Stoltenberg, men hele det norske folk.

Og ja, jeg vet det er lett å mislike noen med en annen hudfarge, men akkurat her er det meste Manuela sin skyld.
Vis hele sitatet...
Ramin-Osmundsen jobbet aldri i UD (Utenriksdepartementet), men i UDI (Utlendingsdirektoratet). Det er tydelig at folk som deg som kommenterer denne saken ikke har et fnugg av anelse om hva dette dreier seg om.

Dersom en idrettsutøver får statsborgerskap (ta for eksempel Katja Nyberg), er det aldri noen som reagerer, men å gi en person med høy utdanning og kvalifikasjoner for en jobb i staten statsborgerskap, dét er skandale.

I en hvilken som helst bransje i dette samfunnet blir jobber besatt som resultat av kjennskaper og nettverk; ikke for å mele sin egen kake, men for på best mulig måte å kunne besette denne stillingen med folk man vet har kompetanse.
Jeg skrev feil, vet godt at det er UDI. Poenget er at dere skjønner hva jeg vil fram til, ikke skrivefeil.
Sitat av max-mekka
Jo, hun har driti seg ut. Mulig hun fortjente sparken, men jeg syns det er stort fokus på det at hun er farget. Burde det være det?

Det som også er litt merkelig var jo at Siv Jensen og Lars Sponheim mente at Ramin skulle gå av før de hadde noe bevis, og før Ramin la korta på bordet. Og allerede da startet det en heksejakt mot henne, som frp startet.
Vis hele sitatet...
Hudfargen burde det ikke ha vært noe stort fokus på nei! Synes det blir litt feil og skylde på at det er en heksejakt fra FRP sin side. Det er pressen som har sørget at denne saken har fått sååå stor oppmerksomhet.
Å det har denne saken fått uavhengi av om Siv og Lars hadde gått ut i media sånn som de gjorde.
viste du at de ble skrevet 2244 saker om Ramin Osmundsen iløpet av en uke?! Det er verken Siv eller Lars sin skyld.
EN annen grunn til at FRP reagerte på at Manuela Ramin-Osmundsen fikk statsrådposten var at hun hadde bodd i Norge i mange år uten å vise det minste tegn til å ville skifte statsborgerskap fra Fransk til Norsk før hun ble tilbudt statsrådpost. (Da måtte hun). Tviler sterkt på at de ikke finnes en annen person som allerede var norsk statsborger med samme kvalifikasjonene.

FRP driver ikke klappjakt på utlendinger slik mange her tror. FRP er ikke et rasist parti, selv om mange bruker denne beskrivelsen for å stigmatisere FRP velgere.
Er litt underlig at det kalles heksejakt når Ramin-Osmundsen må gå grunnet dårlige valg, mens det kalles noe helt annet når AP "tvinger" Reiten til å gå (ja, spar oss for det "han ble aldri tvunget"-opplegget. Dere vet hva jeg mener). Og hva var det det het da Valla måtte gå, eller da Brundtland løy for staten og lurte seg unna skattebetalingen?

Det er for min del ganske rart at med en gang en farget/innvandrer blir bedømt så kalles det heksejakt, diskriminering ++ - (med andre ord "det er anklagerne sin feil at vi tolket det slik vi gjorde [satt på spissen]") og når norskfødte gjør noe galt så er det deres egen griskhet, egoisme og antipatriotisme som førte dem den gale vei. To tolkninger, samme resultat - og det er jo nettopp det som er poenget her. ALLE de nevnt over gjorde feil valg og de får værsågod også stå ved de valgene, uansett om norsk, innvandrer eller annet. Det er nettopp det som skiller en god leder fra en annen, han/hun står ved det som er sagt og lærer av sine feil, samme hva!

.......
Sist endret av Icewave; 16. februar 2008 kl. 12:59.
Kverrulant
Unsub's Avatar
Trådstarter
Det at FRP driver heksejakt på henne, er det pga. hun tideligere har vært involvert i "skandaler" som kan gjøre henne uegnet som statsråd eller at hun kommer fra et annet land?


Jeg mener rasisme er et ord som lett kan bli brukt når personer med minoritetsbakgrunn blir utsatt for noe.

For eks. innvandreren som ble slått ned i SofieParken i oslo, første som skjedde var at rasisme ble ropt høyt fra alle parter, mens ved nærmere ettersyn kommer saker der lignende skjer, men forskjellen? personen som ble etterlatt av ambulansen var nordmann og fikk en liten spalte i lokalavisen.
Den største og jævligste heksejakten av alle var selvsagt da Gerd Liv ble tvunget til å gå av. Brundtland-saken var et eksempel på ekstremt dårlig dømmekraft, men også veldig overdrevet av pressa. Ramim-Osmundsen er bare enda et eksempel på media som er ute etter blod.

