Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 5894
Sitat av Jerna Vis innlegg
Så du har aldri opplevd truende situasjon med hund? Det høres veldig bra ut.

Er du ikke betenkt/kritisk ?

Det er ikke noe sykt med å tenke over hvilke situasjoner som kan oppstå og ta høyde for at ting kan skje og hvordan man reagerer på det.
Vis hele sitatet...
Aldri opplevds en situasjon hvor tanken på å ha i hjel dyret har vært noe i nærheten av å bli vurdert nei.

Og ja jeg er veldig kritisk og analytisk å ser gjerne en situasjon langt frem.

Det er noe sykt å gå rundt å tenke på når man skal måtte ha i hjel dyr for oss vanlig folk her på østlandet ja. Det er litt sånn Lars Monsen i Canada og Isbjørner i Arktis over det.
Sitat av Dough Vis innlegg
Aldri opplevds en situasjon hvor tanken på å ha i hjel dyret har vært noe i nærheten av å bli vurdert nei.

Og ja jeg er veldig kritisk og analytisk å ser gjerne en situasjon langt frem.

Det er noe sykt å gå rundt å tenke på når man skal måtte ha i hjel dyr for oss vanlig folk her på østlandet ja. Det er litt sånn Lars Monsen i Canada og Isbjørner i Arktis over det.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har sett både dyr og barn bli skadet av hunder. Selv om du ikke har opplevd det så er det ikke et helt søkt scenario.
Sitat av *pi Vis innlegg
Vel, jeg har sett både dyr og barn bli skadet av hunder. Selv om du ikke har opplevd det så er det ikke et helt søkt scenario.
Vis hele sitatet...
Men det var heller ikke scenario'et som var spørsmålet . Det var om det er grunnlag for å mishandle og å drepe det stakkars forsvarsløse dyret.
Sitat av Dough Vis innlegg
Men det var heller ikke scenario'et som var spørsmålet . Det var om det er grunnlag for å mishandle og å drepe det stakkars forsvarsløse dyret.
Vis hele sitatet...
Hvis en hund angriper barnet mitt så anser jeg det som en god grunn, ja. Har faktisk vanskelig for å se for meg en bedre grunn. "Forsvarsløs" blir et litt spesielt ord å bruke da.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
At en hund rømmer og løper rundt å biter tilfeldige på gaten har jeg aldri hørt skjedd
Vis hele sitatet...
Om du ikke har studert slike saker spiller det liten rolle hva du ikke har hørt. Jeg har opplevd dette, helt uprovosert på en tursti.

@Dough: En hund som angriper mennesker er ikke lenger "et stakkars forsvarsløst dyr". Jeg sier ikke at man skal mishandle dyret for hevn, men om man må ty til vold for å forsvare seg ser jeg ikke problemet med å gjøre jobben ferdig på stedet om mulig.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis en hund angriper barnet mitt så anser jeg det som en god grunn, ja. Har faktisk vanskelig for å se for meg en bedre grunn. "Forsvarsløs" blir et litt spesielt ord å bruke da.
Vis hele sitatet...
Vi som har drevet en del med hund vet som flere har vært inne på her at å gå løs på hunden ikke nødvendigvis er ditt sikreste kort hvis du ikke er presis og får jobben gjort. Det kan veldig fort gjøre vondt verre og hvordan ville du følt deg når du bidro til å hause opp bikkkjamonsteret til å gjøre vondt verre og skade barnet ytterligere? Det er hele poenget her. At enkelte i tråden har slått fast at mishandling og drap er den enesten og beste løsningen.
Sist endret av Dough; 20. januar 2023 kl. 15:28.
Sitat av Dough Vis innlegg
Men det var heller ikke scenario'et som var spørsmålet . Det var om det er grunnlag for å mishandle og å drepe det stakkars forsvarsløse dyret.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du kalle en hund "forsvarsløs" når vi sitter her og diskuterer om et voksent menneske har mulighet til å forsvare seg mot det "forsvarsløse dyret"?

Sitat av AlBundy Vis innlegg
Vil tro de fleste her inne har sett nok videoer av politihunder som blir sendt på folk til å skjønne at det og holde balansen og slå tilbake er rein utopi med mindre man heter Eddie Hall og sterk som ett fjell. Derfor man alltid skal deeskalere om en hund kommer truende mot deg.
Vis hele sitatet...
Ja, men vi må heller ikke glemme at en politihund som hopper på og takler en person har gjerne ett par snut med batonger på slepp, så kampen om livet rekker ikke å starte for fullt. Også er det ulovlig å slå en politihund.

