Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 9900
Er det flere enn meg som blir irritert av denne syklisten?

http://www.youtube.com/user/StyreStem?feature=watch

http://www.dagbladet.no/2013/06/19/n...oslo/27784591/


Jeg sykler selv til og fra skole og jobb å sykler alltid på gangveien og hensynsfullt.

Men kjenner jeg blir irritert av alle de kondomdress kledde supermanwannabe folka som freser rundt å ikke tar hensyn til hverken barn eller andre.

Er jo bare flaks at ikke flere busser og lastebiler har kjørt over de.

En ting jeg har lurt på å gjøre når jeg går er å bare gå i vanlig tempo på gangveien, også kommer en racer i 100 km/t uten å bremse eller bruke ringeklokka, men jeg flytter meg ikke. Blir spennende å se hva som skjer.

Eller enda værre når jeg kjører stor jobbbil og de sykler ut i kryss på rødt lys.

Problemet er jo at det ikke bare en en dust som gjør dette. Det virker som om det er en generell mangel på respekt for regler. Politiet burde bøtelagt og beslaglagt syklene.
Sist endret av jalig; 21. juni 2013 kl. 16:22.
Det virker som de følger trafikk reglene litt tilfeldig, sier de har lovt til å være på veien (dette er riktig), men de driter i om de sykler for sakte eller det at stopp og vikeplikt skilt gjelder for dem også, eller som sagt over røde lys. De ser vel det mer som trafikk etikette enn regler...
For min del så er jeg ikke så mye ute i trafikken og opplever de verste syklistene. Men jeg er enig i at det finnes noen som "tar for seg" i trafikken. De burde ikke hatt lov til å sykle på veier.

Har opplevd å nesten kjøre på noen. Jeg kom i normal fart mot et ganske oversiktlig fotgjengerfelt. Jeg så ingen komme fra noen sider. Da jeg var ca 50 meter unna i ca 50 km\t kom det en syklist kanskje like fort (ca 50 km\t) fra høyre mot gangfeltet. Jeg så han bremset, og regnet med at han skulle stanse, men jeg bremset likevel. Glad er jeg for det, for han enset meg ikke engang, og han løftet det ene beinet over på den andre siden mens han bremset, og jogget raskt uti fotgjengerfeltet. Jeg bremset hardt for ikke å kjøre på han.

Jeg er klar over at han fulgte loven, men han gjorde det -såvidt- det var! Det kan man ikke gjøre i trafikken, man må holde seg -godt på innsiden-.

Har ikke glemt den episoden der nei.

Jeg mener forøvrig at det skal være all ære til de som sykler for å spare miljø, men når det sinker veldig mange og\eller skaper mange farlige situasjoner, er det faktisk bedre å ta bilen og velge bort sykkelen.
Sist endret av Taurean; 21. juni 2013 kl. 16:39.
er nok like mange psycho bilister som syklister... vist det ikke er dem samme personene hmm
Noen syklister ødelegger ryktet for mange.

Forøvrig skal syklister som bruker gangfeltet sykle i gangfart (15 km/t ish), syklister som bruker veien skal holde trafikkflyten, altså stort sett fartsgrensen.

Forøvrig skal syklister som bruker gangfeltet gå av sykkelen når de skal krysse vei ved bruk av gangoverfelt (overgangsfelt?), og de som bryter denne regelen kan bli bøtelagt, det samme gjelder andre regler.

Problemet er som med biltrafikken at politiet har ikke tid/ressurser/ork/mulighet til å kontrollere nok langs veiene.
Personlig har jeg nå kjørt i 5 år, og blitt stoppet i kontroll 3 ganger, samt 1 gang blitt vinket inn til siden tilfeldig og sett 5-6 laserkontroller. Det synes egentlig jeg er litt lite i forhold til antall kilometer tilbakelagt på veien.

Forøvrig har ikke syklisten som du viste til i Dagbladet brutt loven, bilen bak derimot har gjort det. Og taxisjåføren er den som burde vært bøtelagt.
Sist endret av OnklD; 21. juni 2013 kl. 16:42.
maks fart på gangfelt er 30 km/t
Sitat av zlagther Vis innlegg
maks fart på gangfelt er 30 km/t
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Pepra inn fra barneskolen, men ser nå som jeg så etter kilder at dette bare er tøys. Det som er enda er at de fleste gangfelt er bygd sånn at det er vanskelig å kommer over 30 km/t.
De kan jo ikke sykle i 50km/t på sykkelstien heller hvor barn og sånne ting går.

På vei til jobb er det en veldig svingete vei, og når det er fint vær kryr det av syklister på denne veien. De kutter svingene og sykler gjerne 3-4 stykk i bredden. Aner ikke hvor mange ganger jeg har måtte bremse på stivt hjul. De gjør det jo bare farlig for deg selv. Hadde ikke forundret meg om jeg en dag hadde kjørt på en at jeg hadde fått skylda da.

Får også ofte fingeren fra syklister når jeg kjører forbi dem, hvorfor aner jeg ikke da de burde skjønne at de kommer til å bli forbikjørt.

De burde kjøre rundt med sivilbil og bøtelegge uansvarelige syklister.
Han karen i videoen som Dagbladet la ut forstår jeg meg ikke på. Han har jo sykkelvei ved siden av seg, men sykler isteden midt i veien og så kjefter han på andre. I et hvilket som helst annet land enn Norge hadde han blitt meid ned.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Han karen i videoen som Dagbladet la ut forstår jeg meg ikke på. Han har jo sykkelvei ved siden av seg, men sykler isteden midt i veien og så kjefter han på andre. I et hvilket som helst annet land enn Norge hadde han blitt meid ned.
Vis hele sitatet...
+1. Den kvinnelige syklisten ved siden av holder nesten samme fart som han samtidig som hun ikke ødelegger for resten av trafikkbildet. Selv om du har loven på din side betyr det ikke at du må gjøre noe dumt, liksom.
Det var nevnt et sted at denne fyren er en notorisk kverulant. For ham handler det vel mer om å få til dagens krangel på en eller annen måte, enn det handler om trafikkregler.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
+1. Den kvinnelige syklisten ved siden av holder nesten samme fart som han samtidig som hun ikke ødelegger for resten av trafikkbildet. Selv om du har loven på din side betyr det ikke at du må gjøre noe dumt, liksom.
Vis hele sitatet...
I tillegg så har han ikke loven på sin side når han forsinker trafikken, spesielt midt i Oslo midt på dagen. I Spania og andre steder hadde han ligget i grøftekanten med herpa sykkel.
Både syklister og bilister har samme rettigheter og plikter i veibanen. Alle sammen skal opptre varsomt, hensynsfullt, og aktpågivende i trafikken. Det er ikke å opptre aktpågivende og varsomt å sykle midt i veibanen bare fordi man mener at man har rett til det. Å sykle i veibanen kan dessuten være farlig. Spesielt i 80-sonene der en syklist ikke har mulighet til å følge trafikken, og hvis det skjer noe så går det mye hardere utover en syklist enn en bilist.

