Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 11999
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Mye om nikab og burka i media om dagen, HIOA ønsker forbud osv...

Men er det ikke egentlig forbud allerede?

Kom over denne:

I følge politiloven § 11 er det forbudt å "opptre maskert" på arrangementer (møter, demonstrasjoner etc.) på offentlig sted. Dette kan straffes med bøter. Eksempler på bøtesatser er 6000 kroner hvis du er alene, 8000 kroner hvis du er sammen med flere.

Hvis finlandshetten brukes i en situasjon som gjør at den kan fremkalle alvorlig frykt for f.eks. ran, kan man i noen tilfeller dømmes for å fremsette trusler etter straffelovens § 227.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg misforstår, men blir ikke denne loven håndhevet?
Sist endret av Carmex; 28. august 2014 kl. 16:32.
Du misforstår loven, ja...

Dette gjelder "Arrangementer på offentlig sted m.v.", dvs. ikke bæring av niqab i hverdagen - og loven er ikke ment å ramme niqab som enkeltplagg, men finlandshetter og andre måter å skjule sin identitet på (herunder også niqab, hvis formålet med å bære denne under demonstrasjonen er å skjule identiteten til bæreren for å unngå straffeforfølgelse).
Denne loven beskriver situasjoner som f.eks. demostrasjoner, ikke akkurat det samme som å sitte i en forelesning på skolen.

Går på HiOA selv, bryr meg egentlig lite om hva folk har på seg så lenge de ikke isolerer seg helt lissom, litt vanskelig å kommunisere...

Hva synes du forresten om dette bildet? Akseptabelt anntrekk for studenter?

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Denne loven beskriver situasjoner som f.eks. demostrasjoner, ikke akkurat det samme som å sitte i en forelesning på skolen.

Går på HiOA selv, bryr meg egentlig lite om hva folk har på seg så lenge de ikke isolerer seg helt lissom, litt vanskelig å kommunisere...

Hva synes du forresten om dette bildet? Akseptabelt anntrekk for studenter?
Vis hele sitatet...
Så lenge vedkommede ikke studerer et yrke som krever interaksjon med andre mennesker er vel saken grei. Forskjell på en (relativt) fargenøytral niqab og noen som er på karneval og da, da sistnevnte påvirker konsentrasjonen til medstudentene, noe jeg påstår en niqab ikke gjør.
Ett fett for meg om en forfatter eller webdesigner vil pakke seg inn, men legen min vil jeg helst prate med ansikt til ansikt.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Så lenge vedkommede ikke studerer et yrke som krever interaksjon med andre mennesker er vel saken grei. Forskjell på en (relativt) fargenøytral niqab og noen som er på karneval og da, da sistnevnte påvirker konsentrasjonen til medstudentene, noe jeg påstår en niqab ikke gjør.
Ett fett for meg om en forfatter eller webdesigner vil pakke seg inn, men legen min vil jeg helst prate med ansikt til ansikt.
Vis hele sitatet...
Offentlige tjenestemenn burde ikke gå i religiøse plagg (eller andre plagg) som skuler ansiktet imo.


Denne saken fra 2012 er interessant: Ber Forsvaret om å tillate samiske plagg

Han mener det er på høy tid at stjernelua og andre samiske plagg tillates brukt i Forsvaret, på lik linje med hijab, kalott og turban.
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvordan denne saken har utviklet seg siden 2012?
Sist endret av Turbolego; 28. august 2014 kl. 17:09.
Såda kan jeg egentlig traske rundt med finlandshette om jeg ikke er på noe arrangement eller lignende da?
Har altid hørt at det er fyfy å gå med finlandshette uansett jeg, kan jo selvfølgelig ikke være sant, men er nå hvertfall det jegn har hørt.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Såda kan jeg egentlig traske rundt med finlandshette om jeg ikke er på noe arrangement eller lignende da?
Har altid hørt at det er fyfy å gå med finlandshette uansett jeg, kan jo selvfølgelig ikke være sant, men er nå hvertfall det jegn har hørt.
Vis hele sitatet...
Vell, du må ikke helt overse det TS skriver;
Hvis finlandshetten brukes i en situasjon som gjør at den kan fremkalle alvorlig frykt for f.eks. ran, kan man i noen tilfeller dømmes for å fremsette trusler etter straffelovens § 227.
Vis hele sitatet...
Men så er det jo definisjonen på ''Alvorlig frykt'' da.
Om du stepper inn på Rema1000 med finlandshette så har jeg ikke troen på dette er særlig populært. Om det kan skape ''alvorlig frykt'' derimot, det er jeg veldig usikker på. I visse tilfeller kan det nok det, alt etter hvem du treffer på.
Problemet her, er at vi, som tross alt temmelig kulturløse, har problemer med å sette oss inn i et kulturelt syn som strider mot det vi identifiserer oss med: våre mer eller mindre vilkårlige og tåkete begreper som "frihet" og "likhet". I møte med dette, vil vi ikke i ting som niqab og patriarkat se annet enn undertrykkelse, og ute av stand til å sette seg inn i noen andres kulturbakgrunn, sitter vi og tror debatten handler om dette:

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og når man er så uintelligent og lite forståelsesfull, er det ikke rart at det innføres forbud mot det ene og det andre.

Det er bare synd det går ut over mange mennesker, det nylige islamhatet som har blusset opp nå i det siste grenser mot sinnssyke.
Nå har niqab ingenting med Islam eller koranen å gjøre. Ca like lite med Islam å gjøre som klitoris-avkutting har med Islam å gjøre.

Det er heller et kulturelt plagg. Her i vesten er det kanskje aller mest et politisk plagg. Noen damer kan sikkert føle en hvis frihet i å dekke seg til. Man føler at wow - nå er jeg religiøs to the bone.. Fett det.. Sjøl om det jo bare er tull..

Niqab burde forbys - da det ikke har noe med Islams lære å gjøre.. det er bare ment som provokasjon og/eller undertrykking.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nå har niqab ingenting med Islam eller koranen å gjøre. Ca like lite med Islam å gjøre som klitoris-avkutting har med Islam å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bearass Vis innlegg
Niqab burde forbys - da det ikke har noe med Islams lære å gjøre.. det er bare ment som provokasjon og/eller undertrykking.
Vis hele sitatet...
[COLOR="DimGray"]“And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves, headcover, apron), and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)…”

[al-Noor 24:31]

Drawing the veil all over the juyoob implies covering the face.

When Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) was asked about the aayah (interpretation of the meaning):

“O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies”
[/COLOR]
@ Baaaamse;

Niqab kom på grunn at hovedsaklig to ting;

1) Tradisjoner i den arabiske halvøya, iblant beduiner, om å dekke mest mulig kvinnene.

2) Motefenomen iblant kvinner i det Osmanske Riket, på slutten av 1800-tallet, som gikk ut på å ha store plagg og dekke seg til mest mulig. Dette spredte seg.