Vi kjører et eksperiment:
Vi har 100 stk. gjennomsnittlige menn (beklager til damene ) - 170 cm høy, 75-80 kg kroppsvekt, "normal" kroppsbygning (hverken trent eller utrent). Også har vi 100 stk. gjennomsnittlige hunder av rasen German Shepherd. Et rom 8x8m.

Hver mann får en kniv med en bladlengde på 7-8 cm og har på seg uteklær (hverken tykke vinterklær eller T-skjorte og shorts, noe i midten) fordi hunder har skarpe tenner og pels.

Så avholder vi 100 kamper til døden i det 8x8-rommet. 1 hund mot 1 mann om gangen. Hva tror dere statistikken her blir? Jeg tipper ca. 70/30 til fordel for mannfolk.
Sist endret av Stray Wanderer; 20. januar 2023 kl. 15:35.
Ja, men vi må heller ikke glemme at en politihund som hopper på og takler en person har gjerne ett par snut med batonger på slepp, så kampen om livet rekker ikke å starte for fullt. Også er det ulovlig å slå en politihund.
Vis hele sitatet...
En hundefører pr hund. Når hunden har gjort jobben sin så har vedkommende kapitulert og overgitt seg da det er det eneste hensiktsmessige. Det er det hundene er trent til, å uskadeliggjøre rømlingen. Dette er de avlet og mengdetrent til, det er ikke noe Fido gjør sånn uten videre så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Denne tanken om at alt må være en kamp hvor begge kjemper mot hverandre med livet som innsats er noe du har fått fra film eller hvor gammel er du?

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hver mann får en kniv med en bladlengde på 7-8 cm og har på seg uteklær (hverken tykke vinterklær eller T-skjorte og shorts, noe i midten) fordi hunder har skarpe tenner og pels.
Vis hele sitatet...
Nevnte jeg film?
Sist endret av Dough; 20. januar 2023 kl. 15:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
å gå løs på hunden ikke nødvendigvis er ditt sikreste kort
Vis hele sitatet...
Der er vi helt enige, jeg forutsetter at man blir fysisk angrepet av hunden. Truende adferd er selvfølgelig like uakseptabelt, men vil normalt sett ikke forsvare vold.

Personlig ville jeg ikke hatt noe moralske kvaler med å skyte en truende hund på stedet, men det kan fort blir et problem å bevise hva som faktisk skjedde. Og politiet liker å inndra våpenkort i tvilstilfeller.
Er det Cujo dere har sett? Noe må det jo være.
Alt trenger ikke være så ekstremt, om man går rundt med kniv eller pistol klar til å skyte ville nok politiet sett på deg som problemet og ikke hunden (kniv kan gå om man er på fjellet/skogen). Gjelder å tenke skadereduksjon, bedre å bli bitt 1 gang enn å bli skambitt i forsøket på å finne ut om man er tøff nok til å kvele en hund. For all del forsvar dere slik som dere vil, alle reagerer forskjellig i skumle situasjoner, men kan garantere at en som er i forsvar og ikke angrep kommer best ut av ett scenario mot en truende hund av en viss størrelse.
Sitat av Dough Vis innlegg
En hundefører pr hund. Når hunden har gjort jobben sin så har vedkommende kapitulert og overgitt seg da det er det eneste hensiktsmessige. Det er det hundene er trent til, å uskadeliggjøre rømlingen. Dette er de avlet og mengdetrent til, det er ikke noe Fido gjør sånn uten videre så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Denne tanken om at alt må være en kamp hvor begge kjemper mot hverandre med livet som innsats er noe du har fått fra film eller hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Problemstillingen i tråden er hundeangrep og hvor realistisk det er å takle et slikt angrep. Det var aldri politihunder som var fokuset her, jeg bare svarte på AlBundy sitt innlegg som omhandler politihunder. Hva de er trent til eller ikke er irrelevant da det ikke er politihunder som er kjernen av problemstillingen.

Igjen - utgangspunktet til tråden er at en aggressiv hund angriper, mer nøyaktige kriterier har vi ikke. Det kan handle om livet også, og da er det automatisk en kamp til døden/hunden har gitt seg og rømmer.

Hvis en hund av betydelig størrelse angriper en person som ikke har mulighet til å få bistand fra andre, da er det en livsfarlig situasjon, er det ikke det?

Det er det jeg går ut ifra, så den der hersketeknikken din -
"Denne tanken om at alt må være en kamp hvor begge kjemper mot hverandre med livet som innsats er noe du har fått fra film eller hvor gammel er du?" - kan du pakke en viss plass.