På gang-og sykkelveien må alle syklister selvfølgelig være aktpågivende og tilpasse farten etter forholdene, akkurat som bilister må gjøre i trafikken. Mange syklister hevder sin rett til å sykle midt i veien fordi de ikke vil vise den samme aktsomheten ovenfor gående på gang-og sykkelveien som de krever at bilister skal vise overfor syklister i veibanen. Men det finnes også veldig mange bilister som oppfører seg som komplette idioter.
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-4040408.html
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Han karen i videoen som Dagbladet la ut forstår jeg meg ikke på. Han har jo sykkelvei ved siden av seg, men sykler isteden midt i veien og så kjefter han på andre. I et hvilket som helst annet land enn Norge hadde han blitt meid ned.
Vis hele sitatet...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
+1. Den kvinnelige syklisten ved siden av holder nesten samme fart som han samtidig som hun ikke ødelegger for resten av trafikkbildet. Selv om du har loven på din side betyr det ikke at du må gjøre noe dumt, liksom.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Det var nevnt et sted at denne fyren er en notorisk kverulant. For ham handler det vel mer om å få til dagens krangel på en eller annen måte, enn det handler om trafikkregler.
Vis hele sitatet...
Sitat av zlagther Vis innlegg
I tillegg så har han ikke loven på sin side når han forsinker trafikken, spesielt midt i Oslo midt på dagen. I Spania og andre steder hadde han ligget i grøftekanten med herpa sykkel.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra artikkelen dere snakker om:

[..]og holder god nok fart til å følge trafikken,[..]

[..]Det er ingen tvil om at det han gjør er lovlig.[..]

[..]Han følger trafikkflyten og det er ingen grunn til at han skal utsette seg for fare ved å kjøre ut til siden for å slippe en bil et hakk lenger fram i køen[..]
Vis hele sitatet...
Altså handlet syklisten i henhold til lovverket ettersom man ser av videoen at han holder fint følge med bilene i feltet ved siden av.

Personlig skjønner jeg godt at han stoppet for å si ifra til taxisjåføren, det hadde jeg også gjort om noen kjørte så tett opp i baken på min bil eller sykkel.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Han karen i videoen som Dagbladet la ut forstår jeg meg ikke på. Han har jo sykkelvei ved siden av seg, men sykler isteden midt i veien og så kjefter han på andre. I et hvilket som helst annet land enn Norge hadde han blitt meid ned.
Vis hele sitatet...
Det har kanskje noe med at man blir lei av å bli forbikjørt med 10 cm klaring etterhvert. Midt i veien føles og er så utrolig mye tryggere enn helt på siden av veien. På den annen side, jeg har god erfaring med at bilister holder bedre avstand ved forbikjøring om man som syklist ligger midt i veien og heller slipper forbi biler ved å kjøre litt til sida når det er klart.
Virker ikke som at alle har tatt innover seg at forbikjøring av sakteregående kjøretøy er trygt eller lov på svingete, tett trafikkerte eller generelt uoversiktlige veien bare fordi man selv ikke er i fare. (Bilister kan jo bare kjøre tilbake på høyre side om det kommer noen i møte under forbikjøring av syklist uten noen som helst fare for egen fysiske helse.)

Forøvrig kan alle som kjører så nære bakfangeren min som taxien var bakhjulet til denne syklisten forvente at jeg hjelper dem med å holde 3-sekunders regelen ved å bremse til 20-30 kmt, og muligens være klar for at jeg bremser for "ekorn". Møkkafolk
Sist endret av Wilibald; 21. juni 2013 kl. 18:17.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg siterer fra artikkelen dere snakker om:



Altså handlet syklisten i henhold til lovverket ettersom man ser av videoen at han holder fint følge med bilene i feltet ved siden av.

Personlig skjønner jeg godt at han stoppet for å si ifra til taxisjåføren, det hadde jeg også gjort om noen kjørte så tett opp i baken på min bil eller sykkel.
Vis hele sitatet...
Igjen, selv om du har loven på din side trenger du ikke å oppføre deg som en idiot. Det er minst 3 andre syklister på den videoen hvorav alle klarer å holde seg på sykkelstien. Hvorfor den sykkelstien er farlig for han og ingen andre skjønner ikke jeg. Nesten alle andre syklister klarer å holde seg i sykkelsti eller sykle rolig på fortau, men noen få idioter som alltid skal kle seg i full kondomdrakt ødelegger ryktet til resten av oss som sykler. Nå har jeg aldri syklet i Oslo da, men her i Bergen er ikke sykkelstiene noe bedre enn det der, allikevel klarer jeg alltid å holde sykkelfeltet.

Han sier jo basicly det de fleste syklister av den typen mener; "jeg har lov å kjøre her og det er ingenting du kan gjøre med det". Selv om du har en racersykkel til 30000 betyr ikke det at du klarer å holde følge med bilene. Som tidligere sagt så hadde det vært null problem for han å bare kjøre litt til høyre inn i -sykkelfeltet- slik at taxien fikk komme forbi.

Personlig kjønner jeg godt at taxisjåføren ble irritert av syklisten som ikke klarte å holde seg en meter til høyre i sykkelfeltet, det hadde jeg og blitt hvis jeg måtte ligge rett bak en sykkel som ikke klarte å holde feltet sitt.
Syklister er dritirreterende. Grunnet at de oppførerer seg som både bilister og fotgjenger, alt etter hva som passer dem. Eksempel: en syklist kjører i veien, men kjører over fotgjengerfelt der en bil ellers måtte stoppet. Er jo helt jævlig å kjøre bak en syklist som kjører i 30km/t når det er et helt fint fotgjengerfelt rett ved siden av..
jalig's Avatar
Trådstarter
Selv om denne personen mener at sykkelstien er for smal for han så kunne han jo sikkert holdt seg sånn ca i sykkelstien da, da ville alle andre kunne lett kjørt forbi.
HAHAHAHAHA

Dere burde se denne hvis dere irriterer dere over sykelister XD

http://www.youtube.com/watch?v=K12a3p-_dgM
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Igjen, selv om du har loven på din side trenger du ikke å oppføre deg som en idiot. Det er minst 3 andre syklister på den videoen hvorav alle klarer å holde seg på sykkelstien. Hvorfor den sykkelstien er farlig for han og ingen andre skjønner ikke jeg. Nesten alle andre syklister klarer å holde seg i sykkelsti eller sykle rolig på fortau, men noen få idioter som alltid skal kle seg i full kondomdrakt ødelegger ryktet til resten av oss som sykler. Nå har jeg aldri syklet i Oslo da, men her i Bergen er ikke sykkelstiene noe bedre enn det der, allikevel klarer jeg alltid å holde sykkelfeltet.

Han sier jo basicly det de fleste syklister av den typen mener; "jeg har lov å kjøre her og det er ingenting du kan gjøre med det". Selv om du har en racersykkel til 30000 betyr ikke det at du klarer å holde følge med bilene. Som tidligere sagt så hadde det vært null problem for han å bare kjøre litt til høyre inn i -sykkelfeltet- slik at taxien fikk komme forbi.