Tildekning har alltid eksistert iblant muslimske kvinner - og i middelalderens Europa hadde europeiske kvinner vel så mye tildekning, om ikke mer.

Niqab er ren salafisme og wahhabisme. Salafisme og wahhabsime er fascistoid ideologi, og IKKE islam. Det går an å dekke til uten å skjule alt med telt. Hvorfor er du alltid den som er bare må promotere frem salafistiske trekk??
Sist endret av aeon_illuminate; 2. september 2014 kl. 17:55.
Redpilled alfahann
Sitat av Penina Vis innlegg
Problemet her, er at vi, som tross alt temmelig kulturløse, har problemer med å sette oss inn i et kulturelt syn som strider mot det vi identifiserer oss med: våre mer eller mindre vilkårlige og tåkete begreper som "frihet" og "likhet". I møte med dette, vil vi ikke i ting som niqab og patriarkat se annet enn undertrykkelse, og ute av stand til å sette seg inn i noen andres kulturbakgrunn, sitter vi og tror debatten handler om dette:
Vis hele sitatet...
Hevder du virkelig at nordmenn har for lite kultur til å skjønne at det er bra å dekke til kvinner fullstendig?


Sitat av Penina Vis innlegg
Og når man er så uintelligent og lite forståelsesfull, er det ikke rart at det innføres forbud mot det ene og det andre.
Vis hele sitatet...
Hvilke forbud tenker du på? Det er svært mange aspekter ved andre kulturer som er forbudt i Norge. Drap og lemlestelse er noen.

Sitat av Penina Vis innlegg
Det er bare synd det går ut over mange mennesker, det nylige islamhatet som har blusset opp nå i det siste grenser mot sinnssyke.
Vis hele sitatet...
Huff ja! Det er jammen ille at mennesker missliker religiøse overbevisninger som fører til store lidelser på verdensbasis.Det nesten like ille som å hate politiske overbevisninger slik som nazismen.
@ Mer Baaaamse;

JÆVLIG FÅ ordentlige lærde støtter niqaben. Hør blant annet med Basim Ghozlan i Rabita-moskeen (som åpenlyst støtter Det Muslimske Brorskapet på FB, så ikke kall han "en sånn homsete liberaler" som dilter etter den "norske agenda") om niqab og burka og de andre fiffige plaggene fra "de rettroende" kongedømmene på halvøya er islamske nok.

Hør med han. Vedder på at du ikke tør.

Hvor har du lært dette? IslamNet??
Sist endret av aeon_illuminate; 2. september 2014 kl. 18:04.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Baaaamse;
Niqab er ren salafisme og wahhabisme. Salafisme og wahhabsime er fascistoid ideologi, og IKKE islam. Det går an å dekke til uten å skjule alt med telt. Hvorfor er du alltid den som er bare må promotere frem salafistiske trekk??
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare ting sånn det er.
Hvis du tar en titt i noen av bøkene til Muhammad ibn Abdul Wahab (masse pdf,) finner du nærmest ikke personlig synsing. Det refereres stadig vekk til koranvers som backer han.
Han har ikke kommet med noe nytt.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Mer Baaaamse;
JÆVLIG FÅ ordentlige lærde støtter niqaben. Hør blant annet med Basim Ghozlan i Rabita-moskeen (som åpenlyst støtter Det Muslimske Brorskapet på FB, så ikke kall han "en sånn homsete liberaler" som dilter etter den "norske agenda") om niqab og burka og de andre fiffige plaggene fra "de rettroende" kongedømmene på halvøya er islamske nok.

Hør med han. Vedder på at du ikke tør.

Hvor har du lært dette? IslamNet??
Vis hele sitatet...

Basim Ghoslan er ingen ordentlig lærd, og det tror jeg han vet selv også.
At han støtter Det Muslimske Brorskapet er bra i det minste.
De er ikke annet enn muslimer som ønsker praktisere Islam i likhet med alle de andre terroristene som ønsker det samme.

Angående den forrige posten mener jeg ikke at niqab er obligatorisk, ville bare poengtere at niqab har rot i Islam.

Selv om det er lettere å like en glattbarbert kjekkas som sier det er greit å spise litt gris på julaften og sånn, enn en skjeggete mann med kjole som sier seg uenig med vårt fedreland, må en ikke glemme at Islam er Islam uansett århundre.


[COLOR="Navy"]Islam Net blir sett på som liberale av enkelte og ekstreme av andre. Selv har jeg ingenting i mot dem. Hva har de sagt som strider i mot Islam?[/COLOR]
Sist endret av Baaaamse; 3. september 2014 kl. 01:15.
Tja, om det er så viktig at folk ikke skal se deg, kan du jo like gjerne melde deg opp til selvstudier? Er jo ikke verre enn det...
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Jeg sier bare ting sånn det er.
[COLOR="Blue"]Hvis du tar en titt i noen av bøkene til Muhammad ibn Abdul Wahab (masse pdf,)[/COLOR] finner du nærmest ikke personlig synsing. Det refereres stadig vekk til koranvers som backer han.
Han har ikke kommet med noe nytt.
Vis hele sitatet...
Der jaggu fikk vi det endelig frem! Grunnleggeren av islamo-fascisme er det skinnende forbildet for like som deg, og likesinnede.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
[COLOR="Blue"]Basim Ghoslan er ingen ordentlig lærd, og det tror jeg han vet selv også.[/COLOR]
At han støtter Det Muslimske Brorskapet er bra i det minste.
De er ikke annet enn muslimer som ønsker praktisere Islam i likhet med alle de andre terroristene som ønsker det samme.

[COLOR="Blue"]Angående den forrige posten mener jeg ikke at niqab er obligatorisk, ville bare poengtere at niqab har rot i Islam. [/COLOR]

Selv om det er lettere å like en glattbarbert kjekkas som sier det er greit å spise litt gris på julaften og sånn, enn en skjeggete mann med kjole som sier seg uenig med vårt fedreland, må en ikke glemme at Islam er Islam uansett århundre.


[COLOR="Blue"]Islam Net blir sett på som liberale av enkelte og ekstreme av andre. Selv har jeg ingenting i mot dem. Hva har de sagt som strider i mot Islam?[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Og der har vi det jaggu igjen: dette er jo nærmest dritgøy. Basim får jo smell og kjeft fra alle hold for at han holder med Brorskapet - og i det skulte holder med både Hizbollah og Hamas. Men ikke fra salafistene nei! For dere er Basim er Israel-venn og en vantro og et grisetryne.
Ikke nok med alt han gjør av pro-Gaza og anti-Israel-arbeid, og forkynnelse av 'riktig islam' iblant media, skoler og muslimske innvandrere i Norge.

HerreJesus, mener du virkelig han ikke er ordentlig lærd. Han er forstander i en av de viktigste moskeene i Norge, samt Det Islamske Forbundet (i Norge), og driver islam.no, pluss mer til. Det her er så latterlig som det kan bli. Du vet du stempler deg selv ganske godt med å kalle Basim for "ingen ordentlig lærd".