Sitat av AlBundy Vis innlegg
Alt trenger ikke være så ekstremt, om man går rundt med kniv eller pistol klar til å skyte ville nok politiet sett på deg som problemet og ikke hunden (kniv kan gå om man er på fjellet/skogen). Gjelder å tenke skadereduksjon, bedre å bli bitt 1 gang enn å bli skambitt i forsøket på å finne ut om man er tøff nok til å kvele en hund. For all del forsvar dere slik som dere vil, alle reagerer forskjellig i skumle situasjoner, men kan garantere at en som er i forsvar og ikke angrep kommer best ut av ett scenario mot en truende hund av en viss størrelse.
Vis hele sitatet...
Benekter ikke at det å unngå konfrontasjon er det beste og deeskalering er veien å gå. Men igjen - problemstillingen til TS gjelder når hunden allerede har gått til angrep.
Sist endret av Stray Wanderer; 20. januar 2023 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om hunden allerede har gått til angrep så er fortsatt det beste du kan gjøre å forsvare deg og ikke angripe. Har naboen sin boerboel hoppet over gjerdet og funnet ut at du er lunsj er du fucked. Er det en liten fido som går berserk så klarer du nok fint å sparke den vekk.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

Benekter ikke at det å unngå konfrontasjon er det beste og deeskalering er veien å gå. Men igjen - problemstillingen til TS gjelder når hunden allerede har gått til angrep.
Vis hele sitatet...
Kansje flere her som skal spole tilbake til begynnelsen?

Sitat av vindaloo Vis innlegg

Har noen sett det skje?
Vis hele sitatet...
Dette har i stedet for om noen har sett det skje og hvorvidt det i det hele tatt er mulig blitt en påkrevd nødvendighet med nødverge å slå i hjel dyr som kan virke truende. Det er ganske merkelig men det er vel minste motstands vei.
Sist endret av Dough; 20. januar 2023 kl. 17:07.
Sitat av Dough Vis innlegg
Aldri opplevds en situasjon hvor tanken på å ha i hjel dyret har vært noe i nærheten av å bli vurdert nei.

Og ja jeg er veldig kritisk og analytisk å ser gjerne en situasjon langt frem.

Det er noe sykt å gå rundt å tenke på når man skal måtte ha i hjel dyr for oss vanlig folk her på østlandet ja. Det er litt sånn Lars Monsen i Canada og Isbjørner i Arktis over det.
Vis hele sitatet...

Jeg tror ikke det er noe man går rundt og tenker på, vi diskuterer hvordan man møter en slik situasjon.

Det blir en stor usikkerhet i situasjon med ukjent aggressiv hund og det er greit å vite hvordan man på best mulig vis møter en slik situasjon.

Det må gå an å diskutere det på en god måte som man muligens blir litt klokere av.

Det er mange dårlige hunde eiere og omgivelsene må ofte ta konsekvensene av det.

Jeg er ihvertfall ikke ut etter å skade noen hund. Jeg ville diskutere hvordan man kan stoppe ett angrep om man er så uheldig å være i en slik situasjon.

Må ikke være Lars Monsen eller i skogen for å bli utsatt for det desverre
Sitat av Dough Vis innlegg
Kansje flere her som skal spole tilbake til begynnelsen?



Dette har i stedet for om noen har sett det skje og hvorvidt det i det hele tatt er mulig blitt en påkrevd nødvendighet med nødverge å slå i hjel dyr som kan virke truende. Det er ganske merkelig men det er vel minste motstands vei.
Vis hele sitatet...
"...en påkrevd nødvendighet med nødverge å slå i hjel dyr som kan virke truende"?

Hvem har indikert det i tråden? Vi snakker om en hund som allerede er i gang med å angripe, ikke en som "virker truende". Det å ufarliggjøre en hund er ikke en minste motstands vei, det er krevende, farlig og gjøres kun når det er absolutt nødvendig.

Du skjønner vel at går an å være glad i hunder og andre dyr og ønske dem vel OG SAMTIDIG ha kapasitet til å utøve vold mot disse skapninger hvis de plutselig skulle bestemme seg for å rive ut strupen din eller spise ansiktet til barnet ditt?

Klarer du å fatte at det går an å ha disse to innstillingene i en og samme person samtidig?

