Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3740
Jeg fikk freaky resultater på BMI og IPI IQ testene i 2018. Tok tilfeldigvis WW, og mensa gratis test i 2022 på gøy, med mer beroligende resultater.
Kan jeg stole på BMI og IPI testene? Vil jo helst velge høyest score.
Ingen av disse på nett ville jeg sett på som pålitelige. Ta Mensa sin virkelige om du absolutt vil vite iqen din
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av Jorg Vis innlegg
Ingen av disse på nett ville jeg sett på som pålitelige. Ta Mensa sin virkelige om du absolutt vil vite iqen din
Vis hele sitatet...
Ikke absolutt. Jeg tok det bare på gøy og nysgjerrighet. Fikk freaky resultater så jeg tok 3 til. Derfor lurte jeg på om noen av de er noenlunde pålitelige.
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Freaky resultater?
Vis hele sitatet...
Trur neppe dette er reelt.135 BMI og 127 IPI 2018. Fikk 112 i 2022 WW og mensa på nettet. Eller er det derfor jeg er Viggo Vera venneløs!?! Abnormal?!? Satser på de laveste scorene...selv om jeg er et sosialt avvik.
IQ er ikke et spesielt godt mål på noe annet enn om man er flink til å se mønstre i oppgaver laget av andre som er flinke til å se de samme mønstrene. Så jeg ville ikke tenkt så mye på det.

En variasjon mellom 112 og 135 er litt for stor til å ha med dagsform eller flaks å gjøre, så det høres ut som du har tatt noen sketchy tester. Som Jorg sier, ta Mensa sin faktiske test om du lurer veldig.

Med det sagt - 135 er ikke høyt nok til at man skulle bli spesielt rar av det. Du må nok skylde venneløsheten på andre faktorer, uansett dessverre.
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av Bandoloo Vis innlegg
IQ er ikke et spesielt godt mål på noe annet enn om man er flink til å se mønstre i oppgaver laget av andre som er flinke til å se de samme mønstrene. Så jeg ville ikke tenkt så mye på det.

En variasjon mellom 112 og 135 er litt for stor til å ha med dagsform eller flaks å gjøre, så det høres ut som du har tatt noen sketchy tester. Som Jorg sier, ta Mensa sin faktiske test om du lurer veldig.

Med det sagt - 135 er ikke høyt nok til at man skulle bli spesielt rar av det. Du må nok skylde venneløsheten på andre faktorer, uansett dessverre.
Vis hele sitatet...
Da sier vi at BMI og IPI utgår Selv føler jeg meg tryggere med iq score nærmere gjennomsnittet i normalfordelingen. Så WW og mensa på nettet er favorisert.
Mensa sin er god, jeg tok den online og det stemte godt overens med prøvene de tilbyr fysisk, og jeg fikk tilsvarende score på begge
Jeg tok diverse IQ tester på nett tidligere noen år tilbake. Det er kun mensa sin hjemmetest jeg har ansett som legit.
Merk at det finnes flere IQ-skalaer etter hvor mange poeng de tillegger et standardavvik. Mensa opererer med 15, som betyr at hvis du er et standardavvik over resten av befolkningen, så ligger du på 115 i IQ. Dette tallet 15 er helt arbitrært valgt, og andre måter å måle IQ på kan sette dette til 16, 20 eller 30. Det er fortsatt antall standardavvik som gir en indikasjon på høy IQ i forhold til resten av befolkningen, men selve verdien kan variere.

Man kan si mye om IQ-tester generelt, men for å sammenligne deg med resten av befolkningen må du også utføre testen på samme måte som resten av befolkningen har gjort. Ofte betyr det et ganske sterkt tidspress, og du kan ikke angre deg etter du har startet på en test, eller ta samme testen på nytt igjen. Tester er også (i prinsippet) ferskvare, da de må kalibreres slik at medianen er ganske nær 100. Nå er slike tester ganske abstrakte, så det er ikke sikkert alder på testen har altfor mye å si.