Videre -- islam og niqab; lær deg litt historie. Heldekkende plagg hadde opprinnelse i både det førislamske Persia og i det Bysantiske Riket blant kvinner. Selvsagt også i arabiske stammer i førislamsk tid, men vi har ikke så god kilde på dette som vi har på ortodokskristne Bysants og zoroastriske Persia.

Bare se på kristne Hellige Ikoner fra Bysants (spesielt ortodokse ikoner generelt, men også katolske, muligens dét er for "uislamsk" for deg fordi de vissnok "avspeiler Gud /profetene", men det vet jeg ikke). Kvinnene i Bysants er gjennomgående tildekket, ikke så mye ansikt, men det forekommer også. Da araberne dannet store stater og imperier, inkorporerte store mengder ikkemuslimer og muslimske ikke-arabere, så etterhvert tok de denne tradisjonene fra bysantinerne og perserne samt de monofysittiske kristne i Midtøsten (de så ikke på Jesus som hellig, de ble ansett som kjetterske i Bysants. Der spredte Islam seg fort fordi Jesus ble sett på som profet men ikke en hellig person - bl.annet).


(..) IslamNet er kun liberale for den gruppen av muslimer som burde se etter litt pleie og opphold på et mentalsykehus. Med å tillate blant de mest radikale predikantene og grundig opplære medlemmene i salafisme.
IslamNet har lite eller ingen støtte blant det etablerte "voksne" muslimmiljøet i Oslo, men jeg vet godt at IslamNet er populært blant semiradikaliserte unge norske muslimer, som synes foreldrene deres (som gjerne er konservative i utgangapunktet) langt ifra er rettroende nok.


(...) Ellers vil jeg påpeke to ting til deg;

- Norge er en av de mest islamske landene i verden. Vel? Undersøkelsen er gjort av amerikanere, ikkemuslimer spes men også muslimer, etter å ha gått igjennom grundig igjennom skriftene. Tradisjonelt muslimske land - og spesielt selverklærte "islamske land" gjør det gjennomgående dårlig på lista over 'de mest'. Økonomisk likhet og økonomiske muligheter, flertallsstyre og ikke diktatur, stor grad av rettferdighet, muligheter til utdanning, medmenneskelighet, toleranse for andre religioner, langtidsperspektiv i både økonomi og miljømessige forhold. << Disse tingene var utslagsgivende for hvor islamsk Norge ble ansett etter å ha gått grundig igjennom Koranen bl.a. Si meg hvilken Koran er det dere leser, når steining, meterlangt skjegg, og det å skrike rundt i kjortel er ansett som det viktigste?

- Gris på julaften`? Her avslører du din mangelfulle, evt ikkeeksisterende kunnskap om juletradisjoner. Griskjøtt er tradisjon i øst-Norge, delvis midt-Norge og delvis-Nordnorge. Pinnekjøtt (og annet) er tradisjon i den resterende halvparten av Norge, spesielt Vestlandet, ofte er griseribba helt utenkelig. Det er ikke sånn som dere salafister tenker; julaften / jul = GRIS. Uislamsk. Skittent. Æsj.
Sånn btw ble det feiret mye jul i Midtøsten, den gangen det var mange kristne der. Sabbat også, den gangen den var sefardiske jøder der. De er borte nå.

Finnes mange glattbarberte muslimer også . I Tyrkia og nord-afrika er bart i ulike varianter dritkult, med rette.

...................

**føkkings jævla fittetastatur og denne idiotiske PC-en jeg bruker.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. september 2014 kl. 08:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hevder du virkelig at nordmenn har for lite kultur til å skjønne at det er bra å dekke til kvinner fullstendig?
Vis hele sitatet...
Ja. Skjønner du det? Har du forståelse for disse og andre aspekter ved kulturer du møter, som ikke er i overensstemmelse med dine verdier?

Sitat av bennnern Vis innlegg
Huff ja! Det er jammen ille at mennesker missliker religiøse overbevisninger som fører til store lidelser på verdensbasis.Det nesten like ille som å hate politiske overbevisninger slik som nazismen.
Vis hele sitatet...
Er det din oppsummering av Islam?
At ikke alle ekstremkulturelle tiltak er like populært over hele verden burde de fleste akseptere. Behold disse tradisjonene der de er akseptert. Tvinger man gjennom synspunkter som ikke er aksepter så kan det få fatale konsekvenser. Det er bra at Norge er så nøytrale som vi er når det kommer til dette, men jeg synes ikke man skal utnytte denne nøytrale holdningen.

Du slakter ikke en ku åpenlyst i India, du går ikke i bikini og gnager på en kriselabb i Syria. Ulike deler av verden har ulike kulturelle synspunkter som ikke passer seg overalt.

Det at kvinner dekker seg til, om det er grunnet egen vilje eller familien sin vilje synes jeg er et irrelevant problem, det er mye annet samfunnet vårt burde ta tak i før fokus blir satt på dette.
Ser dere ikke hvor ironisk det er å tvinge folk til å dekke seg til samtidig som man vil hindre folk i å dekke seg til? Selvsagt bør man kunne oppholde seg i offentligheten naken eller dekket helt til. Hvordan er det mer undertrykkende å be en kvinne dekke til ansiktet enn det er å tvinge meg til å dekke til mitt fantastiske kjønnsorgan? Min evne til å uttrykke meg selv fritt blir hindret av samfunnet, alt basert på irrasjonell frykt og kristen moralisme. En muslimsk kvinne velger iallefall å være en muslimsk kvinne, jeg har ikke noe annet valg enn å bli presset på religiøse doktriner jeg hverken tror på eller har noen ønske om å følge.

La folk kle seg i hva de vil, det skader ingen.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Ser dere ikke hvor ironisk det er å tvinge folk til å dekke seg til samtidig som man vil hindre folk i å dekke seg til? Selvsagt bør man kunne oppholde seg i offentligheten naken eller dekket helt til. Hvordan er det mer undertrykkende å be en kvinne dekke til ansiktet enn det er å tvinge meg til å dekke til mitt fantastiske kjønnsorgan? Min evne til å uttrykke meg selv fritt blir hindret av samfunnet, alt basert på irrasjonell frykt og kristen moralisme. En muslimsk kvinne velger iallefall å være en muslimsk kvinne, jeg har ikke noe annet valg enn å bli presset på religiøse doktriner jeg hverken tror på eller har noen ønske om å følge.

La folk kle seg i hva de vil, det skader ingen.
Vis hele sitatet...
På trikket så kanskje ikke den som står foran deg på en stappfull vogn lyst til å ha det gonore infiltrerte lemmet ditt trykkende mot kroppen sin.

