Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1450
Hallo, jeg har tenkt å stille et spørsmål her, fordi at jeg søker etter en DS(i) og derfor tenkte på å se i guloggratis, fordi jeg fant ikke så mange resultater på finn. Vet noen om man kan bruke guloggratis hvis man er i Norge? Er det bare å betale frakt i tillegg til varen?
Hvorfor google når vi har forum

Importkalkulator

(Aner ikke hva DS(i) er for noe rart..)

Sannsynligvis moms 25%. Hvis ikke du kan få det tilsendt som gave.
Sist endret av Dough; 9. oktober 2022 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørsmål litt på siden..

Er det mulig å få tilbakebetalt mva også på brukte varer, eller er dette forbeholdt kun nye varer i de butikkene som tilbyr dette?
Sitat av sprett Vis innlegg
Spørsmål litt på siden..

Er det mulig å få tilbakebetalt mva også på brukte varer, eller er dette forbeholdt kun nye varer i de butikkene som tilbyr dette?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke være mva på bruke varer.
Men tar tollen hensyn til om varen man bestiller er ny eller brukt?
La oss si man kjøper en brukt laptop fra Danmark, den har selvfølgelig allerede betalt dansk mva. Hva skjer når denne kommer til norske tollere? Tenker de som så at dette er en brukt pc så denne slipper vi gjennom uten mva krav?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det skal ikke være mva på bruke varer.
Vis hele sitatet...
Men det er nå det.
Sitat av Dough Vis innlegg
Men det er nå det.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Mva er ikke en egenskap som følger varen.
Mva er en omsetningsavgift som selger samler inn fra kjøper på vegne av staten.
Om noen krever mva på brukte varer så er det svindel.

Det finnes noen særregler rundt dette, men ikke som burde slå inn på en Nintendo DS.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva mener du? Mva er ikke en egenskap som følger varen.
Mva er en omsetningsavgift som selger samler inn fra kjøper på vegne av staten.
Om noen krever mva på brukte varer så er det svindel.

Det finnes noen særregler rundt dette, men ikke som burde slå inn på en Nintendo DS.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder import. Da er det moms til staten ihht kalk over. Det er ikke sånn at import krav bortfaller i det du tar en vare ut av esken.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette gjelder import. Da er det moms til staten ihht kalk over. Det er ikke sånn at import krav bortfaller i det du tar en vare ut av esken.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at det er mva på import av brukte varer mellom privatpersoner?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Har du kilder på at det er mva på import av brukte varer mellom privatpersoner?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Det er ikke sånn at det er egne lovtekster for import av brukte varer mellom privatpersoner. Siden jeg allerede har linket til Tollvesenet så burde du hoste opp kilder hvis du mener noe annet. Usikker på om du kverrulerer eller er nysgjerrig?

I linken min over så står definert at den også gjelder "varer du kjøper og får tilsendt fra en privatperson i utlandet." Det er ikke selger som krever inn denne momsen så det er ikke noe argument. I dette tilfellet vil det være posten som krever inn moms, dette kommer igjen også frem av importkalk.

Det er ikke noe unntak her for brukte varer. Prøv å importer en bil å argumenter med at den er brukt.


Her f.eks har Tolletaten lagt ut på facebook:

Kjøper du brukte varer på nett?
Husk at du må betale avgifter uavhengig av om varen er brukt eller ny, og om kjøper eller selger er privat eller firma.
Regn ut hvor mye du må betale for varen din med importkalkulatoren vår.
Vis hele sitatet...
Legg merke til henvisningen til importkalk.

Merverdiavgift ved import

I de aller fleste tilfeller skal du betale eller innberette merverdiavgift når du importerer varer til Norge. Satsen for merverdiavgiften er 25 prosent. Unntak er næringsmidler hvor satsen er 15 prosent.

Med mindre noe annet er bestemt i regelverket gjelder avgiftsplikten ikke bare varer som du importerer til Norge etter kjøp, men også andre varer som du har med deg som for eksempel gave, arvegods, flyttegods, varer for leie eller lån, eller for reparasjon eller bearbeiding.
Vis hele sitatet...
Der røyk visst mitt unntak for gave også.