Nubeland:til det første spørsmålet ditt: jeg tviler ikke et sekund på at begge faktorene spilte inn.
Sist endret av DonTomaso; 16. februar 2008 kl. 15:09.
Man kan ikke ha en LO-sjef som mobber de ansatte? Trodde den saken var ganske død. Forresten dette ordet, "Heksejakt" nevnes i fleng. Er det fordi dette skal også ha noe med kvinneundertrykking og gjøre. Enda en ting som irriterer meg er hvordan folk fra forskjellige sider i politikken på død og liv skal støtte sine egne uansett hva de gjør. Blir mer et politisk spill enn det man faktisk selv mener.
Verdens beste og morsomste doktor, Trond Viggo Torgersen, uttaler seg, og har som alltid rett:
Manuela måtte gå fordi hun er kvinne

Det tidligere barneombudet mener menn lenge har rekruttert via bekjentskaper, men at det først blir kritikkverdig når aktørene er kvinner, og bruker sin egen historie som eksempel: Ble selv oppfordret Trond-Viggo forteller nå at han i sin tid selv ble oppfordret til å søke på stillingen. Han kjente i utgangspunktet ikke til utlysningen, men ble innkalt til et møte med daværende forbruker- og administrasjonsminister Einfrid Halvorsen, som meddelte den populære legen at hun mente han ville bli et veldig bra barneombud. - Jeg synes ikke det er så veldig rart. Man ber noen søke på jobber når man har lyst til å ha noen i en stilling, sier det forhenværende barneombudet
Kverrulant
Unsub's Avatar
Trådstarter
Skeid, mitt poeng er at rasisme nevnes i fleng.

Har sett alt av unnskyldninger for saken mot Ramin Osmundsen
Ting som rasisme og at hun er kvinne er dratt opp, men faktum er da at hun begikk en feil og løy til sin egen sjef og folket som har valgt henne/regjeringen hun sitter i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av FiseFin
Mener du helt seriøst at hun ikke har gjort seg fortjent til og få sparken?
På onsdag kalte Stoltenberg inn til et møte med Ramina Osmundsen får at hun skulle få legge fram all fakta rundt saken. Etter møtet ble pressen innkalt til pressekonferanse, der Stoltenberg stilte seg 100% bak hanne.

Så når hun da kommer dagen etter og sier at det jeg sa i går bare var tull, setter det Jens i et så dårlig lys at han ikke hadde noe annet valg en og gi henne sparken. Det er sånn i politikk at man kommer sjeldent godt ut av en løgn. Hvis Ramina hadde kommet med sannheten fra starten av tror jeg at han fortsatt hadde vært barne og likestillings minister
Vis hele sitatet...
kunne ikke vært mer enig, hun løy til statsministeren i det møtet hvor hun skulle oppklare hele saken, hvor hun skulle fortelle hva som var hva osv.
Stoltenberg hadde ingen grunn til å ikke tro henne, og stilte seg bak henne 100%.
Hun forteller da etterpå at det hele var oppspinn og løgn samt vridinger av hennes sannhet.
Hun er en såkalt folkevalgt, og bør da få sparken.
ikke fordi hun er mørk, men fordi hun løy til sjefen sin, og satte han i et dårlig lys, og i siste instans partiet hennes.
Så kommer mannen hennes i Dagbladet og roper rasisme!!!!!!! det er liksom det siste kortet han/hun har å spille, før de veit det går rett i dass.

Jeg mener rasisme blir for mye brukt i alle instanser. ikke bare i politikken, men også i det daglige
Jeg tok en i å stjele på butikken hvor jeg jobber, og vedkommede roper rassisme fra første stund.
Jeg sier nei; det er ikke rassisme, du stjal på lik linje med alle andre din kødd. jeg driter i om du er gul, lilla, rosa etc.
jeg opplever at rassime begrepet er voldsomt tynnet ut. det kan mange utlendinger for selv.
Sist endret av panserjohan; 27. februar 2008 kl. 13:12.
tror ikke dette har noe med hudfargen hennes å gjøre. tror det er et kjerringproblem ikke noe bakgrunnsproblem.
Utlendinger har ofte fordel i et rasisme-kort de kan spille. Dvs, hvis en mørkhudet havner i en ubehagelig situasjon hvor han eller hun blir handlet urettferdig kan de skylde på rasisme og de vil svært ofte få medfølelse og særbehandling. Det mener jeg skjedde i denne saken da ektemannen desperat prøvde seg på et rasisme-utspill i siste liten. Hadde feks Valla også vært mørkhudet ville det også blitt hylt ut om rasisme. Ikke at sakene kan sammenlignes direkte.