Men ellers er jeg egentlig enig, om folk vil være naken på stranden eller i en park så burde det være greit. I tette samlinger av folk derimot så nope.
Sitat av Penina Vis innlegg
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hevder du virkelig at nordmenn har for lite kultur til å skjønne at det er bra å dekke til kvinner fullstendig?
Vis hele sitatet...
Ja. Skjønner du det? Har du forståelse for disse og andre aspekter ved kulturer du møter, som ikke er i overensstemmelse med dine verdier?
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke vurdere en kultur ut fra kulturens egne premisser. Vi er heller ikke nødt til å "forstå" en kultur for å si noe meningsfullt om den og dens effekt. Enda mindre toleranse trengs når vi prater om hva en religion er berettiget.

Sitat av Penina Vis innlegg
Er det din oppsummering av Islam?
Vis hele sitatet...
Det var hans oppsummering av ditt argument.

Sitat av Penina Vis innlegg
Problemet her, er at vi, som tross alt temmelig kulturløse, har problemer med å sette oss inn i et kulturelt syn som strider mot det vi identifiserer oss med: våre mer eller mindre vilkårlige og tåkete begreper som "frihet" og "likhet". I møte med dette, vil vi ikke i ting som niqab og patriarkat se annet enn undertrykkelse [...]
Vis hele sitatet...
Apropos tåkete begreper, jeg kunne trenge at du belyste noe for meg. Kan du forklare hva som er problemet med å se undertrykkelse i niqab og patriarkat? Hvordan burde man se det?
Sist endret av Mullah; 3. september 2014 kl. 16:22.
Redpilled alfahann
Sitat av Penina Vis innlegg
Ja. Skjønner du det? Har du forståelse for disse og andre aspekter ved kulturer du møter, som ikke er i overensstemmelse med dine verdier?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver i så stor grad som mulig å forstå hvorfor andre kulturer fungerer som de gjør, ja. Det er derimot ikke noen motsetning mellom å forstå hvordan en kultur fungerer og det å mislike aspekter ved den samme kulturen. Dersom en kultur fører til store menneskelige lidelser er det selvsagt helt legitimt å kritisere aspektene ved kulturen som fører til lidelsene. Ellers legitimerer man faktisk all urett som blir blir begått utenfor sin egen kultur.


Sitat av Penina Vis innlegg
Er det din oppsummering av Islam?
Vis hele sitatet...
Nei, det var en forklaring på hvorfor folk misliker islam, nemlig på grunn av de negative konsekvensene islam har.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei, det var en forklaring på hvorfor folk misliker islam, nemlig på grunn av de negative konsekvensene islam har.
Vis hele sitatet...
Da misforsto jeg. Ikke meningen å putte ord i munnen på deg!
Sist endret av Mullah; 3. september 2014 kl. 16:29.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Vi trenger ikke vurdere en kultur ut fra kulturens egne premisser. Vi er heller ikke nødt til å "forstå" en kultur for å si noe meningsfullt om den og dens effekt. Enda mindre toleranse trengs når vi prater om hva en religion er berettiget.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden er vi ikke nødt til det?

Sitat av Mullah Vis innlegg
Apropos tåkete begreper, jeg kunne trenge at du belyste noe for meg. Kan du forklare hva som er problemet med å se undertrykkelse i niqab og patriarkat? Hvordan burde man se det?
Vis hele sitatet...
Tja, man kan jo se det på en rekke måter, eksempelvis som uttrykk for et annen virkelighetssyn og en annen menneskeforståelse. Det er jo imidlertid litt vanskelig når man ikke forstår noe som helst og ikke har forsøkt å sette seg inn i, virkelig sette seg inn i hva dette betyr for menneskene som lever i de forskjellige virkelighetene.

Apropos undertrykkelse, i motsetning til hva? Synet på kjønn og familiestruktur i Norge? Hva er den såkalte "kvinnefrigjørelse" annet enn en omstilling av hennes adferdsmønster til samfunnets behov? Den er jo et rent borgerlig fenomen – det industrielle samfunn har ikke behov for kjønn eller mennesker, men kjønnsløse droner og maskinslaver, og den spesialiseringen som kulturen opprinnelig bygget på, er blitt overflødiggjort, det kan jo ikke betale seg.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei, det var en forklaring på hvorfor folk misliker islam, nemlig på grunn av de negative konsekvensene islam har.
Vis hele sitatet...
Og du ser intet hat og intoleranse i den forklaringen?
dette er grunnen til å ha forbud mot niqab

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/so...loer/a/180068/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-7010980.html


du aner ikke hvem det er under der:/

de kan sende ivei andre personer under dekke av niqab, dette er grunn nok til å forby det!!!

at de skal kle av seg for å se hvem det er vil de aldri gå med på....
Redpilled alfahann
Sitat av Penina Vis innlegg
Hvorfor i all verden er vi ikke nødt til det?
Vis hele sitatet...
Fordi det impliserer at man godtar at mennesker blir påført smerte og lidelse dersom smerten blir påført av personer med en annen kulturell bakgrunn. Det er en mildt sagt pussig holdning.


Sitat av Penina Vis innlegg
Tja, man kan jo se det på en rekke måter, eksempelvis som uttrykk for et annen virkelighetssyn og en annen menneskeforståelse. Det er jo imidlertid litt vanskelig når man ikke forstår noe som helst og ikke har forsøkt å sette seg inn i, virkelig sette seg inn i hva dette betyr for menneskene som lever i de forskjellige virkelighetene.
Vis hele sitatet...
Hva må jeg må jeg gjøre for å forstå de forskjellige virkelighetene da?Misstenker at jeg må begynne å bruke litt psykadelika. Så kan jeg konstruere relativistisk svadafilosofi for å viktigjøre mitt eget narkotikaforbruk. Det høres jo tross alt langt viktigere ut å skape nye virkeligheter enn det gjør å fucke litt med nervesystemet. Dessuten kan jeg forsvare grov undertrykkelse av kvinner om jeg skulle føle for det også. For i virkeligheten til muslimske menn er det ikke noe galt i å frata kvinner et hav med muligheter og identitet. Og virkeligheten til muslimske menn er like reel som virkeligheten din, eller kanskje særlig virkeligheten min når jeg er på flein.

Eller er det andre måter jeg kan begynne å forstå virkelighetene til andre på?

Sitat av Penina Vis innlegg
Apropos undertrykkelse, i motsetning til hva? Synet på kjønn og familiestruktur i Norge? Hva er den såkalte "kvinnefrigjørelse" annet enn en omstilling av hennes adferdsmønster til samfunnets behov? Den er jo et rent borgerlig fenomen – det industrielle samfunn har ikke behov for kjønn eller mennesker, men kjønnsløse droner og maskinslaver, og den spesialiseringen som kulturen opprinnelig bygget på, er blitt overflødiggjort, det kan jo ikke betale seg.
Vis hele sitatet...
De kvinnene jeg kjenner som ikke vil leve hele livet under en duk er altså bare tilpasset samfunnets behov for arbeidskraft?


