Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5379
Dette er selvfølgelig bare lyssky og en teoretisk tanke.

Hvordan få til en troverdig scam mot sin egen bank og visa, uten å bli tatt?

Er det så enkelt at man kan f.eks gå i en minibank, ta ut 4000, anmelde det, ringe banken og så bare vente?

Noen som har noe å tilføye?

Ifølge Finansavtaleloven har du en egenandel på inntil kr. 1 200 dersom PIN-koden er brukt. Ved grov uaktsomhet kan du risikere å måtte dekke inntil kr. 1 200. Dersom du selv har muliggjort misbruket, risikerer du å måtte stå ansvarlig for hele tapet.
Vis hele sitatet...
Er det all straffen man får? Stå ansvarlig for hele tapet, hvis man blir tatt?
Du KAN gjøre det, men helst kun en gang.

Du blir selvfølgelig siktet for svindel hvis de avslører det.

Forslag:
Få en venn med på dette. Få vennen din til å ha på seg frilanshette.
Utstyr vennen din med en kniv.

Dra så ut om natta med vennen din, hvor han står bak deg og holder en kniv mot halsen din. Få det til å se troverdig ut. Se redd ut. Få vennen din til å virke aggressiv.
Tast feil kode en gang (tast koden din baklengs og si at du trodde det ville varsle politiet fordi du hadde sett det på film)

Tast riktig kode, ta ut alt.

Ring politiet og banken deretter.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Du KAN gjøre det, men helst kun en gang.

Du blir selvfølgelig siktet for svindel hvis de avslører det.

Forslag:
Få en venn med på dette. Få vennen din til å ha på seg frilanshette.
Utstyr vennen din med en kniv.

Dra så ut om natta med vennen din, hvor han står bak deg og holder en kniv mot halsen din. Få det til å se troverdig ut. Se redd ut. Få vennen din til å virke aggressiv.
Tast feil kode en gang (tast koden din baklengs og si at du trodde det ville varsle politiet fordi du hadde sett det på film)

Tast riktig kode, ta ut alt.

Ring politiet og banken deretter.
Vis hele sitatet...
da vill jo vennen bli tatt ettervært ?
Sitat av Elshop Vis innlegg
da vill jo vennen bli tatt ettervært ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Det er jo en selvfølge å få vennen i sikkerhet før man ringer politiet.
Sitat av Elshop Vis innlegg
da vill jo vennen bli tatt ettervært ?
Vis hele sitatet...
Tatt? lol.
Av så mange ran og tyverier som skjer i Norge så er det kun en brøkdel som blir oppklart. Av mine venner er det vel en 4-5 som har blitt utsatt for noe lignende og ingen av deres saker er endt med arrestasjon.
Ikke om han har på seg en finnlandshette? Da han ikke burde gå med sine vanlige klær... Det eneste de har for å bevise dette er jo videokamera.
Det finnes bedre metoder å scamme til seg penger på med riktige bekjentskap.

En liten fugl fortalte meg om at dem klonet kortet, så dro vedkommende nr 2 til utlandet og gjorde store kontant-uttak. Banken ble mistenksome på disse transaksjonene, så dem tok selv kontakt med eier av konto og spurte om h*n hadde oppholdt seg i utlandet. Banken mente kortet hadde blitt klonet og dem hadde fått tak i pin-kode på et eller annet vis.

Nå anbefaler jeg deg ikke å gjøre det på nøyaktig samme vis, men la oss si at du er i oslo på et kjøpesenter, drar innom en resturant/cafe og tar en matbit, samtidig så tar person nummer 2 større kontantuttak sarpsborg.

Jeg vil ikke gjøre som vedkommende over meg anbefaler, da forklaringen du må avgi ved ran/overfall er mer detaljert enn at du ikke vet hvor kortet ditt kan ha blitt klonet.

Avsluttningsvis kan det være greit å si at ryktene har det til at desto større banken er, desto lettere er det å svindle.
Når han ringer politiet blir det opprettet sak, etter det etterforsker politiet "åstedet" og kameraer i området.

selv om vennen er i sikkerhet så ville jeg ikke riske det.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Det finnes bedre metoder å scamme til seg penger på med riktige bekjentskap.