Personlig kjønner jeg godt at taxisjåføren ble irritert av syklisten som ikke klarte å holde seg en meter til høyre i sykkelfeltet, det hadde jeg og blitt hvis jeg måtte ligge rett bak en sykkel som ikke klarte å holde feltet sitt.
Vis hele sitatet...
I hvilken sammenheng oppfører han seg som en idiot? Når han holdt samme fart som bilene og ikke var til hinder for trafikken, kanskje?
Når en syklist ikke er et trafikkhinder (altså holder samme fart som resten av trafikken), ser jeg ikke problemet, jeg ser heller ikke poenget med å absolutt måtte kjøre forbi, taxien kunne jo ikke kjørt noe fortere uansett.

Men nei, ikke alle syklister klarer å holde følge med trafikken, men denne mannen klarte jo dette utmerket.

Grunnen til at han ikke holdt seg en meter til høyre var vell faren for å ikke bli sett av biler, akkurat samme grunn til at motorsyklister stort sett ligger midt på veien eller nærmere midtstripen enn vegskulderen.
"Det er jo FLOTT sykkelsti rett ved siden av".
Det heter som REGEL "gang og sykkelsti" av en grunn. Den er kombinert for både syklende og gående, og dersom det er gående der så skal syklister holde gangfart. I tillegg må syklisten vike for dyr, gående, barnevogner, barn, steiner, glassbiter, søppel, greiner og mye annet. Og som om det ikke er nok, så er slike "sykkelstier" svært sjeldent effektivt lagt opp i forhold til hovedfartsårer. Etter ett par hundre meter kan plutselig veien gå i en helt annen retning enn hvor man har tenkt seg, eller til og med slutte helt, UTEN at det er skiltet om det. Er man lite kjent blir det å følge en "gang og sykkelsti" ren gjetting og har man flaks kan man følge den halve veien før man må av sykkel, over veien og over på ny "gang og sykkelsti".

"Syklisten ligger MIDT i veien".
JA, for EGEN SIKKERHET. Om syklisten ligger på veiskulderen, slik mange DESSVERRE gjør, så vil flere bilister få inntrykk av at det er bedre plass og vil ta flere og større tjangser på å kjøre forbi. Kun med små marginer i avstand. Og hva skjer når bilisten innser at det var dumt når det kommer en bil i mot? Han vil selvfølgelig legge seg over i høyre kjørefelt igjen snarest mulig uten å forsikre seg om at syklisten faktisk har plass. VELDIG risikabelt. For syklisten naturligvis. Skal man kjøre forbi en syklist, eller enhver saktegående trafikant, så skal man legge seg HELT over på venstre side(og aller helst skal det være to felt for god avstand). Om det ikke er tid eller plass nok til å legge seg helt ut er det ikke tid eller plass nok til å kjøre forbi i det hele tatt. Punktum.

"Syklister gir ALLTID f**n i regler".
Stereotypisk utsagn som er feil. De fleste har ett dårlig forhold til syklister og man husker dermed alltid de syklistene som gjør feil. Ikke alle de andre som oppfører seg helt fint. Man tror man har rett, og ser etter bekreftelse på dette, aka bekreftelsesbias. Eg legger som regel merke til Audi'er og BMW'er som kjører fort. Mer enn de andre. Eg tror allikevel ikke at Audi eller BMW sjåfører er større idioter enn andre.

"Syklister har ingenting i veien å gjøre".
Feil. Syklister har lov til å kjøre i veien(ikke motorvei!) akkurat som mange andre. Deal with it.
det som er litt gøy, er at de som sykler ofte glemmer at de også har en plikt i trafikken, dette gjelder alle som ferdes på hjul i trafikken. og det er at om du er til unødig hinder for andre, så skal du vike og slippe de frem....

de fleste sylister følger dette. bare ikke de forpulte folka som drar på seg denne kondomdressen de har betalt i dyre dommer for og reklamere gratis for de store sykkel agene der ute... man skulle tru at kondomdressen ofte er så trang at vettet spretter ut av knotten.

greit nok at syklister også har lov til og bruke veien, men hvorfor hevde seg så sterkt? hvem er det som får vondest om syklisten blir påkjørt bare fordi han har retten på sin side?

sikkert gøy og sitte hjemme nyseparert og sikle i rullestolen sin, bare fordi man hadde "retten" på sin side.

bruk sunn fornuft, så skal man klare og være både syklist og bilist på veien sammen. men det må gå ann og snu seg og se at man er til hinder for andre og da være behjelpelig og sleppe fram raskere trafikk
Sist endret av DSlhm; 21. juni 2013 kl. 22:22.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
det som er litt gøy, er at de som sykler ofte glemmer at de også har en plikt i trafikken, dette gjelder alle som ferdes på hjul i trafikken. og det er at om du er til unødig hinder for andre, så skal du vike og slippe de frem....

de fleste sylister følger dette. bare ikke de forpulte folka som drar på seg denne kondomdressen de har betalt i dyre dommer for og reklamere gratis for de store sykkel agene der ute... man skulle tru at kondomdressen ofte er så trang at vettet spretter ut av knotten.

greit nok at syklister også har lov til og bruke veien, men hvorfor hevde seg så sterkt? hvem er det som får vondest om syklisten blir påkjørt bare fordi han har retten på sin side?

sikkert gøy og sitte hjemme nyseparert og sikle i rullestolen sin, bare fordi man hadde "retten" på sin side.

bruk sunn fornuft, så skal man klare og være både syklist og bilist på veien sammen. men det må gå ann og snu seg og se at man er til hinder for andre og da være behjelpelig og sleppe fram raskere trafikk
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men i den aktuelle saken var ikke syklisten til hinder for trafikken, og vi får et eksempel på en yrkessjåfør som burde bytte jobb.
jeg dro alt på generell basis
Trygghetsfølelsen i sykkelfeltet ned Kirkeveien