Sitat av Penina Vis innlegg
Og du ser intet hat og intoleranse i den forklaringen?
Vis hele sitatet...
Vil du si at det er hatefult og intollerant å si det samme om nazismen?
Sitat av Penina Vis innlegg
Hvorfor i all verden er vi ikke nødt til det?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa er vi ikke nødt til det fordi vi kan gjøre meningsfulle vurderinger av dem uten. Det er klart vi kan gjøre andre vurderinger med inngående kunnskap om en kultur også, men du synes å hevde at vi det. Hvorfor trenger vi det?

Sitat av Penina Vis innlegg
Tja, man kan jo se det på en rekke måter, eksempelvis som uttrykk for et annen virkelighetssyn og en annen menneskeforståelse. Det er jo imidlertid litt vanskelig når man ikke forstår noe som helst og ikke har forsøkt å sette seg inn i, virkelig sette seg inn i hva dette betyr for menneskene som lever i de forskjellige virkelighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er fint og spennende med forskjellige virkelighetssyn. Jeg liker å fundere over andres virkelighetssyn og synes det er spennende å se tilbake på forandringene i mitt eget. Normgivende virkelighetssyn som skaper lidelse er likevel noe som ikke bør dulles med, men må motarbeides aktivt. Vi trenger ikke inngående kunnskap om et kulturelt uttrykk som niqab-en for å vurdere hvorvidt den har en negativ effekt.

Sitat av Penina Vis innlegg
Apropos undertrykkelse, i motsetning til hva? Synet på kjønn og familiestruktur i Norge? Hva er den såkalte "kvinnefrigjørelse" annet enn en omstilling av hennes adferdsmønster til samfunnets behov? Den er jo et rent borgerlig fenomen – det industrielle samfunn har ikke behov for kjønn eller mennesker, men kjønnsløse droner og maskinslaver, og den spesialiseringen som kulturen opprinnelig bygget på, er blitt overflødiggjort, det kan jo ikke betale seg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i din beskrivelse av kvinnefrigjøring. Om kvinnefrigjøringer kommer til å konkludere i den typen dystopisk samfunn du forespeiler vet jeg naturligvis ikke, men det ville likevel ikke gjort kvinnefrigjøringen i seg selv til et onde. Når man åpner en slik dør som kvinnefrigjøring (eller internett f.eks) får vi adgang til mange flere nye dører, og noen av dem kan igjen lede til situasjoner som du beskriver. Jeg synes det er flott at kvinner (og andre) får adgang til flere muligheter. Jeg tviler ikke på at det er bedre enn det begrensede antallet muligheter man har når man lever i samfunn hvor kvinner må bruke niqab.

Sitat av Penina Vis innlegg
Og du ser intet hat og intoleranse i den forklaringen?
Vis hele sitatet...
Jeg likte svaret til brennnern mye bedre når jeg oppfattet det som et svar på dine argumenter enn når det viste seg å være en "forklaring på hvorfor folk misliker islam". Jeg vet ikke sikkert om brennnern er rasist eller ikke, men jeg synes argumentene inntil videre ser ut til å duge og vil heller se deg stikke hull på dem enn på personen.
Sitat av transam Vis innlegg
dette er grunnen til å ha forbud mot niqab

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/so...loer/a/180068/

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-7010980.html


du aner ikke hvem det er under der:/

de kan sende ivei andre personer under dekke av niqab, dette er grunn nok til å forby det!!!

at de skal kle av seg for å se hvem det er vil de aldri gå med på....
Vis hele sitatet...
Interessant!

Hvordan identifiserer man kvinner i land hvor Niqāb er mer utbredt?

Må man ha en politikvinne for å gjøre det?

Btw. vil gjerne nevne at bruk av Niqāb ble forbud ved Egypt sin "ypperste islamske skole", al-Azhar i 2009:

Al-Azhar bans "niqab" in classrooms, dormitories

The Grand Sheikh of al-Azhar Mohamed Sayyd Tantawi has created a heated controversy in Egypt earlier this week when he told a middle school student in a class he was visiting to take off her niqab while in school.
Vis hele sitatet...
I Syria ble studenter som brukte Niqāb nektet å registrere seg for universitetet sommeren 2010, fordi staten ville "re-bekrefte Syria tradisjonelle sekulære atmosfære."

Syria’s Solidarity With Islamists Ends at Home

The government’s campaign drew wider notice this summer, when a decision to bar students wearing the niqab from registering for university classes was compared to a similar ban in France. That move seemed to underscore a reduced tolerance for strict observance by Muslims in public life. Syrian officials have put it differently, saying the niqab is “alien” to Syrian society.
Vis hele sitatet...
I 2011 fikk man igjen lov til å bruke Niqāb i skolen i Syria.

Syria reverses ban on Islamic face veil in schools

I Egypt er 90% av befolkningen på rundt 80 millioner muslimer, og i Syria er 87-90% av befolkningen på 17 millioner muslimer.

Det å forby Niqāb er ikke akkurat noe som bare forgår i land hvor muslimer er en minoritet.

Synes også dette avsnittet fra artikkelen om forbudet i Egypt kan være interessant for tråden:

The majority of Islamic scholars say the face veil is not obligatory in Islam and is merely a custom that dates back to tribal, nomadic societies living in the Arabian desert before Islam began.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nok brukt Niqāb selv dersom jeg vandra rundt i ørkenen uten solkrem!
Sist endret av Turbolego; 3. september 2014 kl. 23:06.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Der jaggu fikk vi det endelig frem! Grunnleggeren av islamo-fascisme er det skinnende forbildet for like som deg, og likesinnede.
Vis hele sitatet...
Hva har Abdul Wahab gjort som er uislamsk?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og der har vi det jaggu igjen: dette er jo nærmest dritgøy. Basim får jo smell og kjeft fra alle hold for at han holder med Brorskapet - og i det skulte holder med både Hizbollah og Hamas. Men ikke fra salafistene nei! For dere er Basim er Israel-venn og en vantro og et grisetryne.
Ikke nok med alt han gjør av pro-Gaza og anti-Israel-arbeid, og forkynnelse av 'riktig islam' iblant media, skoler og muslimske innvandrere i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting i mot Basim, det er bare ikke typen jeg går til om jeg er tørst på kunnskap om Islam. Jeg kjenner flere helt vanlige muslimer som kan enormt mye mer om religionen enn mange av disse ansiktene utad.

