Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2117
hei

jeg er offer i en sak, hvor en person ble dømt. jeg var mindreårig når det skjedde. jeg har igjenom hele saken ønsket å ha så lite som mulig med denne saken å gjøre i det hele tatt, og sagt nei til avhør.

nå en liten stund etter dommen, ble jeg kontaktet av media. de har altså sendt ut dommen til media, med mitt navn.

har man ingen jævla privatliv i dette drittlandet

er det noen plass jeg kan klage på dette eller forbeholde meg mot å bli kontaktet av media igjen?

vil bare være i fred
De har ikke bare sendt dommen til media, men alle kan kreve ut offentlige dokumenter i Norge. Inkludert dommer å andre rettsdokumenter som ikke er underlagt taushetsplikt eller av andre årsaker er unntatt offentligheten som for eksempel nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser. Noe journalister ofte gjør for å avdekke skatte snusk å andre ting som er av interesse for offentligheten.
Sist endret av gudfaren; 4. juli 2023 kl. 11:10. Grunn: Typo
Sitat av gudfaren Vis innlegg
De har ikke bare sendt dommen til media, men alle kan kreve ut offentlige dokumenter i Norge. Inkludert dommer å andre rettsdokumenter som ikke er underlagt taushetsplikt eller av andre årsaker er unntatt offentligheten som for eksempel nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser. Noe journalister ofte gjør for å avdekke skatte snusk å andre ting som er av interesse for offentligheten.
Vis hele sitatet...

Så, hvis du gjør noe galt, blir satt inn, så kan jeg, en fremmed person for deg, få papirer på dommen din?
BRAND ∞ STRONG
Med mindre den er unndratt offentligheten så ja, men man må nødvendigvis ha noe kjennskap til deg eller saken i utgangspunktet
og kunne refererer til navn (ditt) sak/saks nummer etc. når man søker om få innsyn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Med mindre den er unndratt offentligheten så ja, men man må nødvendigvis ha noe kjennskap til deg eller saken i utgangspunktet
og kunne refererer til navn (ditt) sak/saks nummer etc. når man søker om få innsyn.
Vis hele sitatet...
Pluss må være innen 5 år, muligens man kan søke ved eldre saker men usikker der
Sitat av ronniba Vis innlegg
Så, hvis du gjør noe galt, blir satt inn, så kan jeg, en fremmed person for deg, få papirer på dommen din?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke en privatsak å bryte straffeloven. Men navnet på offeret er vel vanligvis anonymisert i dommen. I alle fall mindreårige. Tipper det er avisene som selv har funnet navnet til TS.
Sist endret av *pi; 4. juli 2023 kl. 23:21.
sykt at man blir straffet for å være offer. kjipt at politiet og rettsvesnet skal ødelegge omdømmet mitt slik som dette her.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det er ikke en privatsak å bryte straffeloven. Men navnet på offeret er vel vanligvis anonymisert i dommen. I alle fall mindreårige. Tipper det er avisene som selv har funnet navnet til TS.
Vis hele sitatet...
jeg fikk først høre at jeg ville bli anonymisert og så sa journalisten at han/hun fant navnet mitt i dommen.
Sitat av avail-neuron-0r Vis innlegg
sykt at man blir straffet for å være offer. kjipt at politiet og rettsvesnet skal ødelegge omdømmet mitt slik som dette her.



jeg fikk først høre at jeg ville bli anonymisert og så sa journalisten at han/hun fant navnet mitt i dommen.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg snakket med aktuelle domstolen og bedt dem anonymisere det. Men skaden er jo til dels skjedd. Hvis avisene bryter presseetiske regler kan du klage til pfu.
Kan du ikke bare si du ikke ønsker å snakke med dem?
Sitat av ronniba Vis innlegg
Så, hvis du gjør noe galt, blir satt inn, så kan jeg, en fremmed person for deg, få papirer på dommen din?
Vis hele sitatet...
Ja ingen problem. Bare å sende mail til domstolen så sender de saken til deg. Du må oppgi nok info slik at de lett finner ut hvordan sak det gjelder.
BRAND ∞ STRONG
De få gangene jeg har sett dokumenter ang. en dom har ganske mye av detaljene vært skjult slik som person opplysningene
til den/de som har blitt rammet/vært offer og at det omtrent bare er den dømtes identitet som står i klar tekst selv om dette
ikke har vært saker unndratt offentligheten.

Har som sakt bare sett noen få og ikke nok til si noe om hva som er vanlig praksis og i tillegg kan sikkert detalj nivået
variere basert på type sak.
Er ikke så mye man får gjort med det. Man må bare takke nei og legge på. Ikke trenger de å skrive sannheten heller, de velger det som gir mest klikk.