En god del tester på Internett prøver også å selge deg noe, og vil gjerne at folk skal få en god score, så de forteller det til alle de kjenner og dermed reklamerer for nettsiden. Andre tar penger for å få se resultatene, noe de gjerne ikke opplyser om før du har tatt testen. Altså er det ganske mye shady der ute, og du skal være forsiktig med å ta alt for god fisk.
Sist endret av Dyret; 21. desember 2022 kl. 00:48.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Dette tallet 15 er helt arbitrært valgt, og andre måter å måle IQ på kan sette dette til 16, 20 eller 30.
Vis hele sitatet...

Helt fantastisk. Så du tror faktisk at standardavvik er noe man bare kan bestemme seg for.

Ikke tro på alt dyret sier folkens.
Sitat av Beffy2 Vis innlegg
Helt fantastisk. Så du tror faktisk at standardavvik er noe man bare kan bestemme seg for.

Ikke tro på alt dyret sier folkens.
Vis hele sitatet...
Ikke en veldig konstruktiv måte å komme med kritikk på.

Selv om standardavvik i statistikken har en absolutt formel vil utformingen av testen kunne påvirke det. Standardavvik, eller gjennomsnittlig avvik fra gjennomsnittet, viser spredning i resultater. I en test kan de aller fleste havne mellom 80-120, mens i en annen kan det være 70-130. Standardavviket er da mest sannsynligvis høyere i den siste.

Så lenge man kan utforme testen kan man altså "velge" standardavvik.

En annen måte å gjøre det på er å fjerne utliggere til man får ønsket resultat, men det er en ganske dårlig måte å gjøre det på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Beffy2 Vis innlegg
Helt fantastisk. Så du tror faktisk at standardavvik er noe man bare kan bestemme seg for.

Ikke tro på alt dyret sier folkens.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? IQ-skalaene har jo nettopp standardavvik som er definert ganske vilkårlig.
Jeg klarer ikke helt å forstå hva definisjonen på standardavik er? Noen som har noen gode eksempler?

Er det slik at om en scorer 115 på en test å standardaviket er 15 så har en egentlig scora 100?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Standardavvik er et statistisk begrep, et mål på hvor "like" en rekke observasjoner er hverandre, eller hvor mye/lite en gitt observasjon stikker seg ut fra resten. Du kan bruke dette for å regne ut forskjellig nyttig informasjon om en haug data.

I denne sammenhengen er det statistisk fiksfakseri der de har konstruert skalaen slik at standardavviket skal være 15. Fordi IQ er/antas å være normalfordelt kan man da si at alle over/under X IQ ligger i øverste f.eks. 10% av befolkningen. Mensa opererer med 98. persentil, dvs. IQ som er i det øverste 2%-sjiktet i befolkningen. Det tilsvarer en IQ på over 130.
Sitat av Beffy2 Vis innlegg
Helt fantastisk. Så du tror faktisk at standardavvik er noe man bare kan bestemme seg for.

Ikke tro på alt dyret sier folkens.
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide med en oppfriskning i statistikkfaget?

Standardavviket i en normalfordeling er bare definert som kvadratroten av variansen. I en slik fordeling vil 68.27% av målingene falle innenfor étt standardavvik fra gjennomsnittet. Dette sier ingenting om hva verdiene faktisk er, bare hvordan de er fordelt.

At de satte 100 på midten og valgte 15 for hver normalfordeling er helt arbitrært. Denne kalles også for SD15, og er hva Mensa har standardisert for sine målinger. Det eksisterer også en SD30, hvor en person som er et standardavvik unna snittet får IQ lik 130. Det er akkurat den samme verdien, men ulike måter å uttrykke den på. Begge to betyr at man er ett standardavvik unna gjennomsnittet.