Hamas er terrorister fordi Israel sier de er det. Da går det litt mer greit å drepe tusenvis av sivile.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Videre -- islam og niqab; lær deg litt historie. Heldekkende plagg hadde opprinnelse i både det førislamske Persia og i det Bysantiske Riket blant kvinner. Selvsagt også i arabiske stammer i førislamsk tid, men vi har ikke så god kilde på dette som vi har på ortodokskristne Bysants og zoroastriske Persia.
Vis hele sitatet...
".....and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms)…”

[al-Noor 24:31]

[COLOR="Red"]Drawing the veil all over the juyoob implies covering the face. [/COLOR]

[COLOR="red"][COLOR="DarkSlateGray"]When Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) was asked about the aayah (interpretation of the meaning):

“O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies”
[/COLOR][/COLOR]


Det er ikke slik at jeg prøver overbevise folk uten grunnlag om at niqab faktisk har rot i Islam. Det er masse lærde som mener det ikke er obligatorisk og sikkert en del som mener det er det. Uansett er det en del av Islam.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(..) IslamNet er kun liberale for den gruppen av muslimer som burde se etter litt pleie og opphold på et mentalsykehus. Med å tillate blant de mest radikale predikantene og grundig opplære medlemmene i salafisme.
IslamNet har lite eller ingen støtte blant det etablerte "voksne" muslimmiljøet i Oslo, men jeg vet godt at IslamNet er populært blant semiradikaliserte unge norske muslimer, som synes foreldrene deres (som gjerne er konservative i utgangapunktet) langt ifra er rettroende nok.
Vis hele sitatet...
Islam Net gjør mye bra for Islam.
Husker da de inviterte noen folk over for Peace Conference noen år tilbake.
Mediene klarte finne noe negativt om samtlige foredragsholdere der om jeg ikke husker feil. Mulig de er potensielle terrorister hele gjengen, men jeg skjønte ikke helt greia.
Abu Usamah har jeg ikke lyttet noe til, så lar vær uttale meg om han.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(...) Ellers vil jeg påpeke to ting til deg;

".....Si meg hvilken Koran er det dere leser, når steining, meterlangt skjegg, og det å skrike rundt i kjortel er ansett som det viktigste?
Vis hele sitatet...
Den samme som alle andre. Kan man ikke arabisk kan oversettelsene variere selvsagt.
Jeg mener ikke at den og den tingen er viktigere enn noe annet. Enten er det viktig, eller så er det ikke.
Eneste greia mi er at jeg anerkjenner at det er en del av Islam og synes det er bedre at folk hater Islam for det det er enn at de liker det for noe det ikke er.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
- Gris på julaften`? Her avslører du din mangelfulle, evt ikkeeksisterende kunnskap om juletradisjoner. Griskjøtt er tradisjon i øst-Norge, delvis midt-Norge og delvis-Nordnorge. Pinnekjøtt (og annet) er tradisjon i den resterende halvparten av Norge, spesielt Vestlandet, ofte er griseribba helt utenkelig. Det er ikke sånn som dere salafister tenker; julaften / jul = GRIS. Uislamsk. Skittent. Æsj.
Sånn btw ble det feiret mye jul i Midtøsten, den gangen det var mange kristne der. Sabbat også, den gangen den var sefardiske jøder der. De er borte nå.
Vis hele sitatet...
Du slår meg i historie
Nevnte julaften spesifikt fordi dette blir diskutert år på år blant muslimer på nett. Litt dumt av meg å skrive dette da det 1) virket som jeg puttet ord i Basim sin munn som jeg tviler på at han noensinne har sagt og 2) fordi det er ofte ikke det diskusjonen går i. Heller hvorvidt man skal gratulere folk med høytiden eller ikke.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Finnes mange glattbarberte muslimer også . I Tyrkia og nord-afrika er bart i ulike varianter dritkult, med rette.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men det blir ikke mer tillatt av den grunn
Det er radikalt at store institusjoner, som mange mennesker tilbringer nærmest obligatoriske år på, forbyr religiøse plagg. Som bamseeee påpeker er bruken av niqab unektelig knyttet til den islamske lære og praksis.

Argumenter som "jeg vil gjerne prate ansikt til ansikt med legen min", er like "jeg vil ikke ha en negerlege, for negere er skumle." Hvis man ender opp med en niqabikledd lege, går gjennom timen, snakker med henne som man ville gjort til et vanlig menneske, og fortsatt har et problem, kan man jo saktens skifte fastlege (forøvrig burde man også, i så tilfelle, ta seg et par lange turer i fjellheimen).

Almuen trenger ikke dyptgående studere enhver kultur, selv om et visst kunnskapsnivå alltid er å foretrekke, men når konsensus aksepterer offentlig diskriminering av etniske og religiøse grupper, her de stakkars, undertrykkede kvinnene, som atpåtil tar seg en utdannelse!!! - når slike linjer blir lagt, når en samlet politisk front leder en heksejakt mot fredelige debatanter som Ubaydullah Hussain, bør man innse hvor vi er, og hva som er iferd med å skje.
Redpilled alfahann
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Argumenter som "jeg vil gjerne prate ansikt til ansikt med legen min", er like "jeg vil ikke ha en negerlege, for negere er skumle." Hvis man ender opp med en niqabikledd lege, går gjennom timen, snakker med henne som man ville gjort til et vanlig menneske, og fortsatt har et problem, kan man jo saktens skifte fastlege (forøvrig burde man også, i så tilfelle, ta seg et par lange turer i fjellheimen).
Vis hele sitatet...
Analogien er tåpelig fordi niqab ikke er et genetisk trekk man ikke kan noe for. Niqab er et plagg som sier noe om hva slags overbevisninger man har. Litt på samme måte som en T-skjorte med påskriften "abort er mord".

Nå tror jeg heller ikke det er slik at folk vil forby niqab fordi det er skummelt. Det har vel mer å gjøre med at man ikke ønsker å legge til rette for at muslimske kvinner isoleres fullstendig fra resten av samfunnet.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Nå tror jeg heller ikke det er slik at folk vil forby niqab fordi det er skummelt. Det har vel mer å gjøre med at man ikke ønsker å legge til rette for at muslimske kvinner isoleres fullstendig fra resten av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det er altså med mål om å integrere disse kvinnene i det norske samfunnet at man utestenger dem fra store utdanningsinstitusjoner, og nekter dem adgang til deler av arbeidslivet? Er du klar over hvor absurd dette høres ut? Selvsagt er det fordi man synes niqab er skummelt, selvsagt er det fordi man misliker Islam.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 4. september 2014 kl. 09:15.
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Det er altså med mål om å integrere disse kvinnene i det norske samfunnet at man utestenger dem fra store utdanningsinstitusjoner, og nekter dem adgang til deler av arbeidslivet? Er du klar over hvor absurd dette høres ut? Selvsagt er det fordi man synes niqab er skummelt, selvsagt er det fordi man misliker Islam.
Vis hele sitatet...
Det kan være interessant å finne ut hvorfor Niqāb ble forbudt i skoler i Egypt og Syria da, som jeg tidligere har nevnt.