Sitat av AlBundy Vis innlegg
Om hunden allerede har gått til angrep så er fortsatt det beste du kan gjøre å forsvare deg og ikke angripe. Har naboen sin boerboel hoppet over gjerdet og funnet ut at du er lunsj er du fucked. Er det en liten fido som går berserk så klarer du nok fint å sparke den vekk.
Vis hele sitatet...
Hvordan forsvarer en seg mot en hund som angriper uten å angripe tilbake? Jeg mener jo ikke at en skal gå til angrep på en hund som knurrer eller noe sånt, her er det snakk om en hund som allerede har gått til angrep.
Det er nå sånn at i dette scenarioet så er det hunden som har angrepet meg, da er det min rett å beskytte livet og helsen min.
Det har ikke en dritt med mishandling å gjøre, om det ender med at jeg dreper hunden så har jeg i mitt hode beskyttet meg selv og sannsynligvis også ett annet individ senere.
Hvordan jeg reagerer? Aner ikke, det vet ingen før de er i den situasjonen, reaksjonen du har da er basert på overlevelse og instinkter, det er for de fleste av oss ikke en planlagt handling.
Ser en tulling nevner over her at om du angriper hunden som angriper ditt barn så gjør du mest sansynlig situasjonen verre.
Regner med at du ikke har barn, om du har det og en hund mishandler barnet ditt og du bare ser på.... Føles sikkert godt senere.

Uansett hva så forandrer det for såvidt ingenting på det faktum at det er hunden som angriper, ergo så skal den avlives fordi den er farlig for omgivelsene rundt, ja det er kanskje ikke den sin skyld men det er ihvertfall ikke offeret sin skyld. Uheldigvis så kan den være ett offer selv for en dårlig eier, men er den farlig så er den farlig.

Dette gjelder selvfølgelig ikke om jeg går bort til denne og den står i bånd eller lignende og det er jeg som fremprovoserer situasjonen.

En liten real life fra min side.

Her jeg bor går jeg alltid fordi en nabo på veien hjem, om jeg går vel og merke. De bor på samme avkjørsel bare litt før mitt hus.
Den nevnte naboen har en hund, den står ute hver kveld og bjeffer, de binder den fast i en stolpe ved døren.
Så fort ett menneske nærmer seg denne avkjørselen og det huset så hører alle det, den starte å bjeffe, på innpust og utpust, en politiker hadde blitt sjalu av denne egenskapen til å alltid uten opphold lage ett konstant leven.
Den samme hunden kommer løpende så fort den klarer, vill i blikket og glefsende. Naturlig nok blir det en stopp når båndet er strukket 100%, eller stopp er vel feil ord. Mer presist er det å si at fremdriften stopper, men energien og rykkingen i båndet stopper aldri, den drar og drar, bjeffer og glefser, det er ingen pause overhodet.
Jeg hører godt når kona kommer hjem fra jobb.

Den dagen det båndet gir etter så blir noen skadet, er det meg som står der da så er jeg overbevist om at det er drep eller bli drept. Passiv og kvestet er ikke noe alternativ.
Har vurdert å ringe mattilsynet før noe skjer. Håper den er død før jeg skal selge huset og kjøpe noe annet om en stund.

Og før den ene hundeelskeren etter den andre dømmer meg nedenom og hjem og kaller meg en seriemorder eller lignende.
Det er ikke jeg som angriper, og den oppførselen er langt utenfor normalområdet.
Sist endret av SinHazzard; 20. januar 2023 kl. 18:14. Grunn: Typo
Sitat av Dough Vis innlegg
Vi som har drevet en del med hund vet som flere har vært inne på her at å gå løs på hunden ikke nødvendigvis er ditt sikreste kort hvis du ikke er presis og får jobben gjort.
Vis hele sitatet...
Du argumenterte ikke for at det var farlig for offeret å kjempe imot, men at det var syk mishandling av et uskyldig dyr. I og med at scenariet vi diskuterer her er et livsfarlig og pågående angrep fra en stor hund, så får det deg til å høres litt ut som en sånn hundeeier som er roten til slike situasjoner. Det er liksom ikke noen som har tatt til orde for å kaldkvele en bikkje som flekker tenner.
Sitat av *pi Vis innlegg
I og med at scenariet vi diskuterer her er et livsfarlig og pågående angrep fra en stor hund, så får det deg til å høres litt ut som en sånn hundeeier som er roten til slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Sjarmerende. <3
Sitat av Dough Vis innlegg
Jo denne saken er helt unik i norsk sammenheng. 7 år med varsellamper. Kom gjerne med lignende eksempler
Vis hele sitatet...
De 7 årene med varsellamper kommer jo ikke i avisa.
Sitat av Dough Vis innlegg
Vi som har drevet en del med hund vet som flere har vært inne på her at å gå løs på hunden ikke nødvendigvis er ditt sikreste kort hvis du ikke er presis og får jobben gjort. Det kan veldig fort gjøre vondt verre og hvordan ville du følt deg når du bidro til å hause opp bikkkjamonsteret til å gjøre vondt verre og skade barnet ytterligere? Det er hele poenget her. At enkelte i tråden har slått fast at mishandling og drap er den enesten og beste løsningen.
Vis hele sitatet...