115 i SD15 = 130 i SD30
130 i SD15 = 160 i SD30

Derfor er det viktig å vite hva man sammenligner med, hvis man tar mange ulike tester spredd over hele nettet. Tallet til slutt er egentlig ganske uviktig om du ikke vet hvor du lander hen på normalfordeling i forhold til resten av befolkningen.
Tok to av lignende tester i forbindelse med jobbsøknad hos plantasjen og rema1000. Gikk nok rimelig dårlig siden ikkeno intervju på noen av stedene :/
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Tok to av lignende tester i forbindelse med jobbsøknad hos plantasjen og rema1000. Gikk nok rimelig dårlig siden ikkeno intervju på noen av stedene :/
Vis hele sitatet...
IQ test eller personlighetstest? Har aldri blitt IQ testa på jobbene jeg har søkt på, og Rema1000 og plantasje er ikke verdens mest krevende IQ-messig.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
IQ test eller personlighetstest? Har aldri blitt IQ testa på jobbene jeg har søkt på, og Rema1000 og plantasje er ikke verdens mest krevende IQ-messig.
Vis hele sitatet...
Var nok personlighetstest. Det jeg husker av testene var at i sluttfasen ble ibland tidligere svar på en måte stilt opp mot hverandre i et nytt spørsmål.Så kanskje de som gransker resultatene mener at de kan avdekke "løgn" elns?
Bare spekulerer her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
M.A.
Trådstarter
25 2
Sitat av Naturen Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å forstå hva definisjonen på standardavik er? Noen som har noen gode eksempler?

Er det slik at om en scorer 115 på en test å standardaviket er 15 så har en egentlig scora 100?
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg forto på skolen vedr std mener han at iq testen i mensa har en std på 15%. dvs. At testen kan avvike med 15% og at det er det som er normalen. Altså en som fikk 100 kan ha +/- 15% lavere eller høyere score. Std er vel utregnet på de som har tatt testen flere ganger og at de hadde std på 15%. Tenstene kan avvike pga f.eks dagsformen.
Sitat av M.A. Vis innlegg
Utifra det jeg forto på skolen vedr std mener han at iq testen i mensa har en std på 15%. dvs. At testen kan avvike med 15% og at det er det som er normalen. Altså en som fikk 100 kan ha +/- 15% lavere eller høyere score. Std er vel utregnet på de som har tatt testen flere ganger og at de hadde std på 15%. Tenstene kan avvike pga f.eks dagsformen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en riktig forståelse av hva standardavvik er. Det har ingenting usikkerhet å gjøre og måles ikke i prosent. Det er et mål på hvor stor spredning det er. Hvis f.eks gjennomsnitts IQ er 100 og standardavvik også er 100, så vil store avvik (f.eks å ha en IQ på 150 eller 50) være forholdsvis vanlig, mens hvis standardavviket bare er 15, så vil bare noen få personer i verden ha disse ekstremverdiene.
M.A.
Trådstarter
25 2
Vil det si at hvis jeg hadde en dårlig dag jeg tok gratisteten på nettet og std er 15% så kan jeg teoretisk sett ha en iq score på maks 128?

Sitat av Naturen Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å forstå hva definisjonen på standardavik er? Noen som har noen gode eksempler?

Er det slik at om en scorer 115 på en test å standardaviket er 15 så har en egentlig scora 100?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dyret Vis innlegg
Merk at det finnes flere IQ-skalaer etter hvor mange poeng de tillegger et standardavvik. Mensa opererer med 15, som betyr at hvis du er et standardavvik over resten av befolkningen, så ligger du på 115 i IQ. Dette tallet 15 er helt arbitrært valgt, og andre måter å måle IQ på kan sette dette til 16, 20 eller 30. Det er fortsatt antall standardavvik som gir en indikasjon på høy IQ i forhold til resten av befolkningen, men selve verdien kan variere.

Man kan si mye om IQ-tester generelt, men for å sammenligne deg med resten av befolkningen må du også utføre testen på samme måte som resten av befolkningen har gjort. Ofte betyr det et ganske sterkt tidspress, og du kan ikke angre deg etter du har startet på en test, eller ta samme testen på nytt igjen. Tester er også (i prinsippet) ferskvare, da de må kalibreres slik at medianen er ganske nær 100. Nå er slike tester ganske abstrakte, så det er ikke sikkert alder på testen har altfor mye å si.

En god del tester på Internett prøver også å selge deg noe, og vil gjerne at folk skal få en god score, så de forteller det til alle de kjenner og dermed reklamerer for nettsiden. Andre tar penger for å få se resultatene, noe de gjerne ikke opplyser om før du har tatt testen. Altså er det ganske mye shady der ute, og du skal være forsiktig med å ta alt for god fisk.
Vis hele sitatet...
Vil det si at jeg som hadde en score på 112 på en dårlig dag kan oppnå max 128 hvis jeg tar hensyn til std på 15%? Da ville min iq score ligne på den jeg fikk på bmi og ipi testen.