I disse landene er rundt 90% av befolkningen muslimsk, så de skal ikke akkurat integreres.
Redpilled alfahann
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Det er altså med mål om å integrere disse kvinnene i det norske samfunnet at man utestenger dem fra store utdanningsinstitusjoner, og nekter dem adgang til deler av arbeidslivet?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er svært problematisk for integreringen av muslismske kvinner dersom det oppstår subkulturer hvor det ikke er akseptabelt for kvinner å vise ansiktet sitt i offentligheten. Slike subkulturer har blitt relativt vanlige i blant annet storbritania, men heldigvis ikke i Norge enda.Et forbud vil sannsynligvis begrense spredningen av slike grupperinger.

Dessuten er det relativt kjipt for de kvinnene som ufrivillig må leve hele livet under et laken at praksisen legitimeres av norske beslutningstagere.
Sitat av Penina Vis innlegg
Hvorfor i all verden er vi ikke nødt til det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor må vi nødvendigvis alltid det? vi for eksempel kjenne xenofobiens historiske og kulturelle røtter og geografiske utbredelse til den minste detalj for å slå fast at fremmedhat er ødeleggende og skadelig? Og hva får deg egentlig til å tro at denne forståelsen ikke er på plass? Er det slik at en forståelse alltid må ende i aksept, respekt og beundring?

Dersom man kjenner til det historiske grunnlaget til et kulturelt aspekt, kjenner til dets utbredelse, kjenner til hvordan det henger sammen med øvrige aspekter av deres kultur – er det da alltid umulig eller illegitimt å konkludere med at dette kulturelle aspektet er skadelig, ødeleggende og undertrykkende? Du mener jo åpenbart at kjønnslikestillingen i Norge og resten av Vesten er skadelig, ødeleggende og undertrykkende, så da må det vel være fullt mulig at også andre kulturer inneholder skadelige, ødeleggende og undertrykkende elementer.

Du klager også over at begreper som "frihet" er ullent definert. Det kan være, men det samme gjelder begrepet "luft". Det betyr imidlertid ikke at vi dermed kan leve lykkelig uten.

Sitat av Penina Vis innlegg
Og du ser intet hat og intoleranse i den forklaringen?
Vis hele sitatet...
Hat av hat og intoleranse for intoleranse er fullstendig legitimt. Du er jo akkurat like mye skyld i det samme selv.
Hvilke "kulturmomenter" er det egentlig som må være oppfylt for at grov systematisk kvinneundertrykkelse skal være greit? Er det kun at det har pågått over tilstrekkelig lang tid? I mitt hode så blir det enda verre at det er utbredt, systematisert og innarbeidet i kulturen å undetrykke noen, men det er tydeligvis formildende i så stor grad at andre bør etterstrebe det? Hvor lenge og hvor dårlig må for eksempel vestlige menn behandle vestlige kvinner før det blir en bra ting?
Sitat av bo1e Vis innlegg
Hvilke "kulturmomenter" er det egentlig som må være oppfylt for at grov systematisk kvinneundertrykkelse skal være greit? Er det kun at det har pågått over tilstrekkelig lang tid? I mitt hode så blir det enda verre at det er utbredt, systematisert og innarbeidet i kulturen å undetrykke noen, men det er tydeligvis formildende i så stor grad at andre bør etterstrebe det? Hvor lenge og hvor dårlig må for eksempel vestlige menn behandle vestlige kvinner før det blir en bra ting?
Vis hele sitatet...
Det er da ikke mennene som påtvinger kvinner niqab i Norge. Hvor har du hørt dette?
Mener du det seriøst? Det er kvinnene som har bestemt de nedarvede spillereglene i denne kulturen?
Hele samfunn kan være tuftet på sosiale dynamikker innad i den individuelle familie, det var tilfellet i Norge også. Det å presse den nye virkeligheten, som er delt, og industrialisert, nedover hodene på mennesker, kan oppfattes som store overgrep. Du skal vise deg. Alle skal med. Yeah. Dette henger selvsagt sammen med hvordan vårt eget samfunn ser ut, for man integreres alltid i noe.

Jeg er helt enig i at man på et punkt mer eller mindre legitimt kan forkaste aspekter ved ulike samfunn, og i at dette også gjelder muslimske praksiser, som ofte er fascistoide. Jeg er også enig i at et samfunn på en eller annen måte bør reagere på urett.

Men når man angriper den muslimske sosiale strukturen beveger man seg fort over på vaklende grunn. Husk din egen kulturkrets. Fra hva forstår du grunnlaget for en slik handling? Hvordan i all verden skal du forstå at en kvinne velger å fysisk skjule seg for hele omverden? Og hvis du tror du forstår det (mange her ender visst på "tvang"...), hvordan skal du så reagere på det? Ved å stenge utøverne ute fra arbeidslivet? Ved å kriminalisere dem?

Hvis man virkelig ønsket disse kvinnenes "beste" (fra norske idealer), burde man jo uansett oppfordre høyere utdanning, karriere, osv. Ingenting "integrerer" som litt lønnsarbeid.
Det kan virke som enkelte mener at kvinneundertrykking er greit, så lenge kvinnene er så undertrykket at de tror det skal være sånn.

Jeg syns dette bildet var grådig fint. Mer enn tusen ord, og alt det der.

http://gfx.nrk.no//nrbAHmHr5-Cx0c7FFX4S7whSV_eWq8XMri5yvu9F79iw
Sist endret av bo1e; 4. september 2014 kl. 19:54.
Men med det argumentet er det vanskelig å skille mellom hva som faktisk er kvinneundertrykking og hva som ikke er det. Du står på siden og ser noe som er rart for deg - og som virker som kvinneundertrykking. Rett og slett fordi du ikke forstår hvorfor noen kvinner ville ønske å gjøre dette av fritt valg.

Sett på denne måten kunne vel en personen som står utenfor den vestlige kulturen fint argumentere for at vi også driver massiv kvinneundertrykking med objektifiseringen og seksualiseringen av jenter slik det er i dag. Og dette med at alle jenter skal prøve å være på sexye og må sminke seg - kan da for folk utenfor denne vestlige kulturen virke helt uforstålig.

Så for meg synes jeg det er viktig å skille mellom de som ønsker å gå med slike klesplass av fri vilje - fordi dem selv mener det gir stor verdi for dem. Og dem som gjør det fordi mennene er redd for at andre menn skal bli tiltrukket av dem. Og derfor kun gjør det fordi han vil.
Før dere blir helt rabiate på at nordmenn hater Islam og alt ikke-vestlig, så kan vi enkelt gjøre en test. Bytt ut Niqab med Finlandshette, eller balaklava som det også kalles. Du er mildt sagt ikke velkommen i banker ikledd denne, mange andre arenaer er du heller ikke velkommen. Er det fordi vi misliker personer som bor langt nord og har bruk for slike plagg, kanskje til og med deres samiske opprinnelse? Heldigvis ikke.

Det å vise ansiktet sitt handler om noe helt annet enn hva du tror på og/eller hvor du kommer fra, det er veldig vanlig rundt om i verden, selv i muslimske land. Før vi drar på oss kulturrelativismehatten og skriker ut xenofobi, islamofobi eller annet som er helt irrelevant for saken, så kan det være lurt å se på hvordan samfunnet behandler det å maskere seg generelt.