Så din mening er at man skal forholde seg passiv og overlate alt i hundens vold?

Og du har erfaring med trening av hunder? Jeg har ikke samme erfaring men jeg forsto det slik at hunder trenger å bli ledet av mennesker, ikke omvendt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sjarmerende. <3
Vis hele sitatet...
Men seriøst, ser du ikke det? Spørsmålet er om man har en realistisk sjanse til å forsvare seg mot en hund som prøver å drepe deg. Du kan godt mene det er et så usannsynlig scenario at det ikke er nødvendig å tenke på, men å kalle det mishandling av forsvarsløst dyr... Er ikke det textbook ukritisk hundeeier?
Her snakker jeg worst case, jeg liker hunder og har aldri slått et dyr.

Hvis det er en liten hund så går det kanskje å knocke den. Er det en politihund er det bare å gi opp. Man skal ha utrolig flaks hvis man klarer å knocke ut en schafer.

Det jeg derimot lurer på er hvis man istede for å løpe, stiller seg opp og sier "NEI" med finger og holdning og alt. Vil hunden da fortsatt angripe når du ikke løper?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Det jeg derimot lurer på er hvis man istede for å løpe, stiller seg opp og sier "NEI" med finger og holdning og alt. Vil hunden da fortsatt angripe når du ikke løper?
Vis hele sitatet...
Har sagt det mange ganger her, men kan gjenta det en siste gang, alltid deeskalere, liten vits i å leke superhelt. Klart man skal hjelpe barn om de blir angrepet, hva som er best måte å gjøre det på er forskjellige fra gang til gang, men aleine mot en stor hund skal du alltid prøve å roe ned og skaffe hjelp. Og en hund som angriper er det ikke synd i, gjør det som dere føler er nødvendig. Over og ut for min del.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Her snakker jeg worst case, jeg liker hunder og har aldri slått et dyr.

Hvis det er en liten hund så går det kanskje å knocke den. Er det en politihund er det bare å gi opp. Man skal ha utrolig flaks hvis man klarer å knocke ut en schafer.

Det jeg derimot lurer på er hvis man istede for å løpe, stiller seg opp og sier "NEI" med finger og holdning og alt. Vil hunden da fortsatt angripe når du ikke løper?
Vis hele sitatet...
Min erfaring med angrep på dyr er i alle fall at de trigges ekstra av at byttet løper, hvis det er et sånt "villdyret våkner"-motivert angrep. Det skjer oftest når det er to eller flere sammen, men har sett det med enkelthunder også. Det kan være ellers lydige hunder, men det er akkurat som de går inn i en transe og ikke hører eieren. Men har også sett hunder som oppfører seg helt sosialt og vennlig, ikke blir plaget, fratatt leke/mat, holdt fast eller truet på noen måte, som plutselig bare biter. Aner ikke hva som skjer i hodet på dem da. Da har de imidlertid ikke bitt seg fast på samme måte, og vært lettere å stoppe. Men et bitt kan jo gjøre alvorlig nok skade, det. Jeg hadde aldri i verden beholdt en hund som gjorde det der èn gang.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Gadd ikke lete opp noen videoer av hundeangrep nå, men jeg har sett noen.
Sånn jeg husker det kan måten de som angripes reager på grovt sett deles inn i to:
  • De flykter
  • Det gjør noen (dårlige) forsøk på å forsvare seg, halvt om halvt flykte og sloss, før de også forsøker stikke av.