Altså, teoretisk sett...
Sist endret av M.A.; 1. januar 2023 kl. 03:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av M.A. Vis innlegg
Vil det si at hvis jeg hadde en dårlig dag jeg tok gratisteten på nettet og std er 15% så kan jeg teoretisk sett ha en iq score på maks 128?

Vil det si at jeg som hadde en score på 112 på en dårlig dag kan oppnå max 128 hvis jeg tar hensyn til std på 15%? Da ville min iq score ligne på den jeg fikk på bmi og ipi testen.

Altså, teoretisk sett...
Vis hele sitatet...
Det er ikke det standardavvik betyr. Standardavvik er bare en betegnelse innen statistikk, som sier noe om gjennomsnittlig avstand fra et gjennomsnitt (per def. 100 i IQ-skalaen). Standardavvik har således ikke noe å gjøre med hvor mye målingene dine varierer fra gang til gang. Hvis du er interessert, så les gjerne mer om dette til du skjønner forskjellen.

Selvsagt vil dagsform og flaks bidra til forskjellig poengsum, men spredningen på hvor du legger deg der vil nok være mindre enn et helt standardavvik. Man får derfor muligheten til å ta offisielle IQ-tester flere ganger, maks (3?) ganger hos Mensa, og man bør ikke møte opp om man ikke har en god dag. Siden IQ-tester også er ferskvare, og noen nettsider gir deg en høy score for å prakke på deg en kostbar test, så ville jeg ikke stolt for mye på nett-tester. De gir deg kanskje en indikasjon på om du er over eller under snittet, men noe mer enn det ville jeg vært forsiktig å skryte for mye om.
Har du tatt IQ-test, Dyret? Du virker som en smarting
Et forsøk på en enkel forklaring av standardavvik i IQ-tester:
Med et gjennomsnitt definert som 100 og et standardavvik definert som 15 kan man anslå at de aller fleste målinger vil falle innenfor intervallet 85 - 115. En IQ på mellom 85 - 115 er altså det Mensa ser på som en vanlig IQ i befolkningen. Gjennomsnittet, pluss eller minus ett standardavvik. Jo lengre en måling havner utenfor dette intervallet, jo mer "uvanlig" er målingen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mensa Norge sin hjemmetest er en av de få testene på nett som har vist seg å gi en god indikasjon på IQ. Jeg er selv medlem av Mensa og har tatt den offisielle testen de benytter seg av, og scorte nogenlunde det samme på begge testene. Jeg har også pratet med psykologen som var med på utviklingen av normeringen av hjemmetesten, som selv bekreftet at testen er så pålitelig som en slik test kan bli.
Selvfølgelig vil de som har laget testen si det.
Jeg vet ikke hvordan Mensa testing foregår, men jeg har tatt en Wais 4 test og den tok noen timer å gjennomføre. Testene på Internett kan ikke sammenlignes og blir litt som å sammenligne en gloseprøve med eksamen.

Men Wais 4 er en mye mer komplett test enn rene IQ tester og tester flere aspekter i tillegg som feks hukommelse.
Den testen på mensa.no er selvsagt et stykke unna Wais-4! Men av de nettestene kommer nok den på Mensa nærmest det virkelige tallet. Helt nøyaktig blir den ikke, men en får en solid pekepinne på hvor du er i landskapet. Altså du må innberegne et slingringsmonn på den IQ-testen. Men det må du uansett, for dagsformen din kan også si mye. Kan nevne det er 16 poeng differanse fra min beste skår, til en gang jeg hadde influensa. Min erfaring viser også omtrent en slik forskjell på å være i ganske kraftig depresjon, til mindre deprimert.

Men altså om du tar den testen på Mensa, så bør du fortsatt utvise sunn skepsis til den summen. Sammen med å ta med i beregningen, at du kan ha en bra eller dårlig dag. Egentlig den summen du får, sier kun litt omtrent hvor i landskapet du ligger. Ikke din nøyaktige posisjon.