En liten fugl fortalte meg om at dem klonet kortet, så dro vedkommende nr 2 til utlandet og gjorde store kontant-uttak. Banken ble mistenksome på disse transaksjonene, så dem tok selv kontakt med eier av konto og spurte om h*n hadde oppholdt seg i utlandet. Banken mente kortet hadde blitt klonet og dem hadde fått tak i pin-kode på et eller annet vis.

Nå anbefaler jeg deg ikke å gjøre det på nøyaktig samme vis, men la oss si at du er i oslo på et kjøpesenter, drar innom en resturant/cafe og tar en matbit, samtidig så tar person nummer 2 større kontantuttak sarpsborg.

Jeg vil ikke gjøre som vedkommende over meg anbefaler, da forklaringen du må avgi ved ran/overfall er mer detaljert enn at du ikke vet hvor kortet ditt kan ha blitt klonet.

Avsluttningsvis kan det være greit å si at ryktene har det til at desto større banken er, desto lettere er det å svindle.
Vis hele sitatet...

"Jeg vet ikke hva som skjedde jeg. Jeg skulle ta ut 200 kroner sånn at jeg kunne ta buss til skole / jobb i morgen tidlig, og når jeg var ved minibanken kom han plutselig bare og truet meg til å ta ut *insert masse penger here* kroner. Skjønner ikke hvordan han kunne vite at jeg skulle ta ut penger heller.."
Sitat av Legevakten Vis innlegg
"Jeg vet ikke hva som skjedde jeg. Jeg skulle ta ut 200 kroner sånn at jeg kunne ta buss til skole / jobb i morgen tidlig, og når jeg var ved minibanken kom han plutselig bare og truet meg til å ta ut *insert masse penger here* kroner. Skjønner ikke hvordan han kunne vite at jeg skulle ta ut penger heller.."
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at din metode er feil, men man gjør saken litt mer komplisert, enn å bare måtte ringe til banken og si at du ikke kjenner til de transaksjonene, og anmelde forholdet. Føler at man gjør selve avhøret litt mer komplisert når dem gjerne vil ha signalement på vedkommende osv.
Har på en måte gjort dette engang før.

Kjøpte WoW gull med mammas bankkort uten at hun viste det, etterhvert så merka hun det og jeg sa at jeg ikke viste noen ting. Hun ringte banken og fikk vist refundert pengene, var dog ikke snakk om mer enn en tusen lapp.

Etterpå så whispera gold selgerne meg ingame og maste om at de ikke hadde fått pengene sine
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Jeg sier ikke at din metode er feil, men man gjør saken litt mer komplisert, enn å bare måtte ringe til banken og si at du ikke kjenner til de transaksjonene, og anmelde forholdet. Føler at man gjør selve avhøret litt mer komplisert når dem gjerne vil ha signalement på vedkommende osv.
Vis hele sitatet...
Det største problemet med denne metoden, er at for å kunne servere en så detaljert historie til en politietterforsker så skal du være jævlig god til å lyve/skuespille. Det kan jo godt hende TS er det, og da går det sikkert fint. Men hvis ikke, tror jeg en hvilken som helst politimann vil fatte mistanke. De er ikke nødvendigvis så smarte alle sammen, men de har snakket med hundrevis av traumatiserte ransofre, og enda flere løgnere, og de vet veldig godt hvordan det ser ut. En løgnhistorie om at man nettopp ble overfalt med kniv er lett å skrive, ikke like lett å framføre.
Sist endret av Ramaskrik; 17. oktober 2012 kl. 10:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Er det all straffen man får? Stå ansvarlig for hele tapet, hvis man blir tatt?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan få straffeansvar i tillegg, som typisk vil bli straffa med betinga fengsel for små beløp tipper eg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, du kan få straffeansvar i tillegg, som typisk vil bli straffa med betinga fengsel for små beløp tipper eg.
Vis hele sitatet...
Vil tro at det heller vil bli en stor bot og en prikk på rullebladet, betinget fengsel hørtes strengt ut for små beløp.
Går det ann å ta på seg finnlandshette og en genser man aldri bruker, så går du å tar ut alt du har på konto..
Etter en kort tid ringer du selv til politiet og sier at du har blitt ranet. Du var ute å gikk en tur uten mobil, ble ranet og truet på livet med å gi fra deg koden.. Så løp du hjem å ringte banken for å spærre kortet, og så ringte du politiet..
Banken/politiet vil se noen som tar ut penger med finlandshette og hansker.. Så kaster han bankkortet ifra seg (eller tar det med) og går/småjogger vekk derifra..

