Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1622
1. Min henvendelse til NRK - riktignok litt sein men ja.

Hei igjen

Jeg henvender meg atter en gang angående ett tv apparat jeg kjøpte til min mor tilbake i 2017.
Min mor er uføretrygdet og sitter i rullestol, slik at hun har det ikke enkelt for å dra å handle litt større varer enn det som går i ryggsekken. Det som skjedde var at jeg av vane, betalte med mitt eget kort for en tv jeg aldri skulle, eller har sett på. Penger fikk jeg til innkjøpet også.

Problemet nå da er at jeg sitter med gebyr på en lisens, for en TV som står på hennes soverom. Alt jeg har gjort var å frakte den og stille den inn. Dette kan da ikke være rettferdig og i tråd med skikk og bruk ?

Her håper jeg fornuften kan seire og at dette kravet bortfaller.

Jeg skal betale med glede for min egen lisens når jeg iløpet av året flytter inn i en ny leilighet, da jeg må ha en TV til eget bruk.

Mvh



2. NRK sitt svar

Du får ikke medhold i din klage på vedtak
Vi viser til dine henvendelser mottatt 05.09.2018 og 18.10.2018 angående klage på vedtak gjort av oss.
Henvendelse inneholder ikke opplysninger som tilsier at du ikke skal betale kravet for perioden 01.03.2017–
30.06.2018, kr 6,578.65. Kravet opprettholdes.
Hvorfor tar vi ikke klagen din til følge?
Lisensen er delt inn i to terminer per år, med terminstart 1. januar og 1. juli. I vårt svarbrev datert 26.01.2018 oppga
vi at du må betale lisens ut den terminen vi mottok din oppsigelse. Den mottok vi 20.01.2018 og du må derfor
betale lisens til og med 30.06.2018.
Våre oppsigelsesfrister er informert om på alle våre giroer, tekst-tv, hjemmeside og i media.
Hvordan betale kravene?
Forfalte krav for perioden 01.03.2017–30.06.2018, kr 6,578.65, er oversendt Statens innkrevingssentral for videre
innkreving. Betalingsinformasjon får du hos Statens innkrevingssentral, på telefon 75 14 90 00 eller deres nettside
www.sismo.no.
Hvilket lovverk er lagt til grunn for vedtaket?
• Forskrifter om fjernsynsmottakere §§ 2 og 9
• SI-loven
Har du spørsmål?
Du finner blant annet lovverket og ofte stilte spørsmål på vår nettside nrk.no/lisens
Vi ber deg oppgi vår referanse ved en eventuell ny henvendelse.
Med hilsen
Norsk rikskringkasting AS
S.Davidsen
Saksbehandler

3. Hva faen gjør man ?

Det er som å skrive til en BOT.
Null hensyn null empati null forståelse, og ikke minst ; det REFERES IKKE MED ET ENESTE ORD, sakens kjerne.

Må jeg vinne hen hos namsmannen elller advokat eller hva her ?
I vårt svarbrev datert 26.01.2018 oppga
vi at du må betale lisens ut den terminen vi mottok din oppsigelse. Den mottok vi 20.01.2018 og du må derfor
betale lisens til og med 30.06.2018.
Våre oppsigelsesfrister er informert om på alle våre giroer, tekst-tv, hjemmeside og i media.
Vis hele sitatet...
De skriver jo her svart på hvitt hva som har skjedd og hvorfor det må betales. Hva er det du ikke skjønner?
Får nok ikke slettet ett krav når du har sagt opp for sent. Sakens kjerne er jo at du sa opp for sent?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du sa opp for seint. Og problemet er ikkje at du betalte for den. Problemet er at du på spørsmål oppga ditt navn, som så vart innmeldt. Når du så fekk kravet i posten (to ganger etter tidsperioden å dømme!) ignorerte du det.

NRK lar deg ikkje retroaktivt sei opp lisensen, som er det du spør etter. Det fornuftige hadde jo vore om du sa om TV-lisensen etter det første lisenskravet, og ikkje venta i eitt år...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om kredittverdighet ikke betyr så mye kan du bestride kravet og bare la være å betale.
Jeg har ett gammelt lisenskrav, mange år tilbake. Men de trekker ikke i lønn. Bare renter å koser seg, men jeg skal aldri betale den av prinsipp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Om kredittverdighet ikke betyr så mye kan du bestride kravet og bare la være å betale.
Jeg har ett gammelt lisenskrav, mange år tilbake. Men de trekker ikke i lønn. Bare renter å koser seg, men jeg skal aldri betale den av prinsipp
Vis hele sitatet...
NRK kan åpenbart krevje trekk i lønn, og at det ikkje har skjedd i di sak er garantert ein inkurie.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
NRK kan åpenbart krevje trekk i lønn, og at det ikkje har skjedd i di sak er garantert ein inkurie.
Vis hele sitatet...
Jeg tror deg, men det har ikke skjedd meg enda, litt flaks. Over veldig mange år blir den da foreldet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg tror deg, men det har ikke skjedd meg enda, litt flaks. Over veldig mange år blir den da foreldet?
Vis hele sitatet...
Tre år - med mindre dei minner deg på det. Minner dei deg på det før foreldelsesfristen starter den på nytt...
Ongun
Trådstarter
7.3.2016

Hei.

Jeg er per dags dato ikke betalingsdyktig på noen som helst måte. Det inkluderer delbetaling.

Dere er blandt ca 10 andre kreditorer med varierende beløp og jeg vil med tid og stund betale av alt som er utestående, men nå har jeg levd på 15.000 kroner hittil i 2016. Dette dekker naturligvis så vidt livskostnader som mat, telefon og transport osv.

Dere er hjertelig velkommen til å kredittsjekke og undersøke hvis det er tvil.

Kommer tilbake med ny oppdatering om ca 2 mnd. Inntil da hadde jeg satt fryktelig stor pris på å få en redusert mengde brev , sms, og oppringninger da jeg ikke har noe å sette i pant eller har noe som helst i reservekapital.

Mvh

Dette var i etterkant av å prøve å prate fornuft med de om situasjonen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tre år - med mindre dei minner deg på det. Minner dei deg på det før foreldelsesfristen starter den på nytt...
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det holder det ikke med en påminnelse, de må sende det til inkasso for at foreldelsesfristen skal starte på nytt, og fristen er da utvidet til 10 år. Derfor så mange sender til inkasso rett før 3 års datoen kommmer opp.

Foreldelsesdatoen starter forsåvidt på nytt hvis den skyldende part gir en bekreftelse på at de skal betale ved påminnelse.
Sist endret av trilobites; 10. november 2018 kl. 04:00.