Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5446
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Er litt sjakkinteressert, og spiller stort sett over internett, eller ett og annet sjeldent spill over-the-board med venner/familie/bekjente. Spilte litt mer over the board i sommer på et midlertidig arrangement, og det ga egentlig mersmak.

Jeg vet det finnes sjakklubber, men mange av dem ser ut til å være fokusert mer eller mindre rundt turneringer, og det er litt mer seriøst enn jeg har planer om foreløpig.

Finnes det noe som er rettet litt mer mot casuals, gjerne med mulighet for å droppe inn uten medlemskap? Hvordan er ferdighetsnivåene?
Jeg har hørt mye bra om Sjakklubben Stjernen. Ut i fra høstprogrammet ser jeg at de arrangerer lynsjakk "omtrent hver eneste lørdag hele året". Kanskje det er noe for deg? Oslo Schakselskap ser ut til å ha noe tilsvarende på tirsdager.

Min erfaring fra sjakklubber er at de tar veldig godt i mot nye spillere, så jeg anbefaler deg å ta deg en titt! I store klubber som Stjernen/Oslo Schakselskap finner du sannsynligvis spillere på alle nivåer - fra nybegynnere til IM/GM.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Takk for tipset, men dette er da fortsatt turneringer?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Joda, men turneringene går bare over en kveld. Kanskje dette er noe for deg?
Stjernen er mye bygd på turneringer ja da dette er en god måte å øve videre på. Seriøsiteten i disse turneringene er litt løs i de første rundene og som regel bli mer seriøs når man kommer litt opp i rundene. Hvis man blir tidlig slått ut, så kan man spille litt mer casual med de andre som er slått ut i samme runde som deg. Hvis du kun er intresert i casual sjakk, så er bibloteket som er linket i over ett godt utgangspunkt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå har akkurat en av verdens første sjakkpuber åpnet i Oslo, The Good Knight. Dette bør passe trådstarter utmerket!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Det har jeg fått med meg, men har ikke vært der ennå. Satser på å sjekke det ut en gang.
Dette kommer potensielt til å høres lit naivt ut, men når jeg vokste opp på bygda, så brukte vi å settes oss på det lokale biblioteket som hadde et sjakkbrett stående. Hvis ingen andre satt der allerede så var det et flip-up laminert kort vi satte opp som sa "Lyst på et slag sjakk?" eller noe lignende og så bare satt vi ved bordet og leste til det kom noen som ville spille sjakk. Er dette kanskje ikke lenger en greie? Kanskje det kun var en greie i hjembygda jeg vokste opp i?
Jeg er ikke noe god, men jeg er glad i sjakk og spiller gjerne imot folk. Pm meg for et parti på Lichess e.l... Jeg er newb, da. Kommet dit hvor jeg slår de som «kan» sjakk av familie og venner som kun spiller da et brett er i nærheten, men jeg taper hele tiden og er helt i bunn da jeg spiller online.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Den nye sjakkbaren The Good Knight høres jo ut som noe for deg.