Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1516
Har gått ned 10 kg på et halvt år uten å prøve og til tross for at jeg spiser som en hest står vekten stille/går sakte nedover.

Tydelig at det er noe som ikke stemmer her. Har ikke diabetes og er ikke pre-diabetes, er ikke så lenge siden jeg tok blodprøver der alt var strøkent. Jeg spiser uten tvil mer enn jeg forbrenner, men vekten er helt stille, noen dager er den lavere enn vanlig. Merker også at jeg er trøttere enn vanlig og mer sliten, så skjønner ikke helt hva som skjer. Blodprøvene er som sagt fine så legen er ikke interessert i å utrede videre. Aktivitetsnivået er lavt og har et stort inntak av godteri og junkmat, så det er noe som skurrer her.. Noen som har erfart lignende? Ingen rus.
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Jeg spiser uten tvil mer enn jeg forbrenner,
Vis hele sitatet...
Sitat av Rådebank Vis innlegg
..så det er noe som skurrer her..
Vis hele sitatet...
Jupp. Følelsene dine åpenbart. Neida, joda.

Tell kaloriene du spiser hver dag i 2 uker og oppfør det i et excelskjema, og gå på vekta hver morgen i 2 uker, så skal jeg analysere resten for deg.

Hvordan vet du hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag, eller hva hvileforbrenningen din er? Blodprøver viser ikke det.
Sist endret av Superspurv; 20. januar 2023 kl. 20:27.
Cøliaki eller lignende kan sette ned nærings opptaket i tarmen
Trådstarter
16 8
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jupp. Følelsene dine åpenbart. Neida, joda.

Tell kaloriene du spiser hver dag i 2 uker og oppfør det i et excelskjema, og gå på vekta hver morgen i 2 uker, så skal jeg analysere resten for deg.

Hvordan vet du hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag, eller hva hvileforbrenningen din er? Blodprøver viser ikke det.
Vis hele sitatet...
Regner ut BMR og har mye erfaring med kaloritelling fra tidligere så vet sånn cirka hva mat inneholder av kalorier. God selvinnsikt, selv om du later til å tro noe annet og det ER noe som skurrer her. Kan så klart telle kalorier for å bekrefte at jo, jeg får i meg for mye, men får vel beskjed av legen at jeg gjør noe feil da også. Jeg spiser for mye og vekten står stille/går ned sakte men sikkert.

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Cøliaki eller lignende kan sette ned nærings opptaket i tarmen
Vis hele sitatet...
Eneste symptomene jeg i så tilfelle har er slapphet og vektnedgang. Blir så og aldri dårlig eller kvalm av mat uansett hva jeg spiser.
Om du faktisk spiser mer enn du forbrenner (noe Jeg har mine tvil om) så drar du til legen å sjekker deg for bendelorm feks, eller noe annet parasittisk som tar av næringa di. Er du slapp? Hvordan er allmenntilstanden din?

Sitat av Rådebank Vis innlegg
Regner ut BMR og har mye erfaring med kaloritelling fra tidligere så vet sånn cirka hva mat inneholder av kalorier. God selvinnsikt, selv om du later til å tro noe annet og det ER noe som skurrer her. Kan så klart telle kalorier for å bekrefte at jo, jeg får i meg for mye, men får vel beskjed av legen at jeg gjør noe feil da også. Jeg spiser for mye og vekten står stille/går ned sakte men sikkert.


Eneste symptomene jeg i så tilfelle har er slapphet og vektnedgang. Blir så og aldri dårlig eller kvalm av mat uansett hva jeg spiser.
Vis hele sitatet...
Der sa du noe. Du er slapp. Få tatt noen avføringsprøver hos legen.
Sist endret av Brah123; 20. januar 2023 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Regner ut BMR og har mye erfaring med kaloritelling fra tidligere så vet sånn cirka hva mat inneholder av kalorier. God selvinnsikt, selv om du later til å tro noe annet og det ER noe som skurrer her. Kan så klart telle kalorier for å bekrefte at jo, jeg får i meg for mye, men får vel beskjed av legen at jeg gjør noe feil da også. Jeg spiser for mye og vekten står stille/går ned sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...

Tja, en finner da gode studier på at undervektige overrapporterer matinntak og underrapporterer fysisk aktivitetsnivå og motsatt - overvektige underrapporterer matinntak og overrapporterer aktivitetsnivå.

Det enkleste er nok å starte med de plausible forklaringer (og den absolutt mest plausible er nettopp underestimering av matinntak og overestimering av aktivitetsnivå), enn å begynne å se etter årsaker som er sådan uhyre sjeldne. Om du føler deg mett etter 6 poteter og 2 koteletter til middag betyr ikke at du faktisk spiser mange kalorier.
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Aktivitetsnivået er lavt og har et stort inntak av godteri og junkmat.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke mister muskler? Trenger overhode ikke spise sundt for å gå opp I muskler, men godteri?

Hva slags Junk food snakker vi om?
Kan være alt fra bendelorm til stoffskifte til feil på vekta. Skriv ned alt og dra til doktoren for en eu-kontroll.
Aktivitetsnivået er lavt og har et stort inntak av godteri og junkmat
Vis hele sitatet...
Gjør det samme selv og har hatt samme vekt i årevis til tross for å spise alt for mye slikt.
Endret seg så fort jeg endret litt på kostholdet, startet å spise frokost og heller lage ett lite måltid istedenfor å spise en pose potetgull eller masse smågodt.