Det er ikke akkurat uforståelig at han velger veibanen da en slik hastighet på dette sykkelfeltet fort kan ende galt.
Han holder også trafikkflyten. Legg merke til den røde varebilen i begynnelsen av DB sitt klipp, som syklisten etter to stopp på totalt rundt 15 sekunder, klarer å ta igjen mot slutten av opptaket.
Sitat av OnklD Vis innlegg
I hvilken sammenheng oppfører han seg som en idiot? Når han holdt samme fart som bilene og ikke var til hinder for trafikken, kanskje?
Når en syklist ikke er et trafikkhinder (altså holder samme fart som resten av trafikken), ser jeg ikke problemet, jeg ser heller ikke poenget med å absolutt måtte kjøre forbi, taxien kunne jo ikke kjørt noe fortere uansett.
Vis hele sitatet...
Se på de 40 første sekundene av filmen, det ser jo helt klart ut som at den rød bilen samt bilene i feltet ved siden av kjører fra han. Ja, han tar den rød bilen igjen ved neste lyskryss, men det er særdeles vanskelig for bilene bak han å se, og det viser at han ikke klarer å kjøre i det tempoet som kreves i en høyt trafikkert bilvei. Noe som skaper farlige situasjoner for alle. Taxisjåføren sier jo "så hold fartsgrensa da"... Når du absolutt skal kjøre mitt i bilveien med sykkel kan du ikke forvente at alle skal holde stor avstand fra deg - da blir du behandlet som en av bilene på veien, og det hadde blitt kaos hvis alle skulle stoppet mitt i veien å klagd på at bilen bak ligger for nært.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Grunnen til at han ikke holdt seg en meter til høyre var vell faren for å ikke bli sett av biler, akkurat samme grunn til at motorsyklister stort sett ligger midt på veien eller nærmere midtstripen enn vegskulderen.
Vis hele sitatet...
Hvis du er redd for å ikke bli sett så kjør for faen ikke så jævlig fort med en sykkel da. Spesielt ikke en racersykkel på humpete asfalt. Hvis han hadde falt i den farten mens han kjørte mitt i bilveien hadde han blitt meid ned av fyren bak. Han har for øvrig en video av seg selv der han faller og biler er nødt til å stoppe for han.

Igjen, hvis jeg tar sykkelen istedenfor bil beregner jeg som regel litt bedre tid da jeg vet at jeg ikke bør sykle midt i veien hvor det er særdeles raskest å sykle. Litt fordi jeg vet hvor plagsomt og ekkelt det er å kjøre bil bak en syklist og fordi det er livsfarlig for meg selv - selv om jeg mest sannsynlig hadde klart å holde fartsgrensen i visse områder. Det var minst TRE andre syklister i den videoen som klarte å bruke enten sykkelfeltet eller fortauet ved siden av. Her er en video fra samme fyr hvor han har funnet en skikkelig sykkelsti. Der kan du sykle så fort du bare vil uten at noen bryr seg, men når du er i en bilvei med en sykkel bør du ta det rolig. Litt selvinnsikt bør man ha.

Sitat av nomore Vis innlegg
"Det er jo FLOTT sykkelsti rett ved siden av".
Det heter som REGEL "gang og sykkelsti" av en grunn.
Vis hele sitatet...
Gang og sykkelsti finner man ved mindre trafikkerte veier og der det er plass til det, men har du lagt merke til disse små veiene ved siden av bilveien hvor det er et stort hvitt merke av en sykkel? Fortauet er som regel ved siden av der igjen. Se video fra trådstarter så skjønner du poenget. Gang og sykkelsti er for øvrig et helt annet tema som også burde vært tatt opp da det er livsfarlig å gå på tur med hunden i slike områder når det kommer en syklist i 40km/t og suser forbi deg.

Sitat av nomore Vis innlegg
JA, for EGEN SIKKERHET. Om syklisten ligger på veiskulderen, slik mange DESSVERRE gjør.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på vei-skulder og sykkelsti. En sykkelsti er godt merket opp, og det har for øvrig aldri vært poenget at folk skal øve seg på tour de france i en sykkelsti. Du er syklist og jævlig utsatt for alt, allikevel velger du å sykle i 40km/t bare fordi du har lov.

Sitat av OnklD Vis innlegg
"Syklister gir ALLTID f**n i regler".
Stereotypisk utsagn som er feil. De fleste har ett dårlig forhold til syklister og man husker dermed alltid de syklistene som gjør feil. Ikke alle de andre som oppfører seg helt fint. Man tror man har rett, og ser etter bekreftelse på dette, aka bekreftelsesbias. Eg legger som regel merke til Audi'er og BMW'er som kjører fort. Mer enn de andre. Eg tror allikevel ikke at Audi eller BMW sjåfører er større idioter enn andre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er stereotypisk, men også sant. På samme måte som at BMW-sjåfører faktisk er verst i trafikken

Sitat av OnklD Vis innlegg
"Syklister har ingenting i veien å gjøre".
Feil. Syklister har lov til å kjøre i veien(ikke motorvei!) akkurat som mange andre. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Og der har vi holdningen vi bilister ikke liker. "Jeg har lov, så du kan drite og dra". Det er du som dør av den minste lille tabbe, og det er jeg som får skylden. Ha litt selvinnsikt og forstå at du gjør livet mitt og ditt livsfarlig ved å kjøre slik som helten vår i videoene her gjør.
Hvis sykkelfeltet er for smalt så får han nå heller breie seg litt, og hvis han er rett for hull i veien og drit og lort så nytter det jo ikke å kjøre racer. Og når det er så farlig å kjøre på et så smalt felt i den hastigheten som han sier så får han nå heller bare sakke ned farten. Det går jo faktisk under uforsvarlig kjøring når han kjører på en sånn måte som bremser trafikken og ikke gir han tid eller rom til å vike unna når han er klar over at situasjoner kan oppstå som videre kan lede til ulykke. Kunne han ikke bare sluppet taxien forbi? Hadde jo tatt han sekunder bare og problemet hadde vært ute av verden istedet for at han skal stoppe helt opp og sinke alle som ligger i samme felt.

Det er jo også mye mer krevende å kjøre bil, og de fleste ville jo helst sakket farten, sjekka bak seg og til siden før de hadde lagt seg ut og kjørt forbi. Sier ikke alle syklister er så jævlige, men når jeg ser her i bygda at folk kjører ned til sentrum for så å kjøre fram og tilbake gjennom sentrum, midt i veien, når det er gang og sykkelbane som er typ 1,50 m bred og nærmere ubrukt, da kan de faktisk bare drite og dra.
Synes han får mye hat her eg! Når du kjører bil og noen kjører helt opp i deg, ke gjør du? Syns han gjor d retta. Han sykla i riktig fart og taxien hadde ingen rett t og kjøra langt opp i rava på han.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Synes han får mye hat her eg! Når du kjører bil og noen kjører helt opp i deg, ke gjør du? Syns han gjor d retta. Han sykla i riktig fart og taxien hadde ingen rett t og kjøra langt opp i rava på han.
Vis hele sitatet...
Han klarte jo åpenbart ikke å holde følge med trafikken når det var grønt lys. Når det i tillegg er et sykkelfelt så bør man da for pokker bruke det.

Og ja kanskje han har retten på sin side. MEN, et stort men. Om man tryner eller kjører som en idiot som de ofte gjør. Kanskje man tilogmed har retten på sin side. Men av en eller annen grunn blir overkjørt.

Da dør man eller blir kraftig skada. Men på kista kan det stå at syklisten døde med retten på sin side.

Er det verdt det?