Jeg sier ikke at rasisme ikke eksisterer og at man ikke burde rydde opp i problemet. Men jo oftere begrepet blir brukt feil jo mer utvannet og ubrukelig blir begrepet.
At innvandrere blir diskriminert i norge er et faktum. Ikke rart de fort føler seg utsatt for rasisme pga urettferdig behandling.

Jeg f.eks er hva noen velger å kalle en "boler", og jeg vet med meg selv at jeg har veldig fort for å hoppe til konklusjoner når jeg føler meg urettferdig behandlet om at det var pga det.

Man blir defansiv når man hele tiden blir urettferdig behandlet. Gjelder bare å forstå det og ikke lage et nummer ut av hver gang noen roper rasist
Mye av problemet det norske samfunn har hatt med invandrere har bunnet ut i naiviteten som har blitt lagt til grunn for den norske innvandringspolitikk. Det har vært mye kvasi-psykologi ute og gått, mange som har ment mye om ting de vet svært lite om. Krig er forferdelig, og personer som kommer ifra krigsrammede områder kan ofte være psykisk skadet, ta feks. barnesoldater ol. Traumer er vanlig hos soldater som kommer hjem(http://www.jointogether.org/news/hea...home-with.html)
og Norge har derfor opptrådt med en forbausende naivitet når det kommer til integering av innvandrere. I mange saker hvor en innvandrer begår kriminelle handlinger, feks. som ved hendelsen hvor en mann gikk amok med kniv på trikken, henvises det til en mislykket integrering, hvor skylden legges på det norske samfunnet, og dets utilstrekkelige evne til å sørge for innvandreres integrasjon. Den sørgelige sannheten er nok at mange av personene fra krigsrammede områder har store psykiske problemer, og vil trenge psykisk hjelp om de noen gang skal klare å tilpasse seg det norske samfunnet. Når den norske stat praktiserer et system hvor psykisk skadete mennesker blir sluppet løs i samfunnet, ja da må det gå galt.

Denne praksisen kommer ikke bare til å føre til en større hyppighet av voldsepisoder og ran begått av innvandrere, men samtidig bidra til å øke det norske folks skepsis mot minoriteter.

En annen stor feil begått i norsk innvandringspolitikk, ligger i hvordan samfunnet har forholdt seg til innvandrere. Det har ikke vært noen tydelig beskjed om hvilke normer som er absolutte, og hvilke som gir rom for diskusjon. Hvis vi skal ha en innvandring i Norge er det viktig å huske på at en integrering av innvandrere må bestå i at denne gruppen må tilpasse seg det norske samfunnet, ikke vice versa. Norge må absolutt støtte og veilede innvandrergrupper i deres prosess for å bli en del av det norske samfunn, bla. ved hjelp av norskkurs og andre tiltak, men en må sende en klar beskjed om at hvis en skal bo i Norge må en tilpasse seg norske lover og regler, det er intet rom for diskusjon.

Noen ganger kan det virke som om innvandrere kan ha en tendens til å rope rasisme hvis en etnisk nordmann nekter å etterkomme en forespørsel fra en person av innvandrerbakgrunn, og derfor er det viktig å sette klare standarder for hvor langt det norske samfunn vil strekke seg i sin søken etter integrerte innvandrere, slik at sånne episoder kan unngåes.

Om det skal være en anklage om rasisme, må den være godt begrunnet og basert på beviselige forhold. Enhver kan si at han måtte stå lenge i kø på legevakten fordi han var stygg, og legevakten liker ikke stygge mennesker, men om en til stadighet skulle komme med slike anklager vil det bli håpløst å skulle granske alt.

Det viktigste steget som kan taes i integrasjonspolitikken, må sannsynligvis bli tatt av innvandrere selv. Om det skal være mulig med en integrering i det norsk samfunn må innvandrere være villige til gi slipp på deler av sin egen kultur, og omfavne deler av norsk kultur. Brutalt? muligens... Nødvendig? absolutt om de noen gang skal kunne bo i Norge.

En mer vellykket integrasjon av innvandrere i det norske samfunn, samt en mindre utbredt bruk av ordet rasisme, vil sannsynligvis kunne skape et samfunn hvor sameksistensen av kulturer vil være gjennomført på en bedre måte, med større forståelse og mindre rasisme.
Ikke glem at det er rasisme å ha ketchup og sennep på pølsa. Der er rasehat å kjøre bil. Man er også rasist dersom man misliker steining.