I værste fall vil de prøve å bruke andre kamera fra andre butikker, for å se om de ser hvor han løp. Men du beholder masken på helt til du nærmer deg hjemmet ditt.. Om du er redd for at folk skal reagere så kan man jo gjøre noe slikt på halloween med en monstermaske (desto mindre oppmerksomhet)...
Da jeg var i serbia tokk vi ut en betydelig sum på ca 50 tusen kr. Ingen ringte oss og spurte om det faktisk var oss som tokk ut de pengene.

Men kanskje hvis en kompis skal til syden , så kan han ta med seg kortet ditt, så kan han ha en drittfet ferie, mens du rapportere kortet ditt stjelt
Så gjør du det samme med hans kort!
Høres ikke ut som særlig gode ideer dette her.
Finlandshette skjuler fjeset men er du god nok til å lyve over tid? Husk politiet er trent til å avdekke løgn. De avhører hundrevis kanskje tusenvis av mennesker, både skyldige og uskyldige.

For å unngå at snuten skal tro det er noe rart må du ha stålkontroll på historien. Men tror ikke det hjelper å fortelle den eksakt samme historien hver gang. For det er sikkert normalt med litt variasjon, og slik endre du opp med å bli hekta. Du tror du har en god plan, politiet vet du lyger og sakte men sikkert setter de deg fast i ditt eget nett av løgner og du endre til sist i fengsel.
tror du politiet i oslo vil oppfatte det som mistenksomt om du blir ranet ?... Seriøst? tipper du må forklare deg 1 eller 2 ganger... Sier at han snakket dårlig norsk, åsså feier politiet hendelsen under teppet for å unngå å avsløre sin udugelighet, og du får pengene tilbake..
Sitat av ompapa Vis innlegg
Høres ikke ut som særlig gode ideer dette her.
Finlandshette skjuler fjeset men er du god nok til å lyve over tid? Husk politiet er trent til å avdekke løgn. De avhører hundrevis kanskje tusenvis av mennesker, både skyldige og uskyldige.

For å unngå at snuten skal tro det er noe rart må du ha stålkontroll på historien. Men tror ikke det hjelper å fortelle den eksakt samme historien hver gang. For det er sikkert normalt med litt variasjon, og slik endre du opp med å bli hekta. Du tror du har en god plan, politiet vet du lyger og sakte men sikkert setter de deg fast i ditt eget nett av løgner og du endre til sist i fengsel.
Vis hele sitatet...
Få en lillebror til å sitte på pcen din da, belønn han med en 200 lapp eller noe lignende.
Da har du et alibi
Sitat av ompapa Vis innlegg
Høres ikke ut som særlig gode ideer dette her.
Finlandshette skjuler fjeset men er du god nok til å lyve over tid? Husk politiet er trent til å avdekke løgn. De avhører hundrevis kanskje tusenvis av mennesker, både skyldige og uskyldige.

For å unngå at snuten skal tro det er noe rart må du ha stålkontroll på historien. Men tror ikke det hjelper å fortelle den eksakt samme historien hver gang. For det er sikkert normalt med litt variasjon, og slik endre du opp med å bli hekta. Du tror du har en god plan, politiet vet du lyger og sakte men sikkert setter de deg fast i ditt eget nett av løgner og du endre til sist i fengsel.
Vis hele sitatet...
er jo bare å fortelle historien engang til politiet, og si at du ikke orker å prate mere om det... folk velger selv om dem gidder å bli pusha av grisene

(gangsta prat)
Sist endret av TanteOlga; 17. oktober 2012 kl. 14:17.
Hva om du er pa byen med en kompiss og blir "fjastjalet hele lommeboka" men merker det ikke for dagen etter. I mellomtiden har kompissen tomt kortet og kasta lommeboka.
Kompiss kan stikke hjem, skifte klaer, bruke hatt eller caps og losskjegg. Virker mindre mistenklig for folk som ser pa. Ogsa lurt om noen kan bekrefte du var hjemme eller ett annet sted da uttaket skjedde.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det gøyeste her er jo at purken sitter å leser allt som blir skrevet! :P
Sitat av losjien Vis innlegg
Det gøyeste her er jo at purken sitter å leser allt som blir skrevet! :P
Vis hele sitatet...
Gratulerer, da er de like langt som vanlig. Ikke langt altså..