Spis bedre mat og flere ordentlige måltider om dagen, så blir det fort litt lettere.
Går du å småspiser godis hele dagen for å så bare innta 1 måltid bestående av junk, så er det ikke så veldig rart vekta står stille.
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Regner ut BMR og har mye erfaring med kaloritelling fra tidligere så vet sånn cirka hva mat inneholder av kalorier.

Eneste symptomene jeg i så tilfelle har er slapphet og vektnedgang. Blir så og aldri dårlig eller kvalm av mat uansett hva jeg spiser.
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg et legebesøk er veien for å gå hvis du ikke kan la dette gå.

Da er du sikkert kjent med at kroppen kan holde på ekstra vann, glykogen osv selvom du kan miste eller øke fett. Det er flere faktorer i kroppen (fett, muskler, vann osv) som kan påvirke kroppen.

Jeg vil tippe at det har en naturlig forklaring men da blir det bare synsing fra min side.

Formen derimot burde du sjekke opp selvom vekta er "ustabil".
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Da tenker jeg et legebesøk er veien for å gå hvis du ikke kan la dette gå.

Da er du sikkert kjent med at kroppen kan holde på ekstra vann, glykogen osv selvom du kan miste eller øke fett. Det er flere faktorer i kroppen (fett, muskler, vann osv) som kan påvirke kroppen.

Jeg vil tippe at det har en naturlig forklaring men da blir det bare synsing fra min side.

Formen derimot burde du sjekke opp selvom vekta er "ustabil".
Vis hele sitatet...
Fyren spiser Godteri og Junk Food og tror det er en optimal vei å gå opp I vekt. Dette minner meg litt om Supersize Me hvor hovedpersonen gikk ned I vekt ved å bare spise McDonald's, men det var muskler han mistet.
Kan være TS har samme problem.

Om du Primært spiser junk og godteri må det endres.
Om du fortsatt har problemer med å gå opp hadde jeg lagt til 2 proteinshakes, en etter trening og en før du legger deg.

Oppskrift: 5dl helmelk, proteinpulver, 2 spiseskjeer peanøttsmør, 1 dl havregryn og 2 bananer (frosne vil gi best smak, skrell de før du fryser de..)
Kjør det I blenderen en liten stund.

Lett å få I seg 2 sånne I løpet av dagen og de smaker bra.
Er du _helt_ sikker på at du ikke har diabetes? Alle symptomene du beskriver stemmer jo utrolig godt med en ubehandlet diabetes type 1.. Regner med du har undersøkt dette skikkelig siden du spesifikt nevner det i innlegget ditt, men jeg vil bare påpeke at leger etter min erfaringer generelt sett vet for lite om diabetes.
Trådstarter
16 8
Sitat av steili Vis innlegg
Er du _helt_ sikker på at du ikke har diabetes? Alle symptomene du beskriver stemmer jo utrolig godt med en ubehandlet diabetes type 1.. Regner med du har undersøkt dette skikkelig siden du spesifikt nevner det i innlegget ditt, men jeg vil bare påpeke at leger etter min erfaringer generelt sett vet for lite om diabetes.
Vis hele sitatet...
Har tatt blodprøver for å sjekke langtidsblodsukker 2 ganger det siste året + har sjekket stoffskiftet gjentatte ganger de siste 5 årene. Alt er normalt.. har også blodsukkerapparat hjemme fordi jeg var sikker en periode på at jeg har diabetes men har aldri hatt blodsukker over 7. ikke engang etter å ha spist mye sukkerholdig mat. fastende blodsukker er alltid under 5.

Så ja skjønner ikke så mye. Det her er bare rart. Er overvektig så gjør ikke noe at vekta går ned sånn sett men er tydelig at noe ikke er som det burde være og legen bryr seg ikke. Er ikke så enkelt å bare gå til en annen lege heller i disse dager med fastlege mangel og hele fastlege ordningen. Gikk på vekta i dag, har ikke veid meg på 2 uker og har gått ned 1 kg. Forstår ingenting
Sist endret av Rådebank; 22. januar 2023 kl. 14:33.
Men sett deg ned og tell kalorier i to uker og bestill time hos lege, ta med deg tellinga og vekt som du selvsagt hatt gjort annenhver dag, kombinert med slapphet så burde legen reagere.

Stoffskifte er nå en ting, burde jo og sjekke b12 og d vitamin da manko på disse kan ha noen helt uventet virkninger. Jern også forsåvidt.

Parasitter er jo en mulighet, men de fleste her vil føre til kløe og andre plager med avføring.
Kamerat gjorde det samme, og det viste seg å være kreft. Ta en full scan for å være sikker.
Trådstarter
16 8
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Kamerat gjorde det samme, og det viste seg å være kreft. Ta en full scan for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Hvor kan jeg gjøre en såkalt full scan når legen ikke vil?
Tenkt over at legen ikke vil fordi de andre testene du har tatt tilsier at det ikke er det som er årsaken?
Virker som du leter etter en grunn til å fortsette med dårlig kosthold og tro det er helt andre grunner til at du ikke klarer å gå opp i vekt.