Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2160
Man å være bra dum for å ha penger i banken i dag, når man i beste fall får 2 prosent på "høyrente" samtidig som prisene i butikkene løper løpsk. Så hvordan investerer dere sparepengene deres for å sikre at de ikke mister kjøpekraft?
Elegant hvordan du åpner diskusjonen med å fornærme alle som leser innlegget ditt.
Jeg får ganske god avkastning på mine penger. Men jeg har jo også noe stående i banken, og du vil vel ikke ha råd fra en dum fyr.
Sitat av Pensj2020 Vis innlegg
Man å være bra dum for å ha penger i banken i dag, når man i beste fall får 2 prosent på "høyrente" samtidig som prisene i butikkene løper løpsk. Så hvordan investerer dere sparepengene deres for å sikre at de ikke mister kjøpekraft?
Vis hele sitatet...
Indeksfond som ikke er aktivt forvaltet følger børsstigningen og er slik jeg ser det den tryggeste og mest effektive måten å spare penger på. Noe som underbygges av denne episoden av folkeopplysningen, som viser hvor lite "peiling" økonomieksperter faktisk har på hvordan markedet oppfører seg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Elegant hvordan du åpner diskusjonen med å fornærme alle som leser innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke "alle" har pengene sine i banken, spesielt ikke på dette forumet. Man må kunne anta at forumets medlemmer er mer opplyste enn folk flest. Men uansett, fornærmet jeg noen så beklager jeg det. Hensikten var ikke å såre noens følelser.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg får ganske god avkastning på mine penger. Men jeg har jo også noe stående i banken, og du vil vel ikke ha råd fra en dum fyr.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at man er dum om man har noen penger i banken, men dersom man har alle pengene der. Så jeg var upresis i formuleringen. Ved nærmere ettertanke mener jeg heller ikke at personene er dumme, men at handlingene deres er det. Ballen og ikke mannen, osv.

Dessverre går det ikke an å endre OP. Beklager igjen om jeg såret noens følelser.
Sist endret av Pensj2020; 11. september 2018 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pensj2020 Vis innlegg
Jeg tror ikke "alle" har pengene sine i banken, spesielt ikke på dette forumet. Man må kunne anta at forumets medlemmer er mer opplyste enn folk flest. Men uansett, fornærmet jeg noen så beklager jeg det. Hensikten var ikke å såre noens følelser.
Vis hele sitatet...
Var nok ingen som faktisk ble fornærmet, men det er jo svært vanlig å ha penger i banken da.

Kan du ikke dele dine egne tanker rundt dette? Det blir så mye mer interessant å diskutere når tråden åpner med litt innhold. jeg regner med du har gjort noen investeringer selv, siden du har sterke meninger om dette.
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2018 kl. 20:45.
Spørs helt hva målet ditt er. Om du sparer egenkapital til feks en utleieleilighet, kan det være dumt å risikere dem i aksjer. Om du sparer til pensjon er kanskje fond tingen. Om du jakter hinsides avkastning og risiko er enkeltaksjer tingen. Men på kort sikt si under fem-ti år er nok pengene i banken ikke så dumt. Ellers anbefaler jeg alle med skattbar inntekt å fylle BSU hvert år så lenge man kan++!
Btw så skal renta stige, ikke mye på kort sikt, men si at renta stiger mye. Da vil det være en fordel å ha penger i banken/betale ned gjeld! Fram til i dag har det vært veldig lønnsomt å låne penger for å investere i egen bolig. Veldig vanskelig å gi gode råd, siden alles situasjon er forskjellig. Fyll BSU, spar hardt egenkap til egen bolig, så man slipper å leie. Ha fast trekk på forskjellige fond. Invester i egen kunnskap og inntjeningsevne. Bruk mindre penger! Skaff deg en buffer.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kan du ikke dele dine egne tanker rundt dette? Det blir så mye mer interessant å diskutere når tråden åpner med litt innhold. jeg regner med du har gjort noen investeringer selv, siden du har sterke meninger om dette.
Vis hele sitatet...
For det meste aksjer, har puttet en del av lønna i Bitcoin i senere tid for å diversifisere. Men det må finnes andre ting. "Alle" kjøper jo aksjefond nå og selv bestemor begynte å snakke om Bitcoin. Eiendomsprisene har steget så mye at man kan mistenke at det er en boble.

Sitat av smetti Vis innlegg
Spørs helt hva målet ditt er. Om du sparer egenkapital til feks en utleieleilighet, kan det være dumt å risikere dem i aksjer. Om du sparer til pensjon er kanskje fond tingen. Om du jakter hinsides avkastning og risiko er enkeltaksjer tingen.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke etter hinsidig avkastning (med mindre risikoen er lav, noe den gjerne ikke er), men 0-5% årlig avkastning justert for inflasjon. Inflasjonen er vel på ca 5%, så la oss si 5-10% nominell avkastning. Tidshorisonten er >10 år.
Sist endret av Pensj2020; 11. september 2018 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antakelig riktig at indeksfond er ganske trygt. Spesielt for jevnlig sparing over mange år tror jeg det er ganske trygt. (Mer skeptisk hvis man allerede har spart mye i banken og så kjøpe indeksfond for det akkurat nå, mest fordi alle børser virker å ligge på all-time high nå.)
Også må man tenke på når man skal bruke pengene, at tidshorisonten er lang nok.


Har selv også satt noen penger i https://www.kameo.no/aktuelle-lan, de tilbyr lån til bedrifter o.l. Dessverre få aktuelle lån nå, men de jeg investerte i har gitt ca 10% avkastning.
Forskjellige metaller kan vel være en god ide? Tenker gull, sølv.