Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2614
Jeg går på VGS nå, og har begynt å tenke litt rundt karriærevalg. Jeg har erfaring innenfor en del programmeringsspråk, og vurderer å jobbe med dette i fremtiden. Selv kjenner jeg ikke mange som jobber med programmering i dag, men jeg tenker det nok eksisterer noen her på freakforum. Så til dere har jeg noen spørsmål.

Hvor er det man jobber med programmering? Selv ser jeg for meg stort sett kun bedrifter i privat sektor.

Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?

Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?

Er det en irriterende jobb? Jeg ser jeg for meg at en arbeidsdag ender opp med mest kjefting på pcen over at den ikke vil kjøre koden, mens det blir relativt lite kodeskriving..

Takker så mye for alle konstruktive svar.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Hvor er det man jobber med programmering? Selv ser jeg for meg stort sett kun bedrifter i privat sektor.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet jobber man med programmering både i privat og offentlig sektor, men du har kanskje rett i at det er flere programmerere i privat sektor.

Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på bedriften, utdannelsen du har, erfaring og hvor du bor, men generelt sett har jeg inntrykk av at flinke programmerere har ganske fet lønn fordi det er vanskelig å få tak i flinke folk, og fordi det de driver med er veldig spesialisert.

Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?
Vis hele sitatet...
Jeg drev med programmering på hobbybasis før, men jobber ikke med det i dag. Vil ikke si jeg har mistet interessen helt, men har vel funnet ut at jeg ikke er interessert nok til å jobbe med det hele dagen lang.

Er det en irriterende jobb? Jeg ser jeg for meg at en arbeidsdag ender opp med mest kjefting på pcen over at den ikke vil kjøre koden, mens det blir relativt lite kodeskriving..
Vis hele sitatet...
Jobber ikke direkte med programmering selv, men er i IT-bransjen, og har jobbet litt med programmering i forbindelse med jobb. Vil ikke si det er irriterende, men ser ikke for meg at jeg kan trives med å jobbe bare med programmering. Litt programmering i små mengder er bare artig, men er primært drift som interesserer meg.

Rådet mitt er at du hovedsakelig bør ha en personlig interesse for programmering om du skal jobbe med det. Hvis du ikke trives med det blir det veldig fort kjedelig og tungvindt. Da er det bedre å finne noe annet man vet man kan trives med.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Hvor er det man jobber med programmering? Selv ser jeg for meg stort sett kun bedrifter i privat sektor.
Vis hele sitatet...
Fleste jobbene er i privat sektor.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?
Vis hele sitatet...
Det varierer mye. Som nyutdannet med mastergrad uten profesjonell arbeidserfaring starter mange mellom 380.000 - 440.000. Jeg hadde selv bare en bachelorgrad, men jobbet 60% stilling som utvikler ved siden av studiene, så startet på 460.000 etter endt utdannelse. Erfaring og talent har mye å si. Utdannelsen er i stor grad en formalitet. Man kan også bli senior relativt tidlig (omkring 7 års arbeidserfaring), og da ligger lønn som regel fra 600.000 og oppover, alt etter hvor man jobber og hvor flink man er.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Liker fortsatt godt å sette meg ned å jobbe på hobbyprosjekter når jeg har tid til det. Lærer veldig mye igjennom å jobbe som utvikler, og den kunnskapen og erfaringen gjør at jeg kan lage enda mer spennende ting på fritiden.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Er det en irriterende jobb? Jeg ser jeg for meg at en arbeidsdag ender opp med mest kjefting på pcen over at den ikke vil kjøre koden, mens det blir relativt lite kodeskriving..
Vis hele sitatet...
Det er vel mer et problem mens man lærer seg programmeringsspråk. I en arbeidssituasjon kan du stortsett språkene og teknologiene du jobber med, så det går relativt lite tid med på at ting ikke vil kjøre.
Sist endret av danielsk; 7. januar 2014 kl. 18:51.
Hvor er det man jobber med programmering?
Maaaaaange forskjellige steder. Alt fra konsulentvirksomhet med mangemange utviklere til fraktebåter og tungproduksjonsbedrifter.
Aller flest stillinger er det i privat sektor, men det er ikke noe stress å få jobb innen det offentlige(faktisk helt ok lønn i offentlig sektor til tider også)

Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?
Fra en 350.000 cirka til godt over millionen. Regn med å starte som ferdigutdannet på rundt 400k(store variasjoner sånn btw)

Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?
Hobby og hobby.. Det holder liksom med å programmere fra 08:00 til 16:00, men man kan fint ha et par prosjekter på fritiden også. Kjenner ganske mange utviklere som gjør mye utviklingsarbeid på fritiden, men det blir ofte noe annet. Man sitter ikke å koder nettbutikk eller styringssystemer for printere på fritiden liksom

Er det en irriterende jobb?
Til tider er det svært irriterende, men det er også utrolig givende. Dette er den jobben jeg er mest tilfreds med sånn all over, selv om man banner i tastaturet til tider.
Sist endret av moret; 7. januar 2014 kl. 18:55.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Hvor er det man jobber med programmering? Selv ser jeg for meg stort sett kun bedrifter i privat sektor.
Vis hele sitatet...
Begge deler, men det offentlige bruker mye konsulenter fra andre selskaper og har kun et mindretall fast-ansatte.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?
Vis hele sitatet...
Relativt grei. De fleste jeg kjenner med masterutdanning har per dags dato start-lønn på mellom 450.000 og 550.000, mens folk med cirka 5 års erfaring ligger i overkant av 700.000 (privat sektor).

Sitat av Proggy Vis innlegg
Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?
Vis hele sitatet...
Det blir ikke alltid sånn at det første du har lyst etter jobben er å jobbe med hobby-prosjekter. Og hvis det så ender man gjerne opp med å jobbe med noe helt annet. (f.eks. om man jobber med å utvikle en webside på jobb så kanskje man prøver å lage et spill eller mobilapp hjemme). Men uansett, hvorfor klage? Man får jo jobbe med noe man liker. Men 8 timer 5 dager i uka kan i enkelte tilfeller bli nok selv med noe man synes er veldig gøy.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Er det en irriterende jobb? Jeg ser jeg for meg at en arbeidsdag ender opp med mest kjefting på pcen over at den ikke vil kjøre koden, mens det blir relativt lite kodeskriving..
Vis hele sitatet...
Om du synes det er en irriterende jobb fordi koden ikke funker, og du har en merkelig feil du absolutt ikke klarer å finne - så har man valgt feil yrke. Skal man jobbe som utvkler må man være glad i å prøve å løse problemer og trives med utfordringen. Mestringsfølelsen av å endelig få det til er i hvertfall det jeg liker best med utvikling. Men man kan heller ikke alltid forvente å få store utfordringer, mye er også rutinearbeid: altså lage ting som ligner veldig på ting du kanskje har laget tidliggere. Man det er en god variasjon.
Skulle kanskje nevnt at jeg da sier rundt 400k i begynnerlønn, det er med bachelorgrad. Mer utdannelse vil ofte si mer i startlønn.
Proggy's Avatar
Trådstarter
Flotte svar. Ser for meg at prosjekter man jobber med i jobbsammenheng ofte blir langt mer omfattende og vanskeligere enn hva en gjør alene på privat basis på "gutterommet". Det var derfor jeg la til siste spørsmål. Det er det å løse utfordingene tilslutt som er morsomt og givende. Det er derfor jeg har det som hobby. Har også noen flere spørsmål det hadde vært flott å fått svar på.

Hvilke programmeringsspråk er mest attraktivt å kunne når man skal ut i jobb? I dag har jeg stort sett kun erfaring med utvikling på mobile enheter og noe web.. vet ikke hvor langt man kommer med det

Angående utdannelse så er det vel forskjellige "linjer" å velge basert på hvilke programmeringsspråk man har lyst til å lære på universitet tenker jeg. Akkurat dette har jeg ikke gjort så mye research på. Har dere noen anbefalinger innenfor hva jeg bør velge etter hvor det er størst etterspørsel på dagens arbeidsmarked?
Sist endret av Proggy; 7. januar 2014 kl. 19:49.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Flotte svar. Ser for meg at prosjekter man jobber med i jobbsammenheng ofte blir langt mer omfattende og vanskeligere enn hva en gjør alene på privat basis på "gutterommet". Det var derfor jeg la til siste spørsmål. Det er det å løse utfordingene tilslutt som er morsomt og givende. Det er derfor jeg har det som hobby. Har også noen flere spørsmål det hadde vært flott å fått svar på.