Dette har vært voksne mennesker som, hvert fall i teorien, burde kunne ha en mulighet til vinne kampen.
Små barn blir sjanseløse.
En stokk i skallen burde gjøre jobben, eventuelt spark mot side av hode og hals.
Pepperspray er optimalt.
Sitat av *pi Vis innlegg
De 7 årene med varsellamper kommer jo ikke i avisa.
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi mørketall og selvfølgelig finnes de. Fortsatt har jeg svært liten tro på at det er så mye mørketall som akkurat tilfellet i Brumunddal av betydning om det er noen i det hele tatt. Sånne hunder blir avlivet etter at de første sakene blir kjent. Hadde du lest hva jeg skrev om hundeloven så har det vært et problemet at det har vært altfor lav terskel for å avlive hunder bare man kan synse å mene de er farlige. Har politiet fått nyss om at de kan være farlige og bestemt seg blir de avlivet. Det er jo det som er veldig spesielt med Brumunddal hvordan de har klart å holde dette gående i disse årene med gjentatte angrep. Vi snakker flere kjente angrep inkludert barn med skade som er kjent blant venner, familie og naboer. Beklager men det er bare ikke hverdagskost og det finnes det ikke noe grunnlag for. At det er mye drittbikkjer der ute men at Brumundal er representativt for noe som helst og skal være påskuddet for å gå rundt å være redd for å bli angrepet og forberedt på å drepe hunder er bare tull og det er å spre unødvendig frykt.
  • I januar 2016 ble en tre år gammel jente bitt ved øyet og i hodet av hunden. Hun måtte til sykehus og ble sydd.
  • I juli 2016 ble en 6 år gammel jente bitt i hodet og en arm av hunden.
  • I januar 2017 ble en 8 år gammel gutt påført et sår ved nedre del av leppen. I denne tilfellet er det usikkert om det var et bitt eller et sammnstøt med hunden.
  • I februar 2019: ble en gutt som var under ett år gammel påført et sår i hodet av hunden.
  • I februar 2021 ble en voksen mann bitt i en finger under lek med hunden.

Hvis denne kom seg gjennom 2016 skulle den defintivt ha vært avlivet i 2017.

Her er forresten ny hundelov fra 1 januar akkurat som jeg har skrevet om så er nesten alle endringene relatert til nettopp dette med farlige hunder.

https://www.nkk.no/aktuelt/ny-hundel...-er-endringene
Sitat av Dough Vis innlegg
Sånne hunder blir avlivet etter at de første sakene blir kjent
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede lenket til Teddy-saken hvor eier kjempet for å redde kjøteren etter 4 angrep.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har allerede lenket til Teddy-saken hvor eier kjempet for å redde kjøteren etter 4 angrep.
Vis hele sitatet...
Ja det er godt jobbet med å finne andre saker, kudos. "Angrep".

Skumle Teddy er avlivet.

Sist endret av Dough; 21. januar 2023 kl. 10:44.
Selv små hunder kan gjøre stor skade. Se for deg at dette skjedde med et barn: https://gfx.nrk.no/7lLOUWrAZ2ZgMep8J...17dNago0yQ.jpg
Kanskje ikke nok til å ta liv, men mer enn nok til å skamfere en person for livet.

Og dette var en lokal sak jeg tok fra hukommelsen, hvis jeg hadde lett etter slike saker ville jeg helt sikkert finne flere.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå snakker vi mørketall og selvfølgelig finnes de. Fortsatt har jeg svært liten tro på at det er så mye mørketall som akkurat tilfellet i Brumunddal av betydning om det er noen i det hele tatt. Sånne hunder blir avlivet etter at de første sakene blir kjent.
Vis hele sitatet...
Det er ikke min erfaring. Ingen av de jeg sikter til ble avlivet, og ingen av dem kom i media. Vel, en av dem ble faktisk avlivet etter å ha bitt nok en person, flere år senere. Men ikke etter det angrepet jeg observerte, og det har visstnok ikke det første. Om denne hunden potensielt kunne drept en unge er det jo ingen som vet, men det som er 100% sikkert er at om den hadde gjort det så hadde ikke eieren kunnet begripe hvordan det kunne skje. Alle andre gikk jo bare og ventet på det.

Men du har fortsatt ikke kommentert på min hovedinnvending her: Dersom hvis såfremt ifall en stor hund angriper deg og ikke gir seg, er man da en syk dyremishandler og dermed potensiell psykopatisk drapsperson dersom man slåss tilbake?
Sist endret av *pi; 21. januar 2023 kl. 12:49.
Sannsynligheten er stor for at en hund biter en venn/bekjent av eier. Dette øker sjansen for at saken dysses ned.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja det er godt jobbet med å finne andre saker, kudos. "Angrep".

Skumle Teddy er avlivet.