Sjåføren i bilen tok en feil, men får ingen fysisk skade.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:39.
dette er RESPEKTLØST og ekstremt provoserende...... helt greit at syklister har LOV til å vimse rundt i trafikken, men da får de oppføre seg som vanlige folk. det hadde kostet denne underutviklede nordlendingen to sekunder å kjøre til side så taxien kunne komme forbi, men som syklister flest så hadde vel vedkommende et så enormt ego at det skygger for all sunn fornuft.

sånne syklister gjør ingenting annet enn å skape farlige situasjoner i trafikken. når kvinnfolket i videoen fint klarer å oppholde seg i sykkelfeltet ser jeg ingen grunn til at denne idioten ikke skal kunne gjøre det samme, ihvertfall i de få sekundene det tar å slippe utålmodige taxisjåfører forbi.

jeg kan love dere en ting. hvis jeg møter en sånn person i trafikken skal jeg oppsøke vedkommende og pulverisere sykkelen hans i så små biter at jeg kan mate den til kattene mine. kanskje DA får vi litt rettferdighet i verden. for sånn som det er nå, er disse syklistene kun en landeplage for oss andre.
Sitat av jalig Vis innlegg
Han klarte jo åpenbart ikke å holde følge med trafikken når det var grønt lys. Når det i tillegg er et sykkelfelt så bør man da for pokker bruke det.

Og ja kanskje han har retten på sin side. MEN, et stort men. Om man tryner eller kjører som en idiot som de ofte gjør. Kanskje man tilogmed har retten på sin side. Men av en eller annen grunn blir overkjørt.

Da dør man eller blir kraftig skada. Men på kista kan det stå at syklisten døde med retten på sin side.

Er det verdt det?

Sjåføren i bilen tok en feil, men får ingen fysisk skade.
Vis hele sitatet...
Sykkelstien? Sykkelstien som er 80 cm brei med treige sykkelister og farer for trafikken. Må jo huske at han sykler raskt. Mener da at det er tryggere at han sykkler i veien. Han hadde jo mopedfart, skal mopedene være på sykkelstien og da? Hadde ikke likt en bil klint opp i baken på mopeden når eg kjørte. Hadde spesielt ikke likt det på sykkel.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av kattemannen Vis innlegg
dette er RESPEKTLØST og ekstremt provoserende...... helt greit at syklister har LOV til å vimse rundt i trafikken, men da får de oppføre seg som vanlige folk. det hadde kostet denne underutviklede nordlendingen to sekunder å kjøre til side så taxien kunne komme forbi, men som syklister flest så hadde vel vedkommende et så enormt ego at det skygger for all sunn fornuft.

sånne syklister gjør ingenting annet enn å skape farlige situasjoner i trafikken. når kvinnfolket i videoen fint klarer å oppholde seg i sykkelfeltet ser jeg ingen grunn til at denne idioten ikke skal kunne gjøre det samme, ihvertfall i de få sekundene det tar å slippe utålmodige taxisjåfører forbi.

jeg kan love dere en ting. hvis jeg møter en sånn person i trafikken skal jeg oppsøke vedkommende og pulverisere sykkelen hans i så små biter at jeg kan mate den til kattene mine. kanskje DA får vi litt rettferdighet i verden. for sånn som det er nå, er disse syklistene kun en landeplage for oss andre.
Vis hele sitatet...

Er det ikke bedre å kjøre forbi på en trygg måte, så sakke farten ned å holde 30 km/t eller mindre frem til det klikker for mister midtlivskrise?
kjedelig streiting
Ingen vits å bry seg om disse kamerasyklistene som filmer alt de ser av feil i trafikken, hisser seg opp, og legger det opp på youtube. Alle ser at de kun er ute etter oppmerksomhet, samt å kverulere. Ignoranse i trafikken er en ting, men feil gjør vi alle. Blant normale folk løses det som oftest med et vink eller ingenting, mens han i dagbladet og en annen på youtube tydeligvis skal konfrontere alle og enhver med feila sine.

Syklister må for min del gjerne ligge midt i veien så lenge de er påpasselige å slepper biler fram når de viser at de vil det. Dessverre er det en del som ikke gidder det, spesielt store klubber ol, og da er det ikke rart det blir frustrasjon.

Ellers så vil jeg tro veimyndighetene koser seg godt nå mens de ser bilister og syklister krangler, uten at det viktigste problemet kommer frem, det at vedlikehold og planlegging av veier her i landet er helt på trynet. Noen futile forsøk gjør dem, som sykkelveiene i Oslo sentrum, men om de glemte at varebiler og håndtverkere faktisk må ha varene sine frem, så de pdd. må parkere i sykkelfeltet, eller bare ignorerte det vet jeg ikke..
Den som bare er der
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Sykkelstien? Sykkelstien som er 80 cm brei med treige sykkelister og farer for trafikken. Må jo huske at han sykler raskt. Mener da at det er tryggere at han sykkler i veien. Han hadde jo mopedfart, skal mopedene være på sykkelstien og da? Hadde ikke likt en bil klint opp i baken på mopeden når eg kjørte. Hadde spesielt ikke likt det på sykkel.
Vis hele sitatet...
Kjører selv moped og viss det er biler som tar meg igjen legger jeg meg bare helt inn til høyre og lar de kjøre forbi. Synes jeg husker å lest dette i en mopedbok vi hadde på skolen Synest ikke at det er et problem at syklister også kan gjøre dette.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:39.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg har syklet mye i Trondheim, og litt i andre byer jeg har bekjente/familie. Pleier ofte på sommerstid og på høsten å bli drit forbanna på de jævla imbesile trafikantene her i byen, fordi jeg som regel holder meg til rett sted å sykle på samt (som regel) til sykkeltrafikk-reglene - dét gjør ikke dem! Selvfølgelig, innrømmer gladelig at jeg kjører ekstremt fort en del ganger for å rekke ting, men det er i så fall med svært god kontroll på syklingen og sykkelen og hvor jeg er plassert.

Mang en gang har en student eller andre mennesker blitt meid ned av biler. Det begynner å komme opp flere sykkelfelt i Midtbyen(sentrale Trondheim), men disse er latterlig smale samt satt i veier der det foregår tungtrafikk og mye gjennomfart. På en annen side har kommunen vært tildels flink med å lage fine sykkelstier i usentrale deler av Trondheim.

(...) Litt mindre seriøst; så pleier jeg og mine bekjente å vise fingern eller skrike noe dritt til sjåføren i bilen når man skal eksempelvis over et gangfelt og de ikke stopper men gasser rett som det er over (eks. fingern opp og "jævla fittetryne..") - og det at bilene ikke stopper har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd! Noen ganger blir jeg så iltert forbanna at jeg skulle ha ønsket det skulle vært vekter/politi på gatehjørnet som kjørte inn på siden og fått tak i bilen med sjåføren som gasser som en idiot over gangfelt i sentrum, og dratt ut sjåføren og gitt ham en god gammeldags offentlig juling.