Det som er verdt å merke seg, og problematisk med at kvinner som er så religiøse at de dekker seg til - hvordan skal de komme ut i jobb? Uten at jeg husker alle, så er det mange forbud om menn og kvinner på samme arbeidsplass, så klesdrakten er det minste problemet, det er dog det mest nærliggende. Forøvrig er det utelukkende bra at staten ikke kan favorisere noen religion, og dens ansatte skal ikke fronte noe utad heller. Lærere har så stor kraft på unge elever at de bør verken bære kors eller andre religiøse symboler.
Det virker kanskje veldig kulturrelativistisk, men hele poenget er at i vår kultur er det normalt å vise fjeset sitt. Det er noe vi tar som en selvfølge - men det betyr ikke nødvendigvis at det må være riktig. Dette handler rett og slett om ulik kultur - og hvor vidt man liker å være lettkledd eller tilkledd er heller ikke noe som skader noen. Spørsmålet som for min del er viktig å stille seg er "Går man kledd slik fordi man ønsker det, eller fordi andre sier du må?".

Hva slaks klær man liker å gå med, og hva slaks stil man indentifiserer seg med avhenger jo helt av kulturen som har vært med å forme deg som menneske og dine verdier. Og det at vi da skal tvinge våre verdier på dem, fordi vi synes det er så feil blir merkelig i mine øyne. For det at de velger å gå med niqab skulle egentlig ikke påvirket oss noe som helst.

Du bruker argumentet om at det er vanskelig å få seg jobb med slike plagg - og det er nok sant. Det er og veldig synd, men samtidig foratålig at det er slik. Det blir jo en stor kulturkræsj. Men jeg tror ikke løsningen er å tvinge folk til å gå med de klærene vi synes er akseptable. Folk må få velge selv.
Kommer du til Norge skal du følge norsk kultur. Det blir vanskelig å integrere innvandrer når de ikke vil gi slipp på sin religion og kultur fra hjemlandet. Intergreringen i Norge er 100% mislykket fordi innvandrere får lov til å beholde sin egen kultur.

Husker dere Muhammed karikaturen? Stakkars kunstneren. De ville bruke sin Sharia lov og steine ham til døde.
https://www.youtube.com/watch?v=oNR6EbTIm9A

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...lo-s/a/584086/
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Husker dere Muhammed karikaturen? Stakkars kunstneren. De ville bruke sin Sharia lov og steine ham til døde.
https://www.youtube.com/watch?v=oNR6EbTIm9A

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...lo-s/a/584086/
Vis hele sitatet...
Det er ikke synd på han. Han visste hva han bega seg utpå. Tullingen der.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er ikke synd på han. Han visste hva han bega seg utpå. Tullingen der.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig synd fordi ingen kristne klager på karikaturene av Jesus. Å lage slike humoristiske karikaturer er helt lovlig i Norge. Hvis muslimer ikke tåler slikt så burde de flytte ut av Norge. Muslimer kommer til Norge og krever at det er den islamske kulturen som skal gjelde. Slike krav ser jeg ikke hos buddhister og hinduer, men kun muslimer. Muslimene demonstrerer mot alt fordi dere krever at loven deres skal gjelde i Norge. Folk gjør narr av Buddha hele tiden. Du ser ingen buddhister true med vold og drap.

Det er greit å demonstrere, men jeg synes det går over grensen for hva som er tolerabelt. Når muslimene begynner å bruke vold og drive med trusler som steining og drap av vedkommende.

Vold og hærværk i denne demonstrasjonen her var jo helt unødvendig. Norge hjelper dere, men dere viser ikke takknemlig tilbake til Norge.
https://www.youtube.com/watch?v=Lk5IJcs7Tr8
Sist endret av Gigolo; 4. september 2014 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av etse Vis innlegg
Men med det argumentet er det vanskelig å skille mellom hva som faktisk er kvinneundertrykking og hva som ikke er det. Du står på siden og ser noe som er rart for deg - og som virker som kvinneundertrykking. Rett og slett fordi du ikke forstår hvorfor noen kvinner ville ønske å gjøre dette av fritt valg..
Vis hele sitatet...
Lakmus-testen er hva som skjer hvis du i de forskjellige miljøene kler deg motsatt av hva som er normen. Hvis du i Norge som kvinne kler deg usexy, som ifølge deg er det motsatte av normen, så skjer det ingen verdens ting. Hvis du i egypt som kvinne viser hud eller hår offentlig så blir du trakasert på det groveste. Ser du forskjellen?
Sist endret av bo1e; 4. september 2014 kl. 23:16.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er ikke synd på han. Han visste hva han bega seg utpå. Tullingen der.
Vis hele sitatet...
Det er mektig provoserende at du mener norske journalister skal unnlate å bruke ytringsfriheten pga trusler. Retten til å karikere hvem som helst går altså inn under ytringsfriheten og er en av de mest fundamentale rettighetene vi har. Slutt med slike flåsete kommentarer med mindre du virkelig mener at vi bør innskrenke ytringsfriheten og gi etter for drapstrusler fra ekstremister.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Kommer du til Norge skal du følge norsk kultur. Det blir vanskelig å integrere innvandrer når de ikke vil gi slipp på sin religion og kultur fra hjemlandet. Intergreringen i Norge er 100% mislykket fordi innvandrere får lov til å beholde sin egen kultur. [...]
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal de gi slipp på sin religion? Vi har da religionsfrihet her i landet.

Jeg har veldig vanskelig for å akseptere at integreringen i Norge er 100% mislykket, selv om den i noen områder fungerer dårligere enn andre.

Er det din påstand at absolutt ingen innvandrer er integrert godt i det norske samfunnet?

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er ikke synd på han. Han visste hva han bega seg utpå. Tullingen der.
Vis hele sitatet...
Det var et veldig sørgelig kapittel å se hvordan store deler av den vestlige verden fullstendig kapitulerte for utpressing fra religiøse ekstremister i etterkant av den saken.

Den dagen vi aksepterer at noen trues med døden for å fornærme religion da har vi tapt mye av det aller mest grunnleggende i samfunnet.
Sist endret av Cikey; 5. september 2014 kl. 08:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En av de største problemene med integrering i Norge er at alle absolutt forventer at de som flykter hit skal kun tilpasse seg oss - og vi skal ikke tilpasse oss dem. Siden "vi var her først". For min del er det en litt snever tankegang. For at integrering skal fungere må både vi og dem tilpasse oss hverandre. Lage plass og forståelse for at vi er forskjellige.

En av våre største verdier i vårt demokratiske samfunn er frihet. Å skulle drive å tvinge folk til å gi helt slipp på sin kultur og verdiene er er oppvokst med virker som litt sosial-tvang, og minner ikke om noen form for frihet i mine øyne.