Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 21055
tenkte nff kunne ha godt av en catch-all tråd for DnD og andre rollespill. her kan folk stille spørsmål, dele morsomme hendelser, diskutere spillet/PCs, og alt annet som måtte på noen måte være relatert til DnD og rollespill forøvrig.











så - for alle komplette newbies - hva er DnD og rollespill? og hvorfor skulle du spille det?
[spillere kan åpenbart hoppe over dette. dette er til deg som er litt interessert, men ikke er så "inne på det".]

Dungeons & Dragons blir ofte regnet som det første såvel som beste rollespillet noensinne. men hva er det - égentlig? vel... DnD er den naturlige utviklinga fra såkalte "war games".

war games kom for flere hundre år sida, og gikk ut på å gjenskape historiske slag med små figurer på et kart. brettspill, med andre ord. det DnD gjorde var å si, "hadde det ikke vært gøy å lage sin egen historie, og sin egen karakter?", istedenfor å spille igjennom noe som allerede hadde skjedd, som en general/puppet master for en ekte hær.

så det som skjer i DnD (og de fleste andre rollespill) er at en DM/GM (Dungeon Master/Game Master) leder en gjeng med PCs (Player Characters) igjennom en kampanje. alle lager sin egen karakter, utifra en hel haug med raser og klasser - som oftest i en fantasy-setting, men dette kan så klart endres. DM kan kjøre igjennom en publisert kampanje som den har kjøpt, eller lage egne kampanjer. sistnevnte er mest morsomt, mener jeg. for da føler jeg som spiller (har aldri vært DM selv, forresten) at jeg er i et helt unikt univers, som i høyere grad tilpasser seg hva jeg gjør.

og hva gjør man som spiller? man rollespiller. men hva betyr dette égentlig? jo - man lager seg en PC. dette innebærer som nevnt noen tekniske ting, som å velge rase, klasse, evner, også videre. (dette kjenner nok mange fra rollespill på PC.) men dette innebærer også - og dette er viktigst - at du bestemmer deg for hvilken karakter du skal ha. hvor kommer du fra? hva vil du i livet? hvordan er du? er du en sosialt tilbakestående tough guy, en ridder i skinnende rustning, en sleip og manipulerende trubadur, en nær usynlig tyv - hvem er du? du bestemmer helt. du må utifra disse valga rollespille karakteren din. dette betyr at dersom du spiller en hissigpropp - reager som en! spiller du en "ladies man", vær en! det handler om å ta det helt ut, og å ha det morsomt med karakteren sin!

det er mye mer å finne om historia til DnD og rollespill på Wikipedia. denne posten skulle bare fortelle deg som lurer hva det hele går ut på. håper den var nyttig for deg! og ikke vær redd for å spørre. :-)

https://secure.wikimedia.org/wikiped...ns_%26_Dragons
https://secure.wikimedia.org/wikiped...e-playing_game
Sist endret av Anonym57965; 12. september 2011 kl. 12:25.
Jeg har sett en god del på Penny Arcade: The Series, hvor stadige D&D referanser kommer opp, etter å ha sett en episode dedikert til D&D, tenkte jeg å spørre her på freak.no om hjelp. Jeg ble kjempe overrasket og glad da jeg så denne tråden som den første da jeg logget inn!

Så, jeg har et par spørsmål:

1. Hva trenger jeg for å være med?
2. Hvis jeg skal arrangere en "game", hva trenger jeg?
3. Hva trenger jeg hvis jeg ønsker å være DM?
4. Jeg ser mange har fine brett, figurer osv. Er disse nødvendig, eller kunne en hypotetisk bare brukt andre objekter istedet? Er disse dyre? Ungen i meg syntes sånt er morsomt.
5. Er det noen etablerte "grupper" med D&D spillere som jeg kunne ha blitt med, lært meg opp osv.?
1: For å spill D&D trenger du regelbøker, penn, papir og terninger.
2: Du trenger en som kan reglene godt nok til å være såkalt DM eller Dungeon Master om du vil. Han vil på forhånd ha laget et eventyr til dere, der han kontrollerer alle hendelser og skapninger som ikke spillerne har direkte kontroll over. Hadde det vært en film hadde han vært både forfatter og regissør. Det finnes også ferdige eventyr man kan kjøpe.
3: Fantasi og tid til å lese regelbøker.
4: Man trenger ikke slik, men det hjelper på for å forklare hvor ting er i forhold til spiller osv. De beste bildene lager du i hodet er det noe som heter, men av og til er det greit med en grafisk fremstilling. Erfaringsmessigst er slik relativt dyrt.
5: Det vet jeg fint lite om, men sjekk ut Outland på østbanen eller i Kirkegata. Har sett flere flyers hengende der om spill-kvelder. Hvis du er gammel nok til å besøke Blindern så vet jeg at er et lite rollespill-miljø der.

EDIT: Ser at TS har svart på en del av spørsmålene i første posten. Jaja.
Sist endret av Mith; 12. september 2011 kl. 13:09.
Sitat av Exothermal Vis innlegg
Jeg har sett en god del på Penny Arcade: The Series, hvor stadige D&D referanser kommer opp, etter å ha sett en episode dedikert til D&D, tenkte jeg å spørre her på freak.no om hjelp. Jeg ble kjempe overrasket og glad da jeg så denne tråden som den første da jeg logget inn!

Så, jeg har et par spørsmål:

1. Hva trenger jeg for å være med?
2. Hvis jeg skal arrangere en "game", hva trenger jeg?
3. Hva trenger jeg hvis jeg ønsker å være DM?
4. Jeg ser mange har fine brett, figurer osv. Er disse nødvendig, eller kunne en hypotetisk bare brukt andre objekter istedet? Er disse dyre? Ungen i meg syntes sånt er morsomt.
5. Er det noen etablerte "grupper" med D&D spillere som jeg kunne ha blitt med, lært meg opp osv.?
Vis hele sitatet...
så kult!


1. ingenting... egentlig. de fleste grupper har både regelbøker og terninger i overflod. men i fremtiden er det nok lurt å kjøpe dette selv.

terninger kan du kjøpe her: http://www.spillsjefen.no/index.php?cPath=77_130. du må altså ha et sett. dette består av forskjellige terningstørrelser.

finn helst noen med disse formene:
http://www.spillsjefen.no/images/product_dice_set7_opaque_white.jpg

dette ser du av bildene. de der er faktisk hentet fra spillsjefen. har du noen ekstra seksere liggende (fra Yahtzee, Monopol, eller lignende), kan du med hell ta disse med, da man ofte bruker terninger for å rulle "attributes" til karakteren din.

en terningpose er også lurt/fint å ha, men selvsagt ikke nødvendig. dette finner du her: http://www.spillsjefen.no/index.php?cPath=77_223. du får fint både pose og terningsett for under hundrelappen, frakt inkludert.

regelbøker er litt mer kinkig, da det finnes mange forskjellige DnD. de som er oftest spilt nå er nok DnD 4.0, DnD 3.5, og DnD "3.75". (dette er egentlig ikke et lisensiert DnD i det hele tatt, men kalles DnD 3.75 fordi det på mange måter er en oppdatering av DnD 3.5. spillet heter egentlig Pathfinder.) du må finne ut hvilket regelsett gruppen din skal bruke/bruker, og så da eventuelt kjøpe hovedboka. DnD har ei Player's Handbook for hvert regelsett som alle spillere bør ha. resten av bøkene er mest nødvendig for DMs. DnD 3.75 (Pathfinder) har ei "Core Rulebook". denne har all nødvendig info for spillere. DnD 3.75 sine regler ligger også gratis på nett, i sin helhet, med third party-raser, -klasser, -evner, og diverse annet. http://www.d20pfsrd.com/. DnD 3.75 er ekstremt gjevt sånn sett.

bøkene selges "overalt". jeg kjøpte DnD 3.75 Core Rulebook her: http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=1601251505

til sist trenger du blyant og papir for å ta notater underveis. character sheets (arka du "lager" karakteren din på) skriver DM som oftest ut, eller så kan du skrive det ut selv. du finner det nok med et raskt Google-søk.