<< (nei, kødda da..). Poenget mitt i det store og det hele er at det ikke er plass nok til _både_ mange syklister og mange tunge trafikanter i norske byer. Det er rett og slett ikke plass nok, spesielt kan jeg tenke meg byer som Bergen, Trondheim, Larvik, Drammen, Tromsø, etc etc som alle er utbygd på et relativt lite areal inn mellom berg/fjell. De fordømte kommmune/fylkes-folkene og de byplanleggerne som planla og godkjente at det fint og uten noen problemer kunne være fotgjengere, sykler, lastebiler/trailer, bybusser, og biler _samtidig_ i sentrum i norske byer som jeg ga eksempel på, de har enten ikke vært beslutningsdyktige mildt sagt eller rett og slett naive litt skarpere sagt.

(Oslo er litt utelatt, selv om den ikke har plass nok til alle slags trafikanter samtidig, er mitt syn at plassmangelen ikke er like prekær som i byene jeg nevnte.)

edit#2; Også litt dumt at staten peser på kommunene/fylkene med dette, bedre å bygge ut litt på litt med med kvalitet, så får heller syklistene bruke fotgjengerfeltene.

edit#3; Når jeg (snart) får meg bil, da skal jeg fader meg vise dem..
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juni 2013 kl. 02:41.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Gang og sykkelsti finner man ved mindre trafikkerte veier og der det er plass til det, men har du lagt merke til disse små veiene ved siden av bilveien hvor det er et stort hvitt merke av en sykkel? Fortauet er som regel ved siden av der igjen. Se video fra trådstarter så skjønner du poenget. Gang og sykkelsti er for øvrig et helt annet tema som også burde vært tatt opp da det er livsfarlig å gå på tur med hunden i slike områder når det kommer en syklist i 40km/t og suser forbi deg.
Vis hele sitatet...
Rene sykkelveier er det svært få av her i Norge. Der eg jobber ble det nylig åpnet flott ny vei, med vei, bred veiskulder og så gang og sykkelsti med oppmerket felt for syklister(merk, ikke fysisk adskilt). Dette prosjektet skryter naturligvis kommunen av, men sannheten er at det er en vits. For å komme seg i det feltet må man krysse ei grøft(fysisk skille fra veien) og et oppmerket felt for fotgjengere. I tillegg følger oppmerkingen _kun_ hovedfartsveien og legger lite opp til at det er effektivt å følge for å komme seg til boligene ved siden av eller arbeidsplassene på den andre siden.

Og for ikke så mange ukene siden var det tre nybakte mødre som gikk der og okkuperte hele gang og sykkelstien. _EG_ skjønner at syklister velger veibanen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av nomore Vis innlegg
Og for ikke så mange ukene siden var det tre nybakte mødre som gikk der og okkuperte hele gang og sykkelstien. _EG_ skjønner at syklister velger veibanen.
Vis hele sitatet...
Ikke sant, barnevognsmafiaen vet du. Er ikke enkelt å ha dem rundt seg.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av nomore Vis innlegg
"Det er jo FLOTT sykkelsti rett ved siden av".
Det heter som REGEL "gang og sykkelsti" av en grunn. Den er kombinert for både syklende og gående, og dersom det er gående der så skal syklister holde gangfart. I tillegg må syklisten vike for dyr, gående, barnevogner, barn, steiner, glassbiter, søppel, greiner og mye annet. Og som om det ikke er nok, så er slike "sykkelstier" svært sjeldent effektivt lagt opp i forhold til hovedfartsårer. Etter ett par hundre meter kan plutselig veien gå i en helt annen retning enn hvor man har tenkt seg, eller til og med slutte helt, UTEN at det er skiltet om det. Er man lite kjent blir det å følge en "gang og sykkelsti" ren gjetting og har man flaks kan man følge den halve veien før man må av sykkel, over veien og over på ny "gang og sykkelsti".

"Syklisten ligger MIDT i veien".
JA, for EGEN SIKKERHET. Om syklisten ligger på veiskulderen, slik mange DESSVERRE gjør, så vil flere bilister få inntrykk av at det er bedre plass og vil ta flere og større tjangser på å kjøre forbi. Kun med små marginer i avstand. Og hva skjer når bilisten innser at det var dumt når det kommer en bil i mot? Han vil selvfølgelig legge seg over i høyre kjørefelt igjen snarest mulig uten å forsikre seg om at syklisten faktisk har plass. VELDIG risikabelt. For syklisten naturligvis. Skal man kjøre forbi en syklist, eller enhver saktegående trafikant, så skal man legge seg HELT over på venstre side(og aller helst skal det være to felt for god avstand). Om det ikke er tid eller plass nok til å legge seg helt ut er det ikke tid eller plass nok til å kjøre forbi i det hele tatt. Punktum.

"Syklister gir ALLTID f**n i regler".
Stereotypisk utsagn som er feil. De fleste har ett dårlig forhold til syklister og man husker dermed alltid de syklistene som gjør feil. Ikke alle de andre som oppfører seg helt fint. Man tror man har rett, og ser etter bekreftelse på dette, aka bekreftelsesbias. Eg legger som regel merke til Audi'er og BMW'er som kjører fort. Mer enn de andre. Eg tror allikevel ikke at Audi eller BMW sjåfører er større idioter enn andre.

"Syklister har ingenting i veien å gjøre".
Feil. Syklister har lov til å kjøre i veien(ikke motorvei!) akkurat som mange andre. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Du har noen gode poenger her, men det at sykkelstien ikke er god nok, så er det nok sant noen steder, men hva med der den er god nok? hvorfor kan ikke sykklister bruke den da? for å ta et eksempel:

fra kristiansand kan man faktisk sykkle på sykkelsti helt uavbrutt, helt opp til vennesla, her går det fra 70 til 50 sone. se her:

http://kart.gulesider.no/m/nhmFM

altså en strekning på 17 km hvor du kan sykkle på fin sykkelsti uavbrutt. hvorfor kan ikke sykklistene sykkle der da? dette er spessielt et problem når disse speedracerne ligger i 40 kmt i 70 sona 4 stk i bredden med rumpa i været.

Sykklister bryter mange regler, det er ikke lov å sykkle 17 stk i lengde og 4 i bredde helt tett oppihverandre som en flokk med sauer, det er livsfarlig på en traffikert vei.

det du skriver om at sykklistene som ligger midt i veien ikke gjør noe feil er jeg enig i, det er aldri noe problem når det bare er en sykklist, det er flokkene som ligger langs veiene som er værst.
Noen sykelister er så irriterende at jeg nesten må håppe i havet får å kjøle meg ned..
Oppi Nord har vi mere sånne 50 - 60km/t veier istedenfor byveier. Min erfaring med 1 stakkar var at han trudde han eide veien, så vi rullet opp ruten å kjørteforbi så klappet jeg han på ræva (forsiktig flørt klapp).

Mopedlister er de verstinga!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg har få problemer med syklister som sykler på landeveiene. Det er som regel god plass til forbikjøring og ofte sletter som gjør det enda lettere.
Eneste problemet jeg har med syklister er når de forviller seg inn i by trafikken, hvor trafikken ligger såpass tett at hvis syklisten skulle tryne så er det en stor fare for at han blir påkjørt.
Det er min store frykt når jeg ligger bak en eldre kar i tights.