Vis hele sitatet...
Må en hund være schvær og skummel for å angripe og så bli avlivet?
For slike som Teddy så holder det med nysepulver, trenger ikke pepperspray...
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Må en hund være schvær og skummel for å angripe og så bli avlivet?
Vis hele sitatet...
Hunder som biter skal selvfølgelig avlives. Dette er blitt en veldig merkelig diskusjon.
Fikk meg til å tenke på videoen av den fyren som knocker ut 2-3 gigantiske bikkjer med en klappstol i mens han står på et bilpanser
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Revklo Vis innlegg
Fikk meg til å tenke på videoen av den fyren som knocker ut 2-3 gigantiske bikkjer med en klappstol i mens han står på et bilpanser
Vis hele sitatet...
Link?
Sitat av Dough Vis innlegg
Hunder som biter skal selvfølgelig avlives. Dette er blitt en veldig merkelig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jepp, skal slåes tvert ihjel om de viser aggressivitet. Det er nøyaktig slik mennesket har gjort ulv til hund. Den minste anntydning til aggresivitet, og ulv/bikkja ble slått tvert ihjel. Slik har man sakte men sikkert beholdt de dyra som er minst hissige, og til slutt endt opp med de hundene vi har i dag.
Har alltid blitt gjort slik, i titusenvis av år, og er ingen grunn til å slutte med det nå.

Har selv hatt 2 hunder i tilsammen 25 år, aldri hatt noe som helst agressivitetsproblemer what so ever. Heller tvert imot.
Elsker at denne tråden har 90 innlegg på på et par døgn. Må si jeg har humret mye for meg selv etter å ha lest kommentarene her inne. Elsker Freak enkelte ganger ass. Interessant spørsmål forøvrig TS
Sitat av Revklo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Han gjorde alt riktig, men hadde og en god dose flaks. Skaffet seg ett høyt punkt, holdt avstand ved å bruke stolen. Det man kan bruke om man ikke har stol er gjerne å ta av seg jakken/sekk eller en veske alt etter hva man har og bruke det til å skaffe avstand mellom seg og hunden.
I de aller, aller, aller fleste tilfeller med hund skal det hjelpe å unngå konlikt. Man bruker dempende språk, som de fleste (uskadde/som det er ikke er noe galt med) hunder responderer instinktivt på. Det er helt utrolig hva dempende språk kan gjøre om enn aldri så krakilsk og rabiat hunden er (har sett det mest mellom hunder, men min erfaring er at det funker nærmest like bra mellom hund og menneske).

Avverge konflikt/bruke dempende språk:
Gjespe, se vekk/unngå øyekontakt, slikke seg rundt munnen, smatte, snu siden til, være rolig, ikke bjeffe/rope/skrike - men snakke rolig og tydelig, hold hendene ned/litt bak deg (men ikke lenger bak enn at de er synlig for hunden, tenk på hendene som et våpen hunden skal se at du har, men tydelig viser at du ikke skal/vil/truer med å bruke), strekke deg, gi plass, gå rolig bort/bakover - men fortsatt med siden mot hunden (ikke stirre/øyekontakt) og hendene synlig (aldri veiv med hendene, sørg for å ha de nærmt kroppen), puste rolig, fremstå rolig og vær tydelig på at du ikke ønsker konfrontasjon.

Som mange av de som ikke har fått med seg at dette med «alfahann», lederskap og lignende utdaterte myter fra gammel og misforstått ulveforskning vil ofte tipset være å gå i konflikt, altså «stand your ground»:

Da inntar du en størst mulig kroppsform (gjør deg stor og skummel), fortsatt vær rolig, møt blikket til hunden - ikke vik i 1 sekund en gang, alltid sørg for å være høyere enn hunden, snakk høyt og mørkt (ikke skrik/«bjeff» - altså om du skriker/roper kan det minne om bjeffing og hunden svaret med å ase seg opp og gå i verbal konflikt, så pass på at stemmebruken ikke minner om bjeffing) - men med tydelig, rolig stemme og gi klare beskjeder uten å nøle/vise at du er redd (f. eks. «NEI» «æh æh» (si det sånn med «kutt ut»-aktig tonefall» «FY» «BORT/VEKK/HA DEG BORT/HA DEG VEKK» «APP APP APP» «DEKK» «STOPP» «BLI» «SITT» «KUTT UT» eller lignende. Velg 1-3 ord/noen få og ikke si det for tett så det kan minne om bjeffing eller bli for mye forskjellig på en gang), gå mot hunden for å få den til å trekke bakover (isåfall uten å nøle/være redd), flekke tenner/knurre vil noen til og med påstå.

Sistnevnte KAN fungere, men det er som sagt å gå i konflikt vs å ikke gjøre det - så mye mer risikabelt. Som sagt sitter også språket instinktivt godt i de aller fleste hunder, men det fins unntak - feks hunder som har blitt mishandlet/angrepet/er syke/skadde/i sjokk/har dårlig mentalitet/dårlige gener/har opplevd at språk ikke fungerer og hopper over flere steg i «aggresjonsstigen» - en normalt fungerende hund vil først prøve å flykte hvis den ser en utvei (men en hund som feks er irrasjonelt redd kan jo feks overse en fluktmulighet vi ser pga den er så redd), dempe, altså: Ørene bak, halen ned, slå vekk blikket, slikke seg rundt munnen, smatte, gjespe, bøye seg/bukke, legge seg ned eller legge seg på rygg og vise magen - som alt er aggresjonsdempende. De vil samtidig som de gjør disse tingene skille ut hormoner som skal virke beroligende. I de aller fleste konflikter, hund mot hund eller hund mot menneske, er dette nok til å avverge eventuelt angrep/slossing.