2. en DM, og noen spillere. er ikke verre, egentlig. DMs har som oftest peiling. om du er helt fersk vil jeg anbefale å sende mail til en felleskasse, eller poste en notis i et LMS - om du går på en skole. ellers kan du jo sette opp posters, poste på forum, etc. du vet nok best hvordan man får tak i folk der du bor. [ser du bor i Oslo, så på Outland henger det jo ofte flyers og sånt. kanskje henge opp en lappe der?]

3. spill DnD litt, du. så kommer dette av seg selv. vil fraråde deg å spille DM første gangen. er nok bedre å ta inn over seg spillet som spiller først. så kan du jo etterhvert spørre DM om tips til dette. de fleste hjelper deg nok. :-)

4. disse er ikke nødvendige. mange misliker dem, da de på mange måter gjør spillet til et brettspill. DnD er et "pen and paper"-spill, ikke et brettspill. men det er fullt mulig, ja. det er opp til DMs, hva de foretrekker. mange DMs lager forøvrig kart og lignende av verden sin, bare fordi de er kreative sjeler som syns at slikt er gøy. de lager karta for egen del - for at de skal lettere kunne orientere seg på vegne av spillerne, og forklare ting. spillerne kan godt hende aldri få se dette kartet.

5. jeg er ikke fra/i Oslo, men jeg tipper det er en del grupper. Outland er nok et fint sted å lete. samt skolen din, om du går på en.

EDIT: ninjaed! eller... 12:09 - 12:18... er ikke akkurat ninja da, haha. men jeg gikk til lunch litt etter jeg begynte på svar til Exothermal, og glemte å oppdatere tråden før jeg gjorde ferdig posten min. :-P
Sist endret av Anonym57965; 12. september 2011 kl. 13:20.
Tusen takk for fine svar! Jeg diskuterte litt med noen i klassen i dag (går IT ved HIOA) og kunne være med noen der som ikke hadde spilt på lenge, men som ville begynne igjen.
flotte greier! lykke til. :-)
Ikkje for og kapre tråden men viss det skulle vere nokre freaks/geeks frå Stord området som vil spela (evt. læra) Dungeons & Dragons 3.5 eller har ei gruppe, send meg ein PM
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har alltid hatt lyst til å være del av et lite community som jeg kan spille sånt med, men det er for komplisert, og jeg kjenner ingen.. :/
Pluss at det virker som et helvete å begynne på, er det tricky å bare starte en runde første gang?
neh. folk hjelper jo til. men anbefaler at du spiller en social campaign først, så slipper du i stor grad å sette deg inn i combat-reglene, og kan heller lære deg selve rollespillinga. i en social campaign blir du å bruke en del evner, så du får fortsatt rulla terninger erfare reglene på kroppen, men å slippe å lese combat-kapittelet til første økt er greit, haha. sånn sett er det mest "avanserte" første gangen egentlig bare det å lage en karakter. nøkkelen er å finne en god og hyggelig gruppe spillere. :-)
▼ ... over et år senere ... ▼
[CENTER] Info: [/CENTER]
Hei, Ser det er folk som ønsker flere og spille med. I Bergen er det en rollespill klubb kalt Golem. Det er BARE greie folk der. (egen erfaring). Det var der jeg ble introdusert til rollespilling for førstegang. Alle var hjelpsomme og tolmodige. (og vist en er medlem får en en awesome t-skjorte med logoen)
[CENTER] Spm: [/CENTER]
Har idet siste begynt og vere dm for flere som vil lere/bli en del av dette miljøet. Det jeg lurer på er hvor jeg kan kjøpe billige brett "deler" og slike Plater eller vegger som en kan ha charrsheets til monsters og rulle terninger bak når en er dm for en billig penge? Vet outland og spillsjefen har noen slike vegger til 100-200 kr men kunne tenke meg og finne litt billigere siden jeg ikke er dm så ofte. og noen sider med billige umalte miniatyrer. (trenger ikke vere d&d så lenge dem fungerer )