Jeg er selvsagt klar over at man skal holde stor nok avstand som gjør det mulig å stoppe, men det kan være vanskelig spesielt hvis du er midt i Oslo gryta feks.
Det jeg tenker og tror, som du også ser på den filmen fra dagbladet, med kjære Husovd er at syklistene tror\ glemmer at trafikkreglene som rødt lys, signal ved feltskifte osv. ikke gjelder dem, noe som det absolutt gjør så lenge de ferdes på veiene.
Selv mener jeg at politiet må være mer obs og ta flere syklister som ikke følger trafikkreglene, og bøtelegge dem på samme måte som motoriserte kjøretøy!
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg har få problemer med syklister som sykler på landeveiene. Det er som regel god plass til forbikjøring og ofte sletter som gjør det enda lettere.
Eneste problemet jeg har med syklister er når de forviller seg inn i by trafikken, hvor trafikken ligger såpass tett at hvis syklisten skulle tryne så er det en stor fare for at han blir påkjørt.
Det er min store frykt når jeg ligger bak en eldre kar i tights.

Jeg er selvsagt klar over at man skal holde stor nok avstand som gjør det mulig å stoppe, men det kan være vanskelig spesielt hvis du er midt i Oslo gryta feks.
Vis hele sitatet...
Jeg har en følelse av at de fleste bil trafikanter føler det likedan.
Derimot yrkessjåfører kan ha større utfordringer og mindre toleranse for sykling på landeveien.
En kamerat av meg kjører vogntog, som ofte blir veiende 50 tonn. Han forteller ofte om veldig vanskelige situasjoner med landeveissyklister, der han må bli liggende bakom syklister i lange strekninger fordi det rett og slett er uforsvarlig å kjøre forbi med 50 tonn på mange plasser i Norge.
Og dette medfører mye unødvendig stress med tanke på at han må nå tidsfrister for leveringer, men vil også være en trygg yrkessjåfør.

Jeg syns oppriktig synd på de som må kjøre E6 med vogntog nå under styrkeprøven. Det må være et stresshelvete uten like.
Sist endret av ZELDUR; 22. juni 2013 kl. 14:14. Grunn: skrivefeil
Sitat av pokemon Vis innlegg
Du har noen gode poenger her, men det at sykkelstien ikke er god nok, så er det nok sant noen steder, men hva med der den er god nok? hvorfor kan ikke sykklister bruke den da? for å ta et eksempel:

fra kristiansand kan man faktisk sykkle på sykkelsti helt uavbrutt, helt opp til vennesla, her går det fra 70 til 50 sone. se her:

http://kart.gulesider.no/m/nhmFM

altså en strekning på 17 km hvor du kan sykkle på fin sykkelsti uavbrutt. hvorfor kan ikke sykklistene sykkle der da? dette er spessielt et problem når disse speedracerne ligger i 40 kmt i 70 sona 4 stk i bredden med rumpa i været.
Vis hele sitatet...
Eg kikket på veien der via Google StreetView, og det er LANGT i fra 17km med fin uavbrutt sykkelsti. Det er en helt standard gang og sykkelsti med utallige kryss/utkjørsler, kryssende veier, smale partier og steder hvor gang og sykkelstien fortsetter på motsatt side. Her må syklisten først og fremst avpasse farten etter gående, men må også passe på biler som driter i syklistene på gang og sykkelstiene, smale partier hvor det ikke er mulig å passere gående og ikke minst flere steder hvor de må stoppe opp, gå av sykkelen, krysse veien og så fortsette igjen. I ukjent etappelengde. Effektivt? Nei.

Sitat av pokemon Vis innlegg
Sykklister bryter mange regler, det er ikke lov å sykkle 17 stk i lengde og 4 i bredde helt tett oppihverandre som en flokk med sauer, det er livsfarlig på en traffikert vei.

det du skriver om at sykklistene som ligger midt i veien ikke gjør noe feil er jeg enig i, det er aldri noe problem når det bare er en sykklist, det er flokkene som ligger langs veiene som er værst.
Vis hele sitatet...
Kilde på at de ikke har lov til å ligge i flokk? En flokk er jo langt mer effektivt å kjøre forbi enn ei rekke med syklister. Siden man uansett skal passere med god avstand(les, over i motsatt kjørefelt) så betyr det jo lite for bilisten om de er to eller tre i bredden. Strengt tatt betyr det kortere forbikjøringstid. Og det er jo positivt?

Sitat av KaiN Vis innlegg
Noen sykelister er så irriterende at jeg nesten må håppe i havet får å kjøle meg ned..
Oppi Nord har vi mere sånne 50 - 60km/t veier istedenfor byveier. Min erfaring med 1 stakkar var at han trudde han eide veien, så vi rullet opp ruten å kjørteforbi så klappet jeg han på ræva (forsiktig flørt klapp).
Vis hele sitatet...
Det håpløse her er jo at det dere gjorde var ett lovbrudd, mens syklisten sannsynligvis hadde loven på sin side. Dobbeltmoral?
[quote=nomore;2938921]Eg kikket på veien der via Google StreetView, og det er LANGT i fra 17km med fin uavbrutt sykkelsti. Det er en helt standard gang og sykkelsti med utallige kryss/utkjørsler, kryssende veier, smale partier og steder hvor gang og sykkelstien fortsetter på motsatt side. Her må syklisten først og fremst avpasse farten etter gående, men må også passe på biler som driter i syklistene på gang og sykkelstiene, smale partier hvor det ikke er mulig å passere gående og ikke minst flere steder hvor de må stoppe opp, gå av sykkelen, krysse veien og så fortsette igjen. I ukjent etappelengde. Effektivt? Nei.

Enig.


Kilde på at de ikke har lov til å ligge i flokk? En flokk er jo langt mer effektivt å kjøre forbi enn ei rekke med syklister. Siden man uansett skal passere med god avstand(les, over i motsatt kjørefelt) så betyr det jo lite for bilisten om de er to eller tre i bredden. Strengt tatt betyr det kortere forbikjøringstid. Og det er jo positivt?
Vis hele sitatet...
Kilde på at de har lov å ligge i flokk derimot:

http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&...b7C_wJrM2Z.ips

Dog ikke anbefalt mer enn to i bredden.

Det håpløse her er jo at det dere gjorde var ett lovbrudd, mens syklisten sannsynligvis hadde loven på sin side. Dobbeltmoral?
Vis hele sitatet...
Dobbeltmoral er bra. Mister man den ene, har man den andre igjen.
Henrik Tikkanen
For å komme med ett poeng.