Hvilke programmeringsspråk er mest attraktivt å kunne når man skal ut i jobb? I dag har jeg stort sett kun erfaring med utvikling på mobile enheter og noe web.. vet ikke hvor langt man kommer med det

Angående utdannelse så er det vel forskjellige "linjer" å velge basert på hvilke programmeringsspråk man har lyst til å lære på universitet tenker jeg. Akkurat dette har jeg ikke gjort så mye research på. Har dere noen anbefalinger innenfor hva jeg bør velge etter hvor det er størst etterspørsel på dagens arbeidsmarked?
Vis hele sitatet...
et eller annet med fokus på å faktisk programmere. Det finnes mange utdanninger som gir dette, og har du en fullstendig masterutdanning hvor du har lært mye programmering så er du relativt attraktiv på arbeidsmarkedet uansett. F.eks. vil informatikk og data-teknikk være veldig relevante fra alle de ulike universitetene.
Hvilke programmeringsspråk er mest attraktivt å kunne når man skal ut i jobb?
Spiller i grunnen ikke så himla stor rolle. Kan du programmere så kan du programmere liksom. Men, om man tar en titt på finn.no på ledige stillinger så er det C#(ASP.NET), Java, php og web-språkene(javascript, html, css) som er de største.

Har dere noen anbefalinger innenfor hva jeg bør velge etter hvor det er størst etterspørsel på dagens arbeidsmarked?
Det er bare å ta turen innom univeristenes hjemmesider og finne en linje som har faktisk programmering på fagplanen. Den utdanningen med mest "prestisje" er vel informatikk på NTNU, men det er marginal forskjell på de ulike universitetene i Norge og du er relativt safe uansett hvor du måtte gå og hva navnet på studiet er.
Sitat av Proggy Vis innlegg
Hvor er det man jobber med programmering? Selv ser jeg for meg stort sett kun bedrifter i privat sektor.
Vis hele sitatet...
Ikke kun, men de fleste jobber i det private ja. Det er jo også en del tidligere studiekamerater som jobber i staten, typisk i ulike direktorater o.l.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Hva er sånn ca en årslønn innenfor yrket?
Vis hele sitatet...
Tallene de andre har nevnt ser riktige ut.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Og for deg som har/har hatt programmering som hobby; har jobben ført til at du har mistet interessen for det?
Vis hele sitatet...
For egen del har det faktisk det, men jeg ser det er en god blanding blant de jeg kjenner med samme type jobb og/eller utdanning.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Er det en irriterende jobb? Jeg ser jeg for meg at en arbeidsdag ender opp med mest kjefting på pcen over at den ikke vil kjøre koden, mens det blir relativt lite kodeskriving..
Vis hele sitatet...
Med litt erfaring blir det sjelden til at ny kode du skriver ikke vil kjøres.

Det mange finner irriterende er gammel kode skrevet av andre. De fleste systemutviklere vil etterhvert jobbe mye med legacykode, og det blir mye banning over snarveier og dårlig design gjort for fem år siden av noen som ikke lenger jobber samme sted. Slike snarveier fører til at det som burde ha tatt en halv dag heller tar en uke, samtidig som du har all grunn til å anta at du introduserer bugs.

Sitat av Proggy Vis innlegg
[...] Ser for meg at prosjekter man jobber med i jobbsammenheng ofte blir langt mer omfattende og vanskeligere enn hva en gjør alene på privat basis på "gutterommet". [...]
Vis hele sitatet...
Det kan man trygt si, men det er noe jeg faktisk finner veldig spennende. Det er langt mer morsomt (synes jeg) å jobbe i et stort miljø der man må forholde seg til 50-100 ingeniører enn å sitte for seg selv og kode.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Hvilke programmeringsspråk er mest attraktivt å kunne når man skal ut i jobb? I dag har jeg stort sett kun erfaring med utvikling på mobile enheter og noe web.. vet ikke hvor langt man kommer med det
Vis hele sitatet...
Dette har lite å si, men om du lærer deg to litt ulike språk - f.eks. C# og Python - skulle du være godt rustet.

Et lite tips: Det er sjokkerende mange nyutdannede systemutviklere som aldri har brukt et API, ikke kan lese eller skrive dokumentasjon, eller kan praktisk talt intet om datakommunikasjon. Husk at det er flere ting enn rene kodeegenskaper som er veldig viktige i arbeidslivet.

Sitat av Proggy Vis innlegg
Angående utdannelse så er det vel forskjellige "linjer" å velge basert på hvilke programmeringsspråk man har lyst til å lære på universitet tenker jeg. Akkurat dette har jeg ikke gjort så mye research på. Har dere noen anbefalinger innenfor hva jeg bør velge etter hvor det er størst etterspørsel på dagens arbeidsmarked?
Vis hele sitatet...
Av norske utdannelser har det ikke så voldsomt mye å si, men jeg vil råde deg til å ta et av de teoritunge og ikke alt for spesialiserte linjene ved inten UiO eller NTNU. Husk at bransjen er i stadig endring med tanke på programmeringsspråk og verktøy, men at grunnleggende konsepter du lærer aldri vil bli utdaterte.