-Spørsmåltegn?
Sist endret av Spørsmåltegn?; 8. februar 2013 kl. 22:12.
Har en morsom historie fra et WOD game. Settingen var: Hjemme hos mine foreldre, en GM (dah) og tre spillere. En av spillerene hadde funnet ut at han skulle forsøke å knuse to murstein med nevene. Han klarte det, men skadet fingrene betraktelig. Han prøvde etterpå å knuse en stabel på fire halve murstein, og slo flere av fingrene ut av ledd. Heldigvis (dette foregikk i et fengsel av et slag) kom legene og fikk lappet ham sammen. Senere var han nødt til å trille terninger for å bære en suppeskål, pga de bandasjerte og forkrøplede nevene sine. Uhyre morsomt der og da. Det endte med at han ga opp og min karakter måtte bære suppen hans bort til bordet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For de som er interresert i Bergen; Hordaland, så har meg og noen kompiser laget en D&D-side på facebook dedikert til Dungeons & Dragons. Jeg laget siden for å finne utav om studenter og generelt Bergensere fortsatt driver med dette. Hvis de er hyped, så er det bare å slenge seg på oss!

Akkurat på dette øyeblikket er vi ca. 6 stk som pleier å spille now and then. Vi har alt vi trenger innen bøker, tokens og kreativitet til å få til ganske episke campaigns.

https://www.facebook.com/DungeonsDragonsBergen

Her er nettsiden hvis noen er interessert. Støtt gjerne siden med noen likes! Vil kanskje forekomme noen artige utspill innen humor som bare D&D-geeks ville forstått.. :P
▼ ... over et år senere ... ▼
Finns det noen grupp I oslo som spiller pathfinder eller d&d?
▼ ... over et år senere ... ▼
Veit det er lenge siden noen har posta her, men poster likevel.

Jeg ønsker å organisere en D&D gruppe i Arendal/Grimstad som treffes et par ganger i måneden. Jeg flyttet nettopp hit så jeg leter etter litt folk å spille med. Vi er allerede 3 personer, men jeg ønsker gjerne å bli 3-5 personer til. Jeg er DM, så det trengs ikke å tenkes på. Det er bare å melde interesse via PM. Vi spiller 5th-edition forresten.
Sitat av Agamendor Vis innlegg
Finns det noen grupp I oslo som spiller pathfinder eller d&d?
Vis hele sitatet...
Ser fortfarande efter en gruppe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Agamendor Vis innlegg
Ser fortfarande efter en gruppe
Vis hele sitatet...
Jeg er helt ny for rpg, men har brukt en del tid på å lese meg opp og forsøke og forstå regler etc. Har core reglene og en drøss med pdf'er av codexer, paths guides etc, men det er vanskelig å helt fatte uten å faktisk få prøvd å spille det.

Jeg ser derfor også etter gruppe i Oslo, men det har vist seg noe vanskeligere enn jeg trodde

Send meg en PM (så jeg får det med meg) hvis du har lyst til å prøve å starte en gruppe. Jeg er 23 og jobber fulltid, så veldig sene hverdagskvelder er vanskelig for meg.
Sist endret av random42099; 23. november 2015 kl. 22:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei
Jeg er på utkikk etter en gruppe å spille med i Verdal-/Levanger området. Har spilt mest 3.5, men vært borti 4th ed også såvidt. Har aldri prøvd 5th ed, men er villig til å prøve.
Send en PM om det er noen i Innherred som spiller