Syklister er de som er mest utsatt når de befinner seg i veibanen. Hvem tror dere er best egnet til å foreta vurderingen om valg av vei eller gang og sykkelsti, og vurderingen av risiko?
Sitat av nomore Vis innlegg
Eg kikket på veien der via Google StreetView, og det er LANGT i fra 17km med fin uavbrutt sykkelsti. Det er en helt standard gang og sykkelsti med utallige kryss/utkjørsler, kryssende veier, smale partier og steder hvor gang og sykkelstien fortsetter på motsatt side. Her må syklisten først og fremst avpasse farten etter gående, men må også passe på biler som driter i syklistene på gang og sykkelstiene, smale partier hvor det ikke er mulig å passere gående og ikke minst flere steder hvor de må stoppe opp, gå av sykkelen, krysse veien og så fortsette igjen. I ukjent etappelengde. Effektivt? Nei.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke skjønt poenget med... Noe. Dette - utrolig nok en video fra helten i tråden her, er en gang og sykkelsti. Mens Dette er en sykkelsti ved bilveien, noe som hele tråden handler om. Dette er ente gangen du blander de to tingene i denne tråden. Gående har absolutt ingen betydning for denne trådens spørsmål. Alt handler om hvorvidt nordlendingen fra videone har eller bør få lov til å sykle midt i veien. I en gang og sykkelsti har dette ingen betydning da det ikke finnes biler i nærheten utenom når man muligens må over et overgangsfelt.


Sitat av nomore Vis innlegg
Kilde på at de ikke har lov til å ligge i flokk? En flokk er jo langt mer effektivt å kjøre forbi enn ei rekke med syklister. Siden man uansett skal passere med god avstand(les, over i motsatt kjørefelt) så betyr det jo lite for bilisten om de er to eller tre i bredden. Strengt tatt betyr det kortere forbikjøringstid. Og det er jo positivt?
Vis hele sitatet...
Kilde? Det er ganske standard at syklister som regel har loven på sin side, og det har de helt sikkert i et sånt tilfelle også. Men hvorvidt de burde gjøre det er en annen sak.

Sitat av nomore Vis innlegg
Det håpløse her er jo at det dere gjorde var ett lovbrudd, mens syklisten sannsynligvis hadde loven på sin side. Dobbeltmoral?
Vis hele sitatet...
Slutt å legg deg opp i lover, vi vet det! Men det er fortsatt syklisten som dør i en ulykke, så det er han som burde flytte på seg.

Sitat av nomore Vis innlegg
Syklister er de som er mest utsatt når de befinner seg i veibanen. Hvem tror dere er best egnet til å foreta vurderingen om valg av vei eller gang og sykkelsti, og vurderingen av risiko?
Vis hele sitatet...
Det er en av to grunner til at syklister gjør det de gjør. De vet at de har loven på sine side, eller så mangler de selvinnsikten til å innse faren med de de gjør. Jeg er ganske sikker på et stor del av problemet er at mange syklister aldri har kjørt bil før så de aner ikke hva det vil si å kjøre bil der det er syklister.


For å oppsummere; det er ingen som har problemer med at syklister liker å kjøre fort der det er egnet til det, men en syklist bør ikke av alt for mange grunner holde samme farten i en bilvei som han gjør på en fin sykkelsti. Hvis man kjører bil og skal kjøre gjennom et område der det drives veiarbeid og det er dårlig asfalt, så sakker man farten selv om det er aldri så høy fartsgrense der. Det samme burde syklistene gjøre. Hvis sykkelstien ikke er god nok så må de sykle roligere på den strekningen istedenfor å breie seg ut i bilveien. Som syklist så klarer jeg ikke å skjønne hvorfor noen syklister ikke bare kan ta det litt roligere på de tøffe strekningene. Spesielt disse gutta med ustødige racersykler.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Du har noen gode poenger her, men det at sykkelstien ikke er god nok, så er det nok sant noen steder, men hva med der den er god nok? hvorfor kan ikke sykklister bruke den da? for å ta et eksempel:

fra kristiansand kan man faktisk sykkle på sykkelsti helt uavbrutt, helt opp til vennesla, her går det fra 70 til 50 sone. se her:

http://kart.gulesider.no/m/nhmFM

altså en strekning på 17 km hvor du kan sykkle på fin sykkelsti uavbrutt. hvorfor kan ikke sykklistene sykkle der da? dette er spessielt et problem når disse speedracerne ligger i 40 kmt i 70 sona 4 stk i bredden med rumpa i været.

Sykklister bryter mange regler, det er ikke lov å sykkle 17 stk i lengde og 4 i bredde helt tett oppihverandre som en flokk med sauer, det er livsfarlig på en traffikert vei.

det du skriver om at sykklistene som ligger midt i veien ikke gjør noe feil er jeg enig i, det er aldri noe problem når det bare er en sykklist, det er flokkene som ligger langs veiene som er værst.
Vis hele sitatet...
Sykle uavbrutt fra Kristiansand til Vennesla? Nei.
På enkelte partier er det kun gang- og sykkelsti, og her må man som kjent sakke ned til gangfart om man skal passere en gående. Det er også en del grus i feltet, så da egner ikke det seg for raskere sykling. Etter Mosby så går ikke lenger gang- og sykkelsti langs veien, da må man sykle en omvei dersom man ikke skal benytte sin rett til å bruke veibanen. Hvor ofte møter du egentlig en stor gjeng med syklister på akkurat den strekning? En gang i året under sykkelrittet Kristiansand-Hovden?

Er du også kanskje en av tøffingene som deltar på ulovlig rånetreff der hvor dere ødelegger asfalt og skaper farlige situasjoner for dere selv og andre? Kanskje nettopp fått lappen også, men er likvel Gud bak rattet? Det er kanskje bare noe jeg innbiller meg, men det er denne gruppen som for meg står bak det meste hatet. De tror de eier trafikken, og dersom de må trykke inn bremsen uten å få lov til å ta en sladd, så blir de forbanna. Kanskje en "svidd-gummi-Wonderbaum" kunne gjort noe med det problemet som rånerne jo er?
Sitat av kattemannen Vis innlegg

jeg kan love dere en ting. hvis jeg møter en sånn person i trafikken skal jeg oppsøke vedkommende og pulverisere sykkelen hans i så små biter at jeg kan mate den til kattene mine. kanskje DA får vi litt rettferdighet i verden. for sånn som det er nå, er disse syklistene kun en landeplage for oss andre.
Vis hele sitatet...
Tøffen. Husk at det fort kan smelle begge veier . Hadde dubresket deg med meg hadde jeg tatt regnr på bilen din og oppsøkt deg i hjemmet ditt.
Har ingenting med anbefalinger å gjøre. Syklister SKAL ikke sykle flere i bredden når det kommer biler bakfra.

Dette følger direkte av Veitrafikklovens § 3.

Problemet med syklister er rett og slett at de ikke kan loven godt nok og gjør som de vil. Det er kanskje på tide med sertifikat for å sykle...

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Tøffen. Husk at det fort kan smelle begge veier . Hadde dubresket deg med meg hadde jeg tatt regnr på bilen din og oppsøkt deg i hjemmet ditt.
Vis hele sitatet...
LOL.

Kan du ikke heller bare oppføre deg som et velfungerende menneske?
Sist endret av Freakaholic; 23. juni 2013 kl. 13:51.