Velger de å møte konflikten vil de stirre, sperre opp ører og øyne, flekke tenner, knurre (noen kan også brumle/bjeffe/lage andre lyder, brumling/bjeffing kan jo også være lek/beskjed/frustrasjon etc - men leke-brumling KAN høres voldsomt og skummelt ut), reise bust og gjøre seg så stor som mulig, gå mot deg for å presse deg bakover, bruke labben over skuldrene/høyeste punkt (på andre hunder da) og til slutt biter den da. Ofte stivner de til rett før de biter. Altså vil du vanligvis, med en normal hund/en startende konflikt (blander du deg feks i en konflikt mellom to hunder vil du jo komme uti disse stegene da/da er konflikten gjerne forbi en del av stegene - så gjerne prøv å se etter om du kan se sånn ca hvor langt konflikten er kommet), ha alle disse stegene til å prøve å avverge angrepet (men husk å vær obs på stivningen, for som sagt kan hunden mangle språk. Vær også obs hvis hunden dirrer av sinne!).

Får vel begynne å
Prøve å nærme meg poenget:

Hvis alt over feiler - prøv å få tak rundt snuten og munnen slik at den ikke kan bite deg, eller gå etter bakbeina - løft de som om hunden er en trillebår og vri rundt til du får kontroll (denne metoden er spesielt egnet om man må gripe inn når hunder sloss, og etterhvert kan du prøve å holde bakbeina samlet i en hånd og frembeina i en mens du har hunden liggende på siden).

Hvis du føler det er uungåelig at hunden kommer til å bite har jeg hørt man bør knytte neven så hardt man kan og stikke den i munnen på den (prøv å få den så langt inn som mulig). Det skal være det minst skadelige når det først skjer, du bevarer mest mulig kontroll, har en arm igjen, kan få hunden unna kroppen din og du skal kunne vri og lirke hvis den ikke slipper (det er et sted bak i munnen på de fleste hunder hvor de ikke har tenner, prøv å lirk deg dit isåfall). Ellers: Beskytt hals og ansikt!

PS: Jeg har blitt bitt av hund, en liten en og jeg har tenkt mye på hva jeg skulle gjøre osv om det skjedde - men det var så faens vondt (!!!) at jeg ble helt paralysert og fikk ikke gjort noe som helst utover å bli bitt, rett og slett.
Møter på uoppdratte hunder nesten daglig hvor de bjeffer og glefser etter forbipasserende imens eieren tviholder på båndet og smiler som om ingenting er galt... Har ikke folk råd til å betale for tilstrekkelig hundetrening, bør du la vær å få seg en kjøter.
Sist endret av dåven; 22. januar 2023 kl. 13:52.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Ironien kjenner ingen grenser.

Var akkurat på vei til butikken og ble bitt av en hund for første gang i mitt liv.
Det gikk gjennom buksa, og jeg ser nå at jeg har fått en overflatisk rift i huden. Vasket det med litt sprit.
Er det noen fare for infeksjon ?
Sist endret av vindaloo; 26. januar 2023 kl. 20:13.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ironien kjenner ingen grenser.

Var akkurat på vei til butikken og ble bitt av en hund for første gang i mitt liv.
Det gikk gjennom buksa, og jeg ser nå at jeg har fått en overflatisk rift i huden. Vasket det med litt sprit.
Er det noen fare for infeksjon ?
Vis hele sitatet...
Tror du burde ta deg en tur til akuttmottaket for sikkerhets skyld
Fikk du knocket den?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
du kødder eller?

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Fikk du knocket den?
Vis hele sitatet...
Nope
Sist endret av vindaloo; 26. januar 2023 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ble du tatt av hunden?

Stivkrampe?
Det mest effektive for å løse opp hundeslagsmål og evt et angrep er å kvele hunden ut. Å slå og sparke har sjeldent særlig mye effekt, når de er i det moduset er det nesten umulig å nå igjennom. Det er mye mer kontrollert, rolig og effektivt å løse opp ved kveling, har erfart dette selv på hunder som har vært i drapsmodus. Trenger ikke særlig med styrke heller for å få det til