Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 767
Tenkte å teste ut linux ved å kjøre den live fra CD.

Prøvde på en labtop med vista der hang den seg mens den loadet, loade screenen stopper når brikken er halveis.

Akkurat samme skjedde med 2forskjellige cder, brente ny i tilfelle det var noe galt.

Så nå prøver jeg på en litt eldre labtop med Xp der funker det fjell.

Men var ikke den pcen jeg skulle ha linux på.

Vistaen er Home Premium intel core duo 1gb.

Noen tips?
Er ganske blank her
Kverrulant
Unsub's Avatar
Trådstarter
Fått innstalert det på en annen pc bare for å "prøve"

Men, har en cd med drivere, lest litt rundt at man trenger simulator som wine for å starte exe filene?

Stemmer dette for drivere? (er snakk om cd med alt av drivere til labtopen)

Og når jeg innstalerer med wine funker driverne da 100%?
Nei, absolutt ikke. Du må ikke installere driverne som følger med på cdn (hvis de ikke har egen linux versjon da.) gå på hjemmesiden til de som har laget lyd/skjerm/osv kort og last ned derifra, hvis du ikke finner noen drivere der, bare googler du "linux drivers navn på komponent".
Bare for å tyvlåne tråden litt; når man starter opp maskinen med en live-cd, er det da meningen man skal ha (trådløst) internett? Da jeg prøvde Ubuntu 6, fant den bare nettverket, men greide ikke å koble seg til det.
Sist endret av tamadrummer; 27. desember 2007 kl. 19:35.
Kverrulant
Unsub's Avatar
Trådstarter
Live cden skal funke akkurat som vanlig linux


Men var en tråd angående linux og trådløst nett søk så finner du den
Kan forklare deg litt om Drivere til linux.
Du kan under noen omstendigheter bruke noe som heter ndiswrapper (det er noe avansert), som lar deg bruke windowsdrivere. (ndiswrapper er på en måte et program som simulerer windows-apiet for å få driveren til å funke)
Men i de fleste tilfeller så fins det native linux-drivere til det meste;
* skjermkort
*webcamera
*lydkort
*nettverkskort (også trådløse)
* og stort sett alt annet du måtte tenke deg.

Hvis du bruker en relativt ny distribusjon (som f.eks ubuntu feisty) så vil disse automagisk installere seg selv og bare funke out-of-the-box, men hvis du derimot har et splitter nytt (eller utrolig gammelt) trådløst nettverkskort, så kan den slite med å finne rett driver til kortet.
Da må du installere det manuelt ved å enten kompilere driveren fra scratch, finne den via apt-get, eller ved å bruke ndiswrapper.

jeg anbefaler deg som nybegynner på det sterkeste å prøve deg på Ubuntu Feisty, det er utrolig pent å tukle med, spesielt nå siden vi har fått Compiz Fusion

Lykke til.
Sist endret av RandomiZed; 27. desember 2007 kl. 22:02.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Før du tester noe nærmere ut linux, les denne guiden her: Linux != Windows
Det at du ikke klarer å starte opp Live-CD på laptopen kan komme av at Linux kjernen og vindusbehandleren ikke finner driver/fungerende driver for grafikk kort/chipset.
En "workaround" er å koble laptopen opp mot en ekstern skjerm og trykke fn+F4 for å kjøre bildet på ekstern display(ikke på begge, kun et).

Vet ikke om dette virker for din laptop, eller på din Linux distro, men det funket for meg (HP Compaq 6715b og Kubuntu Linux, koblet mot en TV :P)

Nå er ikke jeg noen som KAN Linux da, men det hadde sikkert hjulpet å vite hvilken laptop du prøver å starte/instalere Linux på, samt hvilken distro du bruker/prøver(hva Linuxen din heter)