Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3376
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fant en NRK artikkel fra 2015 som beskriver en tropp bestående utelukket av kvinner, hvor de opererer på høyde med Navy Seals og SAS. Artikkelen er noe vagt skrevet, så det er mulig jeg tolker dette feil. Videre har jeg ingen agenda om å marginalisere kvinners innsats og potensial innen forsvaret/krigføring.

Men etter hva jeg har forstått så er spesialstyrke-utdanning svært krevende, både i fysisk utholdenhet og styrke. Anekdotiske beretninger fra youtube og lignende kilder beskriver topptrente soldater som presses helt til sine grenser i fysisk kapasitet.

Her er kilden til min skepsis. I de olympiske leker så ligger kvinner på et nivå som er ca 90% av menn i klassiske grener som løping, svømming, og marathon. Sammenligninger i styrke er litt vanskeligere å finne, informasjonen jeg fant her antyder en enda større forskjell i menns favør.

Spørsmålet blir vel: leser jeg riktig at Norge har utdannet kvinnelige spesialsoldater som operer på samme nivå som MJK, Navy Seals, SAS, etc.?

(poster anonymt da dette innlegget kan bli oppfattet som kvinnefiendtlig)
Fysisk kommer de jo aldri til å være på samme nivå, men at vi har kvinnelige elitestyrker stemmer ja. De kan ha fordeler ved oppdrag som innebærer spionasje og liknende.
Det kan jo være at inntakskravene er like, og en mer ''potent'' andel av den kvinnelige befolkningen blir utvalgt enn for hos menn. Men generelt sett vil nok ikke kvinnene prestere like godt rent fysisk som menn.
Leste i dag at opptakskrav for kvinner i politiet er 32 kg (!!) i benken. Dukket opp i saken om de tre kvinnelige politibetjentene som ble kastet veggimellom av én immigrant i Sverige her forleden. Kanskje helt irrelevant, men for meg er det veldig underlig at kvinner og menn skal ha forskjellige opptakskrav, når oppgavene som til slutt skal løses i ens virke ikke tar hensyn til kjønn. Noen som vet hvordan dette er for opptak i brannvesenet? Er det forskjell der også?
Det er helt riktig at menn generelt gruser kvinner i toppiddrett. Men fysiske opptakskrav har gjerne to formål:
1) Se til at kandidatene er tilstrekkelig spreke til å utføre tjenesten, og
2) Skille "de som vil" fra "de som SKAL".
Skal du være brannmann må du selvfølgelig kunne bære et menneske. Det er kjekt om du kan gjøre det uten anstrengelser, og kanskje tilogmed ta to samtidig, men det er ikke nødvendig. Det eneste som er kritisk er at du får flytta personen kjapt og effektivt. Men klart, har du tusen søkere til ti stillinger, så er det å heve kravene litt mer enn nødvendig en veldig enkel måte å redusere søkerlista litt. Dette er et skille som ofte glemmes i den store debatten.

Så til saken. Hærens jegerkommando jobber opplagt mye med etterretning i fiendlig territorium og denslags. I Afghanistan lærte de at de trengte kvinner til slike oppdrag. Samfunnet er helt enkelt kjønnsdelt, og ikke alle situasjoner kan håndteres av menn. En skadet sivil kvinne kan aldri motta førstehjelp av en mannlig soldat, et kvinnelig vitne vil ikke snakke med en mannlig avhører, slike ting. De trengte kvninner, men ingen kvinner klarte de ekstreme fysiske opptakskravene. Derfor gikk de altså til det skritt å opprette en spesialavdeling for kvinner der noen av kravene var senka litt. Alternativet var å la de mannlige spesialsoldatene dra med seg kvinner som ikke hadde den samme spesialutdannelsen med på oppdrag, eller bare akseptere at noen oppdrag ikke kunne løses tilfredsstillende. Så, er det ikke egentlig veldig logisk å opprette en egen kvinneenhet på Rena? De er spreke nok til å utføre sitt oppdrag, og de er like gode til å skyte, hoppe i fallskjerm og gjemme seg i terrenget som mennene er. Disse jentene hadde antakelig grusa de fleste her inne i absolutt alle relevante øvelser, og hadde jeg vært soldat og hatt en av de ved min side i strid hadde jeg vært veldig fornøyd. Jeg hadde i alle fall ikke likt å ha de mot meg... Det finnes selvsagt mannlige soldater som kan bære enda tyngre ryggsekker enda litt lengre, og det er sikkert fint for de, men i det store kost/nytte-regnskapet er det neppe den mest abvgjørende posten for enhetens stridskompetanse og slagkraft.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2017 kl. 15:14.
Jeg er en temmelig pinglete dame som har prøvd meg i maskuline jobber (ikke som soldat). Jeg ser at det i mange situasjoner er fordeler med å være kvinne også. Det har med hvordan man blir møtt og oppfattet, og i hvor stor grad folk ser på deg som en trussel og går i forsvar. Jeg hørte Robert Mood på radioen i dag, og han poengterte at det å være soldat ikke bare handler om det machogreiene, og at det å gå inn i en situasjon tøff i trynet, med løpet først og mørke solbriller sjelden er den beste tilnærmingen. Han var i det hele tatt opptatt av å nyansere bildet av hva en soldat er og gjør. Jeg tror skepsis til kvinnelige soldater henger litt sammen med en slik misoppfatning.
Sist endret av entropi; 6. april 2017 kl. 16:38.
Norge har aldri hatt kvinnelige spesialsoldater, kun menn har kommet gjennom opptaket. For noen få år siden ble jegertroppen opprettet: En førstegangstjeneste i forsvarets spesialkommando (FSK) kun for kvinner. Foreløpig er det kun en førstegangstjeneste, så spesialstyrkene har aldri utdannet kvinnelige spesialsoldater, men har noen ganger rekruttert fra andre avdelinger. Ser du ''jenter for Norge'' på nrk, som handler om jegertroppen, ser man at de etter ett år går ut av forsvaret eller søker seg til konvensjonelle avdelinger. Men om noen år vil kanskje kvinner kunne operere som spesialsoldater hvis det blir noe mer ut av jegertroppen eller kvinner klarer å bli spesialjegere eller marinejegere!
Jegertroppen (Norges kvinnelige spesialsoldater) har faktisk fått ganske bred omtale internasjonalt. Her er hva BBC har skrevet om dem: http://www.bbc.com/news/world-europe-39434655
Du finner flere omtaler via Google: https://www.google.no/search?q=hunter+troop og https://www.google.no/search?